در حال حاضر که شاهد رشد هر چه بیشتر فعالیت‌های سایتی و گسترش کسب‌وکارهای وابسته به سایت هستیم، طراحی سایت وردپرسی و افزایش امنیت وردپرس، به مسائل پراهمیتی تبدیل شده‌اند. چرا که سایت‌ها می‌توانند بسته به نوع فعالیتی که دارند، مورد تهدید هکرها قرار بگیرند. به طوری که حجم زیادی از فعالیت آن‌ها همواره در معرض حملات هکری قرار می‌گیرد. از این رو، آشنایی با این دسته از خطرات و شناخت راهکارهای افزایش امنیت وردپرس، می‌تواند به صاحبان این سایت‌ها، در راستای داشتن یک سایت ایمن، کمک کند.

چرا تامین امنیت وردپرس اهمیت دارد؟

سایت‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای کسب‌وکارهای اینترنتی، دیتای گسترده‌ای را در بخش‌های مختلف خود جای می‌دهند که اغلب دارای جنبه خصوصی و هویتی هستند. این موضوع در رابطه با سایت‌های فروشگاهی و یا خدماتی، به شدت پررنگ است. چرا که کاربران این دسته از سایت‌ها، جهت فعالیت خود نیاز به وارد کردن اطلاعاتی دارند که در بخش‌های چون ثبت‌ نام، ثبت سفارش و مواردی از این قبیل، از آن‌ها در خواسته می‌شود.

در چنین حالتی، می‌توان از سایت‌ها با کاربری متفاوت، به عنوان بانک اطلاعاتی یاد کرد که توجه بسیاری از سارقان سایبری را به خود جلب می‌کنند. چرا که هکر‌ها به دنبال همین اطلاعات هستند تا از آن‌ها در جهت ایجاد تهدید و تبدیل به سرمایه، استفاده کنند‌.

با این حساب، آیا نمی‌توان به سوال “چرا تامین امنیت وردپرس اهمیت دارد؟” جواب درست و منطقی‌ای داد؟ در واقع باید گفت که امنیت به عنوان اولین و موثرترین پارامتر اعتباری، سبب افزایش اعتبار سایت شما می‌شود. از جهتی هم شما به عنوان صاحب سایت، نسبت به داده‌های موجود در آن و نیز اطلاعات کاربران، مسئول هستید. به طوری که هر گونه تهدید نسبت به این دیتا‌ها، می‌تواند سبب ریزش کاربران و افت فعالیت سایت شما شود.

به همین سبب، افزایش امنیت وردپرس، به عنوان یکی از مسائل پراهمیت در روند عملکرد سایت، مطرح می‌شود. به همین دلیل راهکارهای افزایش امنیت وردپرس، می‌توانند از خطرات بی‌توجهی به امنیت وردپرس، جلوگیری کنند.

راهکارهای افزایش امنیت وردپرس

از آنجایی که خطرات بی‌توجهی به امنیت وردپرس می‌تواند ضربه شدیدی به عملکرد موفق سایت‌‌های مختلف وارد کند، اعمال راهکارهای افزایش امنیت وردپرس، به عنوان راه‌حل پیشگیرانه، به سایت وردپرسی کمک می‌کند تا از تهدیدات دور بماند. از این رو، در ادامه چند مورد از راهکارهای افزایش امنیت وردپرس، که در عین سهولت می‌توانند بسیار موثر واقع شوند، ارائه خواهد شد‌.

افزایش امنیت وردپرس

  1. استفاده از افزونه‌های امنیتی

قطعا در بحث فعالیت وردپرس، افزونه‌های مختلف بیشترین نقش عملکردی ممکن را حاصل می‌کنند. با این حساب، در رابطه با افزایش امنیت وردپرس هم به کار گیری افزونه‌های امنیتی، جهت ارتقا سطح ایمنی سایت امکان پذیر خواهد بود. در حقیقت باید چنین گفت که فعالیت سایت وردپرسی بدون افزونه، فارغ از نوع آن، امکان پذیر نیست.

طراحی انواع افزونه سبب شده تا فرایندهای مختلف مربوط به سایت‌های وردپرسی، سهولت بالایی پیدا کرده و در عین حال به خوبی انجام بگیرد. در نتیجه جهت افزایش امنیت وردپرس هم بحث به کارگیری افزدنه، مطرح خواهد بود. حال سوالی که به وجود می‌آید، مرتبط با نحوه عملکرد افزونه‌های امنیتی است!

همانطور که انتظار می‌رود، امنیت به واسطه بررسی، مراقبت و تحت نظر داشتن حاصل می‌شود؛ اما اینکار توسط افراد امکان پذیر نیست. چرا که مراقبت 24 ساعته از سایت، کار سخت و غیرممکنی است. اینجاست که افزونه‌های امنیتی می‌توانند با بررسی و نگهبانی 24 ساعته، از سایت شما در برابر خطرات و تهدیدات هکری جلوگیری کنند.

از جمله این افزونه‌ها، می‌توان به مواردی که در ادامه آورده شده اشاره کرد:

  • افزونه All In One WP Security
  • افزونه wordfence
  • افزونه ithemes security
  • افزونه Security Sucuri

این افزونه‌ها در میان انواع بهترین افزونه‌های امنیتی وردپرس قرار می‌گیرند که هر کدام ویژگی‌های به خصوصی را در جهت افزایش امنیت وردپرس ارائه می‌دهند.

  1. تغییر URL دسترسی به داشبور

از دیگر راهکارهایی که جهت افزایش امنیت وردپرس مطرح می‌شود، در مورد تغییر URL دسترسی به داشبورد است. در حالت عادی، دسترسی به داشبورد سایت وردپرسی، با مسیر جستجوی yoursite.com/wp-admin به سادگی ممکن خواهد بود.

در چنین حالتی، آیا می‌توان از امنیت صحبت کرد؟ قطعا نه. چرا که هکرها به سادگی می‌توانند به داشبورد سایت شما دسترسی پیدا کنند. در نتیجه لازم است مسیر درستی به داشبورد را تغییر دهید. برای اینکار می‌توانید از شیوه‌های مختلفی بهره بگیرید.

  • تغییر URL از طریق دیتابیس
  • تغییر URL از طریق تنظیمات وردپرس
  • تغییر URL از طریق wp-config.php

علاوه بر شیوه‌های مذکور، می‌توان از راهکارهای دیگری هم جهت تغییر URL دسترسی به داشبور استفاده کرد. در هر صورت انتخاب نحوه انجام اینکار، به خود افراد بستگی دارد.

  1. به کارگیری پسورد‌‌های قوی

استفاده از پسورد، با هدف ایجاد امنیت در فرایند ثبت نام و ورود، به کارگرفته می‌شود و اهمیت بالایی از جهت افزایش امنیت وردپرس دارد. با این حساب، لازمه ارتقا سطح امنیت وردپرس، ملزم به استفاده از پسوردهای قوی خواهد بود. به طوری که شناسایی آن به سادگی ممکن نباشد.

در حقیقت انتخاب پسوردهای دم دستی و پیش پا افتاده، می‌تواند به یک تهدید بزرگ برای فعالیت سایت شما تبدیل شود. به همین دلیل باید نسبت به انتخاب پسورد مناسب، هوشمندانه عمل کنید. در نتیجه لازم است از پسوردهایی با پیچیدگی در ساختار و ترکیب کلمات، بهره بگیرید. چرا که در این حالت، حدس زدن آن‌ها برای هکرها، سخت و غیرممکن خواهد شد.

  1. تغییر نام کاربری پیش فرض

در بحث امنیتی، حالت پیش فرض می‌تواند به عنوان یک تهدید عمل کند. چرا که شامل مسیرهای آشنایی است که هکرها بارها آن‌ را طی کرده و نسبت به پستی و بلندی آن، آگاهی دارند. با این حساب، آیا می‌توان از یک سایت وردپرسی که تنظیمات آن در حالت پیش فرض قرار دارد، انتظار امنیت داشت؟ بدون شک نه.

با این تعریف، تغییر نام کاربری از حالت پیش فرض، در میان راهکارهای افزایش امنیت وردپرس و جلوگیری از خطرات بی‌توجهی به امنیت وردپرس قرار می‌گیرد. نام کاربری مدیر سایت وردپرسی در حالت پیش فرض با عنوان admin ذخیره شده که می‌تواند شناسایی و دسترسی به سایت را برای هکر‌ها ساده کند‌. در نتیجه بهترین کار تغییر این نام و استفاده از انواع نام‌های غیرقابل پیشبینی است.

  1. ایجاد محدودیت برای ورودهای ناموفق

حتما شما هم در هنگام ورود به برخی سایت‌ها، با محدودیت تعداد دفعات ورود ناموفق روبه‌رو شده‌اید. به طوری که کاربران می‌توانند تنها تا چند بار ورود ناموفق داشته باشند و پس از چند بار تلاش ناموفق، امکان ورود برای مدت زمان موقتی، محدود می‌شود. در نتیجه هکرها نمی‌توانند به طور مداوم از فرصت ورود ناموفق بهره بگیرند.

به همین دلیل امروزه اغلب سایت‌ها و به ویژه سایت‌های وردپرسی، این محدودیت ورود را برای افزایش امنیت وردپرس تعریف کرده‌اند. قطعا با اینکار، میزان امنیت سایت شما تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، تعداد دفعات ورود ناموفق و محدودیت را، می‌توانید روی عدد 5 یا هر تعدادی، قرار دهید تا هکرها را نسبت به ورود، ناامید کنید.

افزایش امنیت وردپرس

  1. احراز هویت دو مرحله‌ای

راهکار دیگری که به شدت در روند افزایش امنیت وردپرس ایفای نقش می‌کند، مربوط به تعریف احراز هویت دو مرحله‌ای جهت افزایش سطح امنیت ورود به سایت است. سایت‌هایی که از این سیستم ورود بهره می‌گیرند، می‌توانند به خوبی خود را در برابر حملات سایبری ایمن سازند و از خطرات بی‌توجهی به امنیت وردپرس جلوگیری کنند.

این سیستم احراز هویت، عموما برای سایت‌های فروشگاهی و انواع سایت‌های معاملاتی، بهره گرفته می‌شود. به طوری که با ایجاد یک سد دو مرحله‌ای، امکان دسترسی ساده به حساب کاربران را از بین می‌برد. به همین دلیل سیستم احراز هویت دو مرحله‌ای، طرفداران بسیاری در راستای حفظ امنیت حساب کاربران دارد.

  1. به کارگیری قالب‌های درست و ایمن

در رابطه با سایت‌های وردپرسی، قالب‌های بسیار متنوع و زیبایی وجود دارند که هر کدام با توجه به ویژگی‌های ظاهری خود، مورد گزینش قرار می‌گیرند؛ اما در برخی موارد، قالب‌هایی هم وجود دارند که در ساختار آن‌ها کدهایی به کار گرفته شده که می‌توانند سبب اختلال در عملکرد سایت شما شوند. این دسته از قالب‌ها که با عنوان قالب‌های کرک شده معرفی و شناخته می‌شوند، به صورت دزدی پخش می‌شوند که می‌توانند مشکل ساز باشند.

از این رو توصیه می‌شود تا از قالب‌هایی که توسط توسعه‌دهندگان حرفه‌ای تهیه می‌شوند و هیچ مشکلی ندارند، برای سایت وردپرسی خود بهره بگیرید. اینکار به لحاظ افزایش امنیت وردپرس و نیز عملکرد هر چه بهتر آن، از اهمیت بالایی برخوردار است.

  1. به‌روزرسانی وردپرس و پلاگین‌های آن

با توجه به اینکه وردپرس به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا، دائما در حال پیشرفت و به‌روزرسانی بر اساس نیازهای کاربران است، از جمله راهکارهای امنیتی‌ای که برای آن تعریف می‌شود، می‌توان به به‌روزرسانی دائمی آن اشاره کرد. در حقیقت وجود برخی اختلالاتی که در عملکرد سایت وردپرسی مشاهده می‌شود، حاصل تلاش‌های هکرها برای دستیابی به بخش‌های مختلف این سایت‌ها است.

این دسته از تهدیدات امنیتی، با استفاده از به‌روزرسانی وردپرس و پلاگین‌های آن، قابل برطرف نمودن هستند. در نتیجه شما با به‌روزرسانی سایت وردپرسی خود، علاوه بر اینکه می‌توانید مشکلات مختلف و اختلالات عملکردی را برطرف کنید، بلکه تا حد زیادی به امنیت آن می‌افزایید.

  1. غیرفعال کردن قابلیت File Editing

بخش File Editing، قابلیت یا ابزاری در داشبورد وردپرس است که به افراد امکان ویرایش کد و تغییر ساختار قالب‌ها و افزونه‌ها را می‌دهد. این قسمت از سایت می‌تواند به عنوان یک تهدید معرفی شود که لازم است غیرفعال شود. در حقیقت هکرها با دستیابی به این بخش از سایت وردپرسی، می‌توانند کدهای مخربی را در ساختار سایت‌تان مخفی کرده و سبب بروز اختلال در عملکرد آن شوند.

در چنین حالتی که فعال بودن قابلیت File Editing به عنوان یک تهدید عمل می‌کند، بهترین کار غیرفعال نمودن این قابلیت است تا به این وسیله امنیت سایت در حد ممکن حفظ شود.

  1. بکاپ گرفتن

با توجه به اینکه سایت‌ها به دلایل مختلف و به طور غیرقابل پیش‌بینی، دچار اختلالات عملکردی می‌شوند و محتوای شما را به خطر می‌اندازند، لازم است به طور مرتب مورد بکاپ قرار بگیرند. اینکار می‌تواند امنیت سایت شما را در زمینه محتوا حفظ کند‌.

اهمیت محتوا در انواع سایت‌ها به قدری زیاد هست که بتواند فعالیت یک سایت را تحت شعاع قرار دهد. به طوری که سایت بدون محتوا، عملا نمی‌تواند مورد بازدید و بازخورد قرار بگیرد. به همین دلیل لازم است امنیت این بخش هم در اولویت قرار بگیرد.

به علاوه باید در نظر داشته باشید که فایل‌های مختلفی در وردپرس قرار دارند که باید از آن‌ها بکاپ گرفته شود. در این حالت شما می‌توانید از شیوه‌های مختلفی چون بکاپ گیری دستی، بکاپ گیری خودکار و یا بکاپ گیری با کمک پلاگین‌ها بهره بگیرید.

در حالت کلی، باید گفت که شیوه‌ها و راهکارهای افزایش امنیت وردپرس، می‌توانند بسیار گسترده‌تر از 10 مورد ذکر شده باشند که هر کدام به نحوی متفاوت در ارتقا سطح امنیت سایت وردپرسی ایفای نقش می‌کنند. مسئله مهم این است که نسبت به این سایت‌ها و میزان امنیت آن‌ها، توجه داشته باشید تا از اتفاقات ناخوشایندی که ممکن است به واسطه کوچک‌ترین تهدیدات هکری به وجود آید، جلوگیری نمایید.