علت کند بودن سایت وردپرس چیست؟ چگونه اقدام به بالا بردن سرعت لود سایت وردپرس کنیم؟ کدام افزونه افزایش سرعت سایت وردپرسی بهتر است؟ اگر به دنبال آموزش افزایش سرعت وردپرس هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همان‌طور که قطعا می‌دانید یکی از فاکتورهایی که در رتبه بندی سایت توسط گوگل اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد، بالا بودن سرعت لود سایت است. برای اینکه اهمیت این موضوع را بیشتر درک کنید به این فکر کنید که خودتان معمولا چند ثانیه برای بالا آمدن صفحات یک سایت منتظر می‌مانید؟!

افزایش سرعت سایت وردپرسی می‌تواند موجب افزایش ورودی سایت و در نتیجه کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجو چون گوگل شود. برای افزایش سرعت سایت های شلوغ هم می‌توانید از افزونه افزایش سرعت سایت وردپرسی استفاده کنید و هم یک‌سری اقدامات و تغییرات در سایت اعمال کنید که موجب بالاتر رفتن سرعت سایت می‌شود. در انتهای این مطلب بهترین افزونه‌هایی که برای بهبود سرعت ساعت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید را معرفی کرده‌ایم.

پیش از آنکه راجع‌به آموزش افزایش سرعت سایت صحبت کنیم؛ آیا می‌دانید مدت زمان لود هر صفحه از سایت باید چقدر باشد؟ بطور کلی سرعت لود سایت باید حداکثر بین 5 تا 7 ثانیه باشد. اگر بیش از 6 الی 7 ثانیه طول می‌کشد تا صفحات سایتتان لود شود، به این معنی است که سایت وردپرسی شما سرعت مناسبی ندارد و این می‌تواند تاثیر منفی زیادی بر روی سئوی سایت بگذارد. بنابراین باید مطابق 3 قدم زیر اقدام به بهبود سرعت سایت کنید:

  1. ابتدا علت کند بودن سرعت سایت را پیدا کنید.
  2. اقداماتی که موجب کاهش سرعت سایت می‌شوند را متوقف کرده و دیگر ادامه ندهید.
  3. از افزونه های افزایش سرعت سایت های وردپرسی استفاده کنید.

آموزش افزایش سرعت وردپرس

 10 راهکار برای بالا بردن سرعت لود سایت وردپرس

راهکارهای مختلفی وجود دارد که منجر به بهتر شدن سرعت سایت می‌شود. گاهی اوقات تنها با کمتر کردن حجم تصاویر و ویدیوهای موجود در سایت، می‌توانید سرعت لود سایت را بهبود بخشید. بنابراین اولین قدم این است که علت کند بودن سرعت سایت وردپرس را متوجه شوید. سپس در قدم بعدی می‌دانید که انجام دادن یا ندادن چه اقداماتی، به بهتر شدن سرعت سایت وردپرسی کمک می‌کند. در ادامه آموزش افزایش سرعت وردپرس، 10 راهکار ارائه کرده‌ایم که می‌توانید آن‌ها را به کار بگیرید.

1.  هاست مناسب خریداری کنید

هاستینگ مناسب یکی از مهم‌ترین موارد تاثیرگذار بر روی سرعت سایت است. بنابراین برای خرید هاست توجه بیشتری داشته باشید. هاستینگ ضعیف، سرعت لود سایت را بسیار کند می‌کند. به ویژه اگر فعالیت سایتتان به گونه‌ای باشد که در یک بازه زمانی مشخص و کوتاه، تعداد زیادی کاربر قصد داشته باشند صفحات سایتتان را باز کنند. هاستینگ قوی نه تنها با افزایش سرعت سایت بر روی سئو تاثیر مثبت می‌گذارد، بلکه موجب بهبود تجربه کاربری نیز می‌شود. همه این موارد در نهایت منجر به افزایش ورودی سایت و بهبود رتبه خواهند شد.

2.  تصاویر سایت را بهینه سازی کنید

یکی از اصلی‌ترین علت‌های کند شدن سایت‌های وردپرسی، بارگذاری تصاویر و المان‌های تصویری با حجم بالا در سایت است. برای بهتر شدن سرعت سایت می‌توانید از تصاویر و المان‌هایی با حجم کمتر و کیفیت بالا استفاده کنید. سایت‌های وردپرسی که بخش بیشتری از محتوای آن‌ها به صورت تصویر و ویدیو است، بیشتر باید به این موضوع توجه داشته باشند.

برای اپتیمایز کردن تصاویر می‌توانید از نرم افزارهایی چون فتوشاپ یا ایلاستریتور استفاده کنید. همچنین سایت‌هایی در فضای وب وجود دارند که این کار را برای شما در عرض چند دقیقه انجام می‌دهند. گذشته از همه این موارد، می‌توانید از پلاگین‌هایی چون WP Smush یا Optimole استفاده کنید.

3.  تکنیک lazy load را به خاطر داشته باشید

یکی دیگر از راهکارهای افزایش سرعت سایت های شلوغ، بارگذاری تنبل یا lazy load است. زمانی که شما صفحه‌ای از یک سایت را باز می‌کنید، باید منتظر بمانید تا تمام محتوای متنی، تصویری و ویدیویی موجود در آن صفحه لود شوند تا صفحه برای شما به نمایش درآید. تصور کنید در یک صفحه از سایت خود تعداد زیادی عکس یا ویدیو دارید؛ کاربر باید چند دقیقه منتظر بماند تا تمام این تصاویر و ویدیوها لود شوند تا در نهایت صفحه نمایش داده شود؟!

با استفاده از تکنیک بارگذاری تنبل، تا زمانی که یک محتوای تصویری یا ویدیویی در محدوده اسکرول کاربر نباشد، لود نمی‌شود. به عبارتی تصاویر و ویدیوها زمانی لود می‌شوند که در محدوده دید کاربر باشند. با این روش سرعت سایت بهبود خواهد یافت.

4.  از پلاگین‌های کش استفاده کنید

بهینه‌ کردن تصاویر، فایل‌ها و کدهای موجود در سایت یکی دیگر از راه‌های افزایش سرعت سایت وردپرسی است. اگر خودتان دانش برنامه نویسی داشته باشید، می‌توانید این کار انجام دهید اما اگر با کدهای HTML، CSS  و… آشنا نیستید، بهترین کار این است که از پلاگین‌های وردپرس استفاده کنید. بهترین پلاگین‌های وردپرس برای افزایش سرعت سایت عبارتنداز:

  • پلاگین WP Fastest Cache
  • پلاگین WP Rocket
  • پلاگین WP-Otimize

این پلاگین‌ها رابط کاربری ساده‌ای دارند و به راحتی می‌توانید با کمک آن‌ها سرعت سایتتان را بهبود بخشید. اما اگر نحوه نصب این پلاگین‌ها بر روی وردپرس را نمی‌دانید یا کار با آن‌ها را آموزش ندیده‌اید، می‌توانید از یک متخصص وردپرس کمک بگیرید.

 10 راهکار برای بالا بردن سرعت لود سایت وردپرس

5.  استفاده از کش مرورگر

از زمانی که کاربر درخواست مشاهده یکی از صفحات سایت شما را می‌دهد تا زمانی که سرور این درخواست را پاسخ دهد، فرایندی در چند مرحله شکل می‌گیرد که زمان‌بر است. با این روش یک فایل کش شده در مرورگر ایجاد شده و ذخیره می‌شود. بدین ترتیب زمانی‌که کاربر برای بار دوم به بعد به سایتتان مراجعه می‌کند، دیگر نیازی به طی کردن این فرایند چند مرحله‌ای نیست بلکه از طریق کش مرورگر می‌تواند بدون معطلی و در عرض چند ثانیه صفحه را مشاهده کند.

6.  از CDN استفاده کنید

اگر به هر دلیل قصد دارید هاست خود را از کشورهای خارجی خریداری کنید، برای جلوگیری از افت سرعت سایت باید از سیستم توزیع محتوا یا CDN استفاده کنید. اما چرا؟ موقعیت مکانی سرور و هاست یکی از مواردی است که سرعت سایت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فرض کنید کاربران سایت و مشتریان کسب‌وکار شما کسانی هستند که از ایران صفحات سایت شما را باز می‌کنند اما میزبان سایت شما در یکی از کشورهای اروپایی است. چه اتفاقی می‌افتد؟

در این حالت سرعت لود سایت برای کاربرانی که از ایران سایت شما را جستجو می‌کنند بسیار پایین خواهد بود. CDNها سرورهایی هستند که اطلاعات سایت شما را ذخیره کرده و جابه‌جا می‌کنند. CDN کلودفلر یکی از بهترین cdnهای رایگان است که می‌توانید از آن برای کاهش سرعت لود سایت استفاده کنید.

7. افزونه‌های غیرکاربردی و ضعیف را حذف کنید

یکی دیگر از راهکارهایی که در آموزش افزایش سرعت وردپرس کمک می‌کند وضعیت لود سایت را بهبود بخشید، غیرفعال کردن افزونه‌های ضعیف سایت است. افزونه‌هایی با کدگذاری ضعیف سرعت سایت را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهند. بنابراین اگر به تازگی احساس می‌کنید سرعت بارگذاری صفحات سایت کاهش یافته است، افزونه‌های سایت را بررسی کنید.

ابزارهای جانبی وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توانید تشخیص دهید چه افزونه‌هایی منجر به کاهش سرعت سایت شده‌اند. new relic یکی از این ابزارهاست که یک گزارش کامل از عملکرد تمامی افزونه‌هایی که بر روی وردپرس نصب کرده‌اید به شما می‌دهد.

7.  قالب مناسبی برای سایت انتخاب کنید

زمان طراحی سایت وردپرس، باید نسبت به انتخاب قالب توجه زیادی داشته باشید تا بعدها درگیر مسائلی چون افت سرعت سایت به دلایلی چون سنگین بودن قالب نشوید. تمام المان‌های موجود در یک قالب وردپرس، بر روی سرعت سایت تاثیر می‌گذارد. بنابراین قالبی را انتخاب کنید که صرفا ویژگی‌های مد نظرتان را دارد. یک قالب با آپشن‌های زیاد و پرزرق و برق شاید در نگاه اول جذاب به نظر برسد، اما از نظر فنی می‌تواند تاثیرات منفی بر روی سئو سایت بگذارد.

8.  وردپرس را بهینه کنید

در آموزش افزایش سرعت وردپرس خواهید دید که بهینه سازی وردپرس نیز می‌تواند تا حد زیادی بر روی سرعت لود سایت به صورت غیرمستقیم یا مستقیم تاثیر بگذارد. انجام اقداماتی چون تغییر URL ورود به سایت، غیرفعال کردن کامنت‌هایی که از دیگر سایت‌ها به سایت شما لینک می‌شوند، بروزرسانی وردپرس و… از اقداماتی هستند که موجب بهینه‎‌تر شدن سایت‌های وردپرسی می‌شوند. هر یک از اقدامات به نوعی می‌تواند بر روی افزایش سرعت سایت تاثیر داشته باشد. برای بهینه سازی وردپرس از یک وردپرس‌کار حرفه‌ای می‌توانید درخواست کمک کنید.

9.  دیتابیس سایت را بهینه کنید

دیتابیس سایت را به صورت مرتب باید بررسی کرده و آن را بهینه کنید. اگر ماهیت سایتتان به‌گونه‌ای است که کاربران در سایت شما عضو می‌شوند، اهمیت بهینه سازی دیتابیس دوبرابر می‌شود. اگر نمی‌دانید کدام جداول در دیتابیس اضافه هستند و باید حذف شوند، از طراح سایت وردپرس یا فردی که در زمینه بهینه سازی سایت‌های وردپرسی مهارت دارد، برای بهبود دیتابیس سایتتان می‌توانید کمک بگیرید.

10. به حجم کامنت‌های سایت توجه داشته باشید

داشتن تعداد زیادی نظر در صفحات سایت اگرچه بر روی سئو تاثیر بسیار مثبتی دارد، اما می‌تواند سرعت لود صفحه را به میزان زیادی کاهش دهد. بنابراین می‌توانید کامنت‌های اسپم و غیرضروری را از صفحه خود پاک کنید یا به‌گونه‌ای کدنویسی کنید که برای نمایش کامنت‌ها در صفحه، نیاز به کلیک کاربر باشد. وردپرس بدون آسیب رسیدن به سئو سایت، این قابلیت ویژه را در اخیارتان قرار داده است.

بهترین افزونه افزایش سرعت سایت وردپرسی

کمی پیش 10 راهکار در مقاله آموزش افزایش سرعت وردپرس ارائه کردیم که اگر این اقدامات را انجام دهید، سرعت سایتتان بطور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر آن اقدامات، شما می‌توانید از افزونه‌هایی استفاده کنید که به این منظور طراحی شده‌اند. در ادامه به چند مورد از کاربردی‌ترین این افزونه‌ها اشاره خواهیم کرد:

·   افزونه w2 total cache

با کمک این افزونه می‌توانید هر دو روش کش که کمی پیش به آن‌ها اشاره کردیم را انجام دهید. بنابراین این افزونه را می‌توان یکی از کاربردی‌ترین افزونه‎هایی دانست که برای افزایش سرعت سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای نصب افزونه روی وردپرس می‌توانید از یک متخصص وردپرس بخواهید تا این اقدام را انجام دهد.

· افزونه بارگذاری تصاویر با روش بارگذاری تنبل

افزونه lazy load images یکی دیگر از افزونه‌های کاربردی است که در بالا بردن سرعت لود سایت وردپرس کمک شایانی می‌کند. راجع‌به روش بارگذاری تنبل تصاویر بر روی سایت در طول مقاله صحبت کردیم. با کمک این افزونه می‌توانید با فعال کردن این روش از بارگذاری تصاویر بر روی سایت، شاهد افزایش سرعت لود صفحات باشید.

·  افزونه wp-optimize

برای بهینه سازی دیتابیس سایت از این افزونه استفاده کنید. بالا بودن حجم دیتابیس به مرور زمان باعث کاهش سرعت سایت می‌شود به همین خاطر ضروری است که به صورت مرتب اطلاعات غیرضروری که هیچ کاربردی ندارند را از روی پایگاه داده سایت خود حذف کنید. شما می‌توانید خودتان یک بازه زمانی تعریف کنید تا این افزونه با توجه به این بازه زمانی به صورت منظم اقدام به بهینه سازی دیتابیس سایت وردپرس کند.

بهترین افزونه افزایش سرعت سایت وردپرسی

تست سرعت سایت با Gtmetrix

پس از آنکه با آموزش افزایش سرعت وردپرس ، وضعیت سرعت لود صفحات سایت را بهبود دادید، با کمک سایت Gtmetrix می‎‌توانید سرعت سایت خود را بررسی و آنالیز کنید تا متوجه شوید اقداماتی که برای بهبود سرعت سایت انجام داده‌اید تاثیرگذار بوده است یا خیر. این سایت به صورت دقیق وضعیت سایت وردپرسی شما را از نظر سرعتی تحلیل و آنالیز می‌کند. بنابراین با کمک این سایت می‌توانید بفهمید سرعت لود هر صفحه چقدر است و کدام صفحات از سایتتان سرعت لود بسیار پایینی دارند.