امروزه به دلیل گسترش تکنولوژی و گسترش ارتباطات در بستر اینترنت، بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک بزرگ، از جمله کسب‌وکارهای فروشگاهی ، اقدام به راه‌اندازی سایت برای تبلیغ  و فروش محصولات و خدمات خود کرده اند. یکی از مسائل بسیار مهم در افزایش بازدهی سایت‌های فروشگاهی، سئو فروشگاهی است. سئو فروشگاهی جز اصول اولیه و مهم در بازخورد هرچه بیشتر وب‌سایت موردنظر است.

در واقع سئو می‌تواند تأثیر زیادی در روند جستجوی سایت در سرچ و جستجو موتورهای جستجوی مختلف علی‌الخصوص گوگل است. به همین دلیل یادگیری اصول سئوی فروشگاهی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود. ما در این مقاله قصد داریم به‌صورت کامل به بررسی سئوی فروشگاهی و افزایش ترافیک سایت با سئو فروشگاهی بپردازیم و نکاتی را این خصوص مورد بررسی قرار دهیم. همچنین در خصوص سئو سایت فروشگاهی با وردپرس هم توضیحاتی خواهیم داد. اگر به دنبال افزایش بازدید از سایت خود هستید،  توصیه می‌شود که حتماً تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

سئو فروشگاه اینترنتی، اهمیت و ضرورت

همان‌طور که گفته شد، سئو فروشگاهی می‌تواند، باعث افزایش بازدهی سایت و بازدید سایت شود. همچنین در بهینه‌سازی سایت فروشگاه نیز تأثیرگذار خواهد بود. به‌عبارت‌دیگر، سئو قادر خواهد بود که سایت موردنظر، در موتورهای جستجو بیشتر دیده شود. در خصوص موتورهای جستجو از جمله گوگل، باید گفت که انبوهی از داده‌ها در آن قرار دارد و یکی از مهم‌ترین عوامل در دیده‌شدن در موتورهای جستجو، همین مسئله سئو است. به عبارتی ساده‌تر، کلیدواژه‌ها نیز می‌تواند در موتور جستجو نقش اصلی را داشته باشد.

کلیدواژه‌ها و البته موارد دیگر قادر است دیتاها و داده‌های موجود در یک سایت را در موتور جستجو نشان دهد و همین مسئله در افزایش بازدهی و دیدن سایت تأثیرگذار خواهد بود. طبیعی است که امروزه با گسترش تکنولوژی و دنیای اینترنت، اکثر کسب‌وکارها، روی به راه‌اندازی سایت آورده‌اند. برای اینکه بتوان فرایند فروشی در غالب سایت فروشگاهی انجام داد، مسئله سئو باید مدنظر مدیران یک سایت قرار گیرد. ما در ادامه مبحث، به برخی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین موارد در خصوص سئو فروشگاهی اشاره  خواهیم کرد:

ابزاری کارآمد در تولید محتوا

اینکه یک سایت فروشگاهی بتواند در جستجوی گوگل بهتر دیده شود و در واقع رتبه بهتری در جستجوی افراد قرار گیرد، باید طبق الگوریتم‌های گوگل و دیگر موتورهای جستجو عملکرد. گوگل اقدام به بررسی لینک‌های سایت می‌کند و همچنین محتوایی که در داخل سایت قرار می‌گیرد تعیین خواهد نمود که تا چه اندازه، سایت موردنظر در گوگل بالاتر و در رتبه بهتر دیده شود.

اگر بتوان اقدام به تولید محتوای باارزش نمود که برای افراد مراجعه‌کننده به سایت مفید باشد، تأثیر زیادی در روند بازدید سایت خواهد داشت. مهم‌ترین مورد دراین‌خصوص، رعایت واژه‌ها و کلمات بر مبنای سئو است تا عباراتی در محتوا قرار گیرد تا یک فرد در حین جستجو بتواند به سایت شما راه پیدا کند؛ بنابراین نوع محتوای قرارگرفتن شده در سایت برای ترغیب کاربر به سایت از اهمیت زیادی برخوردار است.

کمک به جلو زدن از دیگر رقبا

امروزه اکثر کسب‌وکارها، مبنای کاری و درآمدی خود را در بستر اینترنت و وب‌سایت قرار می‌دهند؛ بنابراین ممکن است که در یک حیطه شغلی، صدها و حتی هزاران سایت مشابه وجود داشته باشد.

حال سایتی می‌تواند از باقی رقبا جلوتر بزند که بتواند از مفاهیم سئو فروشگاهی به‌خوبی استفاده کند. این مسئله باعث بالارفتن رتبه سایت برای بازدید خواهد شد و در موتورهای جستجو، بالاتر از باقی رقبا دیده می‌شود.

اینکه چگونه می‌توان از رقبا پیشی گرفت، بستگی به عوامل مختلفی دارد. عواملی مانند تهیه و تولید محتوای قدرتمند، رعایت اصول کلمات کلیدی و اصلی و … از جمله این موارد است که همگی آنها در شاخه سئو قرار خواهد گرفت.

بازگشت سرمایه

سئو فروشگاهی می‌تواند باعث بازگشت سرمایه به مقدار بالایی شود. در واقع سئو می‌تواند نوعی تبلیغات باشد تا یک سایت بهتر و بیشتر دیده شود. روشی که ارزان‌قیمت بوده و طبیعتاً نیازی به تبلیغات و سپردن تبلیغ به دیگر منابع تبلیغاتی نیست. البته لازم به گفتن است که فرایند سئو فروشگاهی و رسیدن به یک بازدهی مناسب از نظر سرمایه‌ای، فرایند زمان بر بوده و نیاز به تلاش و پشتکار فراوان خواهد بود.

برای اینکه بتوان در طی مدت‌زمان استفاده از سئو به بازدهی مناسب رسید، باید از هرگونه فعالیت‌هایی که می‌تواند برای یک سایت مضر باشد، دوری کرد. اصول سئو در واقع یک اصول کاملاً مشخص است که رعایت آن می‌تواند منجر به سودآوری از نظر مالی و … شود. ما در ادامه مقاله به اصول سئو فروشگاهی هم خواهیم پرداخت.

توسعه کسب‌وکار در بستر اینترنت

بازار امروزی، از نوع رقابتی است و فردی می‌تواند پیروز باشد که مطابق با تکنولوژی حرکت کند. طبیعتاً برای توسعه کسب‌وکار باید علاوه بر استفاده از فضای سنتی، از فضای مدرن یعنی فضای اینترنتی به‌خوبی استفاده کرد. برای اینکه بتوان ارتباط مناسبی با افراد و کاربران سایت برقرار کرد، باید به نیازهای آنها توجه نمود. سئو قادر است که این امر را آسان‌تر سازد و در نتیجه باعث توسعه کسب‌وکار خواهد شد.

سئو فروشگاه اینترنتی، اهمیت و ضرورت

آموزش سئوی سایت فروشگاهی در 6 مرحله

برای پیاده‌سازی فرایند سئو فروشگاهی لازم است مراحلی طی شود که این مراحل عبارت‌اند از:

مرحله اول: پیداکردن و استفاده از کلمات کلیدی

اولین مرحله و یکی از مهم‌ترین مراحل سئو فروشگاهی، جستجو و یافتن کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری سایت خواهد بود. در واقع کلمه کلیدی، می‌تواند مشتریان هدف شما را به‌خوبی پیدا کند. به‌عنوان‌مثال، فردی که به دنبال محصولی خاص است، نام خود محصول و یا ویژگی محصول را جستجو خواهد کرد. برای اینکه بتوان به این موضوع مهم رسید، باید به کلمات کلیدی توجه کرد. باتوجه‌به حیطه شغلی خود و نوع محتوایی که اقدام به تولید آن می‌کنید، باید تمرکز زیادی بر یافتن کلمه کلیدی نمایید.

مرحله دوم: ساختار وب‌سایت فروشگاهی

از دیگر نکات مهم در راه‌اندازی سئو فروشگاهی و پیاده‌سازی آن، ساختار ظاهری و شکل ظاهری سایت است. در واقع این مسئله، جنبه ظاهری را پوشش می‌دهد و علاوه‌برآن در بازخورد سایت و دیدن آن بسیار مؤثر است. باتوجه‌به نوع شغل و حیطه کاری، می‌بایست اقدام به طراحی و آماده‌سازی ظاهر سایت نمود. از جمله موارد مهم دراین‌خصوص عبارت‌اند از:

  • طراحی سایت باید به‌گونه‌ای باشد که بتوان به‌تمامی قسمت‌های سایت و محصولات مختلف دسترسی راحتی داشت و مراجعه‌کننده به سایت، دچار سردرگمی نشود.
  • از ظاهری ساده و مرتب و طبقه‌بندی‌شده استفاده شود.
  • در طراحی سایت باید موردی لحاظ شود که مخاطب بتواند با کمترین کلیک به محصول موردنظر و یا جستجوی موردنظر دست پیدا کند.
  • طبقه‌بندی محصولات از اهمیت زیادی برخوردار است که برای درک راحت‌تر این موضوع می‌توانید به وب‌سایت‌های قدرتمند فروشگاهی مراجعه کنید.

مرحله سوم: سئو on-page در فروشگاه اینترنتی

در این مرحله، بهینه‌سازی سایت از اهمیت زیادی برخوردار است. برای بهینه‌سازی بایستی دو بخش را در نظر بگیریم:

  • صفحات دسته‌بندی محصولات
  • صفحات مربوط به خود محصولات

قبل از انجام هر کاری، باید اقدامات اولیه و لازم را انجام دهیم. در نظر داشته باشید که بهینه‌سازی در این بخش و البته تمام بخش‌ها، باید هم برای کاربر باشد و هم برای ربات‌های گوگل.

بهینه‌سازی سایت منجر به جستجوی ساده در گوگل و بالا آمدن سایت در رتبه‌های بهتر خواهد شد. این مسئله برای مدیر سایت باید مدنظر قرار گیرد. به‌عنوان‌مثال آدرس هر صفحه سایت باید به‌گونه‌ای باشد که گوگل بتواند به‌راحتی موضوع را متوجه شود تا بتواند مستقیماً، کاربر را به صفحه موردنظر هدایت کند. توصیه می‌شود که از آدرس URL کوتاه‌تر استفاده شود.
از دگر موارد بهینه‌سازی سایت، این است که اگر در حوزه فروش محصول فعالیت دارید، حتماً از محتوایی ارزشمند استفاده کنید و خلق ارزش برای محصول کنید. این کار باعث می‌شود که مشتری دقیقاً متوجه شود که محصول موردنظر و جستجو شده او، چه نیازی را می‌تواند برآورده سازد.

مرحله چهارم: سئو فنی سایت فروشگاهی

رعایت مسائل فنی در سئو فروشگاهی می‌تواند کمک‌حال فروشگاه برای افزایش فروش باشد. این مرحله شاید با مرحله اول کمی شباهت داشته باشد. اما مرحله چهارم در واقع کمک‌کننده در جهت رفع مشکلات احتمالی سایت است که باعث شده رتبه بازدید سایت در گوگل کاهش پیدا کند. از جمله مسائل فنی می‌توان به‌غلط املایی‌ها در سایت، استفاده از کلمات کلیدی مبهم، استفاده از کلمات کلیدی فرعی فراوان و … اشاره کرد.

مرحله پنجم: بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی در سئو فروشگاهی، می‌تواند راهی برای دست‌یافتن به رتبه‌های بالا در جستجو شود. استفاده درست از محتوا و همچنین استفاده از محتوای ارزشمند، کلید موفقیت خواهد بود. موارد زیر می‌تواند در زمینه بازاریابی محتوایی کمک زیادی کند:

  • یافتن مخاطب از مسائل مهم در بازاریابی محتوایی است. اینکه مخاطب هدف در کجا وقت خود را می‌گذارند و یا در کدام شبکه‌های اجتماعی فعالیت بیشتری دارد از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود.
  • شناخت روحیات مخاطب می‌تواند راهی برای افزایش بازدهی سایت باشد. با زبانی صمیمی اگر صحبت شود، راهی خواهد بود که مخاطب این حس را درک کند که شما هم جزئی از او خواهید بود و راحت‌تر به شما اعتماد خواهد کرد.

مرحله ششم: لینک‌سازی داخلی و خارجی

از دیگر موارد بسیار مهم در خصوص سئو فروشگاهی، لینک دادن از داخل سایت به محصولات مختلف و یا محتواهای مختلف است. این کار باعث افزایش بازدید صفحات سایت خواهد شد و جز اصول مهم سئو محسوب می‌شود. اتفاقاً گوگل هم بر سر مسئله لینک‌سازی هم اهمیت زیادی قائل است و تأثیرگذار در رتبه بدنی سایت خواهد داشت.

سئو سایت فروشگاهی

سئو فروشگاه اینترنتی وردپرسی

در این مقاله در خصوص سئو فروشگاهی و مراحل آن، توضیحاتی ارائه شد. حال می‌خواهیم بدانیم که سئو فروشگاه اینترنتی وردپرسی چیست و چه کاربردی دارد؟ سئو فروشگاهی وردپرس، در واقع مجموعه‌ای از اقدامات برای افزایش رتبه‌بندی سایت انجام می‌شود. البته لازم به توضیح است که ما در خصوص یک امر کلی به نام سئوی سایت صحبت می‌کنیم و در واقع وقتی از سئو سایت وردپرسی می‌گوییم، در واقع به مفهوم کلی در خصوص سئو سایت اشاره می‌کنیم.

برای اینکه بتوان از سئوی سایت وردپرسی استفاده کرد، از تکنیک‌های مختلفی باید بهره برد که می‌توان برای عموم سایت‌ها از جمله سایت‌های فروشگاهی استفاده کرد. در ادامه مقاله به برخی از این اقدامات و تکنیک‌های اشاره خواهیم نمود که می‌تواند در این زمینه بسیار مفید باشد. این موارد عبارت‌اند از:

استفاده از هاست باکیفیت و مناسب

اولین اقدام مؤثر برای بهره‌مندی از سئو وردپرسی، استفاده از یک‌ هاست باکیفیت مناسب است. در واقع‌هاست می‌تواند تأثیر زیادی در سئو و بهینه‌شدن سایت برای بازخورد بیشتر، داشته باشد. توصیه می‌شود که در زمان انتخاب هاست، به نسخه php سایت دقت شود. زیرا ممکن است برخی از هاست‌ها، پشتیبانی از نسخه ساخت شما نداشته باشد. اغلب هاست‌های ارزان‌قیمت، همین ویژگی منفی را دارد و باید در زمینه انتخاب هاست، دقت لازم داشت.

استفاده از افزونه سئو

افزونه سئو، از دیگر اقدامات لازم در جهت سئو وردپرس است که باید در سایت مربوطه اعمال گردد. نصب افزونه می‌تواند باعث بهینه‌سازی هرچه بیشتر سایت شود و هر مدیر سایتی، باید باتوجه‌به نسخه سایت خود و نیاز خود، از افزونه‌های مختلف مرتبط با سئو استفاده کند. از جمله بهترین افزونه‌های سئو، افزونه رنک مث است که می‌توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه در این سایت کسب کنید.

ایجاد نقشه سایت

ازآنجایی‌که شما در سایت خود سئو فروشگاهی را به‌درستی اعمال کرده‌اید، به‌مرورزمان، میزان بازدید از سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد. برای اینکه بتوان به بازخورد بهتر و بیشتری در سایت رسید، لازم است نقشه سایت را فعال‌سازی کنید. برای فعال‌سازی آن می‌تواند از افزونه Google XML Sitemaps استفاده کنید تا به‌صورت خودکار، نقشه سایت فعال شود.

ثبت نقشه سایت در سرچ کنسول

بعد از انجام مرحله ایجاد نقشه سایت، برای بهبود در وضعیت سئو در وردپرس، لازم است در ابتدا اقدام به فعال‌سازی و وصل کردن سایت خود به سرچ کنسول نمایید و بعد از آن نقشه سایت را به سرچ کنسول متصل نمایید.

ابزارهای تحلیل سایت

استفاده از ابزارهای مناسب برای تحلیل سایت، یکی از مهم‌ترین اقدامات در بهینه‌سازی سایت در سئو است. در واقع این کار می‌تواند باعث شود که ما به‌صورت روزانه از عملکرد سایت خود اطلاع پیدا کنیم. برای دیدن بازدید سایت، آمار بازدید از صفحات مختلف، لازم است از ابزارهای مناسب در جهت تحلیل سایت استفاده کنید. برای این کار می‌توانید از افزونه گوگل آنالیتیکس وردپرس استفاده نمایید.

بهینه‌کردن فایل‌های موجود در سایت

فایل‌های تصویری و به‌صورت کلی فایل‌های مدیا، جز مهم‌ترین بخش‌های یک سایت محسوب می‌شود. برای بهینه‌کردن فایل‌های مدیا، لازم است نکاتی رعایت شود که از جمله آن می‌توان به نحوه نام‌گذاری، تگ‌های سایت و … اشاره کرد. همچنین بهتر است در هنگام آپلود تصاویر در سایت خود، از اسامی طولانی استفاده نشود تا مسئله سئو فروشگاهی به‌درستی رعایت شود.

بهینه‌کردن فایل‌های موجود در سایت

امکان اشتراک‌گذاری مطالب سایت

لازم است در خصوص بهینه‌سازی سایت خود در سئو وردپرسی، حتماً امکان اشتراک‌گذاری مطالب را در سایت خود فعال کنید. این کار باعث افزایش بازخورد و بازدید سایت در شبکه‌های اجتماعی می‌شود و افراد زیادی که در شبکه‌های اجتماعی مختلف هستند، بتوانند از مطالب شما در سایت استفاده کنند.

موارد ذکر شده در این مقاله، جز مهم‌ترین مسائل در زمینه سئو فروشگاهی است. سئو فروشگاهی تأثیر زیادی در بازخورد سایت و بازدید سایت خواهد داشت. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مفاهیم سئو از جمله سئو سایت فروشگاهی، به دیگر مقالات این سایت مراجعه نمایید.