در این مطلب نسبتاً کوتاه به تعریف سوکت و انواع سوکت‌ها می‌پردازیم. مسلماً در آینده، در وبلاگ آریانت مطالب بیشتری در این رابطه ارائه خواهیم کرد. با ماه همراه باشید.

سوکت چیست؟

سوکت‌ها راهی برای فعال‌کردن ارتباط «فرآیندهای درون‌برنامه‌ای» بین برنامه‌های در حال اجرا بر روی یک کامپیوتر هستند. همچنین این ارتباط می‌توانید بین برنامه‌های در حال اجرا بر روی کامپیوترهای جداگانه نیز باشد. برنامه‌هایی که از طریق سوکت‌های شبکه، ارتباط برقرار می‌کنند، به استفاده از پروتکل اینترنت یا IP برای ارسال و دریافت داده‌ها متکی هستند.

انواع سوکت‌ها

انواع مختلفی از سوکت‌ها وجود دارند. برخی از رایج‌ترین سوکت‌های مورد استفاده در شبکه‌ها عبارتند از:

  • سوکت‌های جریانی یا استریم: این نوع سکوت‌های از پروتکل کنترل انتقال (TCP) به منظور فشرده‌سازی و آماده‌سازی جریان داده استفاده می‌کنند.
  • سوکت‌های ‌دیتاگرام: این نوع سوکت‌ها از پروتکل دیتاگرام کاربر (UDP) برای انتقال دیاگرام‌ها استفاده می‌کنند. در این حالت، نیاز به ایجاد یک ارتباط مداوم بین سیستم‌ها وجود نخواهد داشت.
  • سوک‌های یونیکس دامین: در این سوکت‌ها از فایل‌های محلی برای ارسال و دریافت داده استفاده می‌شود و این فایل‌ها جایگزینی برای رابط‌‌های شبکه و پاکت‌های IP هستند.
  • سوکت‌های راو یا خام: سوکت‌هایی هستند که به اپلیکیشن‌ها اجازه ساخت و اصلاح پاکت‌ها را می‌‌دهند. این اپلیکیشن‌ها برای این کار دیگر به سیستم‌عامل هاست متکی نخواهند بود.

هر سوکت مبتنی بر IP در یک سیستم به صورت منحصر به فرد است و توسط ترکیبی از آدرس IP، پروتکل مورد استفاده (TCP یا UDP) و عدد پورت شناخته می‌شود. این شناسه توسط سیستم‌عامل به اپلیکیشنی که از سوکت استفاده می‌کند، منتقل می‌گردد. سوکت‌های یونیکس دامین از فایل محلی همراه با یک سوکت برای شناسایی منحصر به فرد آ‌ن بهره می‌برند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع سوکت‌ها و همچنین نحوه آزمایش و عیب‌یابی آنها حتماً مطالب آینده ما را در این خصوص در وبلاگ آریانت دنبال کنید.