مقدمه بهینه کردن هاست وردپرس

بهینه کردن هاست وردپرس

امروزه سایت‌های بسیاری بر روی وردپرس پیاده‌سازی شده‌اند. در این خصوص یکی از موارد مهم، سرعت بخشیدن به بارگذاری سایت‌های وردپرسی است. خوشبختانه برای بهینه کردن هاست وردپرس تکنیک‌های بی‌شماری وجود دارد. شما می‌توانید این تکنیک‌های عملی را برای بهینه شدن و افزایش سرعت سایت وردپرسی خود به کار بگیرید. بنابراین در این مقاله قصد داریم روش‌های بهینه‌سازی هاست وردپرس را به شما ارائه دهیم. اگر مشتاق به یادگیری هستید در ادامه با ما همراه باشید.

چرا باید هاست وردپرس را بهینه کرد؟

دلایل انجام بهینه کردن هاست وردپرس بی‌شمار است. اما برخی از آنها بسیار حیاتی و مهم هستند و باید صاحب هر سایت وردپرسی، آن‌را در نظر داشته باشد.

سرعت بیشتر مساوی با رتبه بهتری در موتورهای جستجو:‌ وب‌سایت‌هایی که سرعت بارگذاری سریعتری دارند نسبت به وب‌سایت‌های کم سرعت، در موتورهای جستجو (مانند Google) رتبه بهتری دارند. بنابراین، اگر می‌خواهید رتبه رنکینگ سایت خود را در SERPها بهبود ببخشید، سرعت را جزء اولویت‌های خود قرار دهید.

مطالعات نشان داده است که اگر سرعت بارگذاری سایت بیش از 2 ثانیه طول بکشد، معمولا منجربه برگشت 47٪ بازدیدکنندگان آن می‌شود. بنابراین، برای اینکه حدود نیمی از بازدیدکنندگان وب‌سایت خود را علاقه‌مند کنید، باید سرعت وردپرس خود را افزایش دهید.

خریداران آنلاین بی‌تاب‌ترین نوع بازدیدکنندگان هستند. آنها انتظار دارند صفحه در عرض یک ثانیه بارگذاری شود. به همین دلیل اگر یک فروشگاه آنلاین را در وردپرس اداره می‌کنید، بهتر است خود را آماده کنید تا پیشرفت‌های عمده‌ای انجام دهید تا کسب و کار آنلاین شما سودآورتر باشد.

آیا وردپرس من بهینه است؟ چگونه زمان بارگذاری وب‌سایت خود را آزمایش کنیم؟

بهینه کردن هاست وردپرس

ابتدا، شما باید زمان بارگذاری فعلی وب‌سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید. توجه داشته باشید ممکن است این سرعت از صفحه‌ای به صفحه دیگر متفاوت باشد، زیرا به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • اندازه آن صفحه خاص چقدر است
  • چند درخواست ایجاد می‌کند
  • آیا این صفحه کش می‌شود یا نه
  • چه نوع محتوایی (استاتیک یا پویا) را میزبانی می‌کند

از خانه یا صفحه اصلی یک وب‌سایت معمولا به‌عنوان معیاری برای آزمایش زمان بارگذاری آن سایت استفاده می‌شود. معمولا به منظور بررسی سرعت وب‌سایت، به‌طور گسترده‌ای از ابزارهای زیر استفاده می‌شود:

webpagetest.org

tools.pingdom.com

۱۱ راه حل برای بهینه کردن هاست وردپرس

اکنون وقت آن رسیده تا صحبت در مورد روش‌های بهینه کردن هاست وردپرس را شروع کنیم. در ادامه مقاله ۱۱راه برای بهینه‌کردن و افزایش سرعت وردپرس آورده شده است.

1.    یک ارائه دهنده میزبانی وب (Web Hosting) خوب انتخاب کنید

هاست میزبان وب‌سایت وردپرس، اصلی‌ترین عامل در سرعت آن به حساب است. استفاده از یک هاست ارائه دهنده میزبانی مشترک که پهنای‌باند، فضا، ایمیل، دامنه و موارد دیگر «نامحدود» را ارائه می‌دهد، در نگاه اول بسیار عالی به نظر می‌رسد. با این حال، هاست میزبانی اشتراکی نمی‌توانند در زمان‌های پرترافیک و پیک کاری آنها،‌ پهنای باند مناسب را برای وب‌سایت شما فراهم کنند. همچنین تضمینی بابت 99٪ در دسترس بودن در هر ماه را ارائه نمی‌دهند.

هاست میزبانی مشترک معمولا عملکرد ضعیف‌تری را به شما ارائه می‌دهد. زیرا فضا و منابع یک سرور را با تعداد بی‌شماری از وب‌سایت‌ها به اشتراک می‌گذارد. همچنین در مورد میزان استفاده دیگران از منابع سرور راهی وجود ندارد. همچنین، شما نمی‌دانید که سرورهای میزبان به چه میزان بهینه شده‌اند. راه حل آن، استفاده از سرورهای اختصاصی ابری می‌باشد. منابع سرور اختصاصی کاملا در اختیار شما است و همچنین هر سرور دارای پهنای‌باند اختصاصی است. استفاده از سرورهای اختصاصی آریانت، راهکار مناسبی برای میزبانی و افزایش سرعت هاست ورد پرس شما خواهد بود.

2.    از قالب (Template) سبک وردپرس استفاده کنید

اغلب تم‌های وردپرس که دارای عناصر پویا، اسلایدها، ابزارک‌ها، آیکون‌های اجتماعی و … هستند بسیار چشم‌نواز و زیبا به نظر می‌رسند. اما به‌خاطر داشته باشید، اگر در تم عناصر زیادی به‌کار رفته باشد و اندازه صفحه بیشتر باشد، قطعا باعث ایجاد فشار بیشتر بر روی وب‌ سرور می‌شود. بهترین گزینه، استفاده از تم‌های سبک و بهینه شده برای این منظور است. این‌کار باعث افزایش بارگذاری سایت و بهینه کردن هاست وردپرس شما می‌شود.

3.    سایز و حجم عکس‌ها را کاهش دهید

تصاویر مهمترین عامل افزایش اندازه یک صفحه وب هستند. توصیه می‌شود، بدون اینکه کیفیت تصاویر را تحت تاثیر قرار دهید، اندازه و حجم آنها را کاهش دهید. شما می‌توانید با استفاده از برنامه فتوشاپ یا هر ابزار دیگری تصاویر را به صورت دستی بهینه‌سازی کنید. اما انجام این کار به این شکل طولانی خواهد شد. خوشبختانه در وردپرس افزونه‌هایی برای بهینه‌سازی تصویر وجود دارند. از این افزونه‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

Optimole

WP Smush

EWWW Image Optimizer

4.    فایل‌های JS و CSS را کمتر کنید

بهینه کردن هاست وردپرس

اگر وب‌سایت خود را در ابزار Google PageSpeed Insights اجرا کنید، احتمالا به شما در خصوص به حداقل رساندن اندازه فایل‌های CSS و JS پیشنهاد می‌دهد. یعنی با کاهش تعداد فراخوانی‌های CSS و JS و نیز کاهش اندازه این فایل‌ها، می‌توانید سرعت بارگذاری سایت را بهبود ببخشید.

متخصصین آریانت می‌توانند در خصوص بهینه کردن فایل‌های JS و CSS به شما خدمات اختصاصی را ارائه دهند. آریانت تیمی از بهترین‌ها با فراهم‌سازی بستری امن و با پشتیبانی 24 ساعته کسب و کار شما را پویا نگه می‌دارد تا بتوانید بهترین‌ها را داشته باشید.

5.    بهینه کردن هاست وردپرس با استفاده از مکانیزم کش

افزونه‌های ذخیره‌سازی (Web Cache) وردپرس کمک می‌کنند تا کارهای پیچیده ذخیره و کش‌کردن عناصر وب‌سایت شما آسان‌تر شوند. چنین افزونه‌هایی با مکانیزم‌های پیشرفته حافظه پنهان مانند Varnish می‌تواند سرعت بارگذاری وب‌سایت شما را افزایش دهد. در نهایت سرعت وردپرس به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

6.    از یک CDN‌ استفاده کنید

اگر وب‌سایت شما بازدیدکنندگانی از سراسر دنیا دارد، سرعت بارگذاری سایت برای نقاط مختلف متفاوت خواهد بود. استفاده شبکه‌ تحویل محتوا (CDN) می‌تواند سرعت بارگذاری سایت برای بازدیدکنندگان از کشورهای مختلف را به حداقل برساند. CDN یک نسخه از وب‌سایت شما را در مراکز داده مختلفی که در مکان‌های مختلف واقع شده‌اند، نگهداری می‌کند. عملکرد اصلی CDN ارائه صفحه وب به بازدیدکننده از نزدیکترین مکان ممکن است. سرویس‌های Cloudflare و MaxCDN از محبوب‌ترین سرویس‌های CDN در جهان هستند که می‌توانند به بهینه کردن هاست وردپرس شما کمک کنند.

7.    فعال‌سازی فشرده‌سازی با GZIP

فشرده‌سازی فایل‌ها در رایانه شخصی باعث آزاد شدن فضای دیسک می‌شود. به همین ترتیب برای وب‌سایت، می‌توانیم از فشرده‌سازی GZIP استفاده کنیم. این کار باعث کاهش پهنای باند و مدت زمان دسترسی به وب‌سایت شما می‌شود. GZIP فایل‌های مختلف را فشرده می‌کند تا هر زمان که بازدیدکننده‌ای خواست تا به وب‌سایت شما دسترسی پیدا کند، مرورگر آنها ابتدا باید وب‌سایت را از حالت فشرده خارج کند. این فرآیند میزان پهنای‌باند را تا حد قابل توجهی پایین می آورد.

به منظور فشرده‌سازی GZIP،‌ می‌توانید از افزونه‌ای مانند PageSpeed Ninja استفاده کنید یا کدهای زیر را در پرونده .htaccess خود اضافه کنید.

AddOutputFilterByType DEFLATE text/plain

AddOutputFilterByType DEFLATE text/html

AddOutputFilterByType DEFLATE text/xml

AddOutputFilterByType DEFLATE text/css

AddOutputFilterByType DEFLATE application/xml

AddOutputFilterByType DEFLATE application/xhtml+xml

AddOutputFilterByType DEFLATE application/rss+xml

AddOutputFilterByType DEFLATE application/javascript

AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-javascript

8.    پاکسازی پایگاه‌داده وردپرس به‌منظور بهینه کردن هاست وردپرس

حذف داده‌های ناخواسته از پایگاه‌داده، اندازه آن را به حداقل ممکن می‌رساند. همچنین این باعث کاهش اندازه فایل‌های بک آپ شما می‌شود. همچنین لازم است تا نظرات اسپمی، کاربران جعلی، پیش‌نویس‌های قدیمی و حتی پلاگین‌های ناخواسته و همچنین تم‌های اضافی را حذف کنید. همه این‌ها از حجم پایگاه داده‌ها وب شما می‌کاهد و در نتیجه سرعت وردپرس شما را افزایش می‌دهد.

9.    پلاگین‌ها را غیرفعال یا حذف کنید

بهینه کردن هاست وردپرس

داشتن افزونه‌های ناخواسته و اضافی فایده‌ای ندارد و باعث افزایش حجم وب‌سایت شما می‌شود.  این حجم اضافه در زمان بک‌آپ، باعث افزایش حجم بک‌آپ‌ها می‌شود. متخصصین آریانت به شما پیشنهاد می‌کنند که پلاگین‌های غیر قابل استفاده را غیر فعال و یا حذف کنید. IFTTT یا Zapier دو سرویس وب هستند که به صورت خودکار از بار وب‌سایت و منابع هاست وردپرس شما می‌کاهند.

10.  تعداد اسکریپت‌های بیرونی را به حداقل برسانید

استفاده از اسکریپت‌های بیرونی در صفحات وب باعث افزایش زمان بارگذاری آن صفحه می‌شود. پس بهتر است که فقط در مواقع ضروری از اسکریپت‌های بیرونی استفاده کنید. مواردی مانند ابزار آنلایز (مانند Google Analytics) یا سیستم‌های اظهار نظر (مانند Disqus).

11.  به منظور بهینه کردن هاست وردپرس Pingback و Traceback را غیرفعال کنید

Pingbacks و Trackbacks دو جز اصلی وردپرس هستند و زمانی‌که پیوندی به وبلاگ یا صفحه شما دریافت می‌شود، به شما هشدار می‌دهند. آنها ممکن است مفید به نظر برسند، اما شما از ابزارهای مانندGoogle Webmaster Tools و سایر سرویس‌ها برای بررسی پیوندهای وب‌سایت خود استفاده می‌کنید. فعال نگه داشتن Pingback و Traceback می‌تواند بار نامطلوبی را بر روی منابع سرور شما ایجاد کند. یعنی هر کسی که بخواهد با سایت شما پیوند برقرار کند، از وردپرس درخواست‌های رفت و برگشت می‌کند. همچنین هنگام هدف قرار دادن یک وب‌سایت با حملات DDoS، به طور گسترده‌ای از این قابلیت‌ها سوء استفاده می‌شود.

خدمات آریانت در حوزه هاستینگ و میزبانی وب

بهینه کردن هاست وردپرس

اگر می‌خواهید یک وب‌سایت وردپرسی راه‌اندازی کنید یا یک وب‌سایت وردپرسی دارید و می‌خواهید آن‌را بهینه کنید، ما در آریانت می‌توانیم به شما کمک کنیم. مجموعه آریانت با بیش از ۱۰ سال سابقه از سال ۱۳۸۹ در صنعت میزبانی وب و هاستینگ، ثبت دامنه، سرورهای مجازی و اختصاصی توانسته است سابقه خوبی برای خود رقم زند. کادر مجرب و متخصصین مسلط به دانش روز آریانت آماده ارائه خدمات هاستینگ به بهترین شکل و کیفیت در 24 ساعت شبانه روز را دارند.