با پیشرفت تکنولوژی و گسترش بستر اینترنت، مدیریت انواع دیتاسنتر هم کار پیچیده‌ای به نظر می‌رسد. از سوی دیگر حجم ورودی به دیتاسنترها در سالیان اخیر با گسترش بی‌سابقه‌ای همراه بوده است. به همین دلیل کسب و کارها محکوم به استفاده از دیتاسنترهای مناسب هستند. دیتاسنترهای ترکیه از جمله گزینه‌های مطلوب برای کاربران ایرانی محسوب می‌شوند. این دیتاسنترها حجم داده بالایی را پشتیبانی می‌کنند و از قابلیت‌های زیادی هم برخوردارند. اما منظور از دیتاسنتر ترکیه چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟ در ادامه این مطلب به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

منظور از دیتاسنتر (Data Center) چیست؟

قبل از پرداختن به موضوع دیتاسنترهای ترکیه، بهتر است با مفهوم دیتاسنتر آشنا شوید. دیتاسنتر یا مرکز داده به محلی گفته می‌شود که گروهی از تجهیزات و سرورهای کامپیوتری وجود دارند. این تجهیزات با استفاده از امکانات و زیرساخت‌های مختلف، میزبانی مجموعه عظیمی از داده‌ها را برعهده دارند. در واقع دیتاسنتر محل قرارگیری تعداد زیادی از سرورهای کامپیوتری است که کار ذخیره‌سازی و انتقال داده‌ها را برعهده دارد.

ساختمانی که این تجهیزات و کامپیوترها در آن قرار دارند از سیستم‌های امنیتی فوق‌پیشرفته، اطفاء حریق، سیستم تهویه و توزیع برق بهره می‌برند. همچنین دارای سامانه برق اضطراری هستند. برای پیاده‌سازی این دیتاسنترها از زیرساخت‌های ارتباطی قدرتمندی استفاده می‌شود. این زیرساخت‌ها باید امکان ارائه سرویس‌های اینترنتی انتقال داده را در هر مقیاسی فراهم کنند.

اتاق سرور و دیتاسنتر چه تفاوتی با هم دارند؟

همه کسب و کارها برای حضور در عرصه دیجیتال به دیتا سنتر یا اتاق سرور نیاز دارند. برای آشنایی با دیتاسنترهای ترکیه، باید ابتدا تفاوت آن را با اتاق سرور مورد بررسی قرار دهیم. منظور از اتاق سرور، محلی است که سرورها در آن نگهداری می‌شوند. البته از این نظر شباهت زیادی به دیتاسنتر دارد. با این حال تفاوت اصلی این دو در چیست؟

تفاوت اصلی دیتاسنتر و اتاق سرور، اندازه و ابعاد آنهاست. همین موضوع روی اهداف و طراحی آنها هم تاثیر می‌گذارد. معمولا در هر ساختمان اداری پیشرفته، چندین اتاق سرور وجود دارد. با این وجود فقط شرکت‌های بسیار بزرگ از دیتاسنتر استفاده می‌کنند. شرکت‌هایی که فعالیت آنها مبتنی بر پردازش اطلاعات است.

بررسی اهمیت استفاده از دیتاسنتر برای کسب و کارهای مختلف

امروزه امکان دسترسی به تجهیزات کامپیوتری برای اکثر افراد فراهم شده است. همین موضوع فرصت را برای رشد دسترسی به اینترنت پرسرعت مهیا کرده است. به همین دلیل کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت هم در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارند. دیتاسنترهای ترکیه هم در سال‌های اخیر رشد و پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. امروزه دیتاسنترها بخش عظیمی از فعالیت‌های مهم دولت‌ها و کسب‌ و کارها را پشتیبانی می‌کنند.

البته فعالیت برخی از سرویس‌های اینترنتی بسیار زیاد است. به همین دلیل حتی استفاده از چندین سرور کامپیوتری هم پاسخگوی نیاز آنها نیست. در این حالت استفاده از هزاران سرور کامپیوتری، گزینه مناسبی برای پردازش، ذخیره‌سازی و انتقال داده‌ها محسوب می‌شود. این سرورها در دیتاسنتر قرار می‌گیرند. دیتاسنترها بستر لازم برای اجرای بدون وقفه برنامه‌های کسب و کارهای بزرگ را فراهم می‌کنند.

دیتاسنتر محلی است که سرورهای کامپیوتری زیادی داخل آن قرار دارند

مزایا و معایب دیتاسنترهای ترکیه

استفاده از دیتاسنتر برای کسب و کارهای مختلف مزایا و درکنار آن معایبی هم دارد. در ادامه به بررسی این مزایا و معایب می‌پردازیم:

  • مزایا: استفاده از دیتاسنتر برای کسب و کارهایی که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. چرا که نگهداری سیستم‌های مربوط به آن مقرون به‌صرفه است. دیتاسنترها دارای بک‌آپ کمکی هستند که برای دسترسی به شبکه و تامین برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع باعث می‌شود هنگام قطع برق محلی، مشکلی برای تجهیزات شما وجود نداشته باشد. همچنین دیتاسنترهای ترکیه امکان استقرار سخت‌افزارهای اختصاصی روی فضای اشتراکی را فراهم می‌کنند.
  • معایب: تامین و نگهداری دیتاسنترها ممکن است هزینه زیادی را در بر داشته باشد. اگر فضای اشتراکی را انتخاب کنید که تامین سخت‌افزار و نرم‌افزار آن هم برعهده شماست، این هزینه‌ها بیشتر هم خواهند شد.

منظور از دیتاسنتر اختصاصی و اشتراکی چیست؟

دیتاسنترها ممکن است اشتراکی یا اختصاصی باشند. دیتاسنترهای اشتراکی، قابلیت میزبانی از حتی هزاران سرور کامپیوتری را هم دارند. این سرورها ممکن است برای سازمان‌های مختلفی باشند. از طرف دیگر برخی دیتاسنترها اختصاصی هستند. به این معنا که فقط برای کسب و کار خاصی طراحی می‌شوند. این دیتاسنترها تمام زیرساخت‌ها و پردازش رایانشی خود را در اختیار سازمان خاصی قرار می‌دهند.

البته با توجه به گسترش سرویس‌هایی مثل فضای امن، هم‌مکانی و … امکان ارائه خدمات دیتاسنتر اختصاصی در محل دیتاسنترهای اشتراکی وجود دارد. به این ترتیب هزینه خدمات هم بسیار کاهش پیدا می‌کند. همچنین باعث افزایش بهره‌وری سازمان می‌شوند. در واقع سازمان‌ها مجبور نیستند هزینه تامین و نگهداری دیتاسنترهای ترکیه به صورت اختصاصی را پرداخت کنند.

دیتا سنتر اشتراکی و اختصاصی تفاوت‌های زیادی باهم دارند

دیتاسنتر از چه اجزایی تشکیل شده است؟

برای راه‌اندازی و پیاده‌سازی انواع دیتاسنترها، نیاز به تجهیزات و اجزای خاصی وجود دارد. اجزای تشکیل‌دهنده دیتاسنتر، عبارتند از:

  • سوئیچ‌های شبکه
  • سیستم‌های ذخیره‌سازی
  • روترها
  • سرورها
  • رک‌ها
  • سیستم‌های امنیتی
  • فایروال‌ها

در فضا یا محوطه اصلی دیتاسنترها، سرورهای کامپیوتری به صورت طبقه به طبقه داخل رک‌ها قرار می‌گیرند. همچنین با استفاده از کابل‌کشی اصولی و استانداردهای لازم در ردیف‌های منظم کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. موضوع امنیت و پایداری داده‌ها از اهمیت بالایی برای سازمان‌ها برخوردار است. چرا که تمام داده‌های حساس و حیاتی آنها در دیتاسنترها ذخیره‌سازی می‌شوند. به همین دلیل از جدیدترین نرم‌افزارهای امنیتی برای دیتاسنترهای ترکیه استفاده می‌کنند.

بررسی انواع دیتاسنترهای ترکیه

دیتاسنترهای موجود براساس هویت صاحبان، تکنولوژی‌های به‌کار رفته، هزینه و … به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. در ادامه به معرفی انواع دیتاسنترها می‌پردازیم.

دیتاسنتر انواع مختلفی دارد

دیتاسنتر مدیریت‌شده

دیتاسنتر مدیریت‌شده توسط سازمان‌ها یا شرکت‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دیتاسنترها توسط شرکت ارائه‌دهنده مدیریت می‌شوند. البته برخی از شرکت‌ها امکان مدیریت جزئی و بخشی از دیتاسنتر را برای کاربران فراهم می‌کنند.

دیتاسنترهای سازمانی

این نوع دیتاسنترها توسط سازمان‌های مختلف پیاده‌سازی و کنترل می‌شوند. مکان مورد نیاز دیتاسنتر را معمولا در محوطه اصلی خود سازمان ایجاد می‌کنند. این دیتاسنترهای سنتی هزینه زیادی را برای سازمان‌ها به همراه دارند، اما باز هم مورد استقبال بسیاری از سازمان‌ها قرار می‌گیرند.

دیتاسنترهای هم‌مکانی

این نوع دیتاسنترهای ترکیه که با عنوان کولوکیشن (Colocation) هم شناخته می‌شوند، فضایی امن و پهنای باند پرظرفیتی برای سازمان‌ها فراهم می‌کنند. در این دیتاسنترها امکان اجاره چند کابینت و قفسه در فضای اصلی برای سازمان‌ها فراهم می‌شود.

دیتاسنترهای ابری

استفاده از این دیتاسنترها در سالیان گذشته طرفداران زیادی پیدا کرده است. این دیتاسنترها امکان بهره‌برداری از سرورهای کامپیوتری بسیار زیاد و منابع پردازشی و ذخیره‌سازی شبکه‌ای عمومی، خصوصی و ترکیبی از هر دو را فراهم می‌کنند. طبق آمارهای منتشرشده، امروزه بیشتر سازمان‌ها به سمت استفاده از خدمات دیتاسنترهای ابری می‌روند.

دیتاسنترهای یکجا

این نوع دیتاسنترهای ترکیه بسیار بزرگ هستند و امکان تامین انرژی برق و سایر امکانات تاسیساتی را برای مشتریان خود فراهم می‌کنند. بیشتر شرکت‌های بزرگ به جای طراحی دیتاسنترهای مختلف در نقاط مختلف جغرافیایی از دیتاسنترهای یکجا استفاده می‌کنند.

دیتاسنتر مدرن چه ویژگی‌هایی دارد؟

دیتاسنترهای ترکیه که پیشرفته و مدرن هم هستند، مدیریت فضا و ظرفیت بهینه‌ای دارند. این دیتاسنترها قدرتمندترین توان ذخیره‌سازی، پردازشی و … را طراحی می‌کنند. همچنین دارای زیرساخت‌های بسیار منعطفی هستند و ارتقاء بسیار ساده و بدون دردسری هم دارند. دیتاسنترهای مدرن، سیستم سرمایشی و توزیع برق مناسبی دارند. همین موضوع باعث کاهش مصرف انرژی و هزینه‌ها تا حد قابل توجهی می‌شود.

دیتاسنترهای مدرن از فرایندهای بسیار پیشرفته‌ای پیروی می‌کنند. همچنین دارای ساختمان‌های بسیار مقاوم و مستحکمی هستند. البته ناگفته نماند که سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی پیچیده‌ای هم دارند. همین موضوع به افزایش کیفیت و پایداری آنها کمک زیادی می‌کند.

چرا باید دیتاسنتر ترکیه را تهیه کنیم؟

این دیتاسنتر برای آن دسته کاربران یا کسب و کارهایی مناسب است که برای مدیریت حساب‌های بین‌المللی خود با مشکل مواجه می‌شوند. دیتاسنترهای ترکیه امکان انتقال سریع و باکیفیت داده‌ها را فراهم می‌کنند. این دیتاسنترها دارای پشتیبانی 24 ساعته، سرور دانلود و امکان میزبانی هاست هم هستند.

سرورهای ارائه شده در دیتاسنترهای این کشور در شهر استانبول میزبانی می‌شوند. همچنین تجهیزات باکیفیت و قدرتمند و سرویس‌های دوره‌ای HEALTH به کاربران ارائه می‌شود و امنیت بسیار بالایی دارند. خبر خوب اینکه به دلیل نزدیکی جغرافیایی با ایران، Latency پائین‌تری نسبت به کشورهای دورتر دارد.

کلام پایانی

استفاده از دیتاسنترهای ترکیه مزایای زیادی دارد. با استفاده از این دیتاسنترها امکان استفاده از حساب‌های بین‌المللی وجود دارد. همچنین به دلیل نزدیکی به ایران، کیفیت بالایی هم خواهد داشت. به طور کلی دیتاسنتر مکانی است که از تعداد بسیار زیادی سرور کامپیوتری و تجهیزات مختلف تشکیل شده است. این تجهیزات و کامپیوترها کار پردازش، ذخیره و انتقال داده‌ها را برعهده دارند.

به طور کلی دیتاسنترها انواع مختلفی دارند که سازمانی، مدیریت‌شده، یکجا، هم‌مکانی و ابری از جمله آنها هستند. از مزایای استفاده از دیتاسنترهای مدرن هم می‌توان به افزایش سرعت خدمات و کاهش هزینه‌ها اشاره کرد. با این حال تامین و نگهداری انواع دیتاسنتر هم ممکن است کار دشواری باشد.