در حال حاضر انواع متفاوتی از سرویس‌های میزبانی وب در اختیار کاربران قرار گرفته که مهم‌ترین آن‌ها هاست اشتراکی، سرور اختصاصی و مجازی هستند. برگزیدن سرور هاستینگ یکی از اصلی‌ترین اقداماتی است که باید در ابتدای راه‌اندازی وب‌سایت خود انجام دهید.

قبل از این‌که بدانید سرور مجازی و اختصاصی چه تفاوتی باهم دارند، بهتر است با مفهوم سرور آشنا شوید. به طور کلی هر سایتی که در فضای مجازی فعالیت دارد، بر روی یک سرور قرار گرفته است. حال این سرور ممکن است در هر نقطه‌‌ای از جهان واقع شده باشد. با توجه به این مطلب می‌توان گفت که سرور یک دستگاه سخت افزاری است که خدمات میزبانی را به کاربران ارائه می‌دهد. این تجهیزات امنیت بالایی دارند و با یک‌سری اقدامات ویژه سایت‌ها را برابر نفوذ هکرها حفظ می‌کنند.

سرور با هاست از نظر عملکرد و روش اتصال تفاوت‌هایی دارد. برای مثال سرور توسط اینترنت و شبکه محلی به سایر دستگاه‌های موجود اتصال داده می‌شود؛ در صورتی‌که هاست فقط به واسطه اینترنت به دستگاه‌های دیگر وصل می‌گردد. تفاوت اصلی بین هاست و سرور این است که سرور خدمات را ارائه می‌دهد، اما هاست منابع موجود را به مصرف می‌رساند.

بسیاری از کاربران از تفاوت‌هایی که بین سرورها وجود دارد، اطلاع کافی ندارند و برخی از آن‌ها حتی نمی‌دانند که کدام سرویس برای‌شان مناسب است. بنابراین توصیه می‌شود که سرورهای مختلف را بشناسید و تفاوت‌های آن‌ها را از هم تشخیص دهید. این کار کمک می‌کند که انتخاب شایسته‌ای داشته باشید و در آینده از خرید خود پشیمان نشوید. در مقاله پیش‌رو مفصلا به تفاوت سرور اختصاصی و مجازی خواهیم پرداخت.

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی (Dedicated Server) جزء محبوب‌ترین و پرسرعت‌ترین انواع سرور است که تمام منابع آن به طور کامل در اختیار یک سایت خاص قرار می‌گیرد. این سرویس‌ها برای انواع کسب و کارهای آنلاین متوسط تا بزرگ مناسب هستند و نیازهای وب‌مستران را کاملا پوشش می‌دهند. البته بیزینس‌های کوچک آینده‌نگر نیز می‌توانند از امکاناتDedicated Server بهره‌مند شوند.

سرور اختصاصی و مجازی هر دو منابعی را در دسترس کاربران می‌گذارند، اما به دلیل این‌که در سرور اختصاصی منابع با سایر سایت‌ها به اشتراک گذاشته نمی‌شود؛ مسلما عملکرد و امنیت این سرویس‌ها به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. سرور اختصاصی مزایای فراوانی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • قابلیت سفارشی سازی: این سرور انعطاف‌پذیری فوق‌العاده زیادی را برای اعمال تنظیمات در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
  • امنیت بالا: از آنجا که کلیه منابع سرور اختصاصی در اختیار یک کاربر ویژه قرار داده می‌شود، میزان امنیت سایت افزایش می‌یابد.

ناگفته نماند که Dedicated Server معایبی را نیز دارا است. برای مثال این سرورها به دلیل پیچیدگی نیازمند مهارت و دانش تخصصی هستند، همچنین یکی از گران قیمت‌ترین انواع میزبانی‌های وب محسوب می‌شوند.

سرور اختصاصی و سرور  مجازی

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی (VPS) نوعی سرویس است که در آن واحد برای چند وب‌سایت مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. VPS این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که بتوانند پهنای باند و همچنین میزان قدرت سخت افزارهای مورد نیاز را بنا به میل خود انتخاب کنند.

در این سرویس‌ها هر سایت قسمتی از منابع سخت افزاری سرور مادر را مورد استفاده قرار می‌دهد و در عین حال اجباری برای اشتراک‌گذاری آن با سایر سایت‌ها ندارد. این مزیت موجب شده که هزینه‌های جاری وب‌مستران به میزان زیادی کاهش یابد و این نوع میزبانی وب بیشترین کاربرد را برای سایت‌ها و وبلاگ‌های کوچک داشته باشد.

لازم به ذکر است که سرور اختصاصی و مجازی شباهت زیادی به هم دارند. در واقع می‌توان گفت که VPS نسخه کوچکی از سرور اختصاصی به شمار می‌رود؛ بنابراین طبیعی است که منابع محدودتری داشته باشد. یکی از خصوصیات جالب سرور مجازی این است که از برنامه خاصی به نامHypervisor بهره می‌برد تا آن دسته از کاربرانی که از محدودیت سخت افزاری خود گذشته‌اند، بتوانند از منابع سایر سایت‌ها که هنوز به محدودیت موردنظر نرسیده‌اند، استفاده کنند.  VPSمزیت‌های فراوانی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • راه‌اندازی آسان: ماهیت این میزبانی وب طوری طراحی شده که راه اندازی آن‌ها به سرعت انجام می‌گیرد. در واقع سرورها تنها نیاز به فعال‌سازی دارند.
  • هزینه مناسب: قیمت سرور مجازی مقرون به‌صرفه است و هزینه زیادی را به کاربر تحمیل نمی‌کند.

در سرور مجازی محدودیت‌هایی در رابطه با ذخیره‌سازی وجود دارد. همچنین نقض امنیتی نیز یکی دیگر از معایب این میزبانی محسوب می‌شود.

تفاوت سرور اختصاصی با سرور مجازی

همان‌طور که گفته شد، سرورها رایانه‌های بسیار قدرتمندی هستند که وظیفه دارند از سایت‌های مختلف پشتیبانی کنند. به دلیل قدرت فراوانی که این کامپیوترهای بزرگ دارند، می‌توانند به بخش‌هایی تقسیم شده و هر کدام از آن‌ها میزبانی یک سایت خاص را بر عهده بگیرند. سرورها در ۲۴ ساعت شبانه روز به یک اینترنت پرسرعت متصل هستند و از نظر قدرت پردازش در سطح بسیار بالایی قرار دارند.

سرور اختصاصی و مجازی از مهم‌ترین انواع سرورها هستند که بسته به نیاز سایت شما با قدرت سخت افزاری مختلف و همچنین نرخ‌های گوناگون از جانب شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ ارائه می‌شوند. سرور مجازی و اختصاصی تفاوت‌هایی دارند که موجب شده هر کدام از آن‌ها برای یک‌سری سایت‌ها مناسب باشند. در ادامه این تفاوت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند تا هنگام خرید بتوانید راحت‌تر تصمیم بگیرید و سرویسی را که برای‌تان مناسب و به‌صرفه است، برگزینید.

سرور اختصاصی و سرور  مجازی

قیمت

سرور اختصاصی و مجازی از نظر هزینه‌ای که به مدیران سایت‌ها تحمیل می‌کنند، فرق دارند. همان‌طور که در بالا اشاره شد، در سرور اختصاصی تمام منابع کاملاً در اختیار یک سایت قرار می‌گیرد. این امر منجر به افزایش قیمت سرویس مربوطه می‌شود؛ زیرا کل هزینه نگهداری آن را باید مدیر سایت مذکور بپردازد.

این در حالی است که در سرورهای مجازی منابع بین تمام کاربرانی که میزبانی موردنظر را به طور مشترک مورد استفاده قرار می‌دهند، تقسیم می‌شود. هر کاربر نیز موظف است تنها هزینه مربوط به بخشی را که به کار می‌برد، پرداخت نماید. پس اگر در مراحل آغازین راه‌اندازی بیزینس آنلاین خود هستید و بودجه کافی ندارید، می‌توانید سرورهای مجازی را خریداری کرده و پس از رسیدن به درآمد در صورت تمایل آن را ارتقا دهید.

تخصیص منابع

دیگر تفاوت سرور مجازی و اختصاصی میزان منابع اختصاص داده شده به هر کدام از وب‌سایت‌ها است. در سرور مجازی به اندازه‌ای که تمایل داشته باشید می‌توانید منابع سرور را دریافت کنید. از طرف دیگر هیچ اجباری برای این‌که منابع خود را با سایر سایت‌ها به اشتراک بگذارید، وجود ندارد.

یکی از دلایل پرطرفدار بودن سرورهای اختصاصی این است که مدیر سایت از حداکثر ظرفیت فضای ذخیره‌سازی و قدرت پردازنده بهره می‌برد. در صورتی‌که در سرورهای مجازی تمام این منابع بین سایت‌های مختلف تقسیم می‌شود.

 امنیت

به طور کلی می‌توان گفت که هر دو سرور اختصاصی و مجازی از نظر درجه امنیت کیفیت قابل قبولی دارند. اما اما اگر بخواهیم امنیت این دو را با هم مقایسه کنیم، میزان امن بودن میزبانی اختصاصی در سطح بالاتری قرار دارد.

از آنجا که در VPS منابع بین چندین سایت مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود؛ چنانچه یکی از وب‌سایت‌ها مسائل امنیتی را رعایت نکند، هکرها می‌توانند به آن سایت نفوذ نمایند. سپس از طریق سایت مربوطه به سرور و سایر سایت‌ها دسترسی پیدا کرده و اطلاعات آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهند. در هر صورت امنیت سرور مجازی و اختصاصی را می‌توانید با نصب نرم افزارهای که به این منظور طراحی شده‌اند، ارتقا دهید.

 عملکرد

منظور از عملکرد این است که وب‌سایت از نظر بارگذاری چه سرعتی دارد. اهمیت سرعت بهینه سایت بر هیچ کس پوشیده نیست، زیرا سایت‌هایی با سرعت بارگیری مطلوب بین کاربران محبوبیت فراوانی دارند. علاوه‌بر آن از جهت سئو نیز می‌توانند در جایگاه مناسبی قرار بگیرند.

سرور اختصاصی و مجازی از نظر عملکرد تفاوت‌هایی دارند. با توجه به محدودیت پهنای باند و منابعی که در میزبانی مجازی وجود دارد ، طبیعی است که عملکرد آن نسبت به میزبانی اختصاصی در سطح کیفی پایین‌تری باشد. پس سرعت سایت‌هایی که از سرور مجازی استفاده می‌کنند، در مقایسه با سایت‌هایی که بر روی هاستینگ اختصاصی راه‌اندازی شده‌اند، کمتر است.

سرور مجازی سرعت بارگذاری مطلوبی را در اختیار کاربران می‌گذارد، اما اگر تعدادی از سایت‌ها با افزایش ترافیک روبرو شوند، امکان دارد که سرعت لود سایت شما کاهش یابد. افزایش سرعت می‌تواند به بهبود جایگاه شما در رتبه‌بندی سئو کمک شایانی کند. بنابراین اگر سرعت  لود سایت برای‌تان اهمیت زیادی دارد، بهتر است که Dedicated Server را برای خرید انتخاب نمایید.

پیکربندی و شخصی‌سازی

تفاوت دیگر سرور اختصاصی و مجازی در قابلیت پیکربندی و سفارشی‌سازی آن‌ها است. در صورتی‌که سرور اختصاصی را خریداری کنید، این امکان در اختیارتان قرار داده می‌شود تا به دلخواه خود قسمت‌های مختلف را پیکربندی کرده و تنظیمات لازم را اعمال نمایید.

در واقع در سرورهای مجازی مدیریت میزبانی در اختیار مالک است و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات نیز دسترسی‌های لازم را برای وب‌مستران فراهم می‌کنند. اما این دسترسی‌ها نسبت به سرورهای اختصاصی محدودیت‌هایی دارند. به نحوی‌که امکان نصب بعضی از برنامه‌ها برای مدیران وب‌سایت‌ها وجود ندارد. همچنین نمی‌توانند تنظیمات را طوری تغییر دهند که امنیت سایر سایت‌ها را در معرض خطر قرار دهد.

مقیاس‌پذیری

فرق دیگر سرور مجازی و اختصاصی در مقیاس‌پذیری آن‌ها است. از نظر این ویژگی سرورهای مجازی برتری دارند؛ چون بسیار انعطاف‌پذیرتر هستند. در وی پی اس برای کاربر قسمتی از منابع درنظر گرفته می‌شود، بدون  این‌که تغییری در سخت افزارها داده شود. به بیان واضح‌تر در سرورهای مجازی می‌توان منابع و فضا را بسته به نیاز مدیران سایت تغییر داد.

از سوی دیگر پیکربندی سرورهای اختصاصی به خاطر به کار بردن سخت افزارهای ویژه امکان‌پذیر نیست. سرورهای اختصاصی هرچند که امکان دسترسی مدیر سایت را به منابع کامل سخت افزاری فراهم می‌کنند؛ اما گسترش منابع احتیاج به افزودن یک‌سری شیارها و ماژول‌ها دارد که این فرآیند می‌تواند هزینه بسیاری را به کاربر تحمیل نماید.

سرور اختصاصی و سرور  مجازی

چه سروری مناسب شما است؟

انتخاب سرویس مناسب کار آسانی نیست و اغلب کاربران را با چالش مواجه می‌کند. برای این‌که بفهمید از بین سرور اختصاصی و مجازی کدام یک برای شما مناسب است، باید یک‌سری فاکتورها را  درنظر گرفته و بر اساس آن تصمیم‌گیری کنید. در واقع این مسئله که کدام نوع میزبانی به دردتان می‌خورد کاملاً بستگی به نیازهای شخصی شما و نوع سایتی که راه‌اندازی نموده‌اید، دارد.

به‌عنوان مثال اگر بخواهیم از نظر تخصیص منابع سرور اختصاصی و مجازی را مقایسه کنیم، میزبانی اختصاصی برتری دارد؛ زیرا تمام منابع در اختیار یک فرد قرار می‌گیرد. بنابراین اگر محدودیت بودجه ندارید، برای برخورداری از حداکثر قابلیت‌ها و امکانات توصیه می‌شود که این سرویس‌ها را انتخاب کنید.

از نظر قابلیت شخصی‌سازی هر چند که هر دو مورد شباهت بسیاری به هم دارند؛ اما میزبانی اختصاصی قابلیت سفارشی‌سازی بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. با توجه به این مطلب چنانچه احتیاج به پیکربندی‌های خاصی دارید، سرور اختصاصی بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

قیمت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ذهنی کسانی است که قصد دارند سایتی را در فضای مجازی راه‌اندازی نموده وبه کسب درآمد بپردازند. از نظر نرخ سرورهای مجازی با تعرفه‌های ارزان‌تری ارائه می‌شوند؛ پس در صورت محدودیت بودجه و منابع مالی می‌توانید خرید VPS را در اولویت قرار دهید.v