این بار در آریانت با یکدیگر بررسی خواهیم کرد که VPS چیست ، کاربرد آن چیست و با بررسی کاربرد ها ، معایب و مزایای آن به این سوال پاسخ خواهیم داد که آیا سایت شما به VPS نیاز دارد یا خیر ؟
خوب است که بدانید VPS مخفف کلمات Virtual Private Server ( سرور خصوصی مجازی ) می باشد . اما سوال اینجاست چرا خصوصی ؟ و مهمتر آنکه چرا مجازی ؟
مطمئنا حداقل یک بار از هاست های اشتراکی استفاده کرده اید  و می دانید در اینگونه از هاست ها ، امکانات در نظر گرفته شده برای شما با سایر مدیران سایت های دیگر به صورت اشتراکی‌ست .
در هاست های اشتراکی شما صرفا روی  مقدار فضا ، پهنای باند و یک سری امکانات جزئی دیگر مانند  تعداد دامنه ها و … اختیار و حق انتخاب دارید که متعاقباً هزینه آن را پرداخت می کنید .

سرور مجازی

اما آیا می توانید تعداد هسته های پردازنده ، مقدار رم ، نصب نرم افزار ها و سیستم های مختلف و … را روی هاست خود تغییر دهید ؟ اینجاست که کلمه “اختصاصی” یا “خصوصی” در عبارت “سرور خصوصی مجازی” معنی پیدا می کند . سرور اختصاصی یعنی در اختیار گرفتن یک سرور فیزیکی کامل با تمامی امکانات سخت افزاری آن ولی هر مدیر سایتی از پس اجاره همچین سروری با تمامی امکانات آن بر نخواهد آمد ، حداقل سایت های تازه تاسیس و بدون بازدید و بازخورد مالی .
اما ممکن است سایت شما بازدید نسبتا خوبی دارد و حتی به درآمد رسیده است به گونه ای که بارگذاری سایت کند یا با مشکل رو به رو شده است یا امنیت سایت برایتان اولویت بالایی دارد و حتی نیاز به یک سری تغییرات و تنظیمات ریشه ای در هاست دارید ( مفصل در رابطه با کارهایی که می توان با VPS کرد کمی جلوتر بحث خواهیم کرد ) به هرحال به نقطه ای خواهید رسید که هاست های اشتراکی پاسخگوی نیاز شما نخواهند بود و سرورهای اختصاصی با مبالغ بالا ، بیش از حد پاسخگوی نیاز شما خواهند بود ! حالا باید درک کنید که کلمه “مجازی” در عبارت ” سرور خصوصی مجازی ” از کجا آمده است .  با استفاده از تکنولوژی مجازی سازی که صحبت در رابطه با این تکنولوژی به مقاله ای دیگر موکول خواهیم کرد ، این امکان برای شرکت های ارائه دهنده هاستینگ مانند آریانت وجود دارد تا سرور های پر قدرت خود را بر اساس تمامی سخت افزارهای سرور مانند مقدار cpu ، رم ، سطح دسترسی و … برای هر کاربر شخصی سازی کنند . نه مانند هاست های اشتراکی که به نوعی تنها دسترسی به هارد سیستم برای هر کاربر تعریف شده است .

سرور مجازی یا VPS

 

مزیت ها و کاربردهای VPS :

  • امنیت بسیار بالا نسبت به هاست های اشتراکی
  • پایداری عالی
  • امکان تنظیم کردن آی پی
  • دسترسی به ریشه یا root و انجام کانفیگ ها مختلف
  • منابع سخت افزاری اختصاصی ( رم ، هارد ، پردازنده و … )
  • امکان نصب هرگونه سیستم عامل
  • امکان افزایش و ارتقا هر کدام از منابع سخت افزاری در زمان نیاز
  • پهنای باند نامحدود نسبت به هاست های اشتراکی

 

حرف آخر :

مطمئنا متوجه اهمیت سرور های خصوصی مجازی شده اید . ما در آریانت با بهره گیری از سرور های قدرتمند و استفاده از تکنولوژی های پیشرفته Vmware  و KVM تلاش کرده ایم بهترین نوع سرورهای مجازی را برای کاربرانمان فراهم کنیم . سرور های مجازی در کشورهای ایران ، آمریکا ، آلمان و فرانسه ، با امکانات مختلف و تعرفه های بسیار مناسب آماده انتخاب شما هستند .