سرور اختصاصی چیست؟

سرورهای اختصاصی نوعی سرور فیزیکی هستند که برای کسب و کارهای بزرگ به طور کامل خریداری یا اجاره می‌شوند. معمولاً سازمان‌ها و کسب و کارهای بزرگی که  به امنیت بالا، ثبات و ظرفیت بیشتر سرور نیاز دارند، از سرور اختصاصی استفاده می‌کنند. البته در این نوع سرویس، همچنان نیاز به تخصص در فناوری اطلاعات جهت مدیریت و تعمیرات سرور وجود دارد. شرکت‌هایی که از برنامه‌های کاربردی با میزان ورودی و خروجی بالا مثل دیتاسنتر استفاده می‌کنند، داشتن سخت افزار یا سرور اختصاصی بسیار اهمیت داشته و توجیه اقتصادی نیز دارد. در این مطلب با علتهای نیاز به سرور اختصاصی آشنا خواهیم شد.

علتهای نیاز به سرور اختصاصی

علتهای نیاز به سرور اختصاصی

بعضی از شرکت‌ها به علت بالاتر بودن هزینه سرور اختصاصی نسبت به هاست اشتراکی، از خرید آن منصرف می‌شوند؛ اما در ادامه مطلب با علتهای نیاز به سرور اختصاصی آشنا می‌شویم تا به اهمیت تهیه آن پی ببرید.

توان پردازش بالا

در سرورهای اشتراکی، سایت‌های دیگری نیز غیر از سایت و سرویس شما میزبانی می‌شوند. این مسئله می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی برای شما به وجود آورد. به عنوان مثال اگر قصد داشته باشید یک کمپین اجرا کنید، به طور طبیعی ترافیک و بازدید سایت شما افزایش خواهد یافت. در نتیجه به علت بالا رفتن یکباره بازدیدها و درخواست‌ها، ممکن است مدیر سرور اشتراکی، سایت شما را مسدود کند؛ بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که منابع سرور اشتراکی، پاسخگوی نیازهای تمام کسب و کارها نیستند. حتی برخی سایت‌ها در صورت قطعی یک دقیقه‌ای، با زیان‌های جبران ناپذیری مواجه می‌شوند و اعتبار آن‌ها به خطر می‌افتد.

دسترسی به تمام منابع سخت افزاری همچون رم و سی پی یو، یکی از علتهای نیاز به سرور اختصاصی محسوب می‌شوند. این سرورها برای تعداد بازدید بالا و درخواست‌های زیاد مناسب بوده و خیال مدیران سایت را از این بابت، آسوده خواهد کرد.

سطح امنیت بالا

نیاز به امنیت سطح بالا، یکی دیگر از علتهای نیاز به سرور اختصاصی است. در اینگونه سرورها، فقط سایت مربوط به کسب و کار شما میزبانی می‌شود. در نتیجه امنیت وب‌سایت شما تحت تاثیر سایر سایت‌های سرور قرار نخواهد گرفت. همچنین احتمال وجود باگ‌های امنیتی روی سرورهای اشتراکی وجود دارد، در نتیجه، سایت مورد میزبانی شما را در همان سرور تهدید خواهد کرد. به همین دلیل، استفاده از سرورهای اشتراکی برای سایت سازمان‌ها و کسب و کارهای آنلاین بزرگ، به هیچ وجه مناسب نیست.

از طرف دیگر، در سرورهای اشتراکی، سایت‌هایی با برنامه نویسی و نیازهای مختلف وجود دارند؛ در نتیجه مدیر سرور نمی‌تواند تمام اقدامات امنیتی را روی سرور اجرا کند. حتی در برخی اوقات، به علت همین تفاوت سیاست‌ها، از آنتی ویروس نیز استفاده نمی شود. اما زمانی که یک سرور اختصاصی تهیه می‌کنید، مدیر سرور می‌تواند از آنتی ویروس‌های معتبر و به روز استفاده کند و تمام راه‌های نفوذ را مسدود و پورت‌هایی که مورد نیاز نیستند را محدود کند.

علتهای نیاز به سرور اختصاصی

دسترسی نامحدود

از دیگر علتهای نیاز به سرور اختصاصی می توان به دسترسی نامحدود اشاره کرد. در صورت تهیه چنین سروری، به Root یا Administrator دسترسی خواهید داشت که به کمک آن می‌توان نرم افزارهای مورد نیاز را نصب کرد. اما در سرور هاست اشتراکی، دسترسی کاربران به یک یوزر محدود خواهد بود. دسترسی ادمین، امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار داده و راحت‌تر می‌توانید تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کنید.

سرعت بالای پردازش اطلاعات

سرعت سایت، یکی دیگر از علتهای نیاز به سرور اختصاصی است که در افزایش بازدید، کاهش نرخ خروج، بهبود رابط کاربری و افزایش ورودی از سئو تاثیر اساسی دارد. بر اساس آماری که سایت kissmetrics منتشر کرده است، اگر سرعت لود سایت بیش از ۳ ثانیه باشد، ۴۰ درصد کاربران سایت را ترک خواهند کرد. حتی استاندارد گوگل برای بهبود رتبه سئو، همین ۳ ثانیه است که کمی سختگیرانه به نظر می‌رسد.

سرعت وب سایت به عوامل مختلفی همچون سخت افزار، نوع برنامه نویسی سایت، میزان ترافیک و عوامل دیگر بستگی دارد. اما یکی از مهم‌ترین عوامل در این زمینه، نوع وب سرور شما است که داشتن سرور اختصاصی می‌تواند به رشد کسب و کارتان کمک زیادی کند.

آپ تایم 100 درصدی

دسترسی همیشگی کاربران به سایت، یکی دیگر از علتهای نیاز به سرور اختصاصی است. در واقع، عدم دسترسی به سایت حتی برای چند دقیقه، می‌تواند صدمه و خسارت جبران ناپذیری به میزان سود و اعتبار یک کسب و کار وارد کند. اما با سرور اختصاصی، خیالتان از آپ تایم همیشگی سایت راحت خواهد بود. به هیچ عنوان منطقی نیست که مشتریان بالقوه خود را به خاطر کیفیت پایین سرور از دست بدهید. پس به این مورد برای رشد و توسعه کسب و کارتان توجه داشته باشید.

خدمات بیشتر پشتیبانی

با توجه به این که سرورهای اختصاصی قیمت بالاتری دارند، مشتریان آن نیز برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات سرور، اهمیت بیشتری دارند. در نتیجه، سرعت و کیفیت پشتیبانی بسیار بالاتر خواهد بود که برای سایت شما مفید است.

داشتن آی پی اختصاصی

داشتن آی پی اختصاصی، یکی دیگر از علتهای نیاز به سرور اختصاصی است. در هاست‌های اشتراکی، آی پی سرور در میان تمام سایت‌های موجود به اشتراک گذاشته می‌شود. حال اگر یک وب‌سایت به واسطه فعالیت نادرست و ارسال اسپم‌های متوالی، گزارش‌های منفی دریافت کند، این مورد روی آی پی شما نیز ثبت خواهد شد. با استفاده از خدمات سرور اختصاصی، آی پی مخصوص و منحصربه‌فرد خود را دریافت کنید و دیگر نگران عملکرد دیگران نباشید.

علتهای نیاز به سرور اختصاصی

تجربه خرید مطمئن با آریانت

شرکت آریانت با داشتن سال‌ها تجربه موفق در زمینه ارائه خدمات هاستینگ، سرور مجازی، سرور اختصاصی، ثبت دامنه و … توانسته شایستگی خود را در این زمینه ثابت کند. اگر قصد دارید سرورهای اختصاصی ویندوز و لینوکس با کیفیت، از دیتابیس کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه و ایران تهیه کنید، می‌توانید روی خدمات آریانت حساب ویژه باز کنید. این شرکت خدمات خود را به صورت شبانه‌روزی پشتیبانی کرده و هدفی جز موفقیت کسب و کارهای ایرانی ندارد.