قصد شروع یک کسب و کار اینترنتی موفق دارید؟ کمی دست نگه دارید؛ بعد از خواندن این مطلب می‌توانید راحت‌تر برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی تصمیم‌گیری کنید! تنها در یک دهه پیش، خرید به صورت اینترنتی به اندازه امروز مورد استقبال افراد نبود. اما این روزها شاهد گسترده شدن کسب‌وکارهای اینترنتی هستیم. این بدین معنی است که شکل سنتی بیزینس‌ها دیگر آنطور که باید پاسخگوی نیاز مشتری نیست. اگرچه نمی‌توان الزام حضور کسب‌وکارهای سنتی را منکر شد اما اگر می‌خواهید در میان رقبای کسب‌وکارتان سود و فروش بیشتری داشته باشید، باید یک کسب‌وکار اینترنتی راه اندازی کنید.

آیا همه کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توانند موفق عمل کنند؟ البته که خیر؛ داشتن یک بیزینس اینترنتی به تنهایی نمی‌تواند فروشتان را چند برابر کند. بلکه راه اندازی یک بیزینس اینترنتی موفق است که می‌تواند مسیر کسب درآمد را برایتان هموار کند. در این مقاله تصمیم گرفتیم صفر تا صد راه اندازی کسب و کار اینترنتی را بررسی کنیم. چگونه کالا و خدمات خود را به دیگران معرفی کنیم؟ چه پلتفرمی برای راه اندازی یک کار اینترنتی مناسب‌تر است؟ چه بیزینس اینترنتی در حال حاضر سود بیشتری دارد؟ در این مطلب تمام این موارد را بررسی خواهیم کرد.

صفر تا صد راه اندازی کسب و کار اینترنتی

برای شروع یک کسب و کار اینترنتی موفق با سرمایه کم، ابتدا باید به خوبی تحقیق و پرس‌وجو کنید تا بدانید نیاز بازار دقیقا چیست. برخی از بیزینس‌ها هرچند سودآور، اما ممکن است پتانسیل اینترنتی شدن نداشته باشند. بنابراین بسیار مهم است که بی‌گدار به آب نزنید و بدون تحقیق وارد بازار کسب‌وکارهای اینترنتی نشوید.

همین حالا صدها وبسایت اینترنتی وجود دارد که پس از راه‌اندازی و مدتی فعالیت، کنار گذاشته‌ شده‌اند. پس تنها با داشتن یک سایت اینترنتی، یک کسب‌وکار اینترنتی نخواهید داشت. باید بدانید دقیقا چه کالا و خدماتی ارائه دهید که بتوانید یک کسب‌وکار موفق و پولساز داشته باشید. مهم ترین گام‌ها برای شروع یک کسب و کار اینترنتی موفق را در ادامه بررسی کرده‌ایم.

شروع یک کسب و کار اینترنتی موفق

1.  تحقیق جامع

اولین و مهم‌ترین گام در مورد کسب و کار اینترنتی، نیازسنجی بازار و بررسی تحقیقات کامل است. اینکه چه ایده‌ای برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی دارید، تا زمانی که راجع‌به آن ایده تحقیق نکرده باشید، درصد موفقیت پایینی دارد. شروع یک کسب و کار اینترنتی موفق در ایران راه‌های زیادی دارد اما ضروری است پیش از آنکه دست به کار شوید حتما راجع‌به مواردی چون موارد زیر تحقیق کنید:

  1. آیا محصول، کالا یا خدمت من قابلیت فروش و عرضه اینترنتی را دارد؟
  2. چگونه نیاز بازار را تشخیص دهم؟ چه کسب و کاری به صورت اینترنتی سود و فروش بیشتری دارد؟
  3. بازار هدف مشتریان من چه کسانی هستند؟ آیا این طیف از افراد کسانی هستند که از خرید اینترنتی استقبال کنند؟
  4. برای عملی کردن این ایده به چه اندازه سرمایه نیاز دارم؟ شروع یک کسب و کار اینترنتی موفق با سرمایه کم چگونه امکان پذیر است؟
  5. آیا علم و دانش مدیریت یک کسب و کار اینترنتی را دارم؟
  6. بهترین پلتفرم برای فروش و معرفی محصول من چه پلتفرمی است؟ سایت یا شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام؟
  7. میزان رقابت در کسب‌وکاری که قصد راه اندازی آن را دارم چگونه است و رقبای من چه کسانی هستند؟
  8. ریسک‌های بیزینس اینترنتی را می‌دانید؟
  9. برای تبلیغ و بازاریابی کسب‌وکارم چگونه باید برنامه ریزی کنیم؟
  10. چگونه باید یک برند قوی بسازم؟

قبل از راه اندازی کسب و کار اینترنتی خودتان را بشناسید و با دید منطقی وارد بازار کارهای اینترنتی شوید. ایده‌ای پیدا کنید که ارزش ریسک کردن داشته باشد. برای یک تحقیق کامل، سوالات فوق را در نظر داشته باشید و سعی کنید پاسخی منطقی برای آن‌ها پیدا کنید. فراموش نکنید که برخی از رقبای شما قبل از شما کسب‌وکار اینترنتی خود را راه انداخته‌اند. بنابراین باید مطمئن باشید ایده‌ای که در سر شماست توان رقابت با آن‌ها را دارد.

2.   ثبت دامنه زیبا و طراحی خیره کننده

بعد از آنکه ایده کسب‌وکارتان را پیدا کرده و راجع‌به آن به خوبی تحقیق کردید نوبت این است که یک پلتفرم یا بستر اینترنتی برای معرفی و فروش خدمات و محصولات خود پیدا کنید. وبسایت‌ها بهترین پلتفرمی هستند که از طریق آن‌ها می‌توانید درآمد اینترنتی داشته باشید. اگرچه کسب درآمد اینترنتی از شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام هم امکان پذیر است اما داشتن یک سایت زمینه مناسب‌تری را برای شما و کسب‌وکارتان فراهم می‌کند.

اگر طراحی سایت را انتخاب کردید، دومین قدم برای شروع یک کسب و کار اینترنتی موفق خرید دامنه و ثبت آن و سپس طراحی یک سایت جذاب است. نام دامنه یا آدرس اینترنتی سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در کنار اینکه باید یک طراح سایت حرفه ای پیدا کنید، نسبت به انتخاب نام دامنه سایت نیز باید توجه داشته باشید.

شروع یک کسب و کار اینترنتی موفق

چگونه یک نام دامنه خوب پیدا کنیم؟

سایت اینترنتی شما قرار است با این نام شناخته شود پس چگونگی انتخاب آن از اهمیت بالایی برخوردار است. دامنه‌ها انواع مختلفی دارند که رایج‌ترین آن‌ها .ir و .com است. اسمی که برای دامنه سایت خود انتخاب می‌کنید باید معرف شما و فعالیتتان باشد. بنابراین اسم سایت خود را مطابق با خدماتی که سایت قرار است ارائه کند انتخاب کنید. اسامی تکراری برای دامنه قابل ثبت نیستند.

نام دامنه سایت باید جذاب و به یاد ماندنی باشد. اسامی دشوار که به راحتی تلفظ نشده یا در حافظه باقی نمی‌مانند، انتخاب مناسبی نیستند. حین انتخاب اسم دامنه برای شروع یک کسب و کار اینترنتی موفق به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • نام دامنه باید کوتاه باشد.
  • اگر در حال حاضر یک برند یا کسب‌وکار فیزیکی دارید و تنها قصد دارید بخش آنلاین کسب‌وکارتان را راه اندازی کنید، بهتر است اسم دامنه سایت با نام برند یکسان باشد.
  • نامی را انتخاب کنید که نوشتار ساده‌ای داشته باشد و به راحتی تلفظ شود.
  • بهتر است از اعداد یا کارکترها در نام گذاری دامنه سایت خود استفاده نکنید.
  • اسم سایت باید منحصربه‌فرد بوده و قابلیت ثبت کردن داشته باشد.

با توجه به موارد فوق می‌توانید نامی برای دامنه سایت خود انتخاب کنید که منحصربه‌فردتر باشد. اسم سایت درست مانند آدرس منزل شماست. پس آدرسی برای سایتتان انتخاب کنید که مطمئن باشید مشتریان شما برای پیدا کردن آدرس سایتتان سردرگم نمی‌شوند.

شروع یک کسب و کار اینترنتی موفق

3.  انتخاب بهترین هاست یا سرور

گام بعدی برای شروع یک کسب و کار اینترنتی موفق انتخاب هاست و سرور مناسب است. یک سایت حتی اگر طراحی حرفه ای نیز داشته باشد اما هاست و سرور خوبی برای آن انتخاب نکرده‌ باشید، ممکن است شما را به دردسر بیندازد. هاستینگ قوی میزان موفقیت یک سایت را چندین برابر می‌کند. در انتخاب یک هاست مناسب باید مواردی را در نظر داشته باشید.

برای مثال یک سایت وردپرسی می‌خواهید یا سایتتان قرار است از پایه با کدنویسی طراحی شود؟ سایتی که در نظر دارید طراحی کنید قرار است از کدام زبان‌های برنامه نویسی پشتیبانی کند؟ حجم ترافیک وبسایتتان چقدر است؟ آیا قرار است نرم افزار یا ویژگی ویژه‌ای بر روی سایت فعال کنید؟ تمامی این موارد در خرید هاست مناسب تاثیرگذار هستند. هاست را از یک مرجع مناسب خریداری کنید که در حین استفاده از آن با مشکلی مواجه نشوید.

از دیگر گام‌های شروع یک کسب و کار اینترنتی موفق، خرید سرور مناسب است. سرور در واقع سرویس دهنده سایت شماست. هر درخواستی که کاربر با ورود از سایت شما داشته باشد را سرور قرار است که پاسخ دهد به همین خاطر بسیار مهم است که سرور سایت خود را چگونه انتخاب می‌کنید. پیش از خرید سرور حتما راجع‌به ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن تحقیق کنید. انتخاب سرور مناسب بیشترین تاثیر را بر روی سرعت سایت دارد. اگر سایتی داشته باشید که دائما در حال قطع و وصل شدن است یا سرعت بسیار پایینی داشته باشد، شمار زیادی از کاربران و مشتریان خود را از دست خواهید داد.

شروع یک کسب و کار اینترنتی موفق

4.  طراحی سایت

قدم بعدی برای شروع یک کسب و کار اینترنتی موفق طراحی یک سایت حرفه ای است. سایت باید به گونه‌ای طراحی شود که نیازهای کسب‌وکارتان را برطرف کرده و از همه قابلیت‌هایی که می‌خواهید پشتیبانی کند. سایت‌های وردپرسی تمام انتظارات شما از یک سایت اینترنتی را برطرف می‌کنند. رابط کاربری ساده، امنیت بالا و سرعت بالا همگی از ویژگی‌های سایت‌های وردپرسی هستند.

انتخاب قالب سایت، رنگ‌هایی که در طراحی استفاده می‌کنید، لوگوی سایت، فونت، تصاویر و تمام محتوای سایت همگی باید در راستای اهداف کسب‌وکارتان باشند. انتخاب رنگ و قالب مناسب دو مورد از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت یک سایت هستند. اگر طراحی سایت خود را به یک طراح حرفه ای بسپارید، با در نظر گرفتن ماهیت بیزینستان بهترین سایت را برای شما طراحی خواهد کرد.

5.  دیجیتال مارکتینگ

همه این گام‌ها برای شروع یک کسب و کار اینترنتی موفق را که طی کردید، حالا شما یک بیزینس دارید. اما چگونه باید از این بیزینس به درآمد برسید؟! ممکن است بیش از 100 ایده کسب و کار اینترنتی پولساز وجود داشته باشد اما مسئله این است که چگونه به این درآمد برسیم. تصور کنید همین حالا یک وبسایت دارید و محصولاتتان را برای فروش در سایت درج کرده‌اید. چگونه می‌خواهید دیگران را از وجود سایت خود باخبر کنید؟ چه برنامه‌ای برای دیده شدن در میان این همه سایت دارید؟

در این مرحله باید از طریق روش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال سعی کنید اسم و آوازه برندتان را به گوش کاربران اینترنت برسانید. در ادامه برای اینکه بتوانید اقدام به شروع یک کسب و کار اینترنتی موفق کنید، به برخی از مهم‌ترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ اشاره کوتاهی کرده‌ایم.

شروع یک کسب و کار اینترنتی موفق

·  سئو سایت برای رسیدن به درآمد

پس از طراحی سایت و شروع یک کسب و کار اینترنتی موفق، مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید تا این سایت به درآمدزایی برسد، کمک گرفتن از سئو است. سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو روشی است که از طریق آن سعی می‌کنیم سایتمان را به موتورهای جستجو مانند گوگل معرفی کنیم. پارامترهای مختلفی در رتبه بندی سایت‌ها از نظر گوگل تاثیر گذار هستند. هرچه بیشتر این پارامترها را رعایت کرده باشیم، موفق به کسب رتبه بهتری در گوگل می‌شویم. در نتیجه شمار بیشتری از کاربران به هنگام جستجو در صفحات وب، به سایت و محصولات ما می‌رسند.

·  تولید محتوای تخصصی برای سایت

از دیگر اقدامات لازم برای به درآمد رسیدن یک سایت، تولید محتوای تخصصی، هدفمند و کاربرپسند برای سایت است. موفقیت سایت تا حدود زیادی به کیفیت محتوای آن بستگی دارد. محتوایی که در سایت درج می‌کنید می‌تواند متنی، تصویری یا حتی ویدیویی باشد. اگر خودتان تخصصی در حوزه تولید محتوا ندارید، می‌توانید از افرادی که تخصصی در این حوزه کار می‌کنند کمک بگیرید.

·  تبلیغات آنلاین و آفلاین

از دیگر گام های شروع یک کسب و کار اینترنتی موفق تبلیغات هدفمند برای سایت است. تبلیغات هم باید از طریق پلتفرم‌های آنلاین و هم آفلاین صورت بگیرد. خرید بکلینک از سایت‌‌های اینترنتی یکی از موثرترین روش‌های تبلیغات آنلاین است. راهکارهایی برای تبلیغات رایگان نیز وجود دارد که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی میزان دیده شدن سایت داشته باشد. تبلیغات سایت باید متناسب با هدف فعالیت سایت و میزان بودجه ای که در اختیار دارید صورت بگیرد.