معرفی تکنولوژی جدیدی از هارد به نام هارد NVME ممکن است این سوال را در ذهن شما تداعی کند که  ” آیا از هارد های SSD بهتر هم وجود دارد ؟ ” بگذارید تکلیف سوالتان را همین اول کار مشخص کنیم .  بله وجود دارد . هارد های NVME

اما چطور ؟ و چرا باید از آن استفاده کرد ؟

در دنیای تکنولوژی همواره شاهد آن هستیم که شرکت ها به دنبال راهکارهایی جهت افزایش بهره وری قطعات مختلف هستند . سال هاست که شاهده نسل های جدید پردازنده ها ، کارت های گرافیک ، انواع رم و … هستیم ولی همزمان با پیشرفت این قطعات وقفه ای از لحاظ کارایی این قطعات با هارد سیستم ها ایجاد شد .

برای رساندن قدرت عملکرد هارد ها به سایر سخت افزارهای سیستم ، از نسل PATA عبور کردیم ، به نسل SATA رسیدیم ، سپس به تکنولوژی SCSI دست یافتیم و در آخر رسیدن به تکنلوژی هارد های SSD غوغا به پا کرد ، ولی آیا این پایان ماجرای پیشرفت است ؟ آن هم در حوزه تکنولوژی ؟ مسلما خیر

 

تولد هارد های NVME

هارد های SSD از لحاظ سرعت یک پیشرفت فوق العاده بودند و هستند ولی نخواهند بود ! زیرا آن ها به استفاده از رابط اتصال SATA محدود شده اند ، استفاده هارد های SSD از درگاه SATA مانند آن است که برای موتور ماشین های پورشه از بدنه سمند استفاده کنیم . اینکه برای مثال خود از بدنه پراید استفاده نکردم بابت این است که SATA آنقدر ها هم بد نیست ولی توقع ما از SSD بیشتر از این هاست .

سرعت گیری به اسم درگاه اتصال SATA باعث گردید کمپانی های بزرگ که در صدر آن ها Intel قرار داشت با تغییر نوع درگاه ارتباطی هارد های SSD به PCI Express  و معرفی تکنولوژی NVM Express (NVMe) یا Non-Volatile Memory Host Controller Interface Specification (NVMHCIS) این مشکل را حل کردند .

 

مقایسه هارد NVME با SSD و HDD

در این بخش فکر میکنم نمودار ها توضیحات کافی را به شما نشان خواهند داد .

نمودار حداکثر سرعت نسل های مختلف هارد ( ستون آبی سرعت خواندن و ستون سبز سرعت نوشتن ) :

مقایسه هارد NVME با SSD و HDD

 

نمودار مقایسه سرعت سه مدل مختلف از هارد ( ستون آبی هارد NVME ، ستون  نارنجی هارد SSD و ستونی که دیده نمی شود ! )

 

مقایسه هارد NVME با SSD و HDD

 

 

و اما مقایسه آخر بین سه مدل هارد مختلف :

 

مقایسه هارد NVME با SSD و HDD

 

حرف آخر :

شکی در سرعت و عملکرد چند برابری هارد های NVME نسبت به سایر انواع هارد نیست . لذا امروزه یکی از مزیت ها و ملاک های انتخاب یک شرکت ارائه دهنده هاست معتبر را باید استفاده سرورهای آن شرکت از تکنولوژی NVME دانست .  زیرا باتوجه به عملکردی که از هارد های NVME  مشاهده کردید استفاده از آن ها باعث افزایش سرعت دسترسی اتصال بانک اطلاعاتی سایت با رابط کاربری و بارگذاری سریعتر سایت شما در نتیجه افزایش محبوبیت نزد گوگل و راحتی بازدید کنندگان خواهد بود .

تمامی سرورهای هاستینگ آریانت از هارد های NVME استفاده می کنند و اطمینان خاطر داشته باشید سایت با بالاترین سرعت ممکن به بازدید کننده ها نمایش داده خواهد شد .