هاست ابری یکی از انواع هاست برای میزبانی وبسایت است. در حال حاضر با توجه به اینکه شاهد حرکت گسترده فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف به سمت سایت‌ها و ایجاد پلتفرم‌های آنلاین هستیم، توجه به هاست و نوع هاست برای فعالیت سایت‌ها، در میان الزامات تعریف می‌شود‌. از این رو در ادامه این مطلب، قصد داریم شما را با چیستی هاست ابری، ویژگی‌ها و مزایای آن آشنا کنیم.

هاست ابری (Cloud Hosting) چیست؟

هاست ابری یا به عبارت دیگر میزبان وب ابری که با عنوان Cloud Hosting هم معرفی می‌شود، یکی از انواع میزبان‌های وب سایت است که با توجه به خدماتی که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، می‌تواند به طور گسترده‌ای سبب بهبود فعالیت‌های مختلف مربوط به وب سایت شود.

برای اینکه بهتر چیستی هاست ابری را درک کنید، لازم است با عملکرد سیستم ابری آشنایی پیدا کنید. در واقع ابر، عبارتی است که به چند سرور متصل نسبت داده می‌شود. این موضوع کاملا در تضاد با هاست‌های قدیمی و سنتی است و از چند سرور متصل برای پردازش داده‌ها بهره گرفته می‌شود. قطعا در این حالت فرایندهای مختلف مربوط به پردازش و تحلیل داده‌ها، بسیار بهتر و سریع‌تر از به کارگیری یک سرور صورت خواهد گرفت.

به همین دلیل از هاست ابری در قالب یک سیستم نوین و پیشرفته در راستای اعمال فرایندهای مربوط به وب سایت یاد می‌شود. در نتیجه ذخیره سازی و پردازش داده‌های مختلف، به وسیله ساختار قدرتمند هاست ابری، با انعطاف پذیری بالا امکان پذیر است.

معماری هاست ابری چگونه است؟

همانطور که گفته شد، هاست ابری به هاست متشکل از سرورهای متصل بهم گفته می‌شود. همین موضوع عاملی برای ایجاد زیرساخت‌های به مراتب قوی‌ای در هاست مذکور به شمار می‌آید. به علاوه تقسیم بندی و تفکیک سرورها بر حسب فعالیتی که دارند، سبب می‌شود تا هاست ابری قدرت تحلیل بهتری داشته باشد. در عملکرد هاست ابری، از تکنولوژی مجازی سازی سرورهای فیزیکی بهره گرفته می‌شود.

با توجه به ساختار این تکنولوژی، می‌توان دریافت که هاسب ابری تا چه حد پیشرفته‌تر از هاست‌های سنتی عمل می‌کند. به همین دلیل در رابطه با میزبان ابری می‌توان مزایا و ویژگی‌های متنوعی را مطرح نمود. جدا از این بحث، معماری عملکردی میزبان ابری به گونه‌ای است که در آن تمامی سرورها به طور همزمان وارد عمل می‌شوند و و به طور اشتراکی، اطلاعات و داده‌های موجود در سایت را پردازش می‌کنند.

در واقع باید چنین گفت که از یک وب سایت، یک نسخه در هر سرور هاست ابری تعریف شده. با این وجود تمام فرایندهایی که توسط سرورها انجام می‌شوند، به صورت موازی عمل می‌کنند. در این شرایط تمام روندها با هماهنگی انجام می‌شوند. همین هماهنگی در اجرای موازی پردازش و ذخیره داده‌ها، عاملی برای افزایش آپتایم است.

در واقع به واسطه توزیع فرایندهای مربوط به پردازش داده‌ها، مدت زمان از دسترس خارج شدن سایت به حداقل می‌رسد. به طوری که اگر یک سرور از دسترس خارج شود، سرورهای دیگر به فعالیت خود ادامه می‌دهند و مانع از دسترس خارج شدن وب سایت‌های واقع بر روی خود می‌شوند. به همین دلیل در حال حاضر سایت‌هایی چون گوگل، دسترسی همیشگی دارند و احتمال از دسترس خارج شدن آن‌ها بسیار کم و صفر است.

شاید بسیاری از افراد در وهله اول نسبت به آپتایم سایت بی‌توجه باشند؛ اما در واقع همین مسئله، می‌تواند نقش پررنگی در سئو سایت ایفا کند و عاملی برای توجه یا عدم توجه موتورهای جستجو به سئو سایت شما باشد. همچنین لازم به ذکر است که علاوه بر بحث آپتایم، میزبانی ابری به واسطه ساختاری که دارد، می‌تواند ویژگی‌های مثبت بیشتری را برای سایت شما تعریف کند‌ که در بخش مزایای هاست ابری به آن‌ها خواهیم پرداخت.

هاست ابری

چه نوع وب سایت‌هایی از میزبانی ابری استفاده می‌کنند؟

با توجه به اینکه هاست ابری می‌تواند سبب اصلاح عملکرد وب سایت‌های مختلف با رویکرد عملکردی متفاوت شود، سایت‌های مختلفی جهت دریافت میزبانی ابری اقدام می‌کنند‌. به طوری که محدودیتی برای نوع و زمینه فعالیت یک سایت تعریف نمی‌شود و هر سایتی با هر خصوصیاتی که دارد، می‌تواند از هاست ابری بهره بگیرد.

با این وجود، در رابطه با برخی از سایت‌ها‌، استفاده از هاست ابری در قالب یک ضرورت تعریف می‌شود که می‌تواند ماهیت سایت را حفظ کند. سایت‌های خبری که داده‌های خود را به طور منظم پست می‌کنند و دائما تغییر می‌دهند، سایت‌هایی چون انواع فروشگاهی که فعالیت آنلاین دارند و با مخاطبان خود در ارتباط هستند و مواردی از این قبیل، جهت فعالیت خود نیاز به سرورهای متعددی دارند تا عملکرد آن‌ها به هر دلیلی دچار اختلال نشود.

در واقع بهتر است اینگونه به موضوع نگاه کنیم که هر سایتی که فعالیت آن آنلاین است و به طور مستمر مورد بازدید قرار می‌گیرد، نیاز به هاست ابری دارد. برای مثال، موسسه آموزشی‌ای را در نظر بگیرید که فعالیت خود را به طور مجازی و آنلاین در پیش گرفته. در چنین روندی، کلاس‌ها در ساعات مشخص برگزار می‌شوند و کاربران با توجه به همین موضوع، در زمان مقرر وارد سایت می‌شوند؛ حال اگر هاست از انواع سنتی بوده و تنها یک سرور پردازش داده‌ها را برعهده داشته باشد، در صورت از دسترس خارج شدن آن سرور، چه اتفاقی برای اعتبار موسسه آموزشی مورد بحث می‌افتد؟

این در حالی است که اگر هاست به کار گرفته شده در سایت آموزشی مذکور از انواع ابری باشد، فرایند آموزش و برگزاری کلاس آنلاین با تاخیر ناشی از عدم دسترسی به یک سرور، روبه‌رو نمی‌شود و سایت می‌تواند به فعالیت خود در هر شرایطی ادامه دهد. با توجه به همین مسائل در مورد سایت‌هایی که با کاربران خود در ارتباط هستند، استفاده از هاست ابری به عنوان یک ضرورت تعریف می‌شود نه گزینه.

ابر عمومی در مقابل ابر خصوصی

در رابطه با ابر عمومی و خصوصی، می‌توان از تعریف هاست سنتی در انواع سرور عمومی و خصوصی بهره گرفت. در واقع در هاست سنتی، یک سرور هم می‌تواند به طور عمومی برای چند سایت فعالیت کند و به تنهایی عملکرد چند وب سایت را تحت پردازش قرار دهد و هم می‌تواند به طور خصوصی، فرایندهای عملکردی یک وب سایت را تحت پوشش قرار دهد.

ابر عمومی و خصوصی هم تا حدودی شبیه به هاست سنتی در انواع عمومی و خصوصی است. در واقع ابر عمومی یا به عبارت دیگر سرور اشتراکی، به گونه‌ای است که در آن یک مجموعه از سرورها، تمامی فرایندهای ذخیره سازی و پردازش چند وب سایت را تحت کنترل قرار می‌دهد. به این صورت منابع بین چند وب سایت تقسیم شده و هزینه هم به طور مشترک برای سایت‌ها تعریف می‌شود.

شاید با این تعریف تصور کنید که در ابر عمومی، منابع محدود می‌شوند و فضای دیسک، قدرت پردازش و مواردی از این قبیل، با حساب‌های دیگر به اشتراک گذاشته می‌شوند! اما این طرز فکر کاملا اشتباه بوده و باید گفت که در ابر عمومی خبری از محدودیت منابع و یا به اشتراک‌گذاری آن‌ها نیست. بلکه تنها رک‌ها یا همان محفظه‌های فلزی‌ای که تمام تجهیزات مختلف شبکه در آن‌ها قرار می‌گیرد، را در پایگاه داده به اشتراک می‌گذارید. به این ترتیب حتی دیگر خبری از مشکلات هاست‌های سنتی در انواع عمومی نخواهد بود.

در مقابل ابر خصوصی، از مجموعه سرورهای اختصاصی تشکیل شده که در این حالت تمامی زیرساخت‌ها به طور اختصاصی، برای سایت شما فعالیت می‌کنند و نیازی به اشتراک‌گذاری آن‌ها با حساب دیگر نخواهد بود. بنابراین طبیعی است که قیمت ابر خصوصی در مقابل سرور اشتراکی، بالاتر باشد؛ اما موضوع مهم در رابطه با امنیت بیشتری است که ابر اختصاصی برای فعالیت وب سایت شما به همراه می‌آورد.

VPS یا هاست ابری؟ کدام یک برای کار شما بهتر است؟

هاست ابری و VPS، به لحاظ انعطاف پذیری، سرعت و میزان عملکرد و نحوه ذخیره سازی اطلاعات سایت، با یکدیگر تفاوت دارند. به طوری که نوع و زمینه فعالیت سایت شما می‌تواند عامل تعیین کننده در راستای انتخاب VPS یا هاست ابری باشد. هاست ابری به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارد، می‌تواند گزینه بسیار فوق‌العاده‌ای برای عملکرد یک سایت آنلاین باشد. همچنین این سرویس قادر به افزایش سرعت و میزان عملکرد وب سایت بوده و داده‌ها را به خوبی ذخیره سازی می‌کند‌.

به همین دلیل انتخاب هاست ابری برای یک مجموعه حرفه‌ای، گزینه مناسب‌تری است. چرا که VPS نمی‌تواند مقیاس پذیری چندانی داشته باشد. به همین دلیل در صورتی که بحث مقیاس پذیری برایتان اهمیت ندارد، می‌توانید از VPS بهره بگیرید. در مقابل هاست ابری علاوه بر اینکه سرعت عملکرد سایت را افزایش می‌دهد، برای شما امکان دسترسی نامحدود از منابع سرور را فراهم می‌کند. با توجه به همین مسائل، هزینه هاست ابری به مراتب بالاتر از VPS خواهد بود.

هاست ابری

مزایای میزبانی ابری چیست؟

همانطور که پیشتر گفته شد، هاست ابری می‌تواند آپتایم سایت را افزایش دهد و سبب فعالیت مداوم و بدون اختلال وب سایت حتی در صورت از دسترس خارج شدن یک سرور شود؛ اما این تمام مزایای میزبانی ابری نیست! بلکه در رابطه با CLOUD HOSTING می‌توان مزایای متعددی را مطرح نمود که در ادامه به توضیح برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت:

  1. استفاده بهینه از منابع سرور

هاست ابری برای وب سایت‌های مختلفی که روی آن قرار دارند، امکان بهره‌مندی از تمام منابع به طور مشترک را می‌دهد. به طوری که استفاده از این منابع برای هیچکدام از سایت‌ها محدود نمی‌شود و وب سایت‌ها  می‌توانند به اندازه نیاز خود از آن‌ها بهره بگیرند.

  1. افزایش سطح قدرت و عملکرد وب سایت

هاست ابری بر خلاف انواع سنتی و یا VPS، می‌تواند با افزایش تعداد سرورها، قدرت و عملکرد وب سایت را افزایش دهد. این موضوع در رابطه با سایت‌هایی که حجم داده‌های موجود در آن‌ها بالا است و نیاز به پردازش و ذخیره سازی دائمی این داده‌ها دارند، در قالب یک مزیت فوق‌العاده تعریف می‌شود. چرا که یک سرور توانایی پردازش حجم زیاد داده‌ها را نخواهد داشت.

  1. امکان ارتقا و تعمیر سرور بدون از دسترس خارج شدن

در روند ارتقا و تعمیر سرور‌، عموما از دسترس خارج شدن سرور رخ می‌دهد. این در حالی است که در هاست ابری به دلیل وجود مجموعه‌ای از سرورها، کاربران می‌توانند به ترتیب سرورها را ارتقا دهند و یا مشکلات موجود را تعمیر کنند. در این شرایط دیگر وب سایت از دسترس خارج نمی‌شود و به فعالیت خود ادامه می‌دهد. 

  1. افزایش سطح حفاظت از اطلاعات وب سایت

به واسطه هاست ابری، سطح حفاظت از داده‌های موجود در  سایت به مراتب افزایش پیدا می‌کند. چرا که سرورها به طور پراکنده از هم، تمامی داده‌ها را در خود ذخیره می‌کنند. بنابراین حتی اگر به یکی از سرورها آسیبی وارد شود، سرورهای دیگر تمام اطلاعات را در خود نگهداری می‌کنند. به همین دلیل گفته می‌شود که در هاست ابری، امنیت فیزیکی داده‌ها به مراتب بالاتر است.

آینده میزبانی ابری

با در نظر گرفتن تمامی آنچه که تا کنون در مورد هاست ابری مطرح شد، به وضوح می‌توان دریافت که برای جامعه در حال توسعه امروز، میزبانی ابری می‌تواند سبب پاسخگویی نیازهای کاربران شود و به عنوان یکی از فرایندها و فناور‌ی‌های موثر در روند پیشرفت عمل کند. از این رو امروزه اغلب سایت‌ها با هر نوع فعالیتی که دارند، هاست ابری را به عنوان میزبان وب سایت خود انتخاب می‌کنند.