پلتفرم بایننس یک صرافی ارز دیجیتالی است که بستری برای داد و ستد انواع مختلف کریپتوکارنسی ایجاد می‌کند. بنابر آمار ارائه شده تا ژانویه ۲۰۱۸، بایننس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیال از نظر حجم معاملات محسوب می‌شود.

پلتفرم بایننس به عنوان یک صرافی ارز دیجیتال

پلتفرم بایننس به عنوان یک صرافی ارز دیجیتال

پلتفرم بایننس توسط شخص به نام چنگ‌پنگ ژائو به‌وجود آمده است. ژائو یک توسعه‌دهنده بوده که قبلاً نیز یک نرم‌افزار تجاری با فرکانس بالا در کارنامه داشته است. بایننس اولین بار چین پایه‌گذاری شد. ولی بعداً به دلیل قوانین سخت‌گیرانه کریپتوکارنسی چین، به خارج از چین نقل مکان کرد.

تارییخچه پلتفرم بایننس

ژائو، مدیرعامل بایننس، قبلاً «فیوژن سیستمز» را در سال ۲۰۰۵ در شانگهای تأسیس کرده بود. این کمپانی سیستم‌های تجاری با فرکانس بالا را برای کارگزاران می‌ساخت. در سال ۲۰۱۳ ژائو به عنوان نفر سوم تیم کیف‌پول ارز دیجیتال به Blockchain.info محلق شد. وی همچنین برای کمتر از یک سال به عنوان مدیر ارشد فناوری یا CTO در OKCoin کار کرد. OKCoin در واقع بستری برای معاملات بین ارزهای فیات (پول‌های معمولی مثل دلار، یورو و …) و دیجیتال محسوب می‌شود.

در سپتامبر ۲۰۱۷ دولت چین معاملات کریپتوکارنسی را در این کشور ممنوع اعلام کرد. به دنبال این تصمیم، بایننس که در چین تأسیس شده بود، تمام سرورها و دفاتر مرکزی خود را به خارج از چین و ژاپن منتقل نمود. سپس در مارس ۲۰۱۸، این کمپانی دفاتر خود را در تایوان بازگشایی کرد.

تا ژانویه ۲۰۱۸، بایننس بزرگترین صرافی کریپتوکارنسی در دنیا بود که حجم مبادلات آن به 1.3 میلیارد دلار می‌رسید.

ارئه بایننس جرسی

در مارس ۲۰۱۸، مسئولان پلتفرم بایننس اعلام کردند که به دنبال قوانین سخت‌گیرانه ژاپن و چین، قصد دارند دفتر خود را در مالت باز کنند. در آوریل ۲۰۱۸، بایننس یادداشت تفاهمی با دولت برمودار امضا کرد. چند ماه بعد، یک تفاهم‌نامه مشابه با بازار بورس مالتا امضا شد تا به این وسیله، یک پتلفمر برای تبادل امن توکن توسعه داده شود. در سال ۲۰۱۹، این شرکت آغاز به کار زیرمجموعه مستقل «بایننس جرسی» را اعلام کرد. هدف از ارائه این زیرمجموعه، گسترش تأثیر بر بازار اروپا بود. این صرافی مستقر در «جرسی» امکان مبادلات ارز فیات و کریپتوکارنسی مانند یورو و پوند را فراهم می‌کرد.

در آگوست ۲۰۱۸، پلتفرم بایننس همراه دیگر صرافی‌های بزرگ توانست مبلغی معادل ۳۲ میلیون دلار را برای یک پروژه استیبل‌کوین جذب کند. ایده پس‌زمینه استیبل‌کوین‌ها فراهم کردن یک ارز دیجیتالی، به‌ گونه‌ای است که نوسان ارزش بیت‌کوین و دیگر دارایی‌های محبوب دیجیتالی را نداشته باشد.

در ژانویه ۲۰۱۹، بایننس اعلام کرد که با شراکت سیستم پرداخت «سیمپلکس» برای فراهم‌کردن زمینه خرید با کریپتوکارنسی از طریق کارت‌های اعتباری مانند ویزا و مستر کارت تلاش خواهد کرد. این خریدها تحت قوانین بانکی محلی سیمپلکس و به بیت‌کوین، اتریوم، لیت‌کوین و ریپل محدود خواهند بود.

در می ۲۰۱۹، در گزارشی از پلتفرم بایننس مشخص شد که این پلتفرم قربانی یک نفوذ گسترده هکرها بود. در این حمله تعداد ۷ هزار بیت‌کوین با ارزشی معادل ۴۰ میلیون دلار امریکا به سرقت رفت. به گفته مدیرعامل بایننس، ژائو، هکر‌ها برای این منظور از روش‌های مختلفی مانند فیشینگ و ویروس‌ها استفاده کردند. آنها ساختار تراکنش‌ها را به گونه‌ای تغییر داده بودند که به‌راحتی از بررسی‌های امنیتی عبور می‌کردند. به دنبال این رخدادها، بایننس برداشت و سپرده‌گذاری را متوقف کرد، امّا همچنان به دادوستدها اجازه کار داد. این وب‌سایت تعهد داد که از منابع اختصاصی امنیتی‌اش، زیان‌های مشتریان را جبران خواهد کرد.

اطلاعیه سازمان خدمات مالی مالت

در ۲۱ فوریه ۲۰۲۰، سازمان خدمات مالی مالت (MFSA)، گزارشی در خصوص  وضعیت بایننس به عنوان یک شرکت کریپتوکارنسی مستقر در مالت ارائه کرد. در این اطلاعیه به این نکته اشاره شد که بایننس توسط MFSA اداره نمی‌شود و از قوانین این سازمان پیروی نمی‌کند. همچنین اعلام شد که MFSA در حال بررسی مواردی است که در خارج از محدوده قوانین این سازمان قرار می‌گیرد.

پلتفرم بایننس همچنین مالکیت بزرگترین صرافی کریپتوکارنسی هند، یعنی WazirX را به‌دست گرفته است. ارز دیجیتالی اولیه Matic Network از اولین اقدامات بایننس در هند بوده است.

منبع: wikipedia.org