مزایای SSL در رابطه با افزایش امنیت سایت،‌ سبب شده تا دریافت گواهینامه SSL یکی از چالش‌های مدیریت سایت باشد. در حال حاضر سایت‌ها بخش مهمی در انواع کسب‌وکار به شمار می‌آیند و اغلب سیستم‌های تجاری به واسطه سایت‌ها هدایت می‌شوند. به همین دلیل امنیت به یکی از مولفه‌های حائز اهمیت برای افراد و کسب‌وکارهای مختلف تبدیل شده است.

از آنجایی که روزبه‌روز سایت‌ها با اهداف و برنامه‌های پیشرفته‌تری خود را به دنیا معرفی می‌کنند، خطرات مختلفی سعی در از بین بردن امنیت این سایت‌ها و دسترسی به اطلاعات آن‌ها دارند. به همین دلیل شیوه‌های متنوعی برای تعریف پارامترهای امنیتی برای سایت‌ها مطرح می‌شوند. اینجاست که به کارگیری پروتکل https و گواهینامه SSL، در صدر شیوه‌های امنیتی قرار می‌گیرد.

گواهینامه SSL چیست؟

گواهینامه SSL یک پروتکل امنیتی است که به واسطه ایجاد سازوکار ویژه و رمزگذاری داده‌ها، امنیت آن‌ها را تضمین می‌کند. به طوری که وجود این گواهینامه امنیتی، باعث رمزگذاری اطلاعات مبادلاتی شده و به این وسیله، دسترسی به آن‌ها بسیار دشوار می‌شود. به همین دلیل امنیت اطلاعات مختلفی که در سایت وجود دارد، به خوبی حفظ می‌شود‌‌.

در واقع سایتی که از گواهینامه SSL بهره می‌گیرد، پروتکل آن از http به https تغییر پیدا می‌کند‌. شاید بپرسید که چه تفاوتی میان پروتکل‌های http و https وجود دارد؟ در اینباره باید گفت که پروتکل http مخفف Hyperr Text Transfer Protocol بوده و پروتکل HTTPS مخفف Hyperr Text Transfer Protocol Secure است. در این بین عبارت Secure در معنای امن، عامل تمایز پروتکل‌های مذکور می‌باشد.

از این رو پروتکل https در قالب یکی از آشناترین مولفه‌های شناسایی سایت‌های امن، معرفی و شناخته می‌شود. عموما سایت‌هایی که با کاربران خود در ارتباط هستند و یا فعالیت‌های فروشگاهی و خدماتی دارند، از این پروتکل جهت ایمن سازی شرایط بهره می‌گیرند‌ به این صورت کاربران می‌توانند از امنیت اطلاعات خود اطمینان حاصل کنند.

مزایای SSL و اهمیت به کارگیری پروتکل https در وب سایت

همانطور که در رابطه با گواهینامه SSL گفته شد، این گواهینامه به دلیل ایجاد شرایط امنیتی برای انواع اطلاعات موجود در سایت، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و می‌تواند تمام فعالیت‌ سایت را به صورت حفاظت شده، به اجرا درآورد؛ اما لازم به ذکر است که برقراری امنیت تنها هدف اجرایی به واسطه پروتکل https نیست!

در حقیقت باید چنین گفت که سایت شما به واسطه فاکتور امنیت، می‌تواند از مزایای گسترده‌تری بهره‌مند شود. از جمله این مزایا، می‌توان به مواردی که در ادامه ذکر شده توجه کرد:

  1. جذب کاربران

سایت‌های مختلفی وجود دارند که هر کدام در حوزه‌ای متفاوت فعالیت می‌کنند. به طوری که مخاطبان آن‌ها قابل تفکیک هستند و می‌توان بر حسب سلیقه، هدف از بازدید و نیاز‌ها، کاربران هر نوع فعالیت سایتی را مشخص نمود. در این بین سایت‌های مشابه زمانی می‌توانند موفق شوند که توجه کاربران منحصر به خود را جلب کنند.

در چنین حالتی تعریف شرایط امنیتی، در قالب یک پوئن مثبت، سبب رشد سایت شما می‌شود. فرقی نمی‌کند که هدف و نوع فعالیت سایت شما چگونه است. تنها کافیست فاکتورهای لازم برای جذب مخاطب را داشته باشید. در این صورت اگر سایت شما از انواع فروشگاهی باشد، قطعا میزان فروش شما افزایش پیدا خواهد کرد‌.

  1. فعالیت حرفه‌ای سایت

از دیگر مزیت‌هایی که در رابطه با به کارگیری پروتکل https مطرح می‌شود، می‌توان به فعالیت حرفه‌ای سایت اشاره کرد. در واقع باید چنین گفت که امنیت به عنوان یک ضمانتنامه در مورد حفاظت از داده‌های خصوصی کاربران عمل می‌کند؛ با این حساب سایتی که این ضمانتنامه را در اختیار کاربران خود قرار دهد، فعالیت به مراتب حرفه‌ای‌تری خواهد داشت.

  1. رشد کسب‌وکار‌های وابسته به سایت

از آنجایی که کسب‌کارهای مختلف، نیاز به کسب اطلاعات مخاطب دارند، حفظ امنیت می‌تواند به افراد این اطمینان را بدهد که داده‌ها و دارایی آن‌ها، مورد تهدید قرار نمی‌گیرد، که به این صورت به راحتی به سایت و فعالیت شما اعتماد می‌کنند. اینجاست که سایت شما با کسب اعتماد کاربران خود، می‌تواند از رقبای خود پیشی بگیرد.

علاوه بر مواردی که در خصوص مزایای SSL مطرح شد، می‌توان گزینه‌های بیشتری را اضافه نمود که هر کدام تاثیر متفاوت و منحصر به خود را روی عملکرد سایت شما خواهند داشت. به همین دلیل امروزه تمامی سایت‌های مطرح، از گواهینامه SSL در راستای معتبر سازی فعالیت خود، بهره گرفته‌اند.

مزایای SSL و اهمیت به کارگیری پروتکل https در وب سایت

گواهینامه SSL و امنیت بهبود سئو سایت

پروتکل https علاوه بر اینکه مزایا و خصوصیات مثبتی را به طور اضافه به ویژگی‌های عملکردی سایت شما می‌افزاید، می‌تواند برخی قابلیت‌ها، امکانات و خصوصیات را در قالب الزامات یک سایت موفق، ارائه دهد. به طوری که این دسته ویژگی‌ها، به عنوان جزءی از سایت معتبر معرفی و شناخته می‌شوند.

بهبود سئو سایت هم یکی از این موارد است. موتورهای جستجویی چون گوگل، نسبت به وجود گواهینامه SSL، توجه ویژه‌ای دارند و این موضوع را در قالب عامل رتبه‌بندی سایت مطرح می‌کنند. بر اساس سازوکار تازه‌ای که توسط گوگل ارائه شده، سایت‌هایی معتبر و قابل نمایش به کاربران هستند که از پروتکل https جهت ایمن سازی داده‌ها بهره بگیرند.

با توجه به این طرز رتبه بندی، خواهید دید که در صدر جستجو‌ها، ابتدا سایت‌هایی نمایش داده می‌شوند که گواهینامه SSL دارند. در نتیجه برای اینکه سئو سایت خود را در این دسته از موتورهای جستجو ارتقا دهید، لازم است از پروتکل https بهره بگیرید.

با توجه به همین موضوع، موتور جستجوی گوگل، اغلب سایت‌هایی را که گواهینامه SSL ندارند و از پروتکل HTTP بهره می‌گیرند را از نتایج جستجو حذف می‌کند. اینکار می‌تواند ضربه بزرگی به فعالیت سایت وارد کند. چرا که آمار بازدیدکنندگان و کاربران سایت‌ کاهش پیدا می‌کند.

ارائه اپلیکیشن در اپ استورها

ارائه اپلیکیشن در اپ استورها، در رابطه با فعالیت سایت نیست! بلکه به گونه‌ای است که برای برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف تعریف می‌شود. در مورد طراحی و راه اندازی انواع برنامه‌های موبایل یا کامپیوتر، نصب گواهینامه SSL به شما امکان ارائه اپلیکیشن در اپ استورهای مختلف را می‌دهد.

در حقیقت علت لزوم نصب این گواهینامه برای اپلیکیشن طراحی شده، شرایط ارائه اپلیکیشن در اپ استورها است. چرا که برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی که از گواهینامه SSL بهره‌مند نیستند، نمی‌توانند مورد انتشار در اپ استورها قرار بگیرند. به همین دلیل در صورت عدم نصب گواهینامه SSL، امتیاز فروش اپلیکیشن و کسب درآمد را از دست می‌دهند.

از این رو یکی از مهم‌ترین اقداماتی که برای طراحان و برنامه‌ نویسان مطرح می‌شود، در مورد تعریف گواهینامه SSL جهت ایجاد فرصت ارائه اپلیکیشن در اپ استورها است.

گواهینامه SSL، لزوم دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

در صورتی که به دنبال راه‌اندازی سایت فروشگاهی هستید، نیاز به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی دارید. در حال حاضر این نماد برای فعالیت انواع سایت‌های فروشگاهی لازم است و به عنوان مجوز فعالیت این دسته از سایت‌ها عمل می‌کند. از طرفی برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی، فاکتورها و شرایطی مطرح می‌شوند‌ که فرایند اخذ نماد مذکور را تا حدی سخت می‌کنند.

داشتن گواهینامه SSL، از شروط و لزوم دریافت نماد اعتماد الکترونیکی است. بنابراین برای سایت‌هایی که فعالیت فروشگاهی دارند، لازم است از پروتکل https جهت اخذ نماد اعتماد الکترونیکی بهره بگیرند. از آنجایی که امروزه در یافت نماد اعتماد الکترونیکی یا همان اینماد، برای سایت‌های فروشگاهی اجباری است، نمی‌توان از موضوع به کارگیری پروتکل https برای سایت‌های فروشگاهی صرفه نظر کرد.

اینکار نه تنها از جهت دریافت نماد اعتماد الکترونیکی اجباری است، بلکه به لحاظ توسعه سایت و رشد و گسترش آن هم می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. چرا که مخاطب سایت‌های فروشگاهی، خریداران هستند‌. بنابراین جلب اعتماد آن‌ها می‌تواند در میان الزامات فعالیت سایت مطرح شود.

 دلایل خرید گواهی SSL

با توجه به آنچه که تا کنون در رابطه با گواهینامه SSL و پروتکل HTTPS مطرح شد، می‌توان دلایل خرید گواهی SSL را در در گروه قرار داد. به طوری که افراد به دو دلیل کلی سراغ خرید گواهی SSL می‌روند:

– بهره‌مندی از مزایای SSL

– لزوم خرید گواهی SSL

در واقع دلایل اخذ گواهینامه SSL از این دو مورد خارج نیست. برخی از افراد، به دنبال گسترش فعالیت سایت خود هستند و می‌خواهند توجه مخاطبان و یا موتور جستجوی گوگل را به سایت و محتوای خود جلب کنند. این دسته از افراد از مزایای گواهینامه SSL جهت رشد فعالیت سایت خود بهره می‌گیرند.

گواهینامه امنیتی SSL می‌تواند با فراهم آوری شرایط لازم، سبب گسترش هر چه بیشتر عملکرد یک سایت شود. به همین دلیل اغلب سایت‌هایی که دارای محتوای متنی، خبری، آموزشی و مواردی از این دست هستند، با تعریف گواهینامه SSL، سعی در افزایش آمار بازدیدکنندگان دارند‌. این سایت‌ها مجبور به خرید گواهی SSL نیستند و تنها از این فرصت در جهت بهبود سئو سایت خود بهره می‌گیرند.

در مقابل دسته‌ای از سایت‌ها مانند انواع فروشگاهی، جهت فعالیت خود نیاز به گواهینامه SSL دارند. این گواهینامه بخشی از الزامات عملکردی این سایت‌ها بوده و بیشتر هدف صاحبان سایت را به خود اختصاص می‌دهد. با این وجود، مزایای گواهینامه SSL در رابطه با سایت‌های فروشگاهی هم صدق می‌کند.

در هر صورت، وجود برخی شرایط و تعریف برخی فاکتورها، سبب می‌شود تا افراد به دنبال ایمن سازی فعالیت سایت خود باشند. در این بین هیچ فاکتور و شیوه‌ امنیتی‌ای نمی‌تواند به اندازه گواهینامه SSL، روی نظر موتورهای جستجوگر تاثیرگذار باشد. به همین خاطر، امروزه اغلب سایت‌ها، فارغ از نوع فعالیتی که دارند، از گواهینامه SSL بهره می‌گیرند.

نحوه خرید SSL و امنیت گواهی SSL

با توجه به آنچه در رابطه با گواهینامه SSL و مزایا و خصوصیات آن مطرح شد، یکی از دغدغه‌هایی که برای صاحبان سایت‌های مختلف مطرح می‌شود، در رابطه با نحوه خرید SSL و امنیت گواهی SSL است! سایت‌هایی که به دنبال راه‌اندازی این گواهینامه امنیتی هستند، می‌توانند از طریق سایت‌های ارائه دهنده گواهینامه SSL، اقدام به خرید آن کنند.

در رابطه با خرید گواهینامه SSL باید گفت از آنجایی که این گواهینامه انواع مختلفی دارد، قیمت خرید به نوع گواهینامه شما بستگی پیدا می‌کند. به علاوه هر یک از این انواع دارای خصوصیاتی هستند که می‌توانند مناسب نیاز شما باشند.

به علاوه در راستای خرید گواهی SSL، لازم است مدارکی ارائه دهید. از جمله این مدارک، می‌توان به مدرک تایید مالکیت دامنه اشاره کرد. این مدرک در رابطه با خریر گواهی مذکور‌، از اهمیت بالایی برخوردار است. به طوری که یکی از شرایط اخذ گواهینامه SSL، این است که شما مالک دامنه سایت خود باشید.

پس از اینکه مدارک ارائه شده توسط سایت انتخابی شما مطرح شد، فایل کدهای SSL به شما ارسال می‌شود. در این هنگام شما باید گواهینامه SSL را نصب و راه‌اندازی کنید تا فعالیت سایت خود را ارتقا دهید.

با توجه به آنچه تا کنون در رابطه با مزایا و ویژگی‌های گواهینامه SSL مطرح شد، توصیه می‌شود همین حالا برای رشد و توسعه سایت خود، اقدام به خرید گواهی SSL کنید. به این وسیله می‌توانید فعالیت سایت خود را گسترش داده و سبب ارتقاء رتبه سایت خود در موتور جستجوی گوگل شوید.