از آن­جایی که اطلاعات یک سایت به عنوان مهم­ترین دارایی آن شناخته می­شود، چگونگی انتقال امن با Filezilla یکی از روش­هایی است که وبمستران و یا مدیران سایت­ها باید به جهت انتقال ایمن اطلاعات آن را آموزش ببینند.

فایل زیلا یا به عبارتی Filezilla یک نرم افزار بسیار قوی است که به منظور آپلود و دانلود فایل در سرورها به کار می­رود. Filezilla یک نوع رابط گرافیکی است که کاربران زیادی از آن استقبال می­کنند، چرا که عملیات انتقال اطلاعات از طریق آن به صورت ایمن انجام می­گیرد. لذا در صورتی که به دنبال اطلاع از چگونگی انتقال امن اطلاعات با Filezilla هستید، در ادامه این بررسی با ما همراه باشید.

شرایط انتقال امن اطلاعات با Filezilla

برای اینکه بتوانیم چگونگی انتقال امن اطلاعات با Filezilla را توضیح دهیم، ابتدا نیاز است که در رابطه با شرایط این عملیات توضیحاتی را ارائه دهیم.

دو پروتکل معتبر SSH و TLS برای ارتباط ایمن بین دو سیستم کامپیوتری در دسترس قرار می­گیرند. در بستر ارتباط client-server این دو پروتکل در مسیر کد گذاری اطلاعات رد و بدل شده ایجاد شده­اند. پیکربندی این پروتکل­ها صحیح است تا انتقال اطلاعات به صورت ایمن انجام شود، چرا که در گذشته به سبب عدم کد گذاری امکان دسترسی غیرمجاز به اطلاعات وجود داشت و هم­اکنون این مشکل با کد گذاری رفع شده است.

به وسیله کلیدهای تبادلی، ارسال و دریافت اطلاعات انتقالی موجود در بستر پروتکل­ها مذکور امکان­پذیر است؛ چرا که این پروتکل­ها از الگوریتم و ساختارهای متفاوتی در مسیر کد گذاری اطلاعات استفاده می­کنند. همچنین ناگفته نماند که کلیدهای تبادلی به جهت ارسال و دریافت اطلاعات انتقالی در اختیار یارانه های مبدا و مقصد قرار می­گیرند. که  در حالت کلی به منظور آپلود و دانلود دیتاهای رد و بدل شده بین دو کامپیوتر، چهار گزینه موجود است که شامل پروتکل انتقال فایل (File Transfer Protocol “FTP”)، برنامه کپی امن (Secure Copy Program “SCP”)، پروتکل امن انتقال فایل (SSH File Transfer Protocol “SFTP”)  و پروتکل انتقال فایل بر روی FTPS یا TLS / SSL می­شود.

در ادامه بررسی شرایط چگونگی انتقال امن اطلاعات با Filezilla خوب است که FTP یا همان پروتکل انتقال فایل را با دیگر پروتکل­های انتقال اطلاعات مورد مقایسه قرار دهیم.

در واقع FTP در میان چهار گزینه­ای که به جهت آپلود و دانلود اطلاعات بین دو سیستم معرفی شدند، به عنوان غیرایمن­ترین پروتکل شناسایی می­شود. بنابراین نباید برای ارتباط با سرور و انتقال فایل از آن استفاده کرد. پیشنهاد ما SFTP و SCP هستند که امنیت بیشتری را برای شما فراهم می­کنند.

نکته دیگری که در این مقایسه مورد بررسی قرار می­گیرد در رابطه با این است که SFTP و SCP به نصب نرم افزار جانبی برای استفاده در بستر SSH نیاز ندارند، این در حالتی است که FTP به نصب نرم افزارهای جانبی­ای مانند ProFtp نیازمند است. البته قابل توجه است که با وجود اینکه SFTP و SCP از لحاظ کارایی و امنیت ویژگی­های مشابهی دارند اما در حالت کلی SFTP نیز در اولویت انتخاب قرار می­گیرد. چرا که تحت شرایط قطع ارتباط انتقال فایل، عملیات انتقال ادامه پیدا نخواهد کرد و باید فرآیند کار از سر گرفته شود.

در این میان باید اشاره کنیم که دو پروتکل SFTP و FTPS با یکدیگر تفاوت دارند و به صورت دو روش کاملا مجزا از یکدیگر شناخته می­شوند. این دو پروتکل از فرآیندهای متفاوتی برای انتقال اطلاعات استفاده می­کنند. درست است که از نظر امنیتی این دو پروتکل شباهت دارند اما نباید آن­ها را به جهت تشابه اسمی یکسان دانست. با در نظر گرفتن اینکه FTPS نمی­تواند در سایت­هایی که گواهی SSL ندارند مورد استفاده قرار بگیرد و نیازمند به تنظیمات اضافه است، می­توان به این نتیجه دست یافت که SFTP به عنوان بهترین پروتکل برای انتقال فایل بین دو سیستم شناخته می­شود.

شرایط انتقال امن اطلاعات با Filezilla

 

همانطور که در ابتدای این بررسی اشاره کردیم، اطلاعات به عنوان اصلی­ترین و مهم­ترین دارایی سایت­ها برآورد می­شوند، لذا پروتکل­ها و نرم­ افزارهای زیادی به موجب ایمن سازی انتقال اطلاعات طراحی شده­اند. این ابزار برای انتقال فایل از یک پی سی (کامپیوتر شخصی) یا هاست به یک سرور مجازی یا اختصاصی به وجود آمده­اند.

همانطور که در جریان هستید، موضوعی که ما می­خواهیم بررسی کنیم در رابطه با چگونگی انتقال امن اطلاعات با Filezilla است، لذا می­توان فایل زیلا را برای انتقال امن اطلاعات معرفی کرد. نرم افزار فایل زیلا (Filezilla) قادر است یک رابط گرافیکی کاربر پسند و زیبا طراحی کند تا بتوان از این طریق فایل­های مورد نظر را به سرور انتقال داد و یا از سرور دریافت کرد. همچنین که Filezilla مواردی مانند دستوراتی که در خط فرمان وجود دارند را حذف می­کند و یک بستر ایمن را برای شما فراهم می­کند. بنابراین با وجود اطلاعاتی که از پروتکل­های معتبر کسب کردیم، خوب است به بررسی چگونگی انتقال امن اطلاعات با Filezilla بپردازیم.

انتقال امن اطلاعات با Filezilla

همانطور که پیش از این نتیجه گرفتیم، پروتکل SFTP به عنوان بهترین گزینه برای انتقال داده­ها شناخته می­شود که برای انتقال فایل در سیستم عامل­های ویندوز و لینوکس مناسب است. برای پشتیبانی از SFTP نرم افزارهای زیادی مانند Filezilla، Cyberduck و WinSCP وجود دارند که با توجه به رایگان بودن Filezilla می­توان آموزش انتقال از این نرم افزار را مورد بررسی قرار داد. باید اشاره کنیم که این نرم افزار با سیستم عامل­های ویندوز، لینوکس و macOS سازگار است.

احراز هویت

اولین مرحله­ای که برای استفاده از نرم افزار فایل زیلا وجود دارد دو گزینه احراز هویت است که به جهت استفاده از SFTP و اتصال به سرور ضرورت دارد. اولین احراز هویت به استفاده از رمز عبور دلالت دارد و دومی نیز به SSH Key مربوط می­­شود که شامل مزایای بیشتری است. برای ذخیره کردن کلید عمومی SSH می­توان به صفحه تنظیمات مراجعه کرد تا اتصال ایمن به سرور صورت بگیرد. البته توجه کنید که طریقه ایجاد کلیدهای عمومی در سیستم عامل­های ویندوز و لینوکس متفاوت می­باشد. برای به وجود آوردن دو کلید SSH و اتصال به سرور در ویندوز، آموزش نحوه ایجاد SSH Key به همراه Putty به شما کمک خواهد کرد.

اتصال به سرور با کلید SSH

ابتدا با داشتن SSH Key می­توان به آسانی به سرور وصل شد و فایل را منتقل کرد. نرم افزار Filezilla را باز کنید، وارد منوی Edit شوید و گزینه Setting را لمس کنید. در ادامه برای جستجوی گزینه SFTP به منوی سمت چپ صفحه و زیر مجموعه­های connection مراجعه کنید. سپس دکمه Add keyfile را انتخاب کنید و مسیر private key را تعیین کنید.

در مرحله بعد باید از منوی File گزینه Site Manager را انتخاب کنید و بعد دکمه New Site را لمس کنید و یک نام برای آن انتخاب کنید.

در گام بعدی یک سیری فیلد یا جای خالی وجود دارد که باید آن­ها را تکمیل کنید؛ مطابق دستور زیر پیش بروید:

  • آدرس مربوط به ftp server را در کادر Host وارد کنید.
  • شماره پورت اتصال SFTP را در قسمت Port وارد کنید.
  • می­توانید در حالت پیش فرض از یک شماره پورت دلخواه استفاده نمایید.
  • کشوی پروتکل را بر روی گزینه Transfer Protocol SFTP – SSH File بگذارید.
  • حالت Interactive را برای کادر کشویی Logon Type انتخاب کنید.

در صورتی که مایل به استفاده از فایل کلید محافظت شده با رمز هستید، ابزار Pageant می­تواند گزینه مناسبی در فایل زیلا به شمار آید. لذا پس از اینکه Pageant را اجرا کردید، بر روی آیکون راست کلیک نمایید. سپس گزینه add key را لمس کرده و فایل Private Key خود را بردارید. در ادامه می­توانید مراحل مورد نیاز به منظور وارد کردن پسورد را انجام دهید.

به عنوان آخرین مرحله باید بر روی گزینه Connect کلیک نماید تا فایل زیلا عملیات راه اندازی را آغاز کند. در همین راستا به وسیله SFTP و Public Key SSH2 می­توان با نام کاربری و بدون رمز عبور به سرور متصل شد. فراموش نکنید که بعد از پایان عملیات حتما Pageant را ببندید.

بررسی چگونگی انتقال امن اطلاعات با Filezilla

 

ویرایش فایل متنی با استفاده از Filezilla

ویرایش فایل­های متنی برنامه نویسی به سبب مدیریت سرور مجازی خود ضروری هستند. این در حالی است که نرم افزار فایل زیلا این امکان را فراهم نمی­کند. اما خبر خوب این است که شما می­توانید مشخص کنید که فایل­های مورد نظر به وسیله کدام ادیتور یا ویرایشگر متنی به صورت اتوماتیک یا پیش فرض باز شوند و امکان ویرایش آن­ها فراهم شود. برای این کار شما باید وارد setting شوید و قسمت Edit که در بالای صفحه قرار دارد را انتخاب کنید و گزینه File editing را از منوی کناری سمت چپ کلیک کنید.

پس از اینکه گزینه ویرایش فایل را انتخاب کردید باید گزینه Use custom Editor را فعال کنید و دکمه Browse را کلیک کنید تا مسیر فایل exe که به ویرایشگر متنی ارتباط دارد را مشخص کنید.

یکی از نکاتی که می­توانیم با شما در میان بگذاریم این است که ادیتور یا ویرایشگر ++Notepad در میان کاربران ویندوز دار بسیار محبوب است. این ادیتور از لحاظ حجمی سبک است و از زبان­های برنامه نویسی بسیاری نیز پشتیبانی می­کند. با این حال در صورتی که مایل هستید از ویرایشگر دیگری استفاده نمایید، از طریق گزینه Browse اقدام کنید و سپس بر روی OK کلیک نمایید تا تنظیماتی که اجرا کرده­اید اعمال شوند.

در نهایت وظیفه خود می­دانیم که برای بار دیگر اشاره کنیم که در خصوص انتقال اطلاعات ایمن و اتصال سرور بستر انتخابی شما و یا نوع پلتفرم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شاید هر حرکتی که از نظر شما ساده به نظر برسد، بتواند کل اطلاعات­تان را در خطر بی­اندازد. بنابراین در خصوص انتخاب نرم افزار انتقال اطلاعات و اتصال سرور کوتاهی نکنید و امنیت داده­ها را جدی بگیرید. در همین جهت نرم افزار پیشنهادی ما یعنی فایل زیلا یا Filezilla برای وصل شدن به سرور و انتقال اطلاعات گزینه مطلوبی به شمار می­آید.

بررسی چگونگی انتقال امن اطلاعات با Filezilla

اهمیت حفظ امنیت اطلاعات

شاید با خودتان تصور کنید که اطلاعات همیشه در خظر هستند و این یک اصل انکار ناپذیر است. بله این ذهنیت کاملا درست است اما خطرناک­ترین لحظه­ای که می­توان گفت اطلاعات در خطر هستند زمان انتقال آن­ها است. درست مانند زندانیانی که به دادگاه منتقل می­شوند. در این حین امکان نفوذ و فرار زندانیان بسیار زیاد است و باید سیستم امنیتی مناسبی تعبیه شود. لذا در خصوص اطلاعات سایت نیز همین ماجرا در جریان است و باید برای حفظ امنیت داده­ها تمام تلاش خود را به کار گرفت.

امیدواریم تمام اطلاعاتی که در مورد فایل زیلا بیان کردیم بتوانند به منظور حفظ امنیت اطلاعات سایت شما در مسیر انتقال و اتصال به سرور مفید واقع شوند.