IP مخفف کلمات Internet Protocol می باشد . آی پی ها آدرس منحصر به فرد هر سیستم کامپیوتری درون شبکه هستند .آدرس های آی پی تقسیم بندی های متفاوتی می شوند که قرار نیست در این مقاله راجع به مباحث تخصصی شبکه صحبت کنیم . تاکید این مقاله بر این خواهد بود که با تعریفی مختصر از آی پی اختصاصی به کاربردهای آن در وب بپردازیم و به این نتیجه برسیم که آیا شما به آی پی اختصاصی نیاز دارید یا خیر .

ip

در مقوله راه اندازی سایت ، داشتن یک آی پی اختصاصی به این معنی است که سایت شما یا سرور شما با یک آدرس منحصر به فرد مانند 94.183.45.1 در شبکه اینترنت شناخته می شود و با وارد کردن آن در نرم افزارهای مختلف مانند مرورگر ، فایل زیلا و ریموت دسکتاپ و … می توانید کارهای تعریف شده ای را انجام دهید .

در حالت عادی و هاست های اشتراکی مانند سایر منابع تخصیص داده به شما ، وضعیت آی پی شما هم اصطلاحاً به اشتراک گذاشته شده یا share است . یعنی آی پی سایت شما اگر 94.183.45.3 است ، ممکن است 10 سایت دیگر هم با همین آی پی وجود داشته باشند .

اما معایب داشتن آی پی اشتراکی چیست ؟
در حالت کلی نمیتوان گفت داشتن آی پی اشتراکی چیز بدی ست  ولی با آی پی اختصاصی خیلی کارها می توانید انجام دهید که با آی پی اشتراکی نمی توانید .

  1. دسترسی به سایت بدون داشتن دامنه و تنظیمات dns و .. تنها با وارد کردن آدرس آی پی
  2. امنیت بالا و عدم قربانی سایر سایت های با آی پی یکسان شدن
  3. استفاده از نرم افزارها و اسکریپت های مختلف جهت اتصال به سایت
  4. با توجه به اینکه آدرس مستقیما به سایت شما ختم می شود ، لود سایت سریعتر است
  5. دسترسی به پورت های بیشتر که بسیاری از آن ها بر روی هاست اشتراکی بسته است
  6. افزایش سئو با اختصاصی کردن کسب و کار

 

در آریانت با تهیه سرورهای مجازی امکان تهیه آی پی اختصاصی بر روی هاست خود را دارید .