در طول عملیات کاربران از راه دور، گاهی پیش می‌آید که ارتباط این کاربران قطع شود. بنابراین، تنظیم برنامه‌ها، و همین‌طور اسکریپت‌ها و ماکروهایی که توسط کلاینت اجرا شده‌اند، همچنان به روند کارشان ادامه دهند و بلافاصله خاتمه نیابند. اساس حل این مشکل تنها در تنظیم تایم‌اوت RDP است. در اینجا نحوه انجام این کار را با هم بررسی می‌کنیم.

نحوه نصب برنامه سرویس ریموت دسکتاپ یا RDP

برای این منظور، بخش “Server Control Panel” را باز کنید. در پنجره‌ای که باز می‌شود، دومین آیتم را با عنوان “Add roles and components” انتخاب کنید.

در نتیجه، پنجره role setup wizard باز می‌شود و یک معرفی کلی برایتان نمایش خواهد داد. این متن هر زمان که بخواهیم قاعده یا آیتمی به سرور اضافه کنید، برایتان ظاهر می‌شود. برای جلوگیری از نمایش دوباره این اطلاعات، پیشنهاد می‌کنیم که تیک گزینه “Skip this page by default” را بزنید. سپس روی دکمه Next کلیک کنید.

مرحله بعدی، انتخاب نوع نصب خواهد بود. در اینجا، پس از انتخاب گزینه “Installing Remote Desktop Services”، روی Next کلیک می‌کنیم.

سپس باید نوع بکارگیری سرویس را انتخاب نمایید که گزینه “Multipoint Services” مدّنظر ماست. معمولاً این گزینه به صورت پیش‌فرض انتخاب شده و فقط باید دکمه Next را بزنید.

گام بعدی انتخاب سروری است که می‌خواهید در آن عملیات نصب انجام شود. در اینجا، سرور موردنظر اضافه شده؛ چرا که میخواهیم نصب را در یک سرور تکی انجام دهیم. بنابراین روی Next کلیک می‌کنیم.

گام بعدی، تأیید انتخاب شماست. یک daw نیز نصب کنید که به سیستم اجازه می‌دهد در صورت لزوم، سرور را دوباره راه‌اندازی کند. حالا روی دکمه “Expand” کلیک کنید.

نکته: به خاطر داشته باشید که در طول نصب، تمام ارتباط‌های RDP بسته می‌شوند. همچننی سرور احتمالاً چند بار راه‌اندازی مجدد می‌شود، بدون اینکه به شما اطلاع قبلی بدهد.

صبر کنید تا فرآیند نصب به اتمام برسد.

سه بار پیغام “Successfully” برایتان نمایش داده می‌شود. حالا می‌توانید پنجره نصب را ببندید.

تنظیم   group policies و تایم‌اوت RDP

برای تنظیم group policies، کنسول مناسب را اجرا می‌کنیم در برنامه run ویندوز که با کلیدهای Windows + R اجرا می‌شود، عبارت “gpedit.msc” را تایپ کنید. سپس دکمه OK و یا Enter را بزنید.

در پنجره‌ای که باز می‌شود، مسیر زیر را دنبال کنید.

Computer Configuration → Administrative Templates → Windows Components → Remote Desktop Services → Remote Desktop Session Host → Session Time Limit

پارامترهای زیر باید به صورت “Enabled” تنظیم شوند.

  • End the session when the time limit is reached – تنظیم این پارامتر باعث فعال یا غیرفعال‌شدن استفاده از تایم‌اوت RDP می‌شود.
  • Set a time limit for active but inactive sessions of Remote Desktop Services – این پارامتر مقدار تأخیر را برای اجراهای غیرفعال، در زمانی که کاربر غیرفعال باشد، مشخص می‌کند.
  • Set time limit for disconnected sessions – این پارامتر مقدار تایم‌اوت RDP را برای اجراهای خاتمه‌یافته با وجود انجام برخی فرآیندها در پس‌زمینه مشخص می‌کند.

برای تغییر مقادیر، می‌توانید روی هر کدام از آیتم‌ها راست‌کلیک کرده و گزینه Edit را انتخاب کنید. با دو بار کلیک پشت‌سر هم نیز چنین پنجره‌ای برایتان باز می‌شود.

در پنجره‌ای که باز می‌شود، وضعیت را به “Enabled” تنظیم کنید.  سپس بازه زمانی را انتخاب نمایید. در پایان، دکمه OK را بزنید.

انتخاب بازه زمانی به تصمیم مدیر سیستم باز می‌گردد.

پارامتر “End session when the time limit is reached” هیچ بازه زمانی ندارد و فقط باید آن را فعال کنید.

پس از فعال‌سازی تمام گزینه‌ها، عملیات نصب به پایان می‌رسد. تنظیم تایم‌اوت RDP انجام شده و برای کاربران قابل‌استفاده خواهد بود.