کاربردهای سرور مجازی ایران چیست؟

در این مقاله به معرفی سرور مجازی ایران می‌پردازیم و کاربردهای سرور مجازی ایران را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اما قبل از معرفی کاربردهای این سرور، نیاز است تا توضیح مختصری در خصوص اینکه سرور مجازی چیست بدهیم تا آن دسته از کاربرانی که اطلاعی از آن ندارند نیز با این موضوع آشنا شوند.

سرور مجازی خصوصی چیست؟

سرور مجازی خصوصی که با نام VPS نیز شناخته می‌شود کوتاه شده عبارت Virtual Private Server است و یک سرور مجازی خصوصی است که بخشی از یک سرور اختصاصی کامل به شمار می‌آید. یک سرور به چندین بخش تقسیم می‌شود تا بتوان به‌منظور مقاصد مختلفی از آنها استفاده نمود به همین علت نیز قیمت خرید سرور مجازی در مقایسه با سرور اختصاصی کامل کمتر خواهد بود.

آماده‌سازی سرور مجازی

معمولاً باتوجه‌به تکنولوژی و ساختار به‌کاررفته، سرورهای مجازی از یک یا چندین سرور اختصاصی گرفته می‌شوند. در بسیاری مواقع نیز از یک سرور اختصاصی می‌توان چندین سرور مجازی گرفت که اصطلاحاً به آن مجازی‌سازی گفته می‌شود و با استفاده از نرم‌افزارهای مجازی ساز این کار انجام می‌شود. نرم‌افزارهای مجازی ساز نیز بر اساس مدل و عملکرد یا به‌صورت رایگان و یا با پرداخت هزینه در دسترس کاربران قرار می‌گیرند.

علاوه بر موارد ذکر شده نکته بسیار مهم دیگر این است که سرور اختصاصی شما نیز باید قابلیت مجازی‌سازی را داشته باشد. برای تبدیل سرور مجازی به سرور محلی یا Local و یا سرور عمومی Public نیز راهکارهایی در نظر گرفته می‌شود مثلاً برای هر سرور مجازی تحت وب باید حداقل یک آی پی معرفی کرد تا موفق به ثبت آن در شبکه شویم. سیستم‌های مجازی ساز نیز بسته به چند هسته‌ای بودن سی‌پی‌یو، مقدار رم و حجم هارد قابل آماده‌سازی هستند. دو نوع منبع وجود دارد که شامل منبع اختصاصی یا اشتراکی می‌شود.

پیش از ذکر کاربردهای سرور مجازی ایران لازم به ذکر است که منبع اختصاصی به این معنی است که هر سرور می‌تواند به شکل کاملاً اختصاصی به منابع دسترسی داشته باشد اما در سرورهای اشتراکی هر سرور قادر خواهد بود تا به منابع کلی به شکلی اشتراکی دسترسی داشته باشد که در این حالت نمی‌توان کیفیت و کارایی بهینه‌ای را توقع داشت. در این قسمت نیز چند نمونه از تکنولوژی‌های موردنیاز برای مجازی‌سازی و سیستم‌عامل‌های مناسب را لیست‌وار ارائه می‌دهیم که هرکدام از این مدل‌های مجازی‌سازی قابلیت‌های خاصی دارد که می‌توانید راجع به آن تحقیق کنید:

  • تکنولوژی مجازی ساز Virtuozzo
  • تکنولوژی مجازی ساز OpenVZ
  • تکنولوژی مجازی ساز VMware
  • تکنولوژی مجازی ساز Xen
  • تکنولوژی مجازی ساز KVM

در ادامه نیز با ما همراه باشید تا به معرفی انواع سرور مجازی بپردازیم.

انواع مختلف سرور مجازی

در این قسمت نیز انواع سرورهای مجازی را با ویژگی آنها مورد بررسی قرار می‌دهیم که بر اساس نوع سیستم‌عامل و تکنولوژی مجازی‌سازی طبقه‌بندی می‌شوند:

  • سرور مجازی اختصاصی: در این سرور به منابع کاملاً اختصاصی نظیر RAM و CPU دسترسی خواهید داشت.
  • سرور مجازی لینوکس: سرور مجازی لینوکس به شما امکان نصب انواع سیستم‌عامل‌های توزیع لینوکس را می‌دهد.
  • سرور مجازی ابری: این سرور نیز با ساختاری متفاوت‌تر از سرورهای دیگر و به‌منظور بالارفتن امنیت، کارایی و پایداری در دسترس شما عزیزان قرار می‌گیرد.
  • سرور مجازی اشتراکی: سرور مجازی اشتراکی نیز به شما امکان دسترسی به منابع مشترک سخت‌افزاری را می‌دهد.
  • سرور مجازی ویندوز: این سرور نیز به شما امکان نصب اکثر سیستم‌عامل‌های ویندوز سرور را می‌دهد.

معرفی VDS یا سرور مجازی اختصاصی

علاوه بر پرسش‌هایی در خصوص کاربردهای سرور مجازی ایران، برای بسیاری از کاربران نیز سؤال پیش می‌آید که VDS خریداری کنند یا VPS، از همین رو این بخش از مقاله را به معرفی VDS یا سرور مجازی اختصاصی که مخفف Virtual Dedicated Server است می‌پردازیم. سرور مجازی اختصاصی نوعی از سرورهای مجازی است که منبع آن سرور فیزیکی است. در این نوع از سرورها منبع سرور که شامل رم و سی‌پی‌یو می‌شود به شکل کاملاً اختصاصی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

برای سرور مجازی اختصاصی یا VDS سرور فیزیکی با استفاده از تکنیک مدیر ماشین مجازی Hypervisor ضمن ایجاد، انتشار و مدیریت منابع، به شما امکان نصب چند سیستم‌عامل روی سرور را نیز می‌دهد. در ادامه مزایا و ویژگی‌های VPS و VDS را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم تا برای تصمیم‌گیری برای خرید، تمامی جوانب آن را در نظر گرفته و سپس اقدام نمایید.

مزایا و ویژگی‌های سرور مجازی اختصاصی یا VPS

استفاده از سرور مجازی اختصاصی مزایایی برای شما در پی دارد که در این قسمت آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • امنیت بالا
  • منابع مستقل و اختصاصی
  • امکان خاموش، روشن یا ریبوت کردن سرور
  • مدیریت سیستم‌عامل و نصب نرم‌افزارهای دلخواه
  • مدیریت اختصاصی از راه دور
  • ارتقای منابع در زمان کوتاه
  • داشتن IP اختصاصی
  • در صورت کافی بودن منابع، میزبانی تعداد بالایی از وب‌سایت‌ها بدون محدودیت امکان‌پذیر خواهد بود.
  • هزینه کمتر
  • امکان نصب سیستم‌عامل ویندوز یا لینوکس بسته به نیاز شما
  • عیب‌یابی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و منتقل کردن اطلاعات به ماشین دیگر

مزایا و ویژگی‌های VDS

برای انتخاب و خریداری VDS نیز دلایل بسیاری وجود دارد که این دلایل شامل مزیت‌ها و ویژگی‌هایی است که در این بخش به آنها اشاره می‌کنیم. دقت داشته باشید که این ویژگی‌ها با کاربردهای سرور مجازی ایران دو موضوع متفاوت است و پس از بررسی ویژگی‌ها به کاربرد این سرورها می‌پردازیم.

مدیریت هزینه‌ها

خرید سرور اختصاصی برای شرکت‌های کوچک و روبه‌رشد از لحاظ اقتصادی توجیهی ندارد، به همین علت شما می‌توانید از VDS استفاده نمایید که هم انتخاب اقتصادی‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تری است و هم تمام دسترسی‌های موردنیاز را برای شما فراهم خواهد کرد.

امنیت

زمانی که شما از VDS استفاده می‌کنید به دلیل اختصاصی بودن و عدم اشتراک منابع با دیگران، امنیت بسیار زیادی را تجربه خواهید کرد. علاوه بر این با استفاده از این سرور شما قادر خواهید بود تا Firewall سرورتان را کاملاً سفارشی و بهینه‌سازی کنید تا سطح امنیتی را از این طریق افزایش دهید. برای مثال اجازه دسترسی به ایمیل فقط برای IP های شرکت تنها یکی از این موارد است.

قدرت کنترل

زمانی که شما از VDS استفاده می‌کنید در جهت اعمال مدیریت و کنترل بیشتر امکاناتی در اختیار شما قرار می‌گیرد تا بتوانید با ورود به بخش Admin تنظیمات سرور را بهینه‌سازی نمایید و دسترسی بالاتری به منابع را تجربه کنید.

پشتیبانی از کاربران

با درنظرگرفتن دسترسی‌هایی که VDS در اختیار شما قرار می‌دهد شما قادر خواهید بود تا به‌راحتی نسبت به تغییر در ایجاد پشتیبانی از کاربران اقدام کرده و باتوجه‌به نیاز کاربران سرویس‌های خود را برای آنان سفارشی و اختصاصی نمایید.

کاربردهای سرور مجازی ایران

برای بسیاری از کاربران جای سؤال است که واقعاً کاربردهای سرورهای مجازی چیست؟ در جواب نیز باید گفت که کاربرد سرورهای مجازی بسیار وسیع است و ما در این بخش به مهم‌ترین کاربردهای آن اشاره خواهیم کرد.

وب سرور به‌منظور استفاده وب‌سایت‌های پربازدید

یکی از رایج‌ترین کاربردهای سرور مجازی ایران، استفاده از این سرورها در وب‌سایت‌هایی با تعداد کاربران بالا است. برای مثال برای فروشگاه‌های اینترنتی که باید ترافیک ماهانه بالاتر، فضای ذخیره‌سازی بیشتر و پردازنده‌های قوی‌تری داشته باشند تا جوابگوی نیاز مشتریان باشند، استفاده از سرور اختصاصی مجازی یک راهکار کاربردی و مفید خواهد بود.

ایمیل سرور به‌منظور ارسال ایمیل بدون محدودیت تعداد

در استفاده از سروری‌های اشتراکی تعداد ایمیل ارسالی در طول روز و هفته دارای محدودیت‌هایی است اما در استفاده از سرورهای مجازی این محدودیت وجود ندارد. با دسترسی به این سرور می‌توانید نرم‌افزار موردنظرتان برای ایمیل را نیز روی این سرور نصب نمایید.

اپلیکیشن سرور به‌منظور راه‌اندازی اپلیکیشن با منبع اختصاصی

باتوجه‌به این نکته که در هنگام استفاده از سرویس‌های اشتراکی، امکان نصب اپلیکیشن دلخواه وجود ندارد، با استفاده از سرورهای مجازی امکان نصب اپلیکیشن به شما داده می‌شود و درعین‌حال قادر خواهید بود از تمام امکانات یک سرویس اختصاصی بهره‌مند شوید.

دیتابیس سرور به‌منظور عدم استفاده از حجم دیتابیس

استفاده از سرور اختصاصی مجازی، بدون محدودیت حجمی فضای ذخیره‌سازی اطلاعات در اختیار وب‌سایت شما قرار می‌دهد.

افزایش عملکرد وب‌سایت

استفاده از سرورهای مجازی توسط میزبانی قسمت‌های مختلف سایت روی ماشین‌های مجازی کوچک‌تر موجب ارتقا و بهبود عملکرد سایت می‌شود. از طریق قراردادن قسمت‌های مختلفی مثل وب، دیتابیس و ایمیل روی هریک از سرورهای مجازی، عیب‌یابی سایت به سهولت انجام می‌گیرد. به‌این‌ترتیب اگر مشکلی روی هرکدام از ماشین‌ها اتفاق بیفتد، قسمت‌های دیگر بدون هیچ ایرادی به کار خود ادامه خواهند داد. از این طریق می‌توانید با داشتن چند ماشین مجازی، عملکرد سایت را بهبود بخشید و از یکی از مهم‌ترین کاربردهای سرور مجازی ایران بهره‌مند شوید.

نکات تکمیلی در خصوص کاربردهای سرور مجازی ایران

به طور خلاصه می‌توان گفت که سرور مجازی از طریق امکاناتی که در اختیار شما می‌گذارد، گام مثبتی جهت رفع محدودیت‌های سرویس‌های اشتراکی به شمار می‌رود. علاوه بر این راه‌اندازی سریع و امکانات مدیریتی به‌کاررفته در این سرورها مهم‌ترین امکاناتی است که استفاده از سرور مجازی برای شما فراهم می‌کند. امید می‌رود که در این مقاله اطلاعات کافی و مناسبی در خصوص کاربردهای سرور مجازی، انواع سرورهای مجازی و مشخصات و ویژگی این سرورها در اختیار شما قرار داده باشیم.

کلمه کلیدی: کاربردهای سرور مجازی ایران