استفاده از پروتکل‌های امن در بستر اینترنت، از مسائل بسیار مهم در زمینه ارتباطات است. یکی از پروتکل‌های بسیار امن در این زمینه، پروتکل L2TP است. به همین دلیل یادگیری و آموزش L2TP از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و باتوجه‌به گسترش روزافزون مباحث شبکه‌ای و مسائل ارتباط از راه دور، لازم است از تعدادی پروتکل‌های امن در بستر شبکه اینترنت استفاده کرد.

در واقع امنیت بالا و رمزگذاری‌های پیشرفته در زمینه پروتکل‌ها، باید از اهمیت زیادی برخوردار باشد تا بتوان از هر نقطه جغرافیایی، با سرعت مناسب اقدام به برقراری ارتباط و ارسال اطلاعات نمود. ما در این مقاله قصد داریم به‌صورت کامل به بررسی پروتکل L2TP و مزیت‌ها و معایب آن بپردازیم و در خصوص آموزش L2TP و راه‌اندازی این پروتکل توضیحاتی ارائه خواهیم داد؛ بنابراین تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

L2TP  چیست ؟

قبل از  بررسی کامل در خصوص آموزش L2TP، لازم است توضیحاتی در خصوص پروتکل L2TP ارائه دهیم و متوجه شویم که این پروتکل چیست و چه کاربردی دارد. پروتکل L2TP در واقع نوعی پروتکل تونل گذاری لایه است که می‌توان برای استفاده و پشتیبانی کامل از خدمات VPN از آن استفاده کرد. در واقع ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی می‌توانند از این تونل گذاری برای پشتیبانی VPN استفاده نمایند. لازم به گفتن که است L2TP، هیچ‌گونه رمزگذاری بر داده‌های شما و محتوای شما انجام نمی‌دهد و صرفاً جهت استفاده در جهت ارتباط در بستر VPN مورداستفاده قرار می‌گیرد.

به این دلیل که L2TP هیچ‌گونه فرایند احراز هویت و رمزگذاری خاصی ندارد، برای افزایش امنیت آن از پروتکل IPsec استفاده خواهد شد و فرایند رمزگذاری را انجام می‌دهد. در واقع IPsec می‌تواند بین نقاط انتهایی L2TP را رمزگذاری نماید. برخی از VPNها نیز از این پروتکل برای ارائه سرویس استفاده می‌کنند و قدمتی چندین‌ساله هم دارد.

L2TP  چیست ؟

کاربرد L2TP در شبکه

برای اینکه بدانیم آموزش L2TP چیست و چگونه است، باید ابتدا با کاربرد آن آشنا شویم. در واقع کاربرد L2TP در شبکه‌های کامپیوتری، اغلب برای پشتیبانی شبکه استفاده می‌گردد و این ارتباط و پشتیبانی در بستری امن رخ می‌دهد و تفاوتی نخواهد داشت که در چه محدوده جغرافیایی از آن استفاده می‌شود. بنابراین در خصوص فاصله اتصال، هیچ­گونه محدودیتی نیز وجود نخواهد داشت

از طرفی این پروتکل قادر است به کاربران یک مجموعه این امکان را دارد که از طریق اتصال از راه دور اقدام به دورکاری در بستری امن و مشخص کنند و صرفاً افرادی که در یک مجموعه شبکه قرار دارند، بتوانند از داده‌ها و محتواها دیدن کنند و امکان تغییر و یا ویرایش آنها برای کاربران شبکه وجود دارد.

کاربرد L2TP در شبکه

مزایای L2TP

استفاده از پروتکل L2TP می‌تواند مزیت‌هایی را در پی داشته باشد. به همین دلیل است که L2TP از محبوبیت زیادی برخوردار است و کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند؛ بنابراین قبل از آموزش آن و ساخت یک پروتکل در این زمینه، به بررسی مزیت‌های L2TP خواهیم پرداخت:

امنیت L2TP

یکی از مزیت‌های مهم استفاده از L2TP، امن بودن آن است. در واقع L2TP هیچ‌گونه آسیب‌پذیری از نظر نشت اطلاعات را از خود نشان نمی‌دهد و رمزگذاری آن که توسط IPsec انجام می‌شود، از نوع 256 بیتی است. این نوع رمزگذاری باعث می‌شود که نشت اطلاعات و یا دسترسی به موقعیت جغرافیایی برای دیگر افراد امکان‌پذیر نباشد.

سازگاری بالا

از دیگر مزیت‌های استفاده از پروتکل L2TP، سازگار بودن آن با انواع پلتفرم‌ها است. همچنین برای استفاده از L2TP نیازی به نصب یک نرم‌افزار خاص در سیستم‌عامل‌های مختلف نخواهد بود و به‌راحتی می‌توان اقدام به استفاده از L2TP نمود.

راه‌اندازی بسیار آسان

در قسمت آموزش L2TP خواهیم گفت که راه‌اندازی پروتکل L2TP به نسبت سایر پروتکل‌های VPN راحت‌تر و ساده‌تر خواهد بود. دلیل این امر هم به‌خاطر پشتیبانی کامل آن از سیستم‌عامل‌های مختلف است. از طرفی دیگر تنظیمات امنیتی مانند Firewall نیز در آن بسیار ساده بوده و می‌توان به‌راحتی اقدام به راه‌اندازی آن نمود. همچنین امکان سوئیچ‌کردن پروتکل‌ها در L2TP بسیار ساده است.

مزایای L2TP

آموزش L2TP

حال که با پروتکل L2TP آشنا شدیم و از مزیت‌های آن آگاهی پیدا کردیم، به آموزش این پروتکل خواهیم پرداخت. ازآنجایی‌که اکثریت استفاده از L2TP بر روی تلفن‌های همراه هوشمند است، در ادامه به نحوه راه‌اندازی L2TP بر روی گوشی‌های اندروید خواهیم پرداخت:

در ابتدای کار لازم است وارد تنظیمات گوشی شوید و قسمت Conection را انتخاب نمایید.

آموزش L2TP

سپس وارد قسمت More Connection Settings در تنظیمات خواهیم شد و مراحل بعدی را طی خواهیم کرد.

آموزش L2TP

بعد از ورود به قسمت More Connection Settings، به قسمت VPN مراجعه خواهیم کرد و تنظیماتی را باید اعمال کنیم.

آموزش L2TP

با ورود به قسمت VPN گزینه سه‌نقطه در بالای تصویر سمت راست را کلیک می‌کنیم.

 L2TP

 

سپس بر روی گزینه Add VPN Profile کلیک خواهیم کرد تا تنظیمات اصلی را وارد نماییم.

 L2TP

سپس لازم است به‌مانند تصویر زیر، قسمت‌های ذکر شده را تکمیل نماییم.

آموزش L2TP

بعد از واردکردن تنظیمات فوق، گزینه Save را کلیک خواهیم کرد و سپس متصل خواهیم شد.

آموزش L2TP

همان‌طور که ملاحظه کردید، به‌راحتی توانستیم اقدام به راه‌اندازی پروتکل L2TP نماییم و از آن می‌توانیم به‌خوبی استفاده کنیم. شما می‌توانید برای راه‌اندازی L2TP در دیگر سیستم‌عامل‌ها، به دیگر مقالات این سایت مراجعه نمایید و از مطالب آن استفاده کافی نمایید.

 L2TP

معایب L2TP

در کنار مزایای استفاده از L2TP، این پروتکل می‌تواند معایبی را داشته باشد که دانستن آن خالی از لطف نیست. که لازم است در خصوص توضیحاتی ارائه گردد. از جمله معایب L2TP می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرعت پروتکل L2TP

به دلیل افزایش فرایند رمزگذاری در L2TP و کپسوله‌شدن مجدد اطلاعات، ممکن است سرعت آن در اتصال کاهش پیدا کند؛ بنابراین لازم است برای افزایش سرعت در L2TP حتماً از پروتکل‌هایی نظیر Open VPN استفاده شود تا افت سرعت را مشاهده نباشیم و به بتوانیم به‌راحتی از آن استفاده نماییم.

عدم وجود مطابقت در خصوص کلیدهای امنیتی و رمزگذاری

پروتکل L2TP در واقع برای رمزگذاری آن و احراز هویت از احراز هویت دوطرفه استفاده می‌کند. این مسئله باعث می‌شود که اگر دو طرف، از کلید امنیتی یکسان استفاده نکنند، ارتباط L2TP به طور کامل قطع خواهد شد.

محدودیت در پورت‌های ارتباطی

پورت‌هایی که در پروتکل L2TP مورداستفاده قرار می‌گیرد، دارای محدودیت است. همین مسئله می‌تواند باعث مسدودشدن پورت‌ها و در نهایت مسدودشدن کلی پروتکل L2TP در یک کانکشن شود.

نشت اطلاعات

با اینکه L2TP از فرایند رمزگذاری و احراز هویت خوبی برخوردار است، اما به‌هرحال ممکن است اطلاعات و داده‌ها توسط هکرهای حرفه‌ای نیز مورد شنود قرار گیرد و اطلاعات در دست افرادی دیگر قرار گیرد. به همین دلیل است که L2TP می‌تواند مورد نفوذ برخی از بدافزارها قرار گیرد.

کرک شدن

برخی از تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که L2TP می‌تواند بعد از مدتی توسط NSA ضعیف شود و یا به عبارتی کرک شود. این کرک شدن می‌تواند باعث افزایش آسیب به امنیت رمزگذاری پروتکل L2TP شود و امنیت آن را مورد لطمه قرار دهد.

معایب L2TP

تاریخچه پروتکل L2TP

پروتکل L2TP یا همان پروتکل تونل‌زنی لایه 2، از سال 2000 گسترش پیدا کرده است. این پروتکل در این سال به‌عنوان استاندارد RFC پیشنهاد شد. ریشه اصلی L2TP در واقع دو پروتکل قدیمی برای تونل زدن از طریق ارتباط نقطه‌به‌نقطه است. به‌مرورزمان با گسترش فناوری ارتباطی و شبکه‌ای، پروتکل‌هایی نظیر لایه 2 سیسکو یا همان L2F و پروتکل دیگری به نام PPTP نسخه جدیدتری را مرتبط با L2TP پایه‌گذاری کردند. در واقع به‌روزرسانی و ایجاد پروتکل‌های جدید مرتبط با L2TP باعث شده ویژگی‌های امنیتی بیشتری نیز به L2TP اضافه گردد و باعث افزایش امنیت آن شوند. همچنین پروتکل L2TP می‌تواند در کسری از ثانیه با دیگر پروتکل‌های ذکر شده، سوئیچ انجام دهد و کپسوله‌کردن اطلاعات در زمان سریع انجام خواهد شد.

یکی از موارد مهم در خصوص L2TP این است که ارتباطی نامحدود در هر محدوده جغرافیایی رخ می‌دهد و همین مورد یک مزیت محسوب می‌شود. به‌مرورزمان و با گسترش تکنولوژی و شبکه، طبیعتاً استفاده از پروتکل L2TP در کنار سایر پروتکل‌ها می‌تواند باعث ارتباط راحت‌تر و سریع‌تر کاربران در بستری امن شود.

نحوه کار پروتکل L2TP بعد از آموزش L2TP چگونه است؟

بعد از فرایند L2TP و راه‌اندازی این پروتکل در سیستم‌عامل‌های مختلف، برای استفاده از آن و کار آن باید اطلاعاتی داشته باشیم. زمانی که از L2TP برای ارسال یک‌سری از داده‌ها استفاده می‌کنیم، یک لینک کلی برای ارتباط دوطرفه شکل خواهد گرفت. این ارتباط در ابتدا یک ارتباط PPP توسط کامپیوتر و یا گوشی شما با کاربر نهایی با شرکت سرویس‌دهنده برقرار می‌گردد. در یک طرف دیگر، ارتباط دوطرفه‌ای از نوع PPP با خود ارائه‌دهنده سرویس و کاربر نهایی برقرار خواهد شد.

در سمت کاربر اولیه یا همان کاربری که داده ارسال می‌کند، یک LAC برای برقراری PPP به سمت سیستم‌عامل مقصد شکل خواهد گرفت و در واقع این کار باعث می‌شود که ارتباط نهایی به‌راحتی شکل گیرد. حال شاید سؤالی پیش آید که وظیفه اصلی LAC که گفته شد، چیست؟

در واقع LAC وظیفه شکل‌دادن یک تونل امنیتی به همراه احراز هویت برای ارتباطی امن در بستر L2TP است که می‌تواند ارتباطات شکل‌گرفته را در بستری کاملاً امن و رمزگذاری شده تشکل دهد. به همین دلیل است که شاید در چنین فرایندی، البته باتوجه‌به سرعت اینترنت، اختلالاتی از نظر سرعت کار پیش آید.

در واقع کاربرد اصلی L2TP ایجاد یک تونل امن بین دونقطه بر بستر شبکه است که محرمانه بودن اطلاعات در اولویت این پروتکل قرار دارد.

نحوه کار پروتکل L2TP بعد از آموزش L2TP چگونه است؟

موارد استفاده و کارایی L2TP

برخی از مهم‌ترین استفاده‌های پروتکل L2TP شامل موارد زیر است:

  1. پشتیبانی از سرویس‌های L2TP به‌عنوان یک پروتکل پیکربندی برای سرویس‌های VPN اعمال می‌شود.
  2. پشتیبانی کامل از سرویس‌های مربوط به راه‌اندازی یک VPN شخصی در بستری امن برای ارتباط خاص در شبکه‌ای خاص.
  3. ارائه خدمات تحویل برای شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس اینترنت. در واقع این پروتکل برای انتقال اطلاعات کاربران از جایی به جایی دیگر از IP آدرس‌های سرویس ارائه‌دهنده استفاده می‌کند.
  4. اتصال کامل به شبکه‌های محلی و همچنین ارتباط آسان از راه دور، از دیگر کارایی‌های L2TP است.

موارد استفاده و کارایی L2TP

قرارداد پروتکل L2TP

پروتکل L2TP با استفاده از پروتکل IPsec اقدام به رمزگذاری L2TP خواهد کرد. در واقع L2TP دارای اجزای تشکیل‌دهنده اعم از قراردادها است. قراردادهای سرویس‌هایی در بستر امن و در قالب دو قرارداد اصلی ESP و AH است. این قراردادها می‌تواند موارد مهمی مانند کنترل دسترسی به داده‌ها، احراز هویت کاربران، محرمانه بودن اطلاعات کاربر و حتی رمزگذاری نوع ترافیک اینترنت را انجام دهد.

قرارداد پروتکل L2TP

ویژگی‌های مهم قرارداد پروتکل L2TP

  • قرارداد L2TP/IPSec  برای رمزنگاری از شیوه رمزنگاری ۳DES یا AES استفاده می‌کند.
  • از ویژگی‌های مهم قرارداد L2TP، استفاده از شیوه رمزنگاری جدید یعنی DES 3 یا AES است که در نوع خود قابل‌توجه است.
  • پروتکل L2TP در مقایسه با پروتکل‌هایی مانند Open VPN، از سرعت کمتری برای تونل زده برخوردار است.
  • از دیگر ویژگی‌های مهم قرارداد پروتکل L2TP، این است که L2TP یک پروتکل پیشرفته در زمینه VPN است که البته باید در خصوص امنیت آن و افزایش امنیت آن تلاش زیادی کرد.
  • از ویژگی‌های شاید منفی قرار L2TP، این است که می‌تواند به‌راحتی فیلتر شود و مسدود شود. زیرا این پروتکل از درگاه‌های ثابتی استفاده می‌کند.
  • قرارداد تونل‌زنی لایه ۲ به دلیل پیچیدگی‌های زیادی که دارد نمی‌تواند یک قرارداد پایدار محسوب شود.
  • قرارداد پروتکل L2TP به دلیل پیچیدگی‌هایی که دارد، نمی‌تواند به‌عنوان یک قرارداد پایدار محسوب شود.