در این مطلب با نحوه نصب پایتون 3.7 در CentOS نسخه 8  آشنا می‌شویم. پایتون یک زبان برنامه‌نویسی ساده و قدرتمند است که هر شخصی می‌تواند به آسانی آن را یاد بگیرد. در زمان نگارش این مقاله، پایتون 3.8 آخرین نسخه پایداری است که برای دریافت و نصب در اختیار قرار گرفته است.

نصب پایتون 3.7 در CentOS 7

زبان برنامه‌‌نویسی پایتون

منابع پیش‌فرض yum بسته‌های پایتون نسخه 3.6 را برای نصب در سیستم‌های CentOS 8 ارائه می‌کنند. امّا این مقاله به شما کمک می‌کند که پایتون 3.7 را با کامپایل‌کردن سورس‌کد در سیستم‌های  لینوکس CentOS 8 و RHEL 8 نصب کنید.

پیش‌نیازها

برای این منظور باید با استفاده از یک اکانت روت یا با اختیارات sudo به سیستم CentOS 8 وارد شوید. کاربران دسکتاپ باید یک ترمینال بر روی سیستم خود باز کنند.

سپس با استفاده از  فرمان زیر کتابخانه‌های توسعه لازم را برای پایتون نصب کنید. این کار را باید قبل از نصب پایتون انجام دهید.


sudo dnf install gcc openssl-devel bzip2-devel libffi-devel

دانلود آرشیو پایتون 3.7

امکان دریافت پایتون از سایت رسمی با فرمانی که در ادامه می‌آید وجود دارد. با این وجود، توصیه می‌شود که دایرکتوری FTP پایتون را برای اطلاع از آخرین نسخه بررسی کنید. برای دریافت پایتون 3.7.7، از فرمان‌های زیر استفاده نمایید.


cd /opt

wget https://www.python.org/ftp/python/3.7.7/Python-3.7.7.tgz

حالا باید آرشیو دریافت‌شده را بر روی سیستم‌تان استخراج کنید.


tar xzf Python-3.7.7.tgz

نصب پایتون 3.7 در  CentOS 8 با استفاده از سورس‌کد

پس از استخراج فایل آرشیوی،‌ به سراغ پوشه استخراج‌شده بروید. سپس فایل‌های سورس را بر اساس فضای سیستم‌تان تنظیم نمایید. پس از این مرحله، با استفاده از فرمان‌های زیر و altinstall، سورس‌کد پایتون را بر روی سیستم کامپایل کنید.


cd Python-3.7.7

sudo ./configure --enable-optimizations

sudo make altinstall

نکته: گزینه make altinstall برای جلوگیری از جایگزین فایل باینری پیش‌فرض پایتون /usr/bin/python و ایجاد یک فایل باینری جداگانه به کار برده شده است.

حالا فایل آرشیو سورس‌کد را که دریافت کرده‌اید، از سیستم‌تان پاک کنید.


sudo rm Python-3.7.7.tgz

بررسی نسخه پایتون

با نصب پایتون 3.7 در لینوکس به روش بالا، پایتون یک فایل باینری جداگانه بر روی سیستم شما ایجاد می‌کند. این در حالی است که برای استفاده از پایتون 3.8، باید از فایل باینری مختص به آن استفاده کنید. برای بررسی پایتون 3.7 فرمان زیر را اجرا نمایید.


python3.7 –V

خروجی


Python 3.7.7

جمع‌بندی

در این مطلب آموزشی با نحوه نصب پایتون 3.7 در CentOS 8  از طریق سورس‌کد آشنا شدید. امیدواریم که این آموزش نیز مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.

منبع: Tecadmin.net