اسکریپت installimage که توسط گروه Hetzner ارائه شده، راهکاری سریع و آسان برای نصب توزیع‌های مختلف لینوکس است. این اسکریپت می‌تواند مستقیماً از طریق سیستم Rescue در سرور شما اجرا شود.  در این حالت، شما کنترل کاملی بر روی پارتیشن‌بندی درایوهای خود خواهید داشت و می‌توانید استفاده  از RAID و LVM را فعال کنید.

اجرای اسکریپت installimage

برای استفاده از اسکریپت installimage ابتدا باید سیستم Rescue را فعال کرده و از طریق بوت به آن وارد شوید.

وقتی به صورت کاربری روت و با پسورد نمایشی در Robot  به سیستم Rescue وارد شدید با تایپ installimage، اسکریپت installimage را آغاز می‌کنید.


root@rescue ~ #installimage

در نتیجه، منوی زیر به نمایش  در خواهد آمد.

تصویر منوی نمونه اسکریپت installimage

تصویر منوی نمونه اسکریپت installimage

پس از انتخاب یک ایمیج، پیامی مبنی بر شروع به کار ادیتور دریافت خواهید کرد. به دنبال این پیام، فایل تنظیمات برایتان باز می‌شود. در اینجا از Midnight Commander یا mcedit به عنوان برنامه ادیتور استفاده می‌کنید.

گزینه‌های مختلف در میان سیستم‌عامل‌ها

تعدادی از ایمیج‌های استاندارد را می‌توانید در این رابطه استفاده کنید. این ایمیج‌ها معمولاً آخرین نسخه توزیع لینوکس موردعلاقه شما هستند.

در همین حال، برخی کاربران حرفه‌ای تر می‌توانند نسخه‌های  قدیمی‌تر توزیع‌های لینوکس را نصب کنند. چنین کاری از طریق رفتن به فولدر old\_images ممکن خواهد بود. به خاطر داشته باشید که هیچگونه پشتیبانی برای این ایمیج‌های قدیمی وجود نخواهد داشت.

به‌علاوه، کاربرانی که رویکرد تخصصی‌تری دارند، می توانند ایمیج‌های سیستم‌عامل خودشان را بسازند و نصب کنند.

فایل autosetup

اگر installimage بتواند یک فایل /autosetup در سیستم Rescue پیدا کند، به صورت اتوماتیک از آن به عنوان فایل تنظیمات استفاده خواهد کرد. تا زمانی که خطایی در فایل وجود نداشته باشد، هیچگونه منو یا برنامه ویرایشگری نمایش داده نخواهد شد.

متغیرها

متغیرهای زیر را می‌توان برای سفارشی‌سازی روند نصب تغییر داد.

درایوها

درایوهایی که در سرور وجود دارند با متغیر DRIVE در ردیف اول شناسایی می‌شوند. در بالای هر کدام از خط‌ها می‌توانید نوع درایو را مشاهده کنید.

در اینجا می‌توانید انتخاب کنید که سیستم‌عامل شما در کدام درایو نصب شود. چنین درایوی می‌تواند به طور کامل از دست برود و تمام داده‌هایی که از قبل بر روی آن ذخیره کرده‌اید، حذف می‌شوند.

اگر بخواهید وضعیت کنونی یک درایو را حفظ کنید، می‌توانید آن را با علامت # قبل از اسمش، از لیست خارج کنید. به خاطر داشته باشید که با این کار، عدد متغیر DRIVE بعدی باید به شکل مناسب تغییر داده شود.

مثال:


# SSDSC2BB480G4

#DRIVE1 /dev/sda

# SSDSC2BB480G4

DRIVE1 /dev/sdb

متغیر SWRAID

وقتی یک سرور دارای چند درایو باشد، متغیرهای SWRAID و SWRAIDLEVEL می‌توانند برای ایجاد سطوح مختلف نرم‌افزاری RAID مورد استفاده قرار گیرند. تمام سطوح RAID همیشه به تمام درایو‌ها اِعمال می‌شوند. بر این اساس، اگر نمی‌خواهید  یک سطح نرم‌افزاری RAID در یک درایو خاص داشته باشید، باید آن را در این درایو حذف کنید.

اسکریپت installimage می‌توانید سطوح 0، 1، 5، 6 و 10 برای RAID ایجاد کند.

Bootloader

bootloader Grub به صورت از پیش‌ تنظیم‌شده است. بسته به نوع سیستم عامل مورد استفاده، GRUB2 یا GRUB1نصب خواهد شد.

Hostname

متغیر HOSTNAME عنوان هاست متناظر با سیستم را تنظیم می‌کند.

پارتیشن‌ها و فایل‌های سیستمی

اسکریپت installimage  از تنظیم طرح پارتیشن‌بندی و از جمله استفاده از LVM پشتیبانی می‌کند. قالب طراحی‌شده را می‌تواند در مثال‌های برنامه ویرایشگر پیدا کرد.

Operating System Image

مسیر کاملی برای ایمیج سیستم‌عامل است و تنها در صورتی که بخواهید یک نسخه سفارشی نصب کنید، باید آن را تغییر دهید

نصب

پس از زدن کلید F10 در ویرایشگر و ذخیره و بستن آن، قالب فایل تنظیمات بررسی می‌شود. درصورتی که حاوی خطا باشد، دوباره به ویرایشگر برگشت داده می‌شوید.

در صورتی که بعد از چند دقیقه (بسته به نوع ایمیج و پارتیشن‌های مورد استفاده)، چنین چیزی را مشاهده کنید، سیستم آماده برای راه‌اندازی دوباره (بوت) خواهد بود.

کلمه عبور روت به عنوان کلمه عبور کنونی سیستم Rescue تنظیم می‌شود.

پس از یک عمل reboot در سیستم Rescue


root@rescue ~ # reboot

سیستمی که تازه نصب شده، بوت می‌شود و می‌توانید با پسورد قبلی سیستم Rescue وارد شوید.

ویژگی‌های خاص

هنگام نصب دبیان یا اوبونتو با استفاده از اسکریپت installimage تعداد وظیفه‌های cronjob در /etc/cron.d/mdadm به صورت تصادفی انتخاب می‌شوند.

سؤالات همیشگی

چرا امکان ایجاد پارتیشن‌های بزرگتر از ۲ ترابایت وجود ندارد؟

ایجاد پارتیشن‌های بزرگتر از ۲ ترابایت تنها با ابزار GUID Partition table یا GPT وجود دارد. بنابراین تنها سیستم‌عامل‌هایی که شامل GRUB2 با پشتیبانی بوت از درایو‌های GPT هستند، چنین امکانی را خواهند داشت.

اسکریپت نصب یک یا چند خطا نشان می‌دهد. چاره کار چیست؟

دوباره فرآیند نصب را اجرا کنید. در صورتی که دوباره با چنین خطاهایی مواجه شدید، تصویر کامل خطا و فایل /root/debug.txt را برای پشتیبانی  support@hetzner.de ارسال نمایید.

آیا باید پسوند all را در انتهای جدول پارتیشن اضافه کنم و یا می‌توانم این خط را در بالا وارد کنم؟

پارامتر اندازه all در فایل تنظیمات به معنای استفاده از قسمت باقیمانده فضای درایو است. از آ‌نجایی که پارتیشن‌ها به ترتیب و یک به یک ایجاد می‌شوند، جدول بعد از all به انتها می‌رسد. چرا که بعد از این، فضایی برای استفاده وجود نخواهد داشت. البته این امکان وجود دارد که اصلاً از all استفاده نکنید.

کلید F10 کار نمی‌کند. به جای آن، عبارت ~21 (یا چیزی شبیه به آن) نمایش داده می‌شود.

کلید Escape و سپس 0 را بزنید. در بسیاری از موارد، این کار همان تأثیر F10 را خواهد داشت.

چه کسی اسکریپت installimage را نوشته است؟ آیا امکان استفاده آزادانه از آن وجود دارد؟

این اسکریپت توسط گروه توسعه‌دهنده آنلاین Hetzner نوشته و توسعه داده شده است. این اسکریپت‌ها به صورت bash نوشته شده و در سیستم Rescue در دسترس هستند. امکان استفاده و اصلاح آزادانه در آنها وجود دارد. البته مسئولیت متعاقب تغییرات در اسکریپت installimage متوجه گروه Hetzner نخواهد بود. صفحه رسمی این اسکریپت در گیت‌هاب نیز در دسترس عموم قرار دارد.

وقتی LAMP نصب شده باشد، پسورد روت MySQL چه خواهد بود؟

کلمه عبور روت MySQL در ایمیج LAMP را می‌توانید در فایل /password.txt پیدا کنید.