مجموعه‌‌ای از دلایل برای بنچمارک سیستم لینوکس وجود دارند. بسیاری از افراد عمل بنچمارک سیستم لینوکس را صرفاً بنابر کنجکاوی و اندازه‌گیری میزان عملکرد سیستم برای اجرای بازی‌ها انجام می‌دهند. بنچمارک همچنین می‌تواند به شناسایی مشکلات سیستم و رفع نقاط ضعف آن برای ایجاد یک تجربه کاربری بهرت کمک کند. ضمن اینکه می‌توانید مشکلات نرم‌افزاری احتمالی را تشخیص دهید و بروزرسانی‌های لازم را دریافت کنید.

برخی روش‌ها برای بنچمارک سیستم لینوکس بسیار مناسب هستند. در این آموزش برخی از متداول‌ترین آنها را مرور خواهیم کرد. استفاده از هر کدام از این ابزارها، دید بسیار خوبی نسبت به سیستم و قابلیت‌های آن ایجاد خواهد کرد.

Sysbench

Sysbench یک بنچمارک چندمنظوره است که شامل تست‌هایی برای پردازنده، حافظه، I/O و حتی پایگاه داده می‌شود. Sysbench یک ابزار پایه در خط فرمان است که روشی مستقیم و ساده برای تست سیستم در اختیار قرار می‌دهد.

نصب Sysbench

با نصب Sysbench در سیستم شروع می‌کنیم. این ابزار در منابع بسیاری از توزیع‌های لینوکس در دسترس است.

اوبونتو / دبیان


$ sudo apt install sysbench

فدورا


# dnf install sysbench

OpenSUSE


# zypper in sysbench

آرک لینوکس

Sysbench از طریق AUR در دسترس قرا می‌گیرد. می‌توانید به صفحه آن مراجعه کنید و روش دلخواه خود را برای نصب انتخاب نمایید.

پردازنده

بنچمارک پردازنده Sysbench

بنچمارک پردازنده Sysbench

تمام تست‌ها نسبتاً ساده و به دور از پیچیدگی هستند. شما می‌توانید تست‌ها را با گزینه run –test=X اجرا کنید. همچنین با تغییر run به help می‌توانید به گزینه‌هایی در ارتباط با تست خاص (X) دسترسی پیدا کنید. بیایید با تست CPU کار را شروع کنیم. این احتمالاً پرتکرارترین تستی است که می‌خواهید انجام دهید؛ مخصوصاً اگر در کار «اور کلاک» باشید.


$ sysbench --test=cpu run

اجرای این تست اندکی زمان می‌برد. پس از انجام تست، نتایج را در ترمینال مشاهده خواهید کرد.

حافظه

بنچمارک حافظه Sysbench

بنچمارک حافظه Sysbench

تست حافظه از همان قواعد مربوط به پردازنده پیروی می‌کند. این تست را نیز می‌توانید به شکل مشابه انجام دهید.


$ sysbench --test=memory run

اینجا هم نتایج در خروجی ترمینال چاپ می‌شوند.

I/O

بنچمارک ورودی/خروجی Sysbench

بنچمارک ورودی/خروجی Sysbench

تست فایل I/O اندکی تفاوت خواهد داشت. در اینجا باید مشخص کنید که چه نوعی از تست I/O می‌خواهید انجام دهید. با اجرای فرمان help برای تست می‌توانید گزینه‌های در دسترس در این رابطه را مشاهده کنید. یک فرم پایه از این فرمان به صورت زیر است.


$ sysbench --test=fileio --file-test-mode=seqwr run

همانند فرمان‌های قبلی، گزارش نتیجه را مشاهده خواهید کرد.

GeekBench

GeekBench یک بسته کامل تست دیگر برای لینوکس است. این ابزار به صورت اتوماتتیک سیستم لینوکس را تحت مجموعه‌ای از تست‌ها قرار می‌دهد و در انتها نیز گزارش کاملی از نتایج ارائه می‌کند.

برای دانلود آخرین نسخه GeekBench برای لینوکس می‌توانید به وب‌سایت آن مراجعه کنید. GeekBench یک نرم‌افزار خصوصی است و با مجموعه‌ای از فایل‌های باینری در قالب یک فایل فشرده همراه است. وقتی دریافت فایل به انتها رسید، باید این فایل فشرده در جای مناسب استخراج کنید.

اجرای بنچمارک سیستم  لینوکس با GeekBench

اجرای بنچمارک سیستم  لینوکس با GeekBench

در دایرکتوری‌ای که استخراج فایل‌های GeekBench را انجام داده‌اید، یک ترمینال باز کنید. در اینجا فایل باینری زیر را اجرا کنید تا مراحل آغاز تست خود را انجام دهید.


$ ./geekbench4

تکمیل بنچمارک سیستم لینوکس GeekBench

تکمیل بنچمارک سیستم لینوکس GeekBench

پس از اتمام کار، GeekBench به شما یک آدرس اینترنتی برای مشاهده نتایج کامل تست ارائه می‌دهد.

نتایج بنچمارک GeekBench

نتایج بنچمارک GeekBench

نتایج در قالب یک جدول مرتب می‌شوند و امتیاز کلی خود را در بالای آن خواهید دید. هر چه به سمت پایین جدول حرکت کنید، نتیجه اجرای تست GeekBench در زمینه‌های خاص مشاهده می‌کنید.

Hardinfo

Hardinfo یک ابزار فوق‌العاده است که هم اطلاعات کاملی از سیستم ارائه می‌کند و هم مجموعه‌ای از بنچمارک‌های پایه را انجام می دهد. Hardinfo به صورت متن‌باز است و در منابع بسیاری از توزیع‌های لینوکس در دسترس قرار می‌گیرد.

نصب Hardinfo

اوبونتو / دبیان


$ sudo apt install hardinfo

فدورا

بنا به دلایلی توسعه‌دهندگان فدورا از ارائه بسته Hardinfo خودداری کرده‌اند و بنابراین، خودتان باید آ‌ن را بسازید.


# dnf install glib-devel gtk+-devel zlib-devel libsoup-devel

$ cd Downloads

$ git clone https://github.com/lpereira/hardinfo.git

$ cd hardinfo

$ mkdir build

$ cd build

$ cmake ..

$ make

# make install

OpenSUSE


# zypper in hardinfo

آرک لینوکس


# pacman -S hardinfo

کاربرد Hardinfo در بنچمارک سیستم لینوکس

روی کامپیوتر Hardinfo را اجرا کنید. این ابزار دارای یک رابط گرافیکی است و باید تحت عنوان System در دسته‌بندی‌های لانچر توزیع لینوکس شما قرار گیرد.

Hardinfo

Hardinfo

پس از باز شدن این ابزار، لیستی از گزینه در سمت چپ می‌بینید که دسته‌بندی شده‌اند و اطلاعات مربوط به هر کدام در سمت راست نشان داده می‌شوند. حتماً این  گزینه‌ها را خودتان بررسی کنید و اطلاعات مربوط به سیستم را مشاهده نمایید. بدون اینکه تستی انجام داده باشید، جزئیات زیادی در رابطه با سیستم خواهید دید.

آخرین دسته‌بندی “Benchmarks” نام دارد و گزینه‌های مفید زیادی در آن هستند. بر روی گزینه دلخواه کلیک کنید و منتظر باشید تا تست Hardinfo انجام شود. گزارش کار در صفحه سمت راست نمایش داده می‌شود.

Phoronix Test Suite

Phoronix Test Suite یک بسته کامل بنچمارک است که بسیاری از ابزارهای بنچمارک سیستم لینوکس را در خود جمع کرده و با اسکریپت‌های PHP آنها را اجرا می‌کند.

نصب و تست‌های گرافیکی در این ابزار کاملاً ساده و قابل‌فهم هستند و شما به راحتی می‌توانید مراحل آنها را دنبال کنید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت این بسته مراجعه کنید.

John The Ripper

John The Ripper یک برنامه کلاسیک برای سرقت پسورد است که در آزمایش‌های امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فشاری که این برنامه بر روی CPU قرار می‌دهد، آن را به گزینه‌ای ایده‌ال برای تست پردازنده تبدیل می‌کند. برای این منظور، ابتدا باید این ابزار را نصب کنیم.


$ phoronix-test-suite install john-the-ripper

وقتی نصب به اتمام رسید، تست را اجرا کنید.


$ phoronix-test-suite run john-the-ripper

تست ۳ مرتبه اجرا می‌شود و نتایج را در ترمینال مشاهده خواهید کرد.

LuxMark

LuxMark یکی دیگر ابزارهای بنچمارک سیستم لینوکس است که عملکرد OpenCL هر دو قطعه CPU و GPU را ارزیابی می‌کند. مطمئناً این دو قطعه اهمیت زیادی در کل سیستم شما دارند و این تست، به‌ویژه برای انجام وظایف محاسباتی بسیار مفید خواهد بود.


$ phoronx-test-suite install luxmark

حالا این ابزار را اجرا می‌کنیم.


$ phoronix-test-suite run luxmark
<h2>کامپایل‌کردن فایرفاکس</h2>
فایرفاکس یک برنامه بسیار گسترده است و برای کامپایل‌کردن آن به زمان و منابع قابل‌توجهی از سیستم نیاز است. اگر می‌خواهید یک تست واقعی از سیستم خود بگیرید، مخصوصاً اینکه ‌آخرین عملکرد پردازنده خود را آزمایش کنید، فایرفاکس را کامپایل نمایید.



$ phoronix-test-suite install compile-firefox

$ phoronix-test-suite run compile-firefox

فشرده‌سازی Gzip

فشرده‌سازی Gzip یکی دیگر از روش‌های کاربردی برای بنچمارک سیستم لینوکس است. احتمالاً به دفعات زیاد از Gzip استفاده می‌کنید و ارزیابی عملکرد آن می‌تواند شما را به درک مناسبی از سیستم برساند.


$ phoronix-test-suite install compress-gzip

$ phoronix-test-suite run compress-gzip

جمع‌بندی

هم‌اکنون با تعداد زیادی از ابزارهای بنچمارک سیستم لینوکس آشنا شده‌اید. با استفاده از این ابزارها می‌توانید قدرت سیستم و عملکرد آن را با سایر کامپیوترها مقایسه نمایید و همین‌طور، می‌توانید نقاط ضعف سیستم خود را پوشش دهید.