جدیدترین قوانین انتقال دامنه، می‌تواند به افراد در روند انتقال قانونی دامنه از شخصی به شخص دیگر و یا از شرکتی به شرکت دیگر کمک کند. به طوری که افراد به واسطه این قوانین، دیگر با مشکلات روش‌های نادرست انتقال دامنه، روبه‌رو نمی‌شوند. با توجه به اینکه در حال حاضر انتقال دامنه در میان فعالیت‌هایی با بیشترین میزان تقاضا قرار می‌گیرد، در ادامه این محتوا به ارائه توضیحات بیشتری در رابطه با چیستی انتقال دامنه، دلایل و شرایط آن، صحبت خواهیم کرد.

انتقال دامنه چیست؟

همانطور که می‌دانید دامنه همان آدرسی است که به یک سایت اختصاص داده می‌شود و به عنوان مسیر دسترسی به آن سایت، عمل می‌کند‌. به این ترتیب هر سایتی دامنه مخصوص به خود را دارد. درست مانند اثر انگشت افراد که به ازای هر فرد یک اثر انگشت وجود دارد، در مورد دامنه هم به ازای هر سایت، یک دامنه تعریف می‌شود.

انتقال دامنه به فرایند‌هایی چون واگذاری مالکیت دامنه به

شخص دیگر و یا تغییر شرکت ارائه دهنده دامنه یا ریجسترر، اطلاق می‌شود. بنابراین چیستی انتقال دامنه مرتبط با علت و نحوه انتقال آن است. در حالت کلی می‌توان انتقال دامنه را به انواع فرایندهای انتقالی نسبت داد.

در نتیجه لازمه اطلاع از چیستی انتقال دامنه، آشنایی با انواع روندهای انتقالی است. با این وجود، انتقال ماکیت دامنه و انتقال به شرکت دیگر، بیشترین آمار انتقال دامنه را به خود اختصاص می‌دهند. زمانی که افراد تصمیم به انتقال دامنه می‌گیرند، در واقع تعیین می‌کنند که چه هدفی از انتقال خود دارند.

دلایل انتقال دامنه

در رابطه با دلایل انتقال دامنه، می‌توان موارد گسترده‌ای را مطرح نمود که هر کدام در جایگاه خود به نحوی در روند انتقال دامنه تاثیرگذار هستند. چرا که نوع انتقال دامنه به نحوه و دلیل آن بستگی دارد. گاهی افراد به سبب دلایلی چون عدم دریافت خدمات کافی از ریجسترر، اقدام به تغییر شرکت ثبت کننده دامنه می‌کنند. حتی در برخی موارد افراد تصمیم به تغییر مالکیت بین المللی می‌گیرند.

گاهی هم انتقال دامنه با هدف واگذاری تمام سایت صورت گرفته و به این منظور افراد دامنه خود را به شخصی دیگر واگذار می‌کنند. در هر حالت، بسته به دلیل انتقال، می‌توان انواع مختلفی از شیوه‌های انتقالی را مطرح نمود.

شرایط انتقال دامنه

در رابطه با انتقال دامنه، شرکت‌های مختلفی وجود دارند که فرایند انتقالی را انجام می‌دهند. بنابراین در رابطه با هر یک از این شرکت‌ها، شرایط انتقال به طرز متفاوتی تعریف می‌شود. علت این موضوع هم، تعریف پارمترهای انتقالی به خصوص توسط هر شرکت است.

به طوری که مدارک درخواستی‌، کسب اطلاعات، مجوزها و مطالبات، به طرز متفاوتی توسط هر شرکت مطرح می‌شوند. در نتیجه اگر به دنبال انتقال دامنه از روش‌های مذکور هستید، لازم است تنها از شرایط تعریف شده توسط شرکت انتخابی خود پیروی کنید؛ اما آیا این شیوه برای انتقال مالکیت دامنه مطمئن است؟

با توجه به اینکه در حال حاضر تهدیدات و خطرات بسیاری در فضای انتقال دامنه به وجود آمده، نمی‌توان به راحتی به هر شرکتی اعتماد کرد! چرا که امروزه تعداد شرکت‌های متعهد به قوانین، بسیار کم است و شناسایی همین تعداد کم نمی‌تواند ارزش ریسک تعریف شده برای دامنه سایت‌ها را داشته باشد.

از این رو توجه به جدیدترین قوانین انتقال دامنه، می‌تواند همان راه حل ایمن در راستای انتقال مالکیت دامنه به شخص دیگر باشد. در واقع روند قانونی به شما این اطمینان را می‌دهد که فرایند انتقال به درستی انجام شده است. این در حالی است که اغلب شرکت‌هایی که این روند را به عنوان خدمات خود معرفی می‌کنند، به دلایل مختلفی از انجام درست و کامل انتقال دامنه، سر باز می‌کنند‌.

جدیدترین قوانین انتقال دامنه

جدیدترین قوانین انتقال دامنه

با توجه به آنچه تا کنون در مورد انتقال دامنه به شخص دیگر و واگذاری آن گفته شد، قانونی سازی فرایند انتقال می‌تواند خیال شما را از بابت صحت این روند و نتیجه بخش بودن آن، راحت کند. به این منظور، تایید رسمی و امضاء، می‌توانند در روند قانونی سازی فعالیت مورد بحث، موثر واقع شوند. با توجه به همین موضوع، برای اینکه انتقال دامنه به طور قانونی صورت بگیرد، لازم است مولفه‌هایی چون مبلغ پرداختی، مدارک مورد نیاز و کد انتقال، مورد تایید قرار بگیرند‌.

شاید چیستی کد انتقال برای شما سوال باشد! کد انتقال مجموعه‌ای از اعداد، حروف و علائم نگارشی است که زنجیره طولانی‌ای را تشکیل می‌دهد. کد انتقال برای تمامی سایت‌ها تعریف شده؛ در واقع باید چنین گفت که هر دامنه جهت انتقال و جابه‌جایی، نیاز به کد انتقال دارد.

در نتیجه این کد تنها به شخصی واگذار می‌شود که مستلزم دریافت آن باشد. به گونه‌ای که مدارک ارائه شده توسط آن شخص مورد تایید واقع شده و هزینه تعریف شده، پرداخته شود. به علاوه جهت اطلاع از صحت درخواست انتقال دامنه در ایمیل، فرایند احراز هویت هم مطرح خواهد بود.

اینکار به سبب سوءاستفاده‌هایی که در روند ارسال ایمیل درخواست صورت می‌گیرد، ضروری است. چرا که برخی افراد با دسترسی به ایمیل و ارسال درخواست انتقال، فرایند مذکور را مورد تهدید قرار می‌دهند. احراز هویت توسط شرکت‌هایی که فرایند انتقال دامنه را برعهده می‌گیرند انجام می‌شود. در حقیقت با توجه به اهمیتی که بررسی و اطمینان از صحت درخواست انتقال دامنه به شخص دیگر دارد، نه تنها شرکت‌های داخلی، بلکه رجیستررهای بین‌المللی هم پس از دریافت لینک تایید از طریق ایمیل، جهت بررسی و اطلاع از صحت درخواست، اقدام می‌کنند.

جدا از مواردی که تا ایجا در رابطه با جدیدترین قوانین انتقال دامنه مطرح شد، شرایط کلی‌ای وجود دارد که در رابطه با انتقال دامنه صدق می‌کند. این شرایط،  با توجه به سوابق انتقال دامنه و وضعیت دامنه تعریف می‌شوند که شامل مواردی هستند که در ادامه ذکر شده است:

-برای انتقال دامنه، حتما توجه داشته باشید که لازم است حداقل دو ماه از تاریخ عملیات ثبت و یا انتقال قبلی دامنه گذشته باشد.

-دامنه طی 45 روز گذشته تمدید نشده باشد یا 45 روز از آخرین تمدید انجام شده دامنه گذشته باشد.

-لازم است حداقل یک هفته تا تاریخ انقضا دامنه مهلت وجود داشته باشد.

-دسترسی به کد انتقال دامنه یا به عبارتی کد Auth Code- Secret Code) EPP) درج شده در پنل دامنه (یا دریافت از شرکت واسط ثبت کننده دامنه برای انواع دامنه‌های بین المللی) امکان پذیر باشد.

-دامنه در حالت قفل (Lock) نباشد، چرا که تنها دامنه‌های Unlock شده قابل انتقال هستند.

-حفاظت از شناسه ((Privacy Protection روی دامنه فعال نباشد، علت این موضوع، مربوط به امکان استعلام اطلاعات ایمیل مالک دامین از هویز Whois است.

در حالت کلی این شرایط می‌توانند در میان انواع مولفه‌های الزامی به جهت انتقال دامنه در سایت‌های مختلف قرار بگیرند‌. همچنین لازم به ذکر است که علاوه بر شرایط مذکور در رابطه با وضعیت دامنه هنگام انتقال آن، ارائه برخی مدارکی هم در میان الزامات قرار می‌گیرد.

انتقال دامنه از شرکتی به شرکت دیگر

همانطور که در ابتدای بحث مطرح شد، فرایند انتقال دامنه می‌تواند به شکل‌های مختلفی توصیف شود. تا اینجای کار در رابطه با انتقال مالکیت دامنه به شخص دیگر صحبت شد؛ اما  روند انتقال دامنه تنها در این زمینه خلاصه نمی‌شود و می‌تواند کمی گسترده‌تر باشد. گاهی افراد جدا از بحث انتقال و واگذاری مالکیت دامنه به شخص دیگر، به دنبال تغییر شرکت ارائه دهنده دامنه هستند.

به هر حال دلایلی به لحاظ خدماتی مطرح می‌شود که سبب تعریف نیاز برای انتقال و تغییر دامنه از شرکتی به شرکت دیگر می‌شود. در چنین شرایطی، مولفه‌های اعمال تغییر و انتقال، بر اساس لزوم تعریف می‌شوند.

کد انتقال دامنه و نحوه دریافت آن

در رابطه با چیستی کد انتقال، توضیحات مختصری ارائه داده شد؛ اما لازم به ذکر است که دریافت کد انتقال می‌تواند بخش مهمی از فرایند انتقال دامنه به شخص دیگر و یا انتقال آن به شرکت دیگر باشد. از این رو در ادامه نحوه دریافت کد انتقال برای انواع دامنه‌های ملی و بین‌المللی را توضیح خواهیم داد:

نحوه دریافت کد انتقال دامنه‌های ملی

جهت دریافت دامنه‌های ملی که با پسوند ir به پایان می‌رسند، ابتدا لازم است به پنل خود در ir وارد شوید. در این قسمت، باید روی نام دامنه مدنظر خود کلیک کنید. منظور از دامنه مدنظر، همان دامنه‌ای است که می‌خواهید کد انتقال آن را دریافت کنید. در این حالت صفحه‌ای برای شما نمایش داده می‌شود که در آن باید از بخش انتقال  و تغییر صاحب امتیاز، روی گزینه انتقال و فروش این دامنه کلیک نمایید تا صفحه جدیدی برای شما نمایش داده شود.

در این صفحه گزینه باز کردن قفل را انتخاب کنید. در این حالت پیامی با محتوای “به‌روزرسانی کد‌ رمز انتقال انجام شد” به شما نشان داده می‌شود؛ که در نتیجه این پیغام، وضعیت دامنه شما از بسته شده خارج می‌شود و امکان انتقال فراهم می‌شود و در این بین کد انتقال دامنه هم نمایش داده می‌شود. به این صورت می‌توانید کد انتقال دامنه ملی خود را دریافت نمایید و به جدیدترین قوانین انتقال دامنه بپردازید.

نحوه دریافت کد انتقال برای انواع دامنه‌های بین‌المللی

در رابطه با دریافت کد انتقال دامنه‌های بین‌المللی، برخلاف انواع ملی، نمی‌توان از روند ذکر شده بهره گرفت. علت این موضوع هم توجه بسیار زیاد برای افزایش امنیت در مورد دامنه‌های بین المللی است. در نتیجه جهت دریافت کد EPP، می‌توانید از سایت‌‌های فعال در این زمینه اقدام نمایید. سایت‌های مختلفی وجود دارند که این فرایند را بر عهده می‌گیرند.

در مورد انتقال دامنه‌هایی که پسوند .com دارند، لازم به ذکر است که افراد باید در حساب کاربری خود، کد انتقال تولید کنند‌‌. این کد انتقال به آن‌ها امکان انتقال و واگذاری مالکیت دامنه به شخص دیگر را می‌دهد.

همچنین لازم به ذکر است از جمله سوالاتی که در رابطه با دامنه بین‌المللی مطرح می‌شود، مربوط به زمان انتقال دامنه بین‌المللی است! در اینباره باید گفت که فرایند انتقال به رجیسترر بستگی دارد. به طوری که اگر انتقال از یک ریجسترر و تنها مربوط به انتقال مالکیت دامنه باشد، زمان چندانی نیاز نیست. بلکه طی چند ساعت فرایند انتقال انجام می‌شود‌.

در مقابل اگر انتقال از یک شرکت به شرکت دیگر باشد و با هدف تغییر ریجسترر صورت بگیرد، نیاز به زمان بیشتری مطرح خواهد بود. به طوری که حدودا 7 الی 10 روز کاری، جهت انتقال دامنه زمان لازم است. البته اگر در طول این مدت ایمیلی با محتوای تایید انتقال از سمت شرکت ثبت کننده مبدا دریافت شود، مدت زمان مطرح شده کاهش پیدا می‌کند‌.

در صورتی که شما هم به دنبال انتقال دامنه هستید، ابتدا باید نوع آن را مشخص کنید. به عبارتی دیگر ابتدا باید تعیین کنید که به دنبال انتقال دامنه به شخص دیگر هستید و یا می‌خواهید انتقال دامنه از شرکتی به شرکت دیگر صورت بگیرد. علت مطرح کردن این موضوع،  تفاوت‌هایی است که در میان شکل‌های مختلف انتقال دامنه مطرح می‌شود. با اینکار می‌توانید فرایند انتقال دامنه را آغاز نمایید.