در رابطه با بحث مسیر سازی سایت‌های مختلف، دامنه ویژه یا Premium Domain، به یکی از پررنگ‌ترین مسائل در میان صاحبان سایت‌ها تبدیل شده است. به همین دلیل سایت‌هایی که در ایجاد مسیر جستجوی خود، از دامنه ویژه یا Premium Domain بهره می‌گیرند، می‌توانند سبب تعریف مزایای گسترده‌ای در عملکرد سایت خود شوند. از این رو در ادامه این محتوا، به ارائه توضیحات بیشتری در رابطه با چیستی دامنه ویژه یا Premium Domain، مزایا و ویژگی‌های آن، خواهیم پرداخت.

دامنه ویژه یا Premium Domain

برای اینکه با چیستی دامنه ویژه یا Premium Domain آشنایی پیدا کنید، در وهله اول بهتر است اطلاعاتی نسبت به دامنه کسب نمایید. دامنه همان مسیر جستجویی است که افراد برای دستیابی به یک سایت، در موتورهای جستجو متفاوت وارد می‌کنند. این مسیر در صورتی که حاوی عبارات خاصی باشد، در قالب دامنه ویژه یا به عبارت دیگر، Premium Domain معرفی و شناخته می‌شود.

دامنه ویژه، به آن دسته از دامنه‌های اتلاق می‌شود که قبلا توسط افرادی ثبت شده‌اند و افراد آن‌ها را با قیمت بیشتری خریداری می‌کنند. دامنه‌های پرمیوم یا ویژه، در مقایسه با انواع دیگر، دارای ویژگی‌هایی هستند که سبب تمایز آن‌ها شده و ارزش آن‌ها را به مراتب افزایش می‌دهد.

دامنه‌های پرمیوم به سبب ایجاد ترافیک مناسب در سایت، نقش گسترده‌ای در راستای معرفی آن ایفا می‌کنند. سایت‌هایی که دارای دامنه ویژه هستند، جامعیت به مراتب بیشتری دارند و به همین دلیل قیمت آن‌ها در مقایسه با دیگر دامنه‌های بیشتر است.

از مهم‌ترین دلایلی که سبب پرطرفدار بودن دامنه‌های ویژه یا همان Premium Domain می‌شود، می‌توان به سهولت در جستجوی اشاره کرد. در این حالت کاربران به سادگی می‌توانند آدرس سایت شما را به خاطر بسپارند. قطعا در این حالت بازدید و بازخورد سایت شما می‌تواند به سادگی افزایش پیدا کند.

حال سوالی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر خود می‌کند، در رابطه با ویژگی‌ها و تفاوت‌هایی است که بین دامنه ویژه و انواع معمول آن وجود دارد! برای اینکه با این دسته از ویژگی‌ها آشنایی پیدا کنید، به ادامه این مطلب توجه داشته باشید.

دامنه ویژه یا Premium Domain

ویژگی‌های دامنه ویژه یا Premium Domain

دامنه ویژه به دلیل ساختاری که دارد، از انواع معمول دامنه‌ها تمایز پیدا می‌کند‌. همین موضوع عامل قیمت بالایی است که Premium Domain دارد و مشتریان بسیاری را به خود جذب می‌کند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اسامی کوتاه

از جمله بارزترین ویژگی‌هایی که می‌توان در رابطه با دامنه ویژه یا Premium Domain مطرح نمود، مربوط به استفاده از نام‌ها و عبارات کوتاه است. این خصوصیت سبب می‌شود تا افراد بتوانند سریع‌تر آدرس سایت شما را به خاطر بسپارند. به علاوه از جهت معنایی، این حروف کوتاه می‌توانند بار معنایی به مراتب بیشتری در مقایسه با انواع طولانی داشته باشند.

به کارگیری حروف نمادین و کوتاه، سبب می‌شود تا معنا وارد جریان شده و به سادگی در ذهن افراد ثبت شود. از جمله این موارد می‌توان بهره‌گیری از حروف مخفف اشاره کرد. مخف‌ها که ترکیبی از چند کلمه هستند و در کنار هم معنا سازی می‌کنند، از جمله نام‌های کوتاهی هستند که در ایجاد دامنه ویژه یا به عبارت دیگر Premium Domain مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  1. اسامی خاص

به کار گرفتن اسامی و نام‌های خاص، از دیگر مواردی است که جهت ایجاد دامنه ویژه، کاربرد دارد. اسامی خاص می‌توانند شامل نام کشورها، محصولات، شهرها و یا افراد خاص باشند. این دسته از نام‌ها می‌توانند به راحتی در خاطر افراد ثبت شوند. از این رو اغلب بیزینس‌های بزرگ، از این دسته نام‌ها جهت ایجاد آدرس و دامنه سایت خود بهره می‌گیرند.

این دامنه‌ها که تحت عنوان category defining معرفی و شناخته می‌شوند از نام‌های پرتکراری که به گوش همه افراد رسیده، گرفته می‌شوند و با توجه به گستردگی‌ای که در میان افراد دارند، مانند هر دامنه ویژه یا Premium Domain دیگری، قیمت بالایی دارند.

  1. پسوند .com

در ایجاد اغلب دامنه‌های پرمیوم یا همان دامنه‌های ویژه، از پسوند .com در پایان آدرس سایت بهره گرفته می‌شود. این پسوند جزء ویژگی‌هایی است که به افراد در شناسایی پرمیوم بودن یا نبودن دامنه کمک می‌کند. بنابراین در صورتی که یک سایت دارای آدرسی با پسوند پایانی .com باشد، می‌توان به ویژه بودن دامنه آن شک کرد. چرا که در برخی موارد، دامنه سایت با پسوند .com بوده، اما از انواع پرمیوم نیستند.

البته برخی پسوندها هم وجود دارند که با توجه به خود دامنه انتخاب می‌شوند و عامل خاص‌تر شدن آدرس سایت هستند. به طوری که پسوندهای متفاوت، معنای کاملی را با ترکیب دامنه به وجود می‌آورند. این دسته از پسوندها هم می‌توانند نشان دهنده پرمیوم بودن دامنه سایت باشند.

  1. کلمات کلیدی

از دیگر ویژگی‌هایی که می‌تواند سبب تفکیک و تمایز دامنه پرمیوم از انواع معمولی شود، ساختار دامنه است. به طوری که ممکن است دامنه یک سایت، از کلمات کلیدی موتورهای جستجویی چون گوگل ساخته شده باشد. این دامنه‌ها سرچ بالایی دارند‌. در واقع این دسته از کلمات، به طور گسترده مورد جستجو قرار می‌گیرند. به همین دلیل رقابت زیادی بین این دامنه‌ها وجود دارد.

از طریق برخی ابزار، مانند GOOGLE KEYWORD TOOL، امکان تشخیص کلمات کلیدی مهم وجود دارد. بنابراین به واسطه این دسته از ابزار، می‌توانید به سادگی از پرمیوم بودن یا نبودن یک دامنه، آگاه شوید. همچنین ابزارهای مختلف دیگری هم به این منظور طراحی شده‌اند که می‌توانند به شما در فرایند شناسایی دامنه‌های پرمیوم یا همان دامنه‌های ویژه کمک کنند.

علاوه بر موارد ذکر شده، می‌توان ویژگی‌های دیگری هم برای دامنه ویژه یا Premium Domain تعریف کرد که سبب تمایز آن از انواع دیگر می‌شوند.

مزایای استفاده از دامنه ویژه یا Premium Domain

استفاده از دامنه‌های پرمیوم، به سبب مزایایی که برای فعالیت سایت‌ به همراه دارند، طرفداران بسیاری پیدا کرده. به طوری که در حال حاضر، تمامی سایت‌های بزرگی که در عرصه جهانی فعالیت می‌کنند،‌ دارای دامنه ویژه یا Premium Domain هستند. این موضوع به سبب خصوصیات و قابلیت‌هایی است که به واسطه دامنه‌های پرمیوم حاصل می‌شوند.

از آنجایی که امروزه بیشتر کسب‌وکارها و فعالیت‌ها به وسیله سایت‌ها و پلتفرم‌های طراحی شده برای این زمینه، انجام می‌شوند، توجه به تعریف ویژگی‌های مثبت و تعریف قابلیت‌های بیشتر، می‌تواند یک راهکار ایده‌آل در جهت پرورش فعالیت سایت شما باشد. از این رو، در ادامه مزایایی که می‌توانند بیشترین تاثیر ممکن را در فعالیت سایت شما داشته باشند، مورد بحث و بررسی قرار داده‌ایم.

افزایش اعتبار سایت

قطعا هیچ مولفه‌ای به اندازه اعتبار، نمی‌تواند سبب رشد و گسترش هر چه بیشتر فعالیت سایت شما شود. اعتبار از جمله پارامترهایی است که در رابطه با هر نوع فعالیت مخاطب محوری، جزء ملزومات تعریف می‌شود. با این حساب توجه به عوامل موثر در افزایش و ارتقا سطح اعتبار، در میان اولویت‌های افراد قرار می‌گیرد.

از جمله راهکارهایی که می‌تواند سبب افزایش میزان اعتبار فعالیت سایت شما شود، تعریف دامنه پرمیوم است. در واقع ارتقای سطح اعتبار سایت، از جمله مزایایی است که بیشترین تاثیر را در انتخاب افراد برای داشتن دامنه پرمیوم می‌گذارد.

استفاده از یک دامنه با کلمات کلیدی و اثرگذار، سبب می‌شود تا سایت شما بتواند در قالب یک سایت معتبر فعالیت کند. در این حالت قطعا کسب‌وکار و یا هر فعالیت دیگری که دارید هم، با رشد و توسعه مواجه خواهد شد. در نتیجه اگر به دنبال گسترش فعالیت سایت خود هستید، توصیه می‌شود حتما از دامنه ویژه یا به عبارت دیگر Premium Domain بهره بگیرید.

دامنه ویژه یا Premium Domain

تاثیر گذاری روی مخاطبان

از انجایی که اغلب سایت‌های معاملاتی دارای فعالیت و کسب‌وکار تجاری هستند، لازم است نشانی مشخصی داشته باشند تا کاربران و مخاطبان‌ آن‌ها بتوانند به راحتی آدرس سایت را به خاطر بیاورند و در بازدید از سایت دچار مشکل نشوند. با این حساب داشتن یک دامنه با عبارت و کلمه‌ پرمحتوا، سبب می‌شود تا مخاطبان در همان برخورد اول، آدرس سایت را به خاطر بسپارند.

از جهتی هم باید مطرح نمود که این دامنه‌ها می‌توانند دوام بیشتری در ذهن و حافظه افراد داشته باشند. قطعا در این حالت سایت شما می‌تواند تاثیر موفقی روی کاربران خود بگذارد. به همین دلیل توصیه می‌شود تا جهت ارتقا میزان روابط موثر با کاربران، از دامنه ویژه یا همان پرمیوم بهره بگیرید.

این موضوع در قالب یکی دیگر از مزیت‌های دامنه پرمیوم مطرح می‌شود. به طوری که آدرس سایت‌ها را به یک نام به یادماندنی تبدیل نموده و می‌تواند سبب گستردگی فعالیت سایت و افزایش هر چه بیشتر بازدیدها و بازخوردهای آن شود.

برندینگ

با توجه به آنچه در رابطه با ویژگی‌های ساختاری دامنه ویژه یا Premium Domain گفته شد، یکی از خصوصیات این دسته از دامنه‌ها، استفاده از نام محصولات و یا حتی برند است. به گونه‌ای که در میان مزیت‌های دامنه پرمیوم، می‌توان به بحث برندینگ هم اشاره کرد که اغلب برای کسب‌وکارهای فروشگاهی و یا تجاری، مهم واقع می‌شود.

برندینگ خود یک مبحث گسترده است که نیاز به بهره‌گیری از انواع شیوه‌ها و راهکارها دارد که در این بین به کارگیری دامنه ویژه، می‌تواند در میان گزینه‌های موثر معرفی شود. به همین دلیل در میان مزیت‌ها و خصوصیات مثبتی که به واسطه دامنه ویژه یا دامنه پرمیوم حاصل می‌شود، می‌توان از بحث برندینگ یاد کرد.

در حقیقت دامنه ویژه می‌تواند روی موتورهای جستجو تاثیر بگذارد و سبب جذب کاربران شود. به طوری که حتی روی سئو سایت‌ هم اثرات مثبتی اعمال می‌کند. به همین دلیل گفته می‌شود که خرید دامنه ویژه می‌تواند، پس از مدتی سبب بازگردانی سرمایه صرف شده جهت راه‌اندازی سایت و خرید دامنه پرمیوم شود.

علاوه بر مواردی که تا اینجا در رابطه با ویژگی‌های مثبت و مزایای حاصل از پرمیوم دامن گفته شد، می‌توان موارد بیشتری را مطرح نمود که هر کدام در جایگاه خود، تاثیرات متفاوتی روی نحوه فعالیت سایت شما خواهند داشت.

با این وجود خرید دامنه ویژه یا همان Premium Domain، برای بسیاری از افراد سخت است و هزینه بالای آن سبب انصراف این عده از صاحبان صنعت نسبت به داشتن دامنه پرمیوم می‌شود! در واقع باید گفت که تعریف مبلغ بالا در مورد دامنه ویژه یا Premium Domain، به دلیل گستردگی مزایا و ویژگی‌های حاصل از این نوع دامنه است.

قیمت دامنه پرمیوم به عنوان بخشی از هزینه سایت قابل تعریف است که باید در فرایند طراحی و راه‌اندازی سایت، نسبت به این موضوع هم توجه داشته باشید. چرا که تعریف دامنه پرمیوم یا دامنه ویژه، می‌تواند تا حد زیادی سبب افزایش قیمت این فرایند شود و در نتیجه نیاز به بودجه هر چه بیشتر مطرح خواهد بود.

در مورد دامنه‌های معمول که هیچ یک از ویژگی‌ها و مزایای دامنه پرمیوم را ندارند، قطعا قیمت طراحی سایت کمتر است؛ اما با این وجود لازم به ذکر است که دامنه ویژه یا Premium Domain، گنجایش پرورش و گسترش سایت شما را دارد. به همین دلیل فرایند رشد سایت را به مراتب با موفقیت هر چه بیشتر روبه‌رو می‌کنند.

در واقع باید چنین گفت که تهیه دامنه پرمیوم، در قالب سرمایه‌گذاری قابل تعریف است. به طوری که مبلغ سرمایه‌گذاری شده در مدت زمان نسبتا کوتاهی با فعالیت هر چه بیشتر و بهتر سایت شما، بازگردانده می‌شود. در این حالت دامنه پرمیوم در نقش عامل رشد، وارد عمل می‌شود.