امروزه به دلیل گسترش تکنولوژی و اینترنت، راه اندازی شبکه‌های کامپیوتری اعم از شبکه‌های داخلی و خارجی از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از کسب‌وکارها و همچنین بسیاری از افراد در منازل برای راه اندازی شبکه محلی خود از تجهیزات شبکه‌ای و پروتکل‌های مختلفی استفاده می‌کنند. ما در این مقاله قصد داریم به‌صورت کامل به بررسی راه اندازی Mikrotik pptp بپردازیم و نکاتی را دراین‌خصوص ارائه کنیم.

در ابتدای کار لازم است توضیحاتی در خصوص میکروتیک و تجهیزات آن ارائه شود و همچنین در خصوص پروتکل pptp مسائلی عنوان شود. با مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد که چگونه می‌توان یک پروتکل pptp را بر روی روتر میکروتیک، راه اندازی کرد؛ بنابراین توصیه می‌شود تا انتهای مقاله همراه ما باشید و از مطالب این مقاله استفاده نمایید.

Mikrotik چیست؟

قبل از آنکه به بررسی مسئله اصلی مقاله یعنی راه اندازی Mikrotik pptp، بپردازیم، در ابتدا تعریفی از Mikrotik ارائه خواهیم نمود که می‌تواند مفید واقع شود. امروزه باتوجه‌به پیشرفت تکنولوژی و اینترنت، نیاز همه افراد به تکنولوژی‌های روز، افزایش چشمگیری داشته است. شبکه‌های کامپیوتری نیز در دنیای امروزه برای ارتباط داخلی و خارجی خود، نیازمند تجهیزات و ابزارهایی خواهند بود لازم است در خصوص آن اطلاعات کافی به دست آورد.

برای اینکه بتوان ارتباطی اعم از داخلی یا خارجی، بین شبکه‌های کامپیوتری ایجاد کرد، نیازمند دستگاه‌هایی مانند روتر، سوئیچ شبکه و … خواهیم بود. به همین دلیل، شرکت‌های مختلفی در انواع و اقسام برندها احداث شده‌اند که اقدام به راه اندازی چنین تجهیزاتی می‌کنند. یکی از شرکت‌های معتبر و بسیار مدرن در زمینه تولید تجهیزات شبکه‌ای، شرکت میکروتیک است.

شرکت میکروتیک در سال 1995 احداث شده است و در طی سالیان اخیر، موفقیت‌های زیادی از تولید تجهیزات شبکه‌ای به دست آورده است. اولین محصولی که شرکت Mikrotik اقدام به ساخت آن کرد، سیستم‌عامل میکتروتیک بود که توسط نگارشی از سیستم‌عامل لینوکس، پایه‌گذاری شده است. به‌مرورزمان و باتوجه‌به پیشرفت روزافزون تکنولوژی، تولید و ساخت تجهیزات شبکه‌ای و وایرلس، در دستور کار این شرکت قرار گرفت.

به‌صورت کلی، میکروتیک، یک سرور مبتنی بر کرنل لینوکس است که بر روی سیستم‌های کامپیوتری معمولی هم قابل‌اجرا بوده و می‌تواند سرویس مناسبی به کاربران ارائه دهد. امروزه استفاده از محصولات برند Mikrotik بخصوص در بخش شبکه وایرلس، بسیار رونق دارد و مزیت آن هم سرویس‌دهی و قابلیت اجرا بر روی تمامی سیستم‌عامل‌ها و کامپیوترهای خانگی و ضعیف است.

Mikrotik چیست؟

سرور Mikrotik و قابلیت‌های آن

همان‌طور که در مطلب قبلی گفته شد، سرورهای میکروتیک، به سرورهایی گفته می‌شود که از سیستم‌عامل Mikrotik Router OS استفاده می‌کند. در واقع مهم‌ترین اصل در راه اندازی Mikrotik pptp، استفاده از همین سرورهای میکروتیک است که نوعی سرور مجازی بوده و جز بهترین سرویس‌ها است و سرعت بسیار بالایی هم دارد.

به‌مرورزمان، شرکت میکروتیک، اقدام به بروز رسانی تجهیزات خود نمود و توسعه زیادی یافته است. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های میکروتیک، این است که بسیاری از متخصصان و کارشناسان شبکه، امور مربوط به شبکه‌سازی خود را با Firewall میکروتیک راه اندازی کرده‌اند و در واقع، امنیت بالای Mikrotik جز مزیت‌ها و قابلیت‌های مهم آن است. توسعه‌یافتگی میکروتیک به‌صورت مداوم ادامه داشته و همچنان در حال پیشرفت است.

Mikrotik می‌تواند به‌عنوان یک‌روتر بسیار قوی عمل کند و از سرعت بسیار بالایی هم برخوردار است و افرادی که به این سرورها دسترسی دارند، می‌توانند در کمترین زمان ممکن از سرویس‌های آن به‌خوبی استفاده کنند.

سرورهای میکروتیک می‌تواند علاوه بر شبکه‌های محلی و داخلی، کاربرد زیادی در راه اندازی شبکه‌های خارجی داشته باشد. سرعت بالای تنظیمات آن و راه اندازی آسان آن از دیگر مزیت‌ها  و قابلیت‌های Mikrotik است. بسیاری از نهادها و شرکت‌ها، به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها، به سراغ سرویس‌هایی می‌روند که از نظر هزینه‌ای بسیار مناسب باشد. روترها و تجهیزات شبکه‌ای Mikrotik، به دلیل پایین‌بودن هزینه‌های خرید و راه اندازی، جز پرمصرف‌ترین نوع تجهیزات شبکه‌ای است.

PPTP چیست؟

حال که به مبحث Mikrotik آشنا شدیم، قبل از بررسی کامل در خصوص راه اندازی Mikrotik pptp، لازم است توضیحاتی در خصوص pptp ارائه شود. pptp در واقع مخفف Point-to-Point Tunneling Protocol است. در واقع pptp جز قدیمی‌ترین پروتکل‌های VPN محسوب می‌شود و استفاده زیادی در این زمینه دارد. از دیرباز تاکنون، استفاده‌های زیادی از pptp شده است و همچنان هم مورداستفاده قرار می‌گیرد. pptp می‌تواند بر روی پورت TCP راه اندازی شود و همچنان نیز قابل‌استفاده است.

از مزیت‌های مهم و کاربردی در خصوص pptp این است که می‌توان بر روی تمامی نسخه‌های ویندوز بر روی کامپیوتر راه اندازی کرد. حال لازم است در خصوص مبحث اصلی مقاله یعنی راه اندازی Mikrotik pptp توضیحات کاملی ارائه دهیم و به‌صورت کامل به بررسی آن بپردازیم؛ بنابراین به علاقه‌مندان، توصیه می‌کنیم که در ادامه مقاله همراه ما باشید.

راه اندازی Mikrotik pptp

به کمک تجهیزات شبکه تولید شده توسط برند میکروتیک می‌توانیم اقدام به راه اندازی Mikrotik pptp نماییم. با راه اندازی این شبکه می‌توانیم حتی از راه دور به شبکه موردنظر دسترسی داشته باشیم و از آن استفاده کنیم.

در واقع ما می‌توانیم به‌وسیله پروتکل pptp اقدام به راه اندازی یک سرور VPN بر روی تجهیزات میکروتیک نماییم و در نهایت با تعدادی تنظیمات ساده در ویندوز و ساخت یک کانکشن در ویندوز، به راحی به سرور موردنظر متصل شویم. این نوع VPN سرور می‌تواند برای متصل‌شدن به شبکه‌های داخلی بکار آید و امکان دسترسی از راه دور و کنترل آن برای کاربران فراهم شده است. برای راه اندازی Mikrotik pptp لازم است چندین مرحله طی شود که این مراحل عبارت‌اند از:

راه اندازی Mikrotik pptp

مرحله اول: تنظیم روتر میکروتیک

می‌بایست آدرس‌های IP موردنظر را در روتر میکروتیک تعریف کنیم.

در ابتدای لازم است تعدادی آدرس‌های IP موردنظر خود را در روتر Mikrotik تعریف نماییم و بعد از تعریف آن به سراغ مراحل بعدی برویم. طبق تصویر زیر، ما دو آدرس IP داریم که لازم است هر دو رو تعریف کنیم:

بعد از تعریف‌کردن آدرس IP لازم است در قسمت ppp با زدن گزینه + یک pptp server تعریف کنیم که به‌مانند عکس زیر است:

در ادامه راه اندازی Mikrotik pptp لازم است بعد از عکس بالا به تب Secrets مراجعه کنیم و تنظیماتی را اعمال نماییم و به‌مانند تصویر زیر یک ppp Secret ایجاد نماییم. در این مرحله لازم است در قسمت Local آدرس IP مربوط به روتر میکروتیک را وارد نماییم و سپس در قسمت Remote Adress، آدرس کلاینتی که می‌تواند ما را به سرور VPN متصل کند را وارد نماییم. به‌عکس زیر دقت نمایید:

سپس لازم است Default Route را تعریف نماییم. به‌عکس زیر دقت نمایید:

کار تنظیم و راه اندازی PPTP Server در میکروتیک با موفقیت به پایان رسید.

در نهایت امور مربوط به تنظیم و راه اندازی Mikrotik pptp تمام شده است و می‌توانیم در مرحله بعد به تنظیمات ویندوز مراجعه نماییم و اقدام به ایجاد کانکشن نماییم.

مرحله دوم: اتصال به سرور PPTP در ویندوز

حال که اقدام به راه اندازی Mikrotik pptp کردیم، لازم است کانکشنی نیز در ویندوز راه اندازی شود تا بتوانیم به VPN Server متصل شویم. شما می‌توانید برای انجام این کار به‌مانند تصاویر زیر عمل کنید:

با طی‌کردن مراحل فوق در عکس‌ها می‌توانید به یکی از سیستم‌های شبکه محلی که تعریف کرده‌اید، متصل شوید و از آن به‌راحتی و با سرعت بسیار مناسب استفاده نمایید.

علاوه بر راه اندازی Mikrotik pptp چه قابلیت‌های دیگری  را می‌توان در روترهای میکروتیک پیاده‌سازی نمود؟

علاوه بر راه اندازی Mikrotik pptp می‌توان اقدام به راه اندازی سرویس‌های دیگری در میکروتیک نمود که هرکدام از آنها می‌تواند قابلیت‌های خود را داشته باشد و کاربرد خاص خود را به کاربر ارائه می‌دهد. از جمله این موارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

MPLS، PPOE، ، QOS، Radius Server، DNS Server، DHCP Server، NAT Server، VPN Server، Proxy Server، Load balancing، User Management

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، روترهای میکروتیک، کاربرد گسترده‌ای در راه اندازی انواع پروتکل‌ها و شبکه‌ها دارد. به همین دلیل است که اکثر کارشناسان شبکه برای راه اندازی شبکه‌های خود از روترهای میکروتیک استفاده می‌کنند.

کدام‌یک از روترهای میکروتیک، قابلیت راه اندازی Mikrotik pptp را دارد؟

می‌توان گفت که برای راه اندازی Mikrotik pptp، می‌توانید از اکثر روترهای برند میکروتیک استفاده کنید. در واقع اکثریت روترهای میکروتیک، این قابلیت را دارد تا بتوان اقدام به ساخت یک VPN Server نمود. در بین این روترها، برخی از آنها کاربرد بیشتری در زمینه راه اندازی پروتکل pptp دارد. ما در ادامه به برخی از بهترین روترهای میکروتیک برای راه اندازی Mikrotik pptp اشاره خواهیم کرد:

روتر میکروتیک HND2G-951RB

یکی از بهترین روترهای برند میکروتیک که می‌توان اقدام به راه اندازی Mikrotik pptp نمود، روتر HND2G-951RB است. این روتر به‌عنوان یک اکسس‌پوینت عمل کرده و می‌تواند در انواع محیط‌های اداری و حتی منازل هم مورداستفاده قرار گیرد.

از قابلیت‌های سخت‌افزاری این روتر می‌توان به 5 پورت اشاره کرد. همچنین این روتر می‌تواند قابلیت ویژه‌ای در زمینه POE IN ارائه دهد. این روتر دارای آنت داخلی دوقطبی بوده و قابلیت ارسال فرکانس بالا و انتقال اطلاعات تا 300 Mbps را دارد. این روتر دارای سیستم‌عامل سطح 4 بوده و میزان حافظه Ram آن 128 مگابایت است و دارای پردازنده تک‌هسته‌ای است.

روتر میکروتیک HND2U-951RB

از دیگر روترهای بسیار مناسب و باکیفیت در زمینه راه اندازی Mikrotik pptp، روتر HND2U-951RB است. این روتر یکی از مسیریاب‌های بسیار کاربردی و تولید شده شرکت میکروتیک است. بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک نیز برای مدیریت پهنای باند اینترنت خود و همچنین ارائه مسیر به شبکه از این روتر استفاده می‌کنند.

این روتر به‌مانند روتر قبلی دارای 5 پورت گیگابایت اترنت است و همچنین از قابلیت‌های بسیار مهم آن می‌توان به رعایت استاندارد شبکه وایرلس اشاره کرد و بالاترین نوع شبکه بی‌سیم را پشتیبانی می‌کند. این روتر دارای آنتن دوقطبی بوده و دارای قدرت فرکانس 2.4 گیگاهرتز است. همچنین این روتر قابلیت این را دارد که از طریق امواج وایرلس، اطلاعات را تا سرعت 300 Mbps انتقال دهد.

سیستم‌عامل پیاده‌سازی شده بر روی این روتر سطح 4 بوده و حافظه Ram 128 مگابایت دارد و همچنین از پردازنده تک‌هسته‌ای پشتیبانی می‌کند.

روتر میکروتیک hap lite tc

از دیگر روترهایی که می‌توان اقدام به راه اندازی Mikrotik pptp نمود، روتر hap lite tc است. در واقع این روتر یک اکسس‌پوینت محسوب می‌شود و جز پرطرف‌دارترین و پرفروش‌ترین نوع روترهای برند میکروتیک است. این روتر می‌تواند برای مسیریابی در محیط‌های کوچک اداری و یا منازل مورداستفاده قرار گیرد. کاربر به‌راحتی می‌تواند به کمک این روتر قابلیتی نظیر Hotspot را در شبکه راه اندازی کند و مابقی روترها به روتر مرکزی متصل شوند.

کاربر می‌تواند با استفاده از این اکسس‌پوینت، از قابلیت Hotspot استفاده کند و مابقی روترها را به آن متصل نماید و این مورد یک مزیت محسوب می‌شود. از قابلیت‌های جالب روتر hap lite tc، می‌توان به توزیع اینترنت و سرویس بین دیگر روترها اشاره کرد. در واقع این کار باهدف جلوگیری از قطعی اینترنت رخ می‌دهد. اگر روتری به دلایلی دچار افت سرعت و یا قطعی شده باشد، روتر hap lite tc  می‌تواند از دیگر روترها برای توزیع اینترنت استفاده کند و در نهایت باعث جلوگیری از قطعی سرویس خواهد شد.

این روتر دارای 4 پورت است و از پردازنده تک‌هسته‌ای بهره می‌برد و همچنین میزان حافظه Ram آن 32 مگابایت است. همچنین قابلیت ذخیره‌سازی از نوع فلش را دارد.

راه اندازی Mikrotik pptp

نکات مهم در خصوص PPTP در راه اندازی Mikrotik pptp

قبل از راه اندازی Mikrotik pptp،  لازم است اطلاعاتی در خصوص روترها و پروتکل‌ها به دست آورد. ما در ادامه به برخی از موارد و نکات در خصوص پروتکل pptp اشاره خواهیم کرد:

رمزگذاری PPTP

برای حفاظت و ایجاد امنیت اتصال به تونل و داده‌ها از رمزگذاری استفاده می‌شود. به همین دلیل، برای اجرای PPTP در محصولات ویندوز از رمزگذاری نقطه‌به‌نقطه مایکروسافت برای محافظت از داده‌ها استفاده می‌کند.

برای حفاظت و همچنین افزایش امنیت اتصال در پروتکل pptp از رمزگذاری‌های خاصی استفاده می‌شود. در واقع برای اینکه بتوانیم پروتکل pptp را بر روی ویندوز راه اندازی کنیم، این پروتکل از رمزگذاری نقطه‌به‌نقطه مایکروسافت استفاده می‌کند که در نوع خود جالب است.

این رمزگذاری در واقع از سه طرح و نوع برای رمزگذاری استفاده می‌کند که عبارت‌اند از: کلید 40 بیتی، کلید 54 بیتی و کلید 128 بیتی. استفاده از کلید رمزگذاری 128 بیتی، جز قوی‌ترین و امن‌ترین نوع رمزگذاری‌ها در پروتکل pptp است که می‌توان از آن به‌خوبی استفاده کرد.

کاربرد PPTP در پشتیبانی شبکه

برای اینکه بتوان اقدام به پشتیبانی شبکه‌های کامپیوتری نمود، و اینکه کارشناس شبکه بتواند از راه دور به شبکه موردنظر متصل شود می‌تواند از پروتکل pptp استفاده کند. این پروتکل به دلیل امنیت مناسب آن می‌تواند برای کنترل از راه دور شبکه کامپیوتری و اینترنت مورداستفاده قرار گیرد و همچنین امکان رفع عیوب احتمالی از راه دور هم امکان‌پذیر است.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و کامل‌تر در خصوص راه اندازی Mikrotik pptp و همچنین به‌دست‌آوردن اطلاعات دیگر در خصوص راه اندازی یک شبکه محلی، به دیگر مقالات این سایت مراجعه نمایید و از مطالب آن نهایت استفاده را ببرید.