اگر قصد راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی را دارید، احتمالا اصطلاح سرور را زیاد شنیده‌اید. سرورها هم به صورت اختصاصی و هم مجازی وجود دارند. این دو سرور چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟ کدامیک از این سرورها مزایای بیشتری برای کسب و کار به همراه خواهند داشت؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با کارایی سرور مجازی برای کسب و کار شما و مزایای بی‌شمار آن آشنا شوید.

آشنایی با سرور مجازی برای کسب و کار شما

این سرور که با عنوان VPS هم شناخته می‌شود، قسمتی از یک سرور اختصاصی است. همه کسب و کارها برای رشد و گسترش بیشتر به ارتقا نیاز دارند. به همین دلیل باید سرویس آنی، امن و با بازدهی بالا را در اختیار داشته باشند. همچنین سرویس مورد نظر باید دسترسی‌های لازم را به کاربر بدهد.

سرور مجازی نوعی وب سرور است که منابع کامپیوتر را با سرورهای مجازی به اشتراک می‌گذارد. به همین دلیل به صورت مستقل، یک سرور اختصاصی محسوب نمی‌شود. به عبارت دیگر استفاده از سرور مجازی، باعث تعلق گرفتن کامپیوتر به یک نرم افزار سرور نمی‌شود. درواقع این منبع بین دو یا چند سرور به صورت جداگانه تقسیم می‌شود.

به بیان دیگر، می‌توان سرور را یک کامپیوتر یا سیستم همیشه فعال در نظر گرفت. این سیستم در هر شبانه‌روز برای پاسخ‌دهی به کاربران آماده است. همچنین در شرایط افزایش ترافیک سایت، باعث سریع‌تر لود شدن وب‌سایت شما می‌شود.

استفاده از سرور مجازی برای کسب و کار اینترنتی

استفاده از سرور مجازی برای کسب و کار شما چه مزایایی دارد؟

با بهره‌گیری از این سرور در کوتاه‌ترین زمان ممکن، شاهد تغییرات گسترده‌ای خواهید بود. استفاده از VPS علاوه‌بر افزایش بهره‌وری، باعث بالا رفتن سطح امنیت هم می‌شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایای این سرورها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

باعث افزایش بهره‌وری کسب و کار می‌شود

همانطور که اشاره کردیم، استفاده از سرور مجازی، باعث افزایش سرعت می‌شود. این مزیت به دلیل انجام همزمان چندین فرایند ایجاد شده است. سرعت در استفاده از اینترنت و به طور کلی دنیای مجازی امروز جایگاه فوق‌العاده بالایی دارد. همچنین سرعت نقش به‌سزایی در بالا بردن رتبه در گوگل دارد. همه این موارد باعث افزایش کارایی و بهره‌وری فعالیت‌های شما در کسب و کار می‌شود.

باعث کاهش هزینه‌های اضافی می‌شود

خرید سرور مجازی برای کسب و کار شما، هزینه زیادی نخواهد داشت. اگرچه شما می‌توانید با هزینه بالاتر سرور اختصاصی داشته باشید، اما احتمالا در دراز مدت با ضرر مواجه خواهید شد. از طرف دیگر باتوجه به نیاز‌های امروز کسب و کارها، هاست اشتراکی هم با وجود قیمت پایین‌تر، کارایی چندانی ندارد. سرور مجازی با صرفه‌جویی بیشتر، کارایی بهتری را هم برای مشاغل به همراه دارد. همچنین نیاز به سرمایه سنگین و هزینه‌های اضافی ندارد.

باعث افزایش امنیت کسب و کار می‌شود

با وجود اقدامات امنیتی پیش‌بینی شده وب که توسط متخصصین فعال و اجرا می‌شوند، سرورها در برابر انواع نوسانات ترافیکی، کدهای تخریبی و … محافظت می‌شوند. به این ترتیب از حملات سایبری در امان خواهید بود و با امنیت کامل به فعالیت‌های خود می‌پردازید.

باعث افزایش انعطاف‌پذیری می‌شود

شما می‌توانید با استفاده از سرور مجازی، منابع بیشتری را در اختیار داشته باشید. همانطور که می‌دانید با گذشت زمان و رشد کسب و کار، نیاز به فضای بیشتری برای ذخیره اطلاعات خواهید بود. به همین دلیل با استفاده از VPS به راحتی می‌توانید فضای RAM خود را در سریع‌ترین زمان ارتقاء دهید. البته این امکان در هاست اشتراکی هم وجود دارد، اما محدود است. با این وجود سرور مجازی برای کسب و کار شما امکان افزایش مقیاس را بدون محدودیت فراهم می‌کند.

باعث آزادی عمل در انتخاب نرم افزار می‌شود

با به‌کارگیری سرور مجازی، امکان نصب انواع سیستم عامل‌های مختلف، مثل لینوکس و ویندوز فراهم می‌شود. به این ترتیب مدیریت و کنترل سرور در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و شما می‌توانید امکانات مورد نظرتان را انتخاب کنید؛ ویژگی مهمی که در هاست اشتراکی وجود ندارد.

مزایای استفاده از سرور مجازی برای کسب و کار شما

بررسی اصطلاح دامنه در سرور مجازی

همه سایت‌ها برای طراحی و بالا آمدن به یک دامنه احتیاج دارند. در اصل بعد از تعیین هدف و برنامه‌ریزی برای طراحی سایت، قدم بعدی ثبت دامنه خواهد بود. می‌توان گفت که دامنه در حقیقت مشخصات و آدرس اینترنتی شما هستند. کاربران با کمک این نام و نشانی، می‌توانند سایت شما را به راحتی پیدا کنند.

دامنه از دو قسمت نام و پسوند تشکیل شده که برای انتخاب نام هیچ محدودیت خاصی وجود ندارد. با این وجود انتخاب پسوند، محدودیت‌هایی دارد. درواقع پسوند نوع سایت را مشخص می‌کند؛ برای مثال پسوند ORG برای سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف به‌کار می‌رود. به این ترتیب می‌توان دامنه را مختص شما دانست. همچنین در نظر داشته باشید که خرید و ثبت این دامنه‌ها محدودیت زمانی دارد و بعد از اتمام و عدم تمدید آن به سایت دیگری واگذار می‌شود.

بررسی اصطلاح هاست در سرور مجازی

هاست درواقع به معنی میزبانی است که به محل اطلاعات اشاره دارد. فضایی که سایت خود را در اینترنت قرار می‌دهید، همان هاست شما خواهد بود. در این حالت شما به دستگاهی نیاز دارید تا اطلاعات سایت شما را به صورت شبانه‌روزی برای کاربران در اینترنت نمایش دهد. این دستگاه سرور نام دارد که می‌تواند به صورت اختصاصی یا مجازی باشد. سرور مجازی برای کسب و کار شما مزایای بیشتری دارد. البته با این وجود انتخاب نوع میزبانی یا سرور، بستگی به نوع سایت و امکانات شما دارد.

استفاده از سرور مجازی برای خدمات هاستینگ، محبوبیت بسیار بیشتری در بین کاربران دارد. این سرورها با هزینه بسیار پایین‌تر نسبت به سرورهای اختصاصی، فضا و حجم مناسبی را برای اطلاعات وب سایت شما فراهم می‌کنند.

مفهوم دامنه و هاست در سرور مجازی

مرور چند نکته مهم قبل از خرید سرور مجازی برای کسب و کار شما

بعد از آشنایی با مفهوم این سرور و مزیت‌های استفاده از آن، نوبت به بررسی چند نکته مهم قبل از خرید سرور مجازی می‌رسد. در ادامه چند نکته مهم در مورد خرید سرورهای مجازی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1. لوکیشن مناسب با سرور مجازی خودتان انتخاب کنید

قبل از تهیه سرور مجازی، بهتر است اهداف و نیازهای خود را به طور دقیق مشخص کنید. درواقع باید بدانید که برای انجام چه کاری سرور مجازی می‌خرید. این موضوع کمک زیادی به انتخاب سرور مجازی ایرانی یا خارج می‌کند. این سرورها هر کدام کارایی و مزایای خاص خود را دارند. شما می‌توانید با توجه به این مزیت‌ها اقدام به خرید کنید.

2. سرور مجازی باید پشتیبانی مناسبی داشته باشد

بیشتر شرکت‌هایی که اقدام به ارائه سرور مجازی برای کسب و کار شما می‌کنند، امکان پشتیبانی هم دارند. با این حال کیفیت پشتیبانی از اهمیت بالایی برخوردار است. شرکت ارائه‌دهنده، باید در سریع‌ترین زمان و به بهترین شکل پاسخگوی نیازهای شما باشد. به این ترتیب می‌توانید مشکلات به‌وجود آمده را در سریع‌ترین زمان ممکن حل کنید. از طرف دیگر دقت داشته باشید که شرکت ارائه‌هنده سرور حتما دارای نماد الکترونیک باشد.

3. به کیفیت سخت افزار سرور مجازی توجه داشته باشید

وجود سخت افزار باکیفیت سرور مجازی برای کسب و کار شما، باعث افزایش سرعت هم می‌شود. برای مثال هارد سرور تاثیر زیادی روی سرعت دارد؛ بنابراین بهتر است آن را از نوع SSD انتخاب کنید. به طور کلی سعی در استفاده از سخت افزارهای به‌روز داشته باشید. این کار باعث بالا بودن سرعت سرور مجازی شما می‌شود. معمولا شرکت‌ها از طریق تیم پشتیبانی، اطلاعات سخت افزاری سرور مجازی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

انتخاب شرکت مناسب برای خرید سرور مجازی برای کسب و کار شما

همانطور که اشاره کردیم، شرکت‌های زیادی در این حوزه مشغول به فعالیت هستند. انتخاب هاست، دامنه و سرور مناسب، نیازمند دانش تخصصی بسیار بالایی است. به همین دلیل انتخاب شرکت مناسب و معتبر، برای دریافت این خدمات از اهمیت بالایی برای صاحبان کسب و کارهای اینترنتی برخوردار است.

قبل از خرید سرور مجازی، حتما به نشان‌های اعتماد شرکت توجه داشه باشید. بسیاری از شرکت‌ها بدون داشتن تخصص کافی، اقدام به انجام این فعالیت‌های تخصصی می‌کنند. به همین دلیل بهتر است دقت و حساسیت بیشتری در این زمینه به خرج دهید.

سخن نهایی

خرید سرور مجازی برای کسب و کار شما مزایای بسیار زیادی دارد. این سرورها نسبت به سرورهای اختصاصی هزینه بسیار کمتری دارند. با این حال از کیفیت و سرعت بالایی هم برخوردارند. همچنین با استفاده از سرور مجازی، امنیت داده‌های شما هم بسیار بیشتر خواهد بود. به این ترتیب خیال شما بابت حملات سایبری، نوسانات وب و … راحت می‌شود. از طرف دیگر سرور مجازی، باعث افزایش چشمگیر بهره‌وری کسب و کار شما خواهد شد. این سرورها امکان انجام چندین فرایند به صورت همزمان را دارا هستند.