لایت اسپید چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ احتمالا تاکنون نام وب سرور لایت اسپید را شنیده باشید. پیش از آنکه بدانید لایت اسپید چیست و چه کاربردی دارد، بهتر است با وب سرور آشنا شوید. وب سرور (web server) در واقع یک نرم افزار است که به درخواست‌های کاربران در شبکه جهانی وب پاسخ می‌دهد. وب سرورها وظیفه دارند صفحات وب را ذخیره کرده، اطلاعات آن‌ها را پردازش کنند و در صورت درخواست کاربر برای مشاهده یک صفحه، به درخواست کاربر پاسخ دهند. چندین وب سرور کاربردی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برخی از بهترین این نرم افزارها عبارتنداز:

  • وب سرور LiteSpeed
  • وب سرور Apache
  • وب سرور Microsoft IIS
  • وب سرور Nginx

لایت اسپید را می‌توان یکی از بهترین و سریع‌ترین نرم افزارهای وب سرور دانست که این روزها افراد زیادی برای مدیریت سرور خود از آن استفاده می‌کنند. به عنوان یکی از مزیت‌های بزرگ این نرم افزار که موجب استقبال شمار زیادی از کاربران اینترنت از آن شده است می‌توان به امنیت و سرعت بالای آن اشاره کرد. برخی از کاربران از ما می‌پرسند لایت اسپید چه تفاوتی با وب سرور آپاچی دارد؟ اگرچه در عمل کاربرد هر دو مشابه است اما بد نیست بدانید که لایت اسپید سرعتی حدود 6 برابر بیشتر از وب سرور آپاچی دارد.

این نرم افزار از سوی کمپانی LiteSpeed Technologies ارائه شده است. OpenLiteSpeed نام سرورهای این وب سرور است که از فناوری پیشرفته‌ای برخوردار است. این سرورها قادرند درخواست کاربران را در کسری از ثانیه پاسخ دهند. به همین خاطر وب سرور لایت اسپید خیلی زود توانست به جایگزینی بی‌رقیب برای دیگر نرم افزارها چون وب سرور آپاچی تبدیل شود. اگر می‌خواهید بیشتر راجع‌به کاربردهای این نرم افزار بدانید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

برتری‌های لایت اسپید نسبت به دیگر وب سرورها

مزیت‌های لایت اسپید چیست؟ چرا این نرم افزار تا این اندازه مورد استقبال واقع شد؟ امروزه اغلب شرکت‌های هاستینگ ترجیح می‌دهند از این وب سرور استفاده کنند در صورتی که پیش از ارائه آن، وب سرور آپاچی بیشترین طرفداران را داشت. بی‌شک این نرم افزار توانسته است شایستگی‌هایی را به نمایش بگذارد که دیگر نرم افزارهای مشابه دارای این ویژگی‌ها نبوده‌اند. در ادامه به مهم‌ترین برتری‌های لایت اسپید در مقایسه با دیگر نرم افزارهای وب سرور اشاره کرده‌ایم.

سرعت بالای لایت اسپید

همان‌‌طور که می‌دانید در بحث مدیریت سرور، سرعت بالا حرف اول و آخر را می‌زند. دیگر نرم افزارهای مشابه توسط شرکت‌های هاستینگ اغلب به دلیل سرعت پایین در پاسخ به درخواست کاربر کنار گذاشته شده‌اند. در صورت استفاده از این وب سرور، کاربر پس از ورود به وب، به سرعت پاسخ درخواست خود را دریافت می‌کند. اگر می‌خواهید یک مزیت رقابتی واقعی نسبت به رقبای خود داشته باشید، توصیه ما این است که اقدام به خرید لایت اسپید کنید.

ثبات سرور

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم که حین خرید یک وب سرور باید در نظر داشته باشید، ثبات سرور برای بالا نگه داشتن آپ تایم سایت است. uptime مدت زمانی است که یک سرور در دسترس کاربران قرار داشته و درخواست آن‌ها را پاسخ می‌دهد. اگر به هر دلیلی آپ‌تایم سایت کاهش یابد، می‌تواند تاثیرات منفی زیادی بر روی تجربه کاربری بر جای بگذارد. اما مزیت لایت اسپید چیست؟ با خرید این وب سرور می‌توانید به آپ تایم 99 درصد برسید.

برتری‌های لایت اسپید نسبت به دیگر وب سرورها

سایت‌هایی که ترافیک زیادی دارند یا در بازه‌های زمانی مشخص، ترافیک شدیدی را تجربه می‌کنند، همواره دغدغه این را دارند که سرور سایتشان قادر به پاسخگویی به این حجم از درخواست کاربران نباشد. برای برطرف شدن این دغدغه کافیست یک دوره استفاده از لایت اسپید را تجربه کنید. با خرید این نرم افزار صرف نظر از اینکه سایتتان چه حجمی از ترافیک را در طول زمان دارد، سرور و سایت همیشه برای کاربران در دسترس خواهد بود.

قابل اجرا بر روی مرورگرهای قدیمی

از دیگر برتری‌های این نرم افزار می‌توان به انعطاف‌پذیری بالای آن اشاره کرد. این نرم افزار قادر است برنامه‌های میزبانی مبتنی بر لینوکس و ویندوز را ارائه کند. همچنین اگر وبسایت شما با نسخه‌های قدیمی مرورگر کار می‌کند، باز هم قابلیت ویژه‌ای برای این نرم افزار در نظر گرفته شده است که کاربر برای دریافت درخواست خود از سایت شما با هیچ مشکلی مواجه نخواهد شد. سیستم مدیریت لایت اسپید را می‌توان یکی از کاربردی‌ترین سیستم‌های مدیریت وب سرور دانست.

امنیت زیاد وب سرور لایت اسپید

به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته این نرم افزار می‌توان به امنیت بالای آن اشاره کرد. آیا یک بیزینس آنلاین دارید اما از امن بودن سایت خود اطمینان ندارید؟ تغییر فایل‌های سایت از طریق نفوذ هکرها و خرابکاری‌های آن‌ها، یکی از تهدیدهایی است که در حین مدیریت یک سایت ممکن است با آن مواجه شوید. از همین‌رو کمپانی طراحی این نرم افزار، قابلیتی برای آن در نظر گرفته است که با وجود آن دیگر فایل‌های وبسایتتان بدون اطلاع شما تغییری نخواهند کرد. این وب سرور پرسرعت، بدون تاثیر گرفتن از فعالیت ویروس‌هایی که ممکن است از هر طریقی به سایتتان نفوذ کنند، کار می‌کند.

قیمت مناسب

از دیگر مزیت‌های این وب سرور هزینه مناسب خرید آن است. اگر تازه یک وبسایت اینترنتی راه‌اندازی کرده و می‌خواهید با پرداخت هزینه‌ای نه چندان زیاد، یک وب سرور پرسرعت و با امکانات عالی داشته باشید، می‌توانید اقدام به خرید لایسنس LiteSpeed کنید. این نرم افزار لایسنس‌های مختلفی دارد.

لایت اسپید

رابط کاربردی ساده

به عنوان آخرین برتری این وب سرور که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم، می‌توانیم به نصب آسان، طراحی کاربرپسند و رابط کاربری ساده این نرم افزار اشاره کرد. حتی اگر تخصص فنی زیادی نداشته باشید، تنها با کمی تسلط بر روی کار با این پلتفرم، به راحتی می‌توانید از قابلیت و ویژگی‌های آن بهره‌مند شده و تنظیمات سرور سایتتان را ویرایش کنید.

به علاوه طراحان این نرم افزار به‌گونه‌ای آن را طراحی کرده‌اند که بتوانید به دایرکتوری وب سرور به راحتی دسترسی داشته باشید. این امکان دسترسی این فرصت را برای شما فراهم می‌کند که به‌روزرسانی‌ها و تغییرات لازم را همواره در سایت خود پیاده سازی کنید. با خرید لایت اسپید، دیگر برای به‌روزرسانی PHP نیز دغدغه‌ای نخواهید داشت چراکه به صورت خودکار انجام می‌شود. وب سرور لایت‌اسپید مدیریت سرور را به سادگی هر چه تمام امکان پذیر کرده است.

نسخه‌های وب سرور LiteSpeed

نسخه‎‌های لایت اسپید سه نوع هستند که بسته به نوع سایت و میزان ترافیک آن باید بهترین نسخه را برای سایت خود انتخاب کنید. در ادامه این سه مورد را معرفی کرده‌ایم تا بتوانید با درک درست‌تری از شناخت انواع نسخه‌های این نرم افزار، برای خرید بهترین آن تصمیم گیری کنید.

نسخه حرفه‌ای

شرکت‌های بزرگ و معروف هاستینگ، از این نسخه نرم افزار وب سرور استفاده می‌کنند. اگر یک وبسایت بزرگ و با ترافیک بالا دارید، توصیه ما این است که از نسخه حرفه‌ای لایت اسپید استفاده کنید. پشتیبانی این نسخه از نرم افزار هم از طریق کنترل پنل DirectAdmin و هم از طریق سی پنل قابل انجام است.

نسخه استاندارد

از دیگر نسخه‌های نرم افزار لایت اسپید است. مزیت این نسخه این است که با کنترل پنل‌های سی پنل، DirectAdmin و WHM سازگار است. از دیگر ویژگی‌های این نسخه می‌توان به رایگان بودن آن اشاره کرد. اما موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که از این نسخه عمدتا برای سایت‌هایی استفاده می‌شود که ترافیک چندان بالایی ندارند. سایت‌های تجاری و فروشگاهی کوچک با بازدید نه چندان بالا، می‌توانند از این نسخه نرم افزار استفاده کنند.

نسخه‌های وب سرور LiteSpeed

نسخه OpenLiteSpeed Edition

این نسخه از لایت اسپید همان‌طور که از نامش پیداست اوپن سورس و رایگان است. از نظر عملکردی مشابه با نسخه حرفه‌ای است. یعنی می‌توانید از آن برای سایت‌های بزرگ و پرترافیک استفاده کنید. اما تفاوتی که با نسخه حرفه ای نرم افزار وب سرور لایت اسپید دارد، عدم سازگاری آن با کنترل پنل‌های هاست مانند سی پنل و DirectAdmin است. نسخه اوپن لایت اسپید ادیشن این نرم افزار برای سایت‌های شخصی و تجاری گزینه مناسبی به نظر می‌رسد.

چگونه بهترین لایسنس لایت اسپید را انتخاب کنیم؟

همان‌طور که کمی پیش خواندید، این نرم افزار لایسنس‌های متفاوتی دارد. کمپانی این وب سرور یک‌سری لایسنس رایگان با 15 روز اعتبار در اختیار کاربران خود قرار داده است. در این 15 روز می‌توانید به صورت رایگان از لایسنس لایت اسپید استفاده کنید تا توانید راحت‌تر برای انتخاب بهترین نسخه آن تصمیم‌گیری کنید. اما چگونه می‌توان بهترین لایسنس را انتخاب کرد؟ بهترین نرم افزار وب سرور برای هر وبسایت با توجه به ویژگی‌های آن سایت متفاوت است.

از طرفی با متنوع بودن لایسنس‌های این نرم افزار، راهی جز آزمون و خطا برای پیدا کردن بهترین نسخه آن باقی نمی‌ماند. بنابراین توصیه ما این است که ابتدا از لایسنس‌های رایگان استفاده کنید تا در مدت زمان اعتبار لایسنس انتخابی، بتوانید با ارزیابی عملکرد سایت و سرور، به بهترین نسخه این وب سرور برای سایت خود برسید.

تفاوت لایت اسپید و آپاچی

لایت اسپید در سرعت، امنیت و رابط کاربری نسبت به آپاچی عملکرد بهتری دارد. به عنوان یکی دیگر از برتری‌های لایت اسپید نسبت به آپاچی می‌توان به مصرف حافظه کمتر توسط LiteSpeed نسبت به آپاچی، هنگام ارائه محتوای مشابه اشاره کرد. حملات DDOS به شرایطی گفته می‌شود که طی آن در یک بازه زمانی و به صورت یکباره، به اندازه‌ای ترافیک سایت زیاد می‌شود که سرور قادر به پاسخگویی نبوده و سایت از دسترس خارج می‌شود.

حملات DDOS معمولا توسط رقبا صورت می‌گیرد. بهتر بودن عملکرد لایت اسپید نسبت به آپاچی به این خاطر است که بهتر می‌تواند از سایت در برابر این حملات جلوگیری کند؛ بی‌آنکه نیاز به نصب سخت افزارهای اضافی بر روی سایت خود داشته باشید. اگر تاکنون این تجربه ناخوشایند را داشته‌اید که به دلایل مختلف، سایتتان از دسترس خارج شده باشد، بهتر است وب سرور لایت اسپید را با وب سروری که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنید جایگزین کنید.

تفاوت لایت اسپید و آپاچی

چگونه از آپاچی به لایت اسپید جابه‌جا شویم؟

بسیاری از افرادی که از نرم افزار آپاچی استفاده می‌کنند، ممکن است تصور کنند با ارتقاء آپاچی می‌توانند عملکرد آن را بهبود بخشند. اگرچه ارتقاء سخت افزاری این نرم افزار بی‌تاثیر نیست و تا حدود زیادی عملکرد آن را بهتر می‌کند، اما موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هزینه خرید لایسنس لایت اسپید مقرون‌به‌صرفه‌تر از بارها ارتقاء سخت افزاری وب سرور آپاچی است! چگونه می‌توانیم از آپاچی به لایت اسپید جابه‌جا شویم؟
این جابه‌جایی به سادگی امکان پذیر است. به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های LITESPEED می‌توان به سازگاری آن با آپاچی اشاره کرد. به عبارتی لایت اسپید می‌تواند با پیکربندی پرونده‌های آپاچی، همانند یک جایگزین مستقیم برای آن عمل کند.

آموزش نصب لایت اسپید

نصب ساده لایت اسپید یکی از برتری‌های این نرم افزار محسوب می‌شود. به سادگی و طی چند مرحله این نرم‌افزار را نصب کنید:

  1. در بخش افزونه‌های WHM بر روی افزونه وب‌سرور LiteSpeed کلیک کنید.
  2. گزینه Install را انتخاب کنید.
  3. پس از کلیک بر روی گزینه Install، شماره سریال لایسنس را وارد کنید.
  4. سپس برای ادامه فرایند نصب، بر روی Next کلیک کنید.

به راحتی و تنها با طی کردن 4 مرحله فوق می‌توانید این نرم افزار را نصب کنید.