نرم افزار دسترسی از راه دور ابزاری ضروری برای سازمان‌ها و افرادی است که می‌خواهند به کامپیوترهایی که در محل‌های دیگری قرار دارند دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را مدیریت کنند. ابزارهای ریموت زیادی در بازار هست که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و برای مخاطبان متفاوت جالب‌توجه هستند. این مقاله به تفاوت بین TeamViewer و RealVNC می‌پردازد و سعی دارد به شما کمک کند نرم‌افزاری که برایتان مفیدتر است را انتخاب کنید.

 

مرور نرم افزارها VNC و TeamViewer

VNC Connect اپلیکیشن کنترل از راه دور و جلسه است که شرکت RealVNC به بازار عرضه کرده. این ابزاری دسترسی ریموت محبوبی برای کسب و کارهای کوچک و سیستم‌های خانگی است، چون پلن‌های اشتراکی ارزان قیمتی دارد که برای افراد می‌تواند رایگان هم باشد.

گرچه VNC Connect نرم‌افزار ساده و مقرون‌به‌صرفه‌ای است، اما امکاناتی که دیگر نرم‌افزارهای گران قیمت از آن برخوردارند را ندارد. برای نمونه امکان درگ و دراپ کردن فایل‌ها بین کامپیوتر در دسترس و کامپیوتر ریموت را ندارد یا نمی‌توان به کاربر ریموت دعوتنامه فرستاد و از آن‌ها خواست در فعالیت‌های پشتیبانی شرکت کنند. فقدان بعضی از ویژگی‌ها باعث شده تا نتواند از پس بعضی از الزامات تجاری برآید.

TeamViewer نرم‌افزار جامعی است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا ملاقات‌های از راه دور برگزار کنند و به کامپیوترهای دور کاملا دسترسی داشته باشند. این ابزار با همه سیستم عامل‌های اصلی موبایل و دسکتاپ مثل ویندوز، لینوکس، iOS، macOS، اندروید و کروم سازگار است. رابط کاربری TeamViewer به نسبت دیگر ابزارهای ریموت موجود مدرن‌تر و قابل‌فهم‌تر است. نسخه کامل این نرم‌افزار برای سازمان‌های بزرگ کاملا مناسب است، و برای کاربرانی که کارهای غیرتجاری می‌کنند، نسخه‌ای با امکانات کمتر تولید شده که می‌توانند رایگان از آن استفاده کنند.

 

ویژگی‌ها

RealVNC

VNC یا همان Virtual Network Computing یک سیستم به اشتراک‌گذاری دسکتاپی گرافیکی پیکسلی است. کاربران می‌توانند از راه دور به یک کامپیوتر متصل شده و کنترلش کنند در حالی کاربر کامپیوتر ریموت می‌تواند در این فرآیند نظارت یا تعامل داشته باشد. این ابزار از Windows Remote Desktop Protocol منعطف‌تر است و می‌تواند روی انواع پلتفرم‌ها نصب شود.

VNC می‌تواند دسکتاپ را بین انواع سیستم عامل‌های لینوکس، ویندوز، مک، Raspberry Pi و … به اشتراک بگذارد. اپلیکیشن‌های VNC را می‌توان در سراسر پلتفرم‌ها بدون هیچ محدودیتی استفاده کرد.

 

TeamViewer

TeamViewer از لینوکس، ویندوز و مک پشتیبانی می‌کند. همینطور نسخه آیفون و یک نسخه قابل‌حمل هم ارائه شده که می‌تواند از طریق USB یا درایو قابل برداشت اجرا شود. این ابزاری انعطاف‌پذیر که می‌تواند نیازهای اکثر سازمان‌ها و افراد را برآورده کند.

TeamViewer از لحاظ کارکردی ابزار بسیار مفیدی برای تیم‌های پشتیبانی فنی ریموت محسوب می‌شود. نمایشگر وضعیت، مکان‌یابی و ارتباط برقرار کردن با سایر کاربران را آسان می‌کند. کاربران ریموت می‌توانند بدون نصب از این نرم‌افزار استفاده کنند. این ویژگی‌ای عالی است که باعث می‌شود مشکل‌یابی کامپیوترهای دور از دسترس خیلی ساده‌تر شود و بتوان راحت‌تر ویدئوها و ارائه‌ها را با چند کاربر دور از هم را به اشتراک گذاشت.

 

ویژگی

VNC

TeamViewer

انتقال فایل

پشتیبانی صوتی

انتقال جلسه

ضبط جلسه

دسترسی با موبایل

ارتباط زنده

به اشتراک‌گذاری USB

پرینت از راه دور

 

 

مقایسه رابط کاربری

می‌توانیم نتیجه بگیریم که هر دو نرم‌افزار رابط کاربری منظم و قابل درکی دارند و کیفیت عکس را کاهش نمی‌دهند. ضمن اینکه هر دو در ارتباط دسکتاپ با دسکتاپ و دسکتاپ با موبایل بهترین عملکرد را دارند.

 

VNC

TeamViewer

 

پشتیبانی از سیستم عامل

هر دو نرم‌افزار از سیستم عامل‌های متنوعی پشتیبانی می‌کنند. می‌توانید خودتان Microsoft RDP و TeamViewer را بر مبنای سیستم عامل‌هایی که پشتیبانی می‌کنند با هم مقایسه کنید.

 

ویژگی

VNC TeamViewer

ویندوز

مک

لینوکس

اندروید

iOS

کروم

Raspberry Pi

 

مزایا و معایب VNC و TeamViewer

جدول زیر لیست مزایا و معایب این دو نرم‌افزار را نشان می‌دهد. این موارد با ویژگی‌های دیگر نرم‌افزارها مقایسه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید:

 

  • VNC

 

مزایا معایب
طرح رایگان برای کاربران ستاپ پیچیده
پشتیبانی از چند پلتفرم نمی‌توان برای دیگر کاربران ریموت دعوتنامه فرستاد
هزینه اشتراک معقول انتقال درگ و دراپ ممکن نیست
رابط کاربرپسند

 

 

  • TeamViewer

 

مزایا معایب
ویژگی‌های گسترده ویژگی‌های امنیتی می‌تواند آزاردهنده باشد
رابط کاربری جذاب و قابل درک پیدا کردن بعضی از گزینه‌ها ممکن است سخت باشد
امنیت چند لایه قدرتمند نسبت به بقیه ابزارها گران‌تر است
ادغام دسترسی از راه دور و عملکرد جلسه آنلاین

 

نسخه رایگان بدون تبلیغ
پشتیبانی از چند مانیتور

 

هزینه VNC و TeamViewer

طرح‌های متنوعی برای هر دو نرم‌افزار ارائه شده است. با دانستن سیاست‌های قیمتی این ابزارها و مقایسه آن‌ها با دیگر نرم‌افزارهای ریموت می‌توانید به درک بهتری در مورد همه آنها برسید.

  • VNC

RealVNC چندین گزینه پرداخت دارد که شامل دوره‌های آزمایشی است و برای گروه‌های کاربری خاص طراحی شده. ارزان‌ترین طرح، طرح حرفه‌ای نام دارد که سالانه 40 دلار هزینه خواهد داشت. همینطور دارای ارتباط ابری و دسترسی دائمی است.

بسته اینترپرایز سالانه 55 دلار قیمت دارد. این طرح ارتباط مستقیم را به گزینه‌های ابری نسخه حرفه‌ای اضافه می‌کند و همچنین استقرار از راه دور را فعال می‌کند. طرح تکمیلی برای برآوردن نیازهای تیم‌های بزرگ پشتیبانی مشتری است و بسته به ویژگی‌هایش می‌تواند 200 یا 400 دلار در سال هزینه دربرداشته باشد.

 

  • TeamViewer

TeamViewer هم چندین طرح قیمتی برای انواع مشتریان دارد. برنامه‌ها به نیازهای کاربران تجاری و شرکتی مختلف از جمله تیم‌های پشتیبانی از راه دور آی‌تی می‌پردازند. طرح‌های TeamViewer ماهانه قیمت‌گذاری می‌کند اما صورتحساب سالانه است. شما می‌توانید بین طرح بیزینس که 50.9 دلار قیمت دارد، طرح پریمیوم که هزینه‌اش 102.9 دلار است و طرح شرکتی که 206.9 دلار قیمت‌گذاری شده، یکی را انتخاب کنید.

 

بسته VNC TeamViewer
آزمایشی رایگان بله خیر
نسخه شخصی رایگان بله بله
بیزینس 40 دلار 50.9 دلار
پریمیوم 55 دلار 109.9 دلار
شرکتی 200 یا 400 دلار 206.9 دلار

 

نتیجه‌گیری

برای انتخاب نرم‌افزار کنترل از راه دور باید ویژگی‌های مختلفی را مدنظر داشته باشید. بعضی از آن‌ها ممکن است ویژگی‌هایی داشته باشند که برای کارتان الزامی باشد. هر دوی این نرم‌افزارها با انواع سیستم عامل‌ها کار می‌کنند، بنابراین این مساله نباید فاکتور اصلی انتخاب‌تان باشد. مساله دیگر بودجه شماست، مخصوصا زمانی که ویژگی‌های بیشتری مورد نیازتان باشد. به نظر می‌رسد ابزار RealVNC از نظر هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تر است و برای خیلی از کاربران مفید خواهد بود. TeamViewer برای شرکت‌های بزرگ انتخاب بهتری است و می‌توانند از ویژگی‌های تجاری آن استفاده بیشتری ببرند.