محبوب‌ترین کنترل‌پنل‌های هاست را می‌شناسید؟ از کنترل پنل هاست می‌توان برای مدیریت خدمات هاست استفاده کرد. اما از این محیط‌های نمایشی تحت وب دقیقا برای مدیریت چه خدمت یا خدماتی می‌توانیم استفاده کنیم؟ موارد زیر بخشی از مواردی هستند که با استفاده از محبوب‌ترین کنترل‌پنل‌های هاست به راحتی می‌توانید آن‌ها را مدیریت کنید:

  1. دیتابیس را مدیریت کنید.
  2. دامنه سایت را به هاست اضافه کنید.
  3. با کمک نرم‌افزارهای موجود، فایل‌های تحت وب را مدیریت کنید.
  4. به حساب کاربری مدیریت هاست دسترسی خواهید داشت.
  5. برای دامنه اصلی سایت اقدام به ایجاد ساب دامین کنید.
  6. از جزئیات هاست مانند میزان مصرف پهنای باند و فضای خالی هاست مطلع خواهید شد.
  7. گزارش‌های دریافتی از سرور و لاگ‌های موجود را بررسی کنید.
  8. آمار و اطلاعات بازدیدکنندگان سایت را بررسی و مشاهده کنید.
  9. اقدام به ارسال و دریافت ایمیل کنید.
  10. دامین سایت خود را مدیریت کنید.

تا پیش از ارائه کنترل پنل‌ها توسط شرکت‌های هاستینگ، مدیران سایت برای مدیریت بسیاری از موارد فوق چاره‌ای جز این نداشتند که یک متخصص سرور استخدام کنند. با ارائه نرم افزارهایی با عنوان محبوب‌ترین کنتل‌پنل‌های هاست، هر فردی به راحتی و بدون نیاز به دانش فنی زیاد می‌تواند با پس‌زمینه سایت و دیتاهای مرتبط با آن کار کند. در این مقاله قصد داریم بهترین کنترل‌پنل‌ها را معرفی کرده و محبوب‌ترین آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

کنترل پنل هاست چیست؟

اگر تاکنون اقدام به خرید یک هاست کرده باشید، حتما پس از آن با عبارت کنترل پنل هاست مواجه شده‌اید. کنترل پنل محیطی تحت وب است که از سوی شرکت‌های هاستینگ، برای مدیریت بهتر خدمات هاست توسط مشتری ارائه شده است. کنترل‌پنل‌ها انواع مختلفی دارند که از نظر ویژگی‌هایی چون امنیت یا رابط کاربری، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. انواع کنترل‌پنل هاست عبارت است از:

  • سی پنل (Cpanel)
  • دایرکت ادمین (Direct Admin)
  • پلسک (Plesk)
  • اجنتی (Ajenti)
  • اچ پنل (Hpanel)
  • ویرچوال مین (Virtualmin)
  • آی اس پی منیجر (ISPmanager)

در میان انواع کنترل‌پنل‌های فوق، دایرکت ادمین، سی پنل و پلسک بیشترین محبوبیت را دارند. اگر به دنبال ساده‌ترین کنترل‌پنل هستید که کار با آن به هیچ دانش فنی نیاز نداشته باشد، توصیه می‌کنیم از دایرکت ادمین استفاده کنید. سی‌پنل را نیز می‌توان به دلیل رابط کاربری عالی آن محبوب‌ترین کنترل‌پنل دانست.

محبوب‌ترین کنترل‌پنل‌های هاست

بررسی انواع کنترل پنل‌های هاست

همان‌طور که خواندید کنترل پنل‌ها انواع متفاوتی دارند. کدام یک را خریداری کنیم؟ انتخاب نوع کنترل پنل پیش از هر چیزی باید با توجه به نوع سیستم عامل صورت بگیرد چراکه هر کنترل پنلی بر روی هر سیستم عاملی نصب نمی‌شود. موارد دیگری نیز وجود دارند که بر روی تصمیم‌گیری برای خرید یک کنترل پنل خوب تاثیرگذارند. در ادامه محبوب‌ترین کنترل‌پنل‌های هاست را (سی پنل، دایرکت ادمین و پلسک) معرفی کرده‌ایم که با شناخت ویژگی‌های هر یک بتوانید بهترین و مناسب‌ترین کنترل پنل میزبانی سایت را انتخاب کنید.

کنترل پنل سی پنل (cPanel)

سی پنل را می‌توان جزو محبوب‌ترین کنترل‌پنل‌های سرور لینوکس نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا دانست. با کمک این نرم افزار که رابط کاربری فوق‌العاده‌ای دارد، می‌توانید به راحتی مواردی چون دامنه، ساب دامنه، انتقال فایل، آپلود فایل، بکاپ‌گیری و… را انجام دهید. محیط برخی از کنترل پنل‌ها به صورتی است که برای رسیدن به یک بخش، باید چندین مرحله را پشت سر بگذارید؛ همین موضوع ممکن است کمی کار با این نرم افزار را برای کاربران دشوار کند.

اما کنترل پنل سی‌پنل تمام بخش‌های مدیریتی را دسته‌بندی کرده و در اختیار کاربر قرار داده است. پس به راحتی می‌توانید به بخش‌های مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید بی‌آنکه درگیر پیچیدگی‌های یک فضای نرم افزاری شوید. بخش‌های این نرم افزار به صورت فضایی برای ابزارهای پیشرفته، ابزارهای تنظیماتی، ابزارهای امنیتی، ابزارهای آماری، بخش مخصوص به ایمیل‌ها، مدیریت دامنه، مدیریت فایل‌ها و مدیریت دیتابیس دسته بندی شده است.

برای ورود به بخش مدیریت سی‌پنل کافیست در مرورگر خود، آدرس سایتتان را به صورت https://yourdomain/cpanel وارد کنید. صفحه‌ای برای شما به نمایش در می‌آید که با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور می‌توانید به محیط سی پنل وارد شوید. محبوب‌ترین کنترل‌پنل‌های هاست نیز ممکن است معایبی داشته باشند که نتوانند رضایت شما را جلب کنند. برای مثال به عنوان بزرگ‌ترین ایراد سی پنل می‌توان به تحت تحریم بودن آن اشاره کرد.

محبوب‌ترین کنترل‌پنل‌های هاست

کنترل پنل دایرکت ادمین (Direct Admin)

یکی دیگر از محبوب‌ترین کنترل‌پنل‌های هاست است. در حال حاضر بعد از سی پنل، بیشترین آمار خرید و نصب را به خود اختصاص داده است. همانند سی پنل، دایرکت ادمین نیز یک کنترل پنل سرور لینوکسی است که امکاناتی مشابه با سی پنل در اختیارتان می‌گذارد. مزیت بزرگ دایرکت ادمین که آن را جایگزین کنترل پنل Cpanel برای کاربران ایرانی کرد، تحریم نبودن این نرم افزار است.

سرعت بالا و طراحی کاربردی را می‌توان جزو ویژگی‌های محبوب‌ترین کنترل‌پنل‌های هاست دانست که دایرکت ادمین نیز از آن مستثنی نیست. این نرم افزار همچنین با دارا بودن ویژگی ضد Crash موجب افزایش پایداری در سرویس‌ها می‌شود. کنترل پنل DirectAdmin بر روی چه سیستم‌هایی قابل نصب است؟ این نرم افزار را می‌توانید بر روی سیستم‌های لینوکسی با ورژن‌های Debian، RedHat ، CentOs و FreeBSD نصب کنید. رابط کاربری این نرم افزار نیز در مقایسه با دیگر کنترل پنل‌ها ساده و جذاب طراحی شده است. برای نصب این نرم افزار بر روی سیستم خود، می‌توانید لایسنس یک ماهه، سه ماهه یا سالانه آن را خریداری کنید.

کنترل پنل پلسک (Plesk)

به عنوان یکی دیگر از محبوب‌ترین کنترل‌پنل‌های هاست می‌توان به نرم افزار پلسک اشاره کرد. یکی از ویژگی‌های مثبت این نرم افزار این است که هم بر روی سیستم عامل لینوکس و هم بر روی ویندوز قابل اجرا است. با توجه به اینکه اغلب کمپانی‌ها کنترل پنل‌هایی می‌ساختند که مانند سی‌پنل و دایرکت ادمین فقط بر روی سیستم لینوکسی قابلیت اجرایی داشتند، طراحی پلسک به‌گونه‌ای که بر روی سیستم‌های ویندوزی نیز اجرا شود به نقطه قوت آن تبدیل شد.

شاید در ایران به اندازه سی پنل و دایرکت ادمین نام آن به گوشتان نخورده باشد، اما کنترل پنل Plesk در اروپا به دلایلی چون امنیت بالا و توانایی مدیریت همزمان چندین سرور بیش از ایران مورد توجه است. این برنامه امکانات متنوعی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. نصب آسان و رابط کاربری فوق‌العاده ساده آن را می‌توان جزو بزرگ‌ترین برتری‌های آن دانست.

با این حال ممکن است برایتان سوال شود با وجود این امکانات ویژه، چرا در ایران کمتر از این کنترل‌پنل استفاده می‌شود؟ اغلب هاستینگ‌های ما در ایران لینوکسی هستند و زمانی که هاستینگ شما لینوکسی باشد، گزینه‌های بهتر و پیشرفته‌تری چون سی پنل وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اما اگر هاستینگ ویندوزی باشد، کنترل پنل پلسک در نوع خود بهترین نرم افزاری است که شما را از امکانات کاربردی ویژه‌ای بهره‌مند می‌کند.

محبوب‌ترین کنترل‌پنل‌های هاست

مقایسه کنترل پنل‌های هاست؛ دایرکت ادمین یا پلسک یا سی پنل؟

در قسمت قبل با سه مورد از محبوب‌ترین کنترل‌پنل‌های هاست و ویژگی‌های هر یک آشنا شدید. حال ممکن است برایتان سوال شده باشد در نهایت کدام یک بهتر است؟ زمان انتخاب یک کنترل پنل باید به مواردی توجه داشته باشید. برای مثال در نظر گرفتن میزان دانش فنی خود در زمینه کار با چنین نرم افزاری، رابط کاربری، امنیت، سرعت و قیمت جزو مهم‌ترین مواردی هستند که با در نظر گرفتن آن‌ها راحت‌تر می‌توانید برای خرید بهترین کنترل پنل های هاست تصمیم گیری کنید. در ادامه سعی کرده‌ایم سه مورد از محبوب‌ترین کنترل‌پنل‌های هاست یعنی سی پنل، دایرکت ادمین و پلسک را از نظر فاکتورهای ذکر شده با یکدیگر مقایسه کنیم.

1.  رابط کاربری

در مقایسه رابط کاربری این سه کنترل پنل با یکدیگر، سی پنل بهتر از دایرکت ادمین و دایرکت ادمین بهتر از پلسک است. طبق تحقیقات صورت گرفته در یک سایت خارجی، بیشتر کاربران حین کار با سی پنل نسبت به دایرکت ادمین احساس راحتی بیشتری کرده بودند.

با نگاهی به فضای این دو نرم افزار و مقایسه آن‌ها با یکدیگر متوجه خواهید شد که سی پنل امکانات بیشتر و پیشرفته‌تری در مقایسه با دایرکت ادمین و پلسک در اختیارتان قرار می‌دهد. در یک مقایسه مجدد میان دایرکت ادمین و پلسک از نظر رابط کاربری و امکانات، دایرکت ادمین موفق به کسب رتبه بهتری می‌شود.

2.  امنیت

امنیت مهم‌ترین فاکتور در انتخاب یکی از محبوب‌ترین کنترل‌پنل‌های هاست است. امنیت هر سه این کنترل پنل‌ها بستگی به تنظیماتی دارد که خودتان می‌توانید آن‌ها را ست کنید تا امنیت کنترل پنل خود را افزایش دهید. برای مثال اگر از سی پنل استفاده می‌کنید، استفاده از آنتی ویروس‌ها و فایروال‌ها یکی از راه‌هایی است که می‌تواند امنیت سی پنل را تضمین کند.

دایرکت ادمین نیز مانند سی پنل نیازمند نصب نرم افزارهای امنیتی، آنتی ویروس و فایروال است. علاوه بر آن مزیتی که دایرکت ادمین دارد این است که از ابزارهای ضد اسپم داخلی پشتیبانی می‌کند و این را می‌توان به نوعی یک ویژگی مثبت برای آن دانست. راجع‌به امنیت پلسک نیز می‌توان گفت در رابطه با مسائل امنیتی واکنش‌های قابل قبولی دارد. این نرم افزار از ابزارهای امنیتی مختلفی استفاده می‌کند.

محبوب‌ترین کنترل‌پنل‌های هاست

3.  سازگاری سیستم عامل

ویژگی مشترک میان این سه مورد از محبوب‌ترین کنترل‌پنل‌های هاست این است که هر 3 مورد قابلیت اجرا بر روی سیستم عامل لینوکس را دارند. اما اگر سیستم عامل شما ویندوزی است، نمی‌توانید از سی پنل و دایرکت ادمین استفاده کنید. برای سیستم عامل‌های ویندوزی کنترل پنل‌های دیگری چون پلسک یا کنترل پنل وب سایت پنل در دسترس هستند.

4.  به‌روزرسانی

هر سه نرم افزار قطعا قابلیت آپدیت دارند. در مقایسه آن‌ها با یکدیگر می‌توان گفت تا حدودی به‌روزرسانی دایرکت ادمین ساده‌تر از سی پنل و سی پنل ساده‌تر از پلسک است. در دایرکت ادمین دو روش برای آپدیت وجود دارد. شما می‌توانید هم از طریق پنل adminlevel و هم از طریق دستورات ssh اقدام به آپدیت دایرکت ادمین کند. آپدیت پلسک ممکن است به یک روز زمان نیاز داشته باشد. برای به‌روزرسانی سی‌پنل هم می‌توانید آن را بر روی حالت اتوماتیک و دستی قرار دهید.

5.  بکاپ گیری

در هر سه مورد از محبوب‌ترین کنترل‌پنل‌های هاست امکان بکاپ گیری وجود دارد. در دایرکت ادمین و سی پنل، می‌توانید تیک هر بخش را فعال کنید تا تنها از همان بخش‌ها بکاپ گرفته شود. در سی پنل نیز با ورود به بخش مخصوص بکاپ‌گیری، یک نسخه full در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

محبوب‌ترین کنترل‌پنل‌های هاست

نتیجه گیری

با یک نتیجه‌گیری کلی از مقایسه محبوب‌ترین کنترل‌پنل‌های هاست، انتخاب آن برایتان بسیار ساده‌تر خواهد شد. اگر هاستی که تهیه کرده‌اید بر پایه لینوکس است، پیشنهاد ما خریداری سی پنل یا دایرکت ادمین است. اگر سرور شما در ایران است، به دلیل تحریم بودن سی پنل، دایرکت ادمین بهترین گزینه ممکن است. چنانچه سیستم عامل ویندوزی دارید، بی‌شک پلسک را انتخاب کنید.

اگر سرعت برایتان در اولویت است، به دلیل جذاب‌تر بودن سی پنل و استفاده از تصاویر زیاد کمی سرعت لود آن پایین‌تر است؛ پس نسخه‌های معمولی دایرکت ادمین برای شما مناسب‌تر است. در رابطه با قیمت ماهیانه نیز رضایت شرکت‌ها از دایرکت ادمین بسیار بیشتر از سی‌پنل بوده است. البته شما به عنوان صاحب یک سایت فقط هزینه هاست خود را پرداخت می‌‌کنید و هزینه خرید لایسنس کنترل‌پنل‌ها بر عهده شرکت‌های هاستینگ است.