ارتقا هاست از جمله اقدامات مهمی است که وب‌مسترها باید به آن توجه داشته باشند. شاید بپرسید چرا؟ چون Host یک فضای ضروری برای حفظ و نگهداری دیتای یک وب سایت است. شاید بهتر باشد که اینطور بیان کنیم که هر وب‌سایتی برای فعال بودن در بستر وب به این فضا نیاز دارد. همچنین حفظ امنیت داده‌ها، افزایش سرعت بارگذاری و دسترس بودن سایت به کیفیت Host بستگی دارد.

از آنجایی که دنیای تکنولوژی و فناوری اطلاعات یک بستر گسترده و پویا به حساب می‌آید. در نتیجه شرط اصلی ماندگاری در این فضا حرکت رو به جلو است. به همین دلیل بی‌توجهی به Host و عدم ارتقا به موقع آن، منجر به نزول رتبه سایت در بستر وب می‌شود. با این تفاسیر اگر می‌خواهید وب‌سایت شما همواره به فعالیت خود ادامه دهد، ارتقا هاست را فراموش نکنید. در همین راستا در ادامه اطلاعات مفیدی درباره این موضوع مهم به شما ارائه می‌دهیم.

آغاز کار وبسایت ها با هاست اشتراکی

شاید در ابتدا بهتر است توضیح مختصری درباره هاست اشتراکی ارائه دهیم. منظور از هاست اشتراکی نوعی فضای میزبانی سایت است که منابع آن بین چند کاربر مختلف مشترک است. در واقع هاست اشتراکی همچون یک وسیله نقلیه عمومی یا بهتر است بگوییم مانند یک اتوبوس است که هر یک از افراد دارای صندلی و فضای مشخص هستند اما وسیله نقلیه و مسیر آن‌ها مشترک است. معمولا از آنجایی که وب‌سایت‌ها در آغاز کار خود به منابع زیادی نیاز ندارند و وب‌مسترها بودجه محدودی نیز دارند‌. هاست‌ اشتراکی انتخاب خوبی برای میزبانی سایت‌های نوپا به حساب می‌آید.

البته باید این نکته را هم یادآوری کرد که برای آغاز کار وب‌سایت‌ها به هاست اشتراکی و به طور کلی تهیه Host، حتما باید به شرکت‌های معتبر مراجعه کرد. چون برخی از شرکت‌های هاستینگ منابع سرور را به سایت‌های زیادی ارائه می‌دهند تا درآمد بیشتری کسب کنند. بدون شک این مسئله سبب کندی سرعت سایت و به خطر افتادن امنیت آن می‌شود.

به طور کلی هاست اشتراکی برای شروع کار وب‌سایت‌ها مناسب است اما با افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت به فضا و منابع بیشتری نیاز دارد. پس باید هرچه سریع‌تر برای ارتقا هاست اقدام کرد.

ارتقا هاست

علائمی که نشان می‌دهند باید سرویس میزبانی را تغییر دهید

در این بخش از این مطلب قصد داریم به شما بگوییم که اگر وب‌سایت شما در شرایط زیر قرار دارد، هرچه سریع‌تر باید برای ارتقا هاست را انجام دهید.

وجود اختلال در سرعت و عملکرد سایت

بدون شک کاربران علاقه‌ای ندارند از سایت‌های دارای خطا یا سایت‌هایی که سرعت پایینی دارند، بازدید کنند. قطعا با کاهش تعداد بازدیدکنندگان یک سایت، سئو آن به خطر می‌افتد و رتبه سایت نزول پیدا می‌کند. چون موتور جستجوی هوشمندی همچون گوگل هیچ‌گاه به یک سایت کند یا مملو از خطا رتبه بالا نمی‌دهد.

در نتیجه چنانچه سرعت بارگذاری سایت شما بالای ۳ ثانیه است یا کاربر به طور مکرر با پیغام خطا مواجه می‌شود. هرچه سریع‌تر باید اقدامات لازم را برای ارتقا هاست انجام دهید تا رتبه شما در گوگل افت پیدا نکند.

محدود بودن منابع و کمبود فضای مناسب در هاست

در هاست‌های اشتراکی فضای محدود و کمی به هر کاربر اختصاص داده می‌شود. چون چند کاربر به طور همزمان از یک Host استفاده می‌کنند. شاید بهتر است با یک مثال این قضیه را مطرح کنیم. مثلا یک مغازه‌دار هنگامی که تعداد اجناس خود را افزایش می‌دهد، باید به فکر فراهم کردن فضای بزرگ‌تری باشد. این موضوع در مورد وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی نیز صدق می‌کند. در نتیجه هنگامی که تعداد صفحات و بازدیدکنندگان، سایت آن‌ها افزایش پیدا می‌کند، وب‌مستر باید به فکر ارتقا هاست باشد.

ارتقا امنیت سایت

معمولا وب‌سایت‌ها در آغاز کار از هاست‌های اشتراکی یا رایگان استفاده می‌کنند. چون بودجه زیادی برای خرید میزبان و سرورهای مجازی اختصاصی ندارند. معمولا هاست‌های اشتراکی به دلیل قیمت مناسبی که دارند اما باید گفت که از امنیت بالایی برخوردار نیستند. در همین راستا وب‌مسترهایی که به دنبال افزایش امنیت یک سایت هستند‌ هر چه سریع‌تر برای ارتقا هاست وب سایت خود  باید اقدام نمایند.

افزایش تعداد عکس و فایل‌های ویدیویی وب‌سایت

همانطور که می‌دانیم انسان‌ها با جلوه‌های بصری راحت‌تر و سریع‌تر ارتباط برقرار می‌کنند. طبق بررسی‌های انجام شده، معمولا احتمال تماشای یک ویدیو یا عکس علمی در یک وب‌سایت بسیار بیشتر از خواندن یک مقاله علمی است. به همین دلیل اکثر وب‌سایت‌های سعی می‌کنند عکس‌ها و ویدیوهای جذاب در سایت خود بارگذاری کنند تا مدت زمان حضور کاربران در سایت افزایش دهند. معمولا با افزایش تعداد عکس‌ها و ویدیوها، وب‌سایت به فضای بیشتری برای نگهداری دیتاها دارد. در نتیجه یکی از اقدامات مهم،  پیش از افزایش تعداد محتوای تصویری، ارتقا هاست سایت است.

افزایش تعداد بازدید سایت

یکی از مواردی که ضرورت ارتقا هاست را نشان می‌دهد، افزایش تعداد بازدید کاربران از سایت است. چون با افزایش تعداد بازدیدها سرعت لود وب‌سایت کاهش پیدا می‌کند. همچنین برای پاسخ‌گویی به نیازی‌های کاربران، تعداد منابع نیز باید افزایش پیدا کند‌. در نتیجه اگر به هر دلیلی تعداد کاربران وب‌سایت شما افزایش پیدا کرده است به یک Host و سرور قدرتمند نیاز دارد.

رخ دادن حالت Downtime‌ برای سایت

شاید بپرسید Downtime چیست؟ منظور از دان تایم حالتی است که سایت از دسترس خارج می‌شود و کاربران اینترنتی نمی‌توانند از سایت بازدید کنند. این حالت معمولا به دلیل حجم بالای ترافیک اتفاق می‌افتد. اما با انتخاب یک Host مناسب و ارتقا به موقع آن می‌توان از این رخداد پیشگیری کرد.

ارتقا هاست

برای ارتقاء هاست‌تان چه گزینه‌هایی دارید؟

بدون شک پس از مواجه شدن با علائمی که در بخش قبلی آن‌ها را بیان کردیم، باید به فکر یک سرویس میزبانی جدید برای Host خود باشید. معمولا به دلیل تنوع بالایی که در سرویس‌های میزبانی وجود دارد، انتخاب یک سرویس میزبانی مناسب کمی دشوار است. در همین راستا پیش از انتخاب این سرویس حتما نیازهای سایت خود را به خوبی بررسی کنید تا بتوانید مناسب‌ترین آن‌ها را بیابید. به همین منظور در ادامه انواع Host که می‌توانید برای ارتقا هاست سایت خود به آن‌ها اعتماد کنید را به شما معرفی می‌کنیم:

هاست وردپرس

اکثر وب‌سایت‌های موجود در بستر اینترنت، از سیستم مدیریت محتوا وردپرس را برای سایت خود انتخاب می‌کنند. هاست وردپرسی نیز یک سرویس‌ میزبانی مناسب برای سایت‌های وردپرسی محسوب می‌شود. البته هاست وردپرس فقط مختص به سایت‌های وردپرسی نیست بلکه برای سیستم مدیریت محتوا جوملا نیز کاربرد دارد. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این سرویس میزبانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفظ اطلاعات بازدیدکنندگان سایت
  • ایجاد امنیت برای سایت در مقابل باگ‌ها
  • بالا بردن سرعت سایت هنگام آپلود یا دانلود فایل
  • ترافیک نامحدود

هاست ابری

منظور از هاست ابری نوعی از سرویس میزبانی است که میزبانی سایت از طریق چند سرور مجازی به هم پیوسته انجام می‌شود. از جمله مزایای این نوع سرویس میزبانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. هاست ابری سرعت بسیار بالایی دارد زیرا بر روی سرورهای مستقل از هم ساخته شده است.
  2. دسترسی به داده‌ها در هر مکان و زمانی امکان‌پذیر است.
  3. به دلیل ذخیره کردن داده‌ها در چند سرور مختلف، امکان بازیابی داده‌ها به راحتی امکان‌پذیر است.
  4. هاست ابری امنیت بسیار بالایی دارد‌.
  5. بروزرسانی و آپدیت این نوع هاست به صورت کاملا خودکار انجام می‌شود.

سرور مجازی

سرور مجازی نیز یکی از سرویس‌های میزبانی مناسب برای سایت شما محسوب می‌شود. چون این سرویس میزبانی دارای یک سخت‌افزار قدرتمند و چندین نرم‌افزار کاربردی است. فروشگاه‌های آنلاین که به فکر ارتقا هاست خود هستند می‌توانند این سرویس میزبانی را جایگزین هایت‌های اشتراکی نمایند. از جمله بارزترین مزایای ابن سرویس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بالا
  • جلوگیری از بروز خطا در عملکرد سایت
  • بروزرسانی راحت
  • حفظ امنیت داده‌ها
  • سازگاری با سیستم عامل‌‌های مختلف مثل لینوکس، ویندوز و میکروتیک
  • قیمت مناسب
  • دسترسی به منابع اختصاصی

سرور اختصاصی

dedicated server یا سرور اختصاصی نوع دیگری از سرویس‌های میزبانی سایت است که منابع به طور کاملا اختصاصی به وب‌سایت تخصیص داده می‌شوند. به عبارتی اگر بخواهیم با یک مثال این نوع سرویس را بیان کنیم. در واقع سرور اختصاصی مانند یک ویلای شخصی است و تمام امکانات آن فقط به صاحب ویلا تعلق دارد. در صورتی که هاست‌های اشتراکی مانند مجتمع‌های مسکونی هستند و برخی از امکانات ساختمان مانند آسانسور بین تمام واحدها به صورت مشترک استفاده می‌شود.

با این تفاسیر اگر به دنبال سرعت زیاد، آپتایم عالی و پهنای باند مناسب، امکان دسترسی به نصب هر نوع نرم افزار و ایجاد تغییرات سریع هستید. سرور اختصاصی گزینه بسیار مناسبی برای ارتقا هاست محسوب می‌شود.

هاست دانلود

همانطور که از نام هاست دانلود مشخص است، از این نوع هاست بیشتر به منظور دانلود و آپلود فایل‌ها استفاده می‌شود. معمولا هاست دانلود بیشتر مناسب وب‌سایت‌هایی است که حجم آپلود و دانلود فایل‌های صوتی و تصویری در سایت آن‌ها بالا است. چون سایر هاست‌های موجود، ظرفیت و حجم محدودی برای نگهداری فایل‌ها دارند. در نتیجه اگر به دنبال این هستید که دیگر نگرانی بابت اتمام پهنای‌ باند  یا کندی سرعت دانلود نداشته باشید. به شما توصیه می‌کنیم که از ابن سرویس میزبانی برای سایت خود استفاده کنید.

ارتقا هاست

آموزش تغییر میزبانی هاست

در بخش‌های قبلی این مطلب درباره علائمی که نشان می‌دهد باید سرویس میزبانی را تغییر دهید، ارائه دادیم. همچنین انواع هاست که می‌تواند مناسب میزبانی سایت شما باشد را معرفی کردیم. در این بخش نیز قصد داریم به مطلب بسیار مهم دیگری همچون آموزش مراحل تغییر میزبانی هاست بپردازیم:

انتخاب یک هاست مناسب

بدون شک ارتقا هاست باید سبب بهبود عملکرد سایت شما و افزایش سرعت آن شود. به بیان دیگر قطعا شما قصد دارید پس از ارتقا دادن هاست، خدمات بهتر و باکیفیت‌تری را به بازدیدکنندگان وب‌سایت خود ارائه دهید. در نتیجه در انتخاب هاست باید دقت کافی داشته باشید. همچنین برای میزبانی وب‌سایت خود از هاستی استفاده کنید که با نیازهای سایت شما سازگاری حداکثری داشته باشد.

ثبت اطلاعات فعلی سایت

نوع دامنه سایت و نسخه PHP پشتیبان از جمله اطلاعات مهم و ضروری است که پس از ارتقا هاست به آن نیاز دارید. به همین منظور هنگام ارتقا دادن هاست این اطلاعات را در جایی یادداشت نمایید.

 تهیه نسخه پشتیبان یا بکاپ‌گیری از محتوای سایت

محتوای سایت نیز از جمله مواردی است که پس از ارتقا هاست به آن نیاز خواهید داشت. در همین راستا بکاپ‌گیری یا همان تهیه نسخه پشتیبان از محتویات سایت از مراحل مهم ارتقا دادن هاست محسوب می‌شود.

 اطلاع‌رسانی به بازدیدکنندگان

هنگام ارتقا هاست و انتقال محتویات آن معمولا چند روزی سایت مسدود می‌شود. به همین منظور بهتر است این موضوع را پیش از ارتقا هاست با بازدیدکنندگان سایت خود در میان بگذارید.

 انتقال اطلاعات از هاست قدیم به هاست جدید

پس از انجام مراحل قبلی، زمان آن فرا رسیده است که محتوای بکاپ‌گیری شده Host (میزبان) قدیم از طریق FTP به Host (میزبان) جدید منتقل کنید.

تغییر DNS

Domain Name System یا همان DNS نوعی سرویس در شبکه است که وظیفه تبدیل آدرس‌های IP به نام و یا برعکس را بر عهده دارد. به همین دلیل پس از انجام مراحل بالا، DNS دامنه باید طبق NS سرویس میزبانی جدید تنظیم شود.

 پاک کردن سایت از هاست قبلی

پس از تنظیم و تغییر DNS و اطمینان از بارگذاری سایت بر روی میزبان جدید، باید سایت خود را از روی سرویس میزبانی قبلی حذف نمایید.