هاست (Web Hosting) سرویسی است که کاربران از طریق آن می‌توانند ‌سایت خود را در فضای اینترنت آپلود کنند. همان‌طور که برای تاسیس یک فروشگاه نیاز به مکانی فیزیکی برای قرار دادن محصولات خود دارید، به منظور راه‌اندازی سایت هم باید فضایی داشته باشید تا بتوانید فایل‌های خود را در آن بارگذاری نمایید. این فضای میزبانی همان Host است. پس یکی از ضروریات برای راه‌اندازی وب‌سایت و حضور در فضای مجازی تهیه سرویس وب هاستینگ از شرکت‌هایی است که در زمینه ارائه خدمات میزبانی فعالیت دارند.

هاست چیست و چه کاربردی دارد؟

هاست یا همان فضای میزبانی این امکان را در اختیار وب‌مسترها می‌گذارد که بتوانند محتوای سایت خود از قبیل عکس، ویدئو و فایل را در این فضا بارگذاری کنند. زمانی که کاربران می‌خواهند وب‌سایتی را مورد بازدید قرار دهند، دامنه یا نام آن را در مرورگر وارد می‌کنند. سپس رایانه آ‌ن‌ها به سرور متصل می‌شود و می‌توانند اطلاعات ذخیره شده در هاست را ببینند.

پس می‌توان گفت که محتوای وب‌سایت‌ها درون این فضا نگهداری می‌شود. هاست در دونوع لینوکس و ویندوز وجود دارد که کاربران یکی از انواع را با توجه به زبان سایت ساز انتخاب می‌کنند.

به منظور درک بهتر میزبانی وب بهتر است کمی هم درمورد سرور صحبت کنیم. سرور رایانه‌ای است که توسط آی پی ثابت به شبکه جهانی اتصال داده شده است. درواقع سرورها به دلیل دارا بودن سخت‌افزارهای بسیار قوی قدرت پردازش زیادی دارند. از آنجا این دستگاه‌ها برای وب هاستینگ (میزبانی وب) کاربرد دارند؛ لازم است که بدون وقفه روشن و به اینترنت وصل باشند.

اهمیت هاست در سایت چیست؟

برای راه‌اندازی یک وب‌سایت باید سه مرحله اصلی را طی کنید. در اولین اقدام لازم است دامنه یا همان نام سایت را از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ خریداری نمایید. اما دامنه به تنهایی به دردتان نمی‌خورد، لذا باید در گام بعدی یک هاست باکیفیت و استاندارد تهیه کنید. هاست فضای کوچکی را در اختیارتان قرار می‌دهد که می‌توانید کلیه اطلاعات وب‌سایت خود را در آن ذخیره نمایید. در مرحله سوم هم باید یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس، جوملا و غیره را برگزینید.

با توجه به این مطلب می‌توان گفت تا هاست وجود نداشته باشد، عملا سایتی نیز در کار نخواهد بود. البته به این مسئله توجه داشته باشید که برای خرید وب هاستینگ تنها قیمت پایین را ملاک قرار ندهید. چون شرکت‌های معتبر معمولا امکاناتی همچون پشتیبان‌گیری چندلایه، تیم مانیتورینگ، بیمه کردن سرورها و مواردی از این قبیل را ارائه می دهند که منجر به بالا رفتن نرخ هاست می‌شود. پس طبیعی است که یک هاست ارزان قیمت هیچ کدام از امکانات را نداشته باشد.

هاست

منظور از لوکال هاست چیست؟

لوکال هاست در واقع فضایی در رایانه‌های شخصی است که به حفظ امنیت اطلاعات شما کمک می‌کند. از طریق localhost این امکان را دارید که روی سیستم خود یک وب‌سایت ایجاد کنید. از آنجا که سایت‌ها معمولاً با زبان برنامه نویسی php نوشته می‌شوند، رایانه‌های شخصی نمی‌توانند از این زبان پشتیبانی نمایند. بنابراین برای ایجاد لوکال هاست نیاز به نصب برنامه‌های ویژه‌ای دارید که بتوانند زبان php را تفسیر کنند.

برای مشاهده آدرس وب هاستینگ می‌توانید عبارت Http://localhost را در مرورگر نصب شده بر روی کامپیوتر خود وارد نمایید. یکی از مزایای بسیار جالب توجه لوکال هاست عدم نیاز آن به اینترنت است. به طوری‌که قادرید تغییرات موردنظر را به سهولت در حالت آفلاین اعمال کنید. همچنین localhost در کنار رایگان بودن از سرعت بالایی نیز برخوردار است.

انواع هاست را بشناسید

برای خریداری میزبانی وب باید نخست نیازها و توقعات خود را از هاستینگ مشخص کرده و در بین انواع مختلف یکی را با توجه به اهداف‌تان برگزینید. مثلاً یکی از فاکتورهای که باید مدنظر قرار دهید، میزان بودجه‌ای است که دارید. خرید سرویس‌های اشتراکی با توجه به قیمت ارزانی که دارند، برای این قبیل افراد مناسب هستند. وب هاستینگ انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

سرور نیمه اختصاصی

Vps hosting یکی از انواع هاست است که در آن سرور موردنظر از طریق یک‌سری برنامه‌ها به چند قسمت  جداگانه تقسیم شده و هر کدام از این بخش‌ها به‌عنوان یک سرور مجزا درنظر گرفته می‌شود. به موجب این کار منابع بیشتری در مقایسه با سرویس‌هایی نظیر میزبانی اشتراکی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

سرور اختصاصی

در این نوع از میزبانی، سرور تنها به یک کاربر اختصاص داده می‌شود، بنابراین تنها وب‌سایت همان یک کاربر از سرویس مربوطه استفاده می‌کند. قیمت سرورهای اختصاصی گران است و معمولا سایت‌های بزرگ این نوع را خریداری می‌کنند. دلیل گران بودن نرخ نیز امنیت فوق‌العاده‌ای است که سرورهای اختصاصی دارند.

میزبانی اشتراکی

همان‌طور که از نام این میزبانی مشخص است به صورت اشتراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یعنی یک سرور به قسمت‌های مختلفی تقسیم شده و هر کدام از این بخش‌ها به یک وب‌سایت اختصاص داده می‌شود. اگر بودجه چندانی ندارید، میزبانی اشتراکی برای‌تان بهترین گزینه است. همچنین بهتر است در ابتدای راه‌اندازی سایت که تعداد بازدیدکننده زیادی ندارید، از سرورهای اشتراکی استفاده نمایید.

البته لازم به ذکر است که سرویس میزبانی اشتراکی از نظر امنیت کیفیت مطلوبی ندارد. همچنین به دلیل این‌که در آن واحد چندین وب‌سایت سرور مربوطه را به کار می‌برند، احتمال این‌که سرعت سایت کاهش پیدا کند، وجود دارد.

میزبانی ابری

با استفاده از cloud Hosting سایت شما همیشه در دسترس است، اما از نظر پشتیبان گیری دشواری‌های خاص خود را دارد. مهم‌ترین مزیت استفاده از میزبانی ابری این است که سایت تنها محدود به یک سرور نمی‌شود و در حالتی که نیاز به استفاده از منابع بیشتر باشد، از دیگر سرورهای موجود در فضای ابری بهره می‌برد.

هاست وردپرس

هاست وردپرس به طور عمده برای میزبانی از سایت‌هایی که با سیستم مدیریت محتوای وردپرس راه‌اندازی شده‌اند، کاربرد دارد.

میزبانی خوشه‌ای

در میزبانی خوشه‌ای از سرورهای خوشه‌ای استفاده می‌شود، بنابراین در صورت از کار افتادن یکی از سرورها، سرور دیگر فعالیت خود را آغاز می‌کند. این امر موجب می‌شود که هیچ وقت سایت از دسترس خارج نشود.

هاست

 مهم‌ترین ویژگی‌های یک هاست استاندارد

به هنگام خرید هاست باید فاکتورهای بسیاری را درنظر بگیرید تا در آینده با چالش مواجه نشوید. وب هاستینگ‌هایی که قیمت‌های نامتعرف و بیش از حد پایین دارند، معمولا دارای پشتیبانی قوی نیستند، از طرف دیگر منابع سرور معینی ندارند. بنابراین بهتر است دور خرید هاست‌های بی‌کیفیت و ارزان را خط بکشید. مهم‌ترین ویژگی‌‌های یک میزبانی وب خوب واستاندارد در ادامه بیان شده است.

دارا بودن قابلیت اد کردن دامنه اضافه

به هنگام خرید دقت کنید که هاست حتما دارای امکان اضافه کردن دامنه باشد. به لطف این قابلیت می‌توانید در کنار دامنه اصلی سایت خود یک وب‌سایت دیگر را بدون نیاز به تهیه سرویس میزبانی وب جدید راه اندازی نمایید. ممکن است بخواهید چندین کسب و کار اینترنتی را به‌طور همزمان اداره کنید؛ در این صورت با خریداری این نوع وب هاستینگ‌ می‌توانید چند دامنه مختلف را به هاست خود اتصال دهید. بنابراین تا حد زیادی در هزینه‌های جاری شما صرفه جویی می‌شود.

داشتن رابط گرافیکی ساده

اگر نمی‌دانید که مفهوم رابط گرافیکی چیست؟ باید بگوییم که رابط گرافیکی در واقع کنترل پنل host است که به کمک آن مدیر سایت می‌تواند دستورات مورد نظر خود را بدون نیاز به زبان سیستم عامل اجرا نماید. اگر مبتدی هستید، توصیه می‌شود کنترل پنلی را برگزینید که کار کردن با آن پیچیدگی چندانی نداشته باشد. از جمله این کنترل پنل‌ها می‌توان cpanel را نام برد که کار با آن بسیار راحت است و این امکان را در اختیارتان قرار می‌دهد که بتوانید به آسانی داده‌های موجود بر روی هاست را مدیریت کنید.

پهنای باند بالا

چنانچه وب هاستینگ‌ پهنای باند بالا داشته باشد، می‌توانید بدون هیچ‌گونه نگرانی از بابت پر شدن ظرفیت آن، مکررا از اطلاعات وب‌سایت بکاپ بگیرید.

پشتیبانی قوی

اگر میزبانی وب پشتیبانی مطلوبی نداشته باشد، نمی‌توانید چالش‌های به وجود آمده برای وب‌سایت را به تنهایی برطرف کنید. بنابراین قبل از خرید حتما از کیفیت خدمات پشتیبانی شرکت ارائه دهنده هاستینگ اطمینان حاصل نمایید.

دارا بودن منابع سرور مشخص

همان‌طور که قبلاً هم گفته شد، سرور یک رایانه بسیار قوی است که باید در تمام ساعات شبانه روز به اینترنت متصل باشد. شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ باید برای هر کدام از سایت‌ها منابع سخت افزاری RAM و CPU خاصی را در سرور درنظر بگیرد.

عدم توجه به این مسئله باعث می‌شود که در میزبانی‌های مشترک به خاطر مصرف زیاد منابع، سرور به حالت تعلیق درآید. این چالشی است که مدیران اغلب سایت‌ها با آن مواجه می‌شوند. در صورتی‌که با اختصاص دادن منابع سرور مشخص به یک سایت وب‌مستران می‌توانند بدون هیچ گونه نگرانی از کلیه منابع اختصاص داده شده به میزبانی وب خود بهره ببرند.

امکان بکاپ گیری منظم

تهیه نسخه پشتیبان برای سایت‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا در صورت بروز هرگونه مشکلی مدیران سایت می‌توانند بکاپ تهیه شده را استفاده کنند. اگر سرویس موردنظر دارای قابلیت بکاپ گیری منظم نباشد، چنانچه برای سرورهای شرکت هاستینگ خطراتی همچون سوختگی پیش بیاید، تمام داده‌های موجود در سایت‌ها نابود شده و از دسترس خارج می‌شوند. به منظور جلوگیری از چنین مشکلاتی ضروری است سرویس خریداری شده دارای قابلیت بکاپ گیری منظم باشد.

سیستم عامل هاست یعنی چه؟

معمولاً سرورها برای عرضه هاست از سیستم عامل‌های معروفی همچون ویندوز و لینوکس استفاده می‌کنند. البته بیشتر هاست‌هایی که در اختیار کاربران قرار می‌گیرد دارای سیستم عامل لینوکس است که رابط گرافیکی آن‌ها شباهت زیادی به هم دارد. دلیل پر کاربرد بودن سیستم عامل لینوکس این است که که ضمن رایگان بودن از امنیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است. زبان برنامه ریزی به کار رفته در سیستم عامل لینوکس php است. در هاست‌های نوع ویندوز نیز زبان برنامه نویسی ای اس تی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هاست

 هاست خارجی یا ایرانی؟

تا همین چند سال پیش به کسانی که قصد  داشتند اقدام به راه‌اندازی سایت نمایند، پیشنهاد می‌شد که هاست خارجی خریداری کنند. اما در عصر حاضر کیفیت خدمات شرکت‌های ارائه دهنده میزبانی وب ارتقا پیدا کرده،  لذا توصیه می‌شود که به دنبال تهیه وب هاستینگ ایرانی باشید. برای این‌که بتوانید راحت‌تر در این مورد تصمیم بگیرید، در ادامه هاست ایرانی و خارجی با هم مقایسه می‌شوند.

  • پهنای باند

معمولاًدر کشورهای آمریکایی و اروپایی نرخ اینترنت ارزان‌تر است؛ به همین دلیل شرکت‌های هاستینگ می‌توانند پهنای باند بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهند.

  • هزینه سرویس

قیمت هاست خارجی تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز  قرار دارد  و با بالا و پایین رفتن قیمت ارز هزینه‌های تحمیل شده به شما تغییر می‌کند. از طرف دیگر بالا بودن هزینه اینترنت در ایران موجب می‌شود که نرخ نهایی سرورهای داخلی افزایش یابد.

  • سرعت

از نظر سرعت هاست ایرانی نسبت به انواع خارجی برتری دارد؛ زیرا فاصله کمتری بین دستگاه‌ها در شبکه وجود دارد. این مزیت باعث می‌شود که وب‌سایت بتواند در رتبه‌بندی سئو جایگاه بهتری پیدا کند؛ زیرا سرعت در بهینه‌سازی سایت برای سئو نقش بسیار مهمی دارد.

با توجه به مطالب گفته شده اگر بخواهیم به نتیجه نهایی در مورد انتخاب هاست خارجی و ایرانی برسیم، باید بگوییم که سرورهای خارجی از نظر دارا بودن پهنای باند بیشتر و هزینه کمتر مناسب‌تر هستند. اما در عوض سرعت سایت‌های ایرانی بالاتر است و خطر تحریم نیز نمی‌تواند آن‌ها را تهدید کند.