ابزار انتقال WHM یکی از بهترین راه‌ها برای مهاجرت از دایرکت‌ادمین به سی‌پنل است. با این وجود، وقتی محتوای وب‌سایت گستردگی زیادی داشته باشد، مهاجرت با استفاده از این ابزار انتقال ممکن است با شکست روبرو شود. در اینجا می‌خواهیم یکی از راه‌های ممکن برای این منظور را به صورت دستی بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

راهکار مهاجرت از دایرکت‌ادمین به سی‌پنل

در اینجا می‌خواهیم مراحل کار مهاجرت از دایرکت‌ادمین به سی‌پنل را مرور کنیم؛ به طوری که این کار با کمترین وقفه در سرویس‌دهی وب‌سایت همراه باشد.

بررسی‌های قبل از مهاجرت از دایرکت‌ادمین به سی‌پنل

اگر وب‌سایت در سرور جدید به‌درستی اجرا نشود، مهاجرت تبدیل به یک کابوس خواهد شد. امّا اگر برخی بررسی‌ها را از قبل انجام داده باشید و بهترین روش‌ها را در این زمینه دنبال کنید، می‌توانید به‌راحتی این موضوع را پشت‌سر بگذارید.

برای داشتن یک مهاجرت بی‌دغدغه، مهمترین مواردی که باید روی آنها وقت بگذارید، عبارتند از:

 ۱) کاهش زمان نگهداری رکوردهای DNS

مهاجرت معمولاً شامل بروزرسانی رکوردهای DNS می‌شود. برای جلوگیری از تأخیر احتمالی در انتشار DNS، بهتر است زمان نگهداری رکوردهای DNS دامین یا TTL را کاهش دهید.  هر چه مقدار TTL کمتر باشد، تغییرات DNS در مدت‌زمان کمتری منتشر می‌شوند.

۲) بررسی سازگاری نسخه‌ها

شاید عامل بسیاری از مشکلاتی که کاربران پس از مهاجرت با آن برخورد می‌کنند، عدم تطبیق نسخه‌های نرم‌افزاری در سرورهای جدید و قدیم است. بنابراین، یکی از مهمترین کارها قبل از مهاجرت، بررسی سازگاری برنامه‌های سرور جدید است. در نتیجه، این اطمینان حاصل می‌شود که سرویس‌هایی مانند وب، ایمیل، پایگاه داده و … عملکرد خود را حفظ کنند.

۳) حجم داده‌ها

در بررسی‌های قبل از مهاجرت از دایرکت‌ادمین به سی‌پنل، باید حتماً از فضای خالی دیسک در سرور جدید برای پشتیبان‌گیری از حساب‌های کاربری اطمینان داشته باشیم. در حالت ایده‌آل، ظرفیت هارد دیسک سرور جدید می‌بایست حداقل ۲ برابر سرور قدیمی باشد. درنتیجه از مشکلات مربوط به تکمیل‌بودن ظرفیت دیسک در هنگام انتقال سرور جلوگیری خواهد شد.

قدم‌های واقعی برای مهاجرت

پس از انجام بررسی‌های اولیه، می‌توانید در چهار مرحله اساسی مهاجرت را انجام دهیم.

۱) ساخت لیست دامین‌ها

اولین و ابتدایی‌ترین کار، ساخت لیستی از دامین‌های موردنظر در سرور دایرکت‌ادمین است. برای این منظور از اسکریپتی استفاده می‌کنیم که توسط سی‌پنل ارائه شده و در آدرس زیر در دسترس قرار گرفته است.


wget http://httpupdate.cpanel.net/cpanelsync/transfers_DEVEL/pkgacct/updateuserdomains-universal

سپس با فرمان زیر، اسکریپت اصلی را نیز به منظور ایجاد بسته کاربری دریافت می‌کنیم.


wget http://httpupdate.cpanel.net/cpanelsync/transfers_DEVEL/pkgacct/pkgacct-da

در اینجا، قابلیت اجرا را به اسکریپت‌ها اضافه می‌کنیم.


chmod +x updateuserdomains-universal

chmod +x pkgacct-da

سپس نوبت به اجرای فرمان زیر است. یک فایل متنی ساده در /etc/trueuserdomains دریافت می‌کنیم. این فایل حاوی لیستی از حساب‌های کاربری برای قرار گرفتن در یک بسته خواهد بود.


./updateuserdomains-universal

۳) بسته کاربری

حالا برای ایجاد بسته از کاربری با نام “bob”، از فرمان زیر استفاده می‌کنیم.


./pkgacct-da bob

در نتیجه، کل حساب کاربری در قالب یک فایل در /home/cpmove-bob.tar.gz ذخیره خواهد شد.

زمان موردنیاز برای بسته‌بندی حساب بستگی به ابعاد وب‌سایت دارد. بر این اساس، بهتر است این فرمان را در حالت “screen” اجرا کنیم تا روند ایجاد بسته بدون وقفه و بدون توجه به ارتباط سرور، ادامه پیدا کند.

۳) کپی به سرور جدید سی‌پنل

گام بعدی، کپی‌کردن حساب کاربری به سرور جدید سی‌پنل است. برای این منظور، در سرور دایرکت‌ادمین، فرمان زیر را تایپ کنید.


scp /home/cpmove-bob.tar.gz root@x.x.x.x:/home

در اینجا باید به جای x.x.x.x آدرس IP سرور جدید سی‌پنل خودتان را وارد کنید. نسخه پشتیبان در دایرکتوری /home ذخیره خواهد شد.

۴) بازیابی حساب کاربری

وقتی فایل در سرور جدید قرار گرفت، تقریباً روند مهاجرت از دایرکت‌ادمین به سی‌پنل در حال تکمیل شدن است. حالا می‌توانیم با استفاده از فرمان زیر، حساب کاربری سرور قدیمی را بازیابی کنیم.


cd /home

/scripts/restorepkg cpmove-bob.tar.gz

در اینجا نیز فرمان را در حالت “screen” اجرا می‌کنیم تا از خاتمه فرآیند بازیابی به دلیل مشکلات ارتباطی جلوگیری نماییم.

اگر چند حساب کاربری برای مهاجرت داشته باشید، فایل‌ها در بخش‌های کوچکتر انتقال دهید.

پس از بازیابی حساب کاربری، باید از عملکرد مناسب سرور جدید با استفاده از آدرس IP مطمئن شوید. این موضوع شامل بررسی ساب‌لینک‌ها و کاربری‌های وب‌سایت نیز می‌شود.

پس از بررسی نهایی و اطمینان از کارآیی وب‌سایت، DNS دامین را تغییر می‌دهیم و فایل cpmove را حذف می‌کنیم. در نتیجه، کل فرآیند مهاجرت از دایرکت‌ادمین به سی‌پنل خاتمه می‌یابد.

جمع‌بندی

انجام دستی فرآیند مهاجرت از دایرکت‌ادمین به سی‌پنل شامل مجموعه‌ای از مراحل می‌شود. این فرآیند باید به گونه‌ای انجام شود که در عین توجه به خطرات احتمالی، کمترین زمان توقف را در سرویس‌دهی وب‌سایت داشته باشیم.