ووکامرس (WooCommerce) یکی از افزونه­های ووردپرس است که در ادامه یادگیری آن می­توان از این افزونه در جهت راه اندازی فروشگاه اینترنتی استفاده کرد.

ووردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است که با استفاده از آن امکانات چنین فراهم می­شود که بدون استفاده از برنامه نویسی یا کد نویسی یک ساخت ساخت؛ بنابراین وردپرس یک سیستم سایت ساز است که از افزونه ­هایی تشکیل می­شود که به نسبت قابلیت­ها و ویژگی­های خود در وردپرس مورد استفاده قرار می­گیرند.

با این حساب در پاسخ به سوال ووکامرس چیست؟ باید بگوییم که این افزونه از مجموعه قابلیت­ها، امکانات و خدماتی بهره می­برد که به علت وجود آن­ها می­توان ووکامرس را به عنوان بهترین افزونه فروشگاه ساز برای ووردپرس معرفی کرد. لذا در صورتی که می­خواهید سایت فروشگاهی ایجاد کنید و به دنبال بهترین و آسان­ترین راه هستید، ووکامرس ایده خوبی برای اجرا است.

البته خوب است پیش از اقدام به یادگیری اطلاعاتی را در این باره کسب کنید. از همین رو می­خواهیم در ادامه این مقاله به نقد و بررسی افزونه ووکامرس، امکانات، مزایا و معایب به همراه شرح نقش آن در ایجاد فروشگاه اینترنتی بپردازیم.

افزونه یعنی چه؟

از جمله رایج­ترین سوالاتی که در مورد ووکامرس و وردپرس مطرح می­شود این است که افزونه یعنی چه؟.. از آن­جایی که ووکامرس خود یک افزونه است، بنابراین اینکه بخشی از این مطلب را به پاسخ سوال افزونه یعنی چه؟ اختصاص دهیم، جزء ملزومات به حساب می­آید.

در تعریف افزونه یا پلاگین به نوعی نرم افزار کوچک اطلاق می­شود که بسیار کاربردی است و می­توان از طریق قابلیت­ها و امکاناتی که دارد به برنامه اصلی یک سری امکانات جانبی و مکمل را اضافه نمود. ناگفته نماند که در بیشتر برنامه ­های مطلوب و کاربردی افزونه به صورت جانبی عمل می­کند و باید آن را دانلود نموده و نصب کنید.

البته افزونه­ هایی که به صورت مجزا قابلیت نصب و حذف دارند کاربرد بیشتری را ارائه می­دهند، چرا که بالطبع نوع نیاز هر یک از کاربران با دیگری متفاوت می­باشد و خوب است که هر کاربر با توجه به نیازی که دارد افزونه مورد نظر خود را نصب کند.

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است که می­توان از طریق آن یک سایت راه اندازی کرد. این سیستم دارای افزونه­ یا پلاگین­هایی است که کاربران آن بر اساس نیازی که دارند آن­ها را نصب می­کنند. بنابراین افرادی که می­خواهند برای ساخت یک سایت فروشگاهی یا آنلاین شاپ اقدام کنند و می­خواهند ساخت این سایت بدون کد زنی و از طریق وردپرس یاشد باید از افزونه ووکامرس استفاده کنند. لازم به ذکر است که نصب افزونه در وردپرس به سهولت چند کلیک ساده در یک موتور جستجوگر مانند گوگل است.

ووکامرس

افزونه ووکامرس

طبق چیزی که پیش از این به آن اشاره کردیم، ووکامرس یک افزونه فروشگاه ساز وردپرسی است که می­توان به وسیله آن یک فروشگاه اینترنتی بزرگ و مجهز تاسیس کرد و محصولات خود را یا خدماتی را به صورت آنلاین به فروش رساند و یا ارائه نمود. افزونه ووکامرس در چند سال اخیر بسیار مورد استفاده قرار گرفته است و کاربران زیادی را مجذوب خود ساخته است؛ چرا که کسب و کارهای اینترنتی بیشترین طرفدار را دارند و امروزه اکثریت مردم ترجیح می­دهند که کارها و خریدهای خود را بدون نیاز به رفت و آمد انجام دهند.

لذا قالب­های زیادی برای ووکامرس طراحی شده و افزونه­های بساری برای آن کد نویسی شده است. بنابراین افزونه ووکامرس می­تواند تمام محدودیت­های ساخت سایت فروشگاهی را از میان بردارد.

همچنین قابل بیان است که افزونه ووکامرس در جهان تجارت الکترونیک بسیار کاربرد دارد و از طریق آن می­توان به سهولت به دنیای تجارت اینترنتی قدم گذاشت. البته منظور از فروشگاه اینترنتی این نیست که شما تنها توانید یک آنلاین شاپ راه اندازی کنید، موارد زیادی مانند ارائه خدمات، به اشتراک گذاری ویدئو و تصویر، نشر دیدگاه، آموزش و.. وجود دارند که با استفاده از ووکامرس می­توان محیط وردپرسی را برای ارائه آن­ها آماده نمود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید افزونه قدرتمند ووکامرس برای اولین به وسیله Woo Themes راه اندازی شد و در ادامه به سبب قدرت و محبوبیت بالایی که کسب کرده بود، خود وردپرس آن را خریداری نمود.

امکانات ووکامرس چیست؟

در پاسخ به اینکه امکانات ووکامرس چیست؟ باید بگوییم که این افزونه به واسطه مزایایی که دارد امکانات بسیاری را شامل می­شود. از نمونه مهم­ارین امکاناتی که برای افزونه ووکامرس تعریف می­شود این است که به کاربر امکان نظارت و مدیریت شخصی می­دهد، یعنی شما خودتان قادر خواهید بود که بر عملکرد فروشگاه­تان نظارت کنید و حتی هر تغییری که نیاز است در طراحی آن ایجاد کنید.

از دیگر مزایا یا امکاناتی که وجود دارد این است که به صورت کاملا رایگان در اختیار کاربران  قرار می­گیرد و به نحوی با وردپرس اادغام می­شود.

همچنین که ووکامرس به عنوان یک افزونه متن باز شناخته می­شود و شما می­توانید تغییرات مورد نظرتان را بر روی کدهای نوشته شده اعمال کنید. انجام این عملیات نیز رایگان است و از آن­جایی که این افزونه به وسیله زبان برنامه نویسی قدرتمند PHP توسعه یافته است، برای شما این امکان را فراهم می­کند که یک سایت فروشگاهی کامل و مجهز را راه اندازی کنید.

ووکامرس

با تمام این اوصاف می­توان به این نتیجه دست یافت که افزونه ووکامرس باید از امکانات زیادی بهره برده باشد که از جمله امکانات ووکامرس می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای قسمتی برای گزارش هوشمند با دقت بالا
  • دارای قالب­های مجزا برای قسمت­های مختلف
  • پشتیبانی از همه افزونه­ هایی که برای سئو وردپرس هستند
  • به سیستم پست ایران وصل می­شود
  • فارسی سازی شده تا کاربران ایرانی با آرامش خاطر بیشتری از آن بهره ببرند
  • از نظرات و دیدگاه مشتریان برای محصولات بهره می­گیرد
  • امکان نمایش جزئیات فروش
  • دارای سیستم انبار گردانی برای مدیریت و نظارت بر محصولات
  • دارای امکان نصب درگاه پرداخت برای دریافت وجه در سایت فروشگاهی

قابل توجه است که با بهره­گیری از افزونه وردپرس نیازی به پرداخت هزینه طراحی سایت وجود نخواهد داشت. همچنین که این پلاگین شما را از کد نویسی نجات می­دهد و قادر خواهید بود که فروشگاه خود را در کوتاه­ترین زمان ممکن راه اندازی کنید.

از سوی دیگر امکان قرار دادن محصول در سایت با تمام جزئیات وجود دارد و اینکه محصولات شما می­توانند از نوع فیزیکی یا دانلودی نیز باشند.

نظارت بر روی آمار فروش اجناس به سبب امکان نظارت و مدیریت سایت برای شما فراهم می­شود. همچنین که در پایان فروش قادر خواهید بود از مشتریان خود پشتیبانی کنید و خدمات پس از فروش ارائه دهید.

از جمله امکانات وردپرس که با یادگیری می­توانید از آن­ها بهره ببرید، شامل موارد زیر هستند:

  • قالب­های وردپرس
  • افزونه­ های وردپرس
  • ارائه نمودار فروش
  • امکان حمل و نقل در ووکامرس

مزایا و معایب ووکامرس چیست؟

در پاسخ به سوال مزایا و معایب ووکامرس چیست؟ می­توانیم موارد زیر را مذکور شویم:

مزایای ووکامرس

رایگان بودن این افزونه

شاید بتوان ادعا کرد که بهترین و مهم­ترین مزیت این افزونه که پیش از این به آن اشاره کردیم، رایگان بودنش است. به این صورت که بدون پرداخت هزینه قادر به دانلود و نصب آن خواهید بود. البته برای بهره گیری از یک سری امکانات جانبی و پیشرفته نیاز به خریداری و پرداخت مبلغ وجود دارد. همچنین که تهیه هاست برای نصب این سیستم الزامی است.

نصب سریع و آسان

برای نصب ووکامرس به دانش اولیه بسیاری نیاز ندارید و می­توانید تنها با آشنایی وردپرس به راحتی نسبت به نصب ووکامرس اقدام کنید. البته به منظور انجام تنظیمات بهتر و کارایی بیشتر لازم است که با این پلاگین آشنایی بیشتری داشته باشید که این آموزش­ها به صورت کاملا رایگان در سایت­های مختلف قرار گرفته­ اند.

تنوع در قالب

برای فروشگاه ساز ووکامرس پوسته ­ها و قالب­های زیادی وجود دارد. البته به علت وجود قالب­های متنوع برای وردپرس این امر طبیعی است.

در دسترس بودن توسعه دهندگان

بدیهی است که افزونه ووکامرس جزئی از سیستم مدیریت محتوا وردپرس را شامل می­شود، لذا با در نظر گرفتن اینکه تعداد افراد بسیاری در سطح جهانی عضو کاربران وردپرس هستند می­توان گفت که توسعه دهنده و متخصص وردپرس همیشه در دسترس است و برای رفع مشکلات می­توان به راحتی به آن­ها مراجعه کرد. همچنین که توسعه دهندگان وردپرس تا حد زیادی در رابطه با پلاگین ووکامرس اطلاعات دارند، به همین جهت می­توانید تغییرات مورد نیاز فروشگاه را با کمک آن­ها انجام دهید.

امکان بروزرسانی منظم

پلاگین ووکامرس به صورت متعدد در حال بروزرسانی است و به منظور رفع ایرادات و اشکلاتی که وجود دارند درست همانند سیستم وردپرس نسخه جدیدی از خود را عرضه می­کند.

وجود افزونه ­های بسیار

ووکامرس یک افزونه از وردپرس است اما با این وجود برای مکمل بودن این پلاگین و افزودن امکاناتی به آن، افزونه ­هایی وجود دارند که برای خودِ ووکامرس تعریف می­شوند. اکثرثیت این افزونه ­ها رایگان هستند اما برخی از موارد پیشرفته­تر را باید خریداری نمود.

همه کاره بودن افزونه ووکامرس

این افزونه می­تواند امکان خرید و فروش هر نوع کالا و خدماتی را فراهم می­آورد که به صورت پستی و آنلاین، فیزیکی و دانلودی و..  در اختیار کاربران قرار می­گیرند.

ووکامرس

معایب ووکامرس

عدم وجود پشتیبان مشخص

همانطور که گفتیم توسعه دهنگان و متخصصین زیادی وجود دارند که در زمینه وردپرس و ووکامرس تخصص دارند، اما همین که این تعداد در سطح جهانی بسیار زیاد هستند موجب سردرگمی کاربر می­شود.

سئو و بهینه سازی

به طور کلی پلاگین ووکامرس سئو مطلوبی دارد اما با این حال با برخی از معیارهای سئو اعم از Page Doubling و Canonical URLs مشکل دارد و آن­ها را رفع نکرده است.

وجود محدودیت

تمام مزیت­هایی که بیان کردیم برای یک افزونه هستند و طبیعی است که هر کدام محدودیت­ها و نواقصی را شامل شوند.

آپدیت­های متعدد

گفتیم که بروزرسانی مکر ووکامرس می­تواند جزء مزایای آن باشد اما اینکه به صورت پی در پی آپدیت جدید ارائه می­شود واقعا می­تواند موجه خستگی و سر رفتن حوصله کاربر شود.

سرعت کم و کندی

عدم یکپارچگی سیستم فروشگاه از ووکامرس سبب خواهد شد که با بالا رفتن تعداد محصولات و فعالیت سایت با کندی و سرعت کم مواجه شوید.

با توجه به مزایا و معایب ووکامرس می­توان گفت که تعداد مزایای آن بسیار بیشتر است و در صورتی که از آن درست استفاده کنید، می­توانید بهترین فروشگاه اینترنتی را سازنده باشید.

چطور با ووکامرس فروشگاه اینترنتی ایجاد کنیم؟

نصب اتوماتیک قابلیتی است که در نسخه جدید ووکامرس اعمال شده است. از این رو دیگر برای نصب و راه اندازی فروشگاه اینترنتی از طریق پلاگین ووکامرس دچار مشکل نخواهید شد و می­توانید به سادگی و تنها با چند کلیک و در چند مرحله کوتاه و آسان، فروشگاه اینترنتی یا آنلاین شاپ خود را نصب و راه اندازی کنید.

در صورتی که تمایل به ایجاد یک کسب و کار دارید و نمی­دانید باید از چه طریقی اقدام کنید، چرا به افزونه ووکامرس اطمینان نمی­کنید؟ شروع یک کسب و کار اینترنتی با وردپرس پیشنهاد مناسبی برای شما است.