DNS مخفف Domain Name System است که یکی از اصلی‌ترین ارکان سرچ اینترنتی محسوب می‌شود. همه کاربران اینترنت بدون این‌که متوجه باشند، به هنگام وب‌گردی دی ان اس را به کار می‌برند. اگر بخواهیم تعریف دقیقی از سیستم نامگذاری دامنه یا همان دی ان اس ارائه دهیم، لازم است بگوییم که آن‌ها درواقع کامپیوترهایی هستند که آدرسIP را به URL وب‌سایت و بالعکس تبدیل می‌کنند.

وظیفه  DNSاین است که دامنه وب‌سایت را به هاست اتصال دهد تا اطلاعات صفحات وب بدون هیچ مشکلی به بازدیدکنندگان نشان داده شود. در گذشته که اینترنت به اندازه عصر حاضر پیشرفته نبود، تعداد کمی وب‌سایت‌ وجود داشت که با آدرس آی‌پی شناسایی می‌شدند. پس از این‌که تعداد سایت‌های فعال افزایش پیدا کرد، DNS  های امروزی روی کار آمدند تا شناسایی وب‌سایت‌ها آسان‌تر شود.

به لطف دی ان اس دیگر کاربران مجبور نیستند که آدرس‌های پیچیده و طولانی آی پی را در ذهن خود نگه دارند. بلکه تنها با دانستن نام سایت می‌توانند به اطلاعات موجود در صفحات وب دسترسی داشته باشند.

وقتی که آدرسی مانند google.Com را در مرورگر خود وارد می‌کنید، این آدرس نخست به سروری که فایل‌های سایت گوگل در آن قرار گرفته است، متصل می‌شود. حال برای یافتن سرور گوگل باید آدرس آی پی آن در دسترس باشد. پس در این حالت اسم وب‌سایت گوگل به آدرس IP آن تغییر می‌کند تا اتصال به سرور ایجاد شود.

با توجه به مطالب فوق هنگامی که قصد راه‌اندازی سایت دارید و هاستی را برای این کار خریداری می‌کنید، باید بتوانید دامنه خود را بر روی این فضای میزبانی ست نمایید. این همان کاری است که توسط سیستم نامگذاری دامنه انجام می‌شود، یعنی از طریق DNS آدرس آی پی دامنه با وب هاستینگ یکی شده و امکان فراخوانی سایت شما را فراهم می‌آورد.

چرا به دی ان اس نیاز داریم؟

اگر دامنه و هاست خود را از دو شرکت جداگانه تهیه کرده باشید، لازم است تغییرات مربوط به دی ان اس را در سرویس ارائه دهنده میزبانی اعمال کنید، غیر این صورت نمی‌توانید از دامنه استفاده نمایید.

دی ان اس به منزله دفترچه تلفن اینترنت است. تصور کنید که نام یکی از دوستان قدیمی خود را به خاطر می‌آورید اما شماره تلفن او را فراموش کرده‌اید. در چنین شرایطی بلافاصله به دفترچه تلفن خود مراجعه نموده و از روی اسم فرد شماره تلفن او را می‌یابید. سیستم نامگذاری دامنه نیز خدمات مشابهی را در فضای اینترنت ارائه می‌دهد.

هنگامی که نام سایت خاصی را در مرورگر خود وارد می‌کنید، رایانه شما از dns استفاده نموده تا بتواند نام دامنه را به آدرس‌های آی پی موردنظر تبدیل نماید. از این‌رو برای سهولت دسترسی به سایت‌ها به DNS  نیازخواهید داشت و بدون وجود آن فرآیند سرچ تقریباً غیرممکن می‌شود.

حال ممکن است این سوال برای‌تان پیش آمده باشد که دی ان اس چگونه این کار را انجام می‌دهد. طرز عملکرد سیستم نامگذاری دامنه به صورت زیر است:

DNS

درخواست اطلاعات

هنگامی که نام دامنه‌ای را در مرورگر خود جستجو می‌کنید، قبل از هرچیزی رایانه شما حافظه پنهان DNS را مورد بررسی قرار می‌دهد و سایت‌های را که به تازگی مشاهده نموده‌اید، چک می‌کند. اگر سیستم شما نتواند آدرس موردنظر را بیابد، درخواست جستجوی دی ان اس را ارسال می‌کند.

فرستادن درخواست به سرور اصلی

چنانچه رکورد مورد نظر در سرورهای دی ان اس پیدا نشد، در گام بعدی درخواست به سرورهای اصلی ارسال می‌شود. سرور اصلی یک شبکه بسیار بزرگ و گسترده را تشکیل می‌دهد، پس برای پیدا کردن آی پی مربوطه سرورها به طور سلسله مراتبی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

ارسال درخواست پیدا  کردن IP به TLD name server

از آنجا که جستجوی آی پی مربوط به سایت بر اساس نام دامنه انجام می‌گیرد، زمانی‌که آدرس IP در یکی از  سرورها وجود نداشت، درخواست یافتن آن به سرور TLD فرستاده می‌شود.  TLDدر واقع سرور پسوند دامنه است و طرز عملکرد آن به این صورت است که پسوند دامنه را می‌خواند و فرآیند جستجو را به ‌Server Name انتقال می‌دهد.

فرستادن درخواست به سرور احراز اعتبار

در سرور احراز اعتبار یک‌سری داده‌ها و اطلاعات بسیار دقیق در مورد دامنه‌های مختلف وجود دارد. به همین دلیل این سرور قادر است اطلاعاتی کاربردی در مورد صحت اعتبار دامنه ارائه دهد.

ارسال اطلاعات آدرس IP

داده‌های موجود در آدرس آی پی تا زمان معینی در حافظه محلی حفظ می‌شود تا اگر کاربر مجدداً چنین درخواستی داشت، از تکرار کل این پروسه جلوگیری گردد.

DNS

دریافت پاسخ

در گام نهایی کامپیوتر آدرس آی پی را از سرور دریافت می‌کند. در اینجاست که کاربر می‌تواند به سایت مورد نظر خود دسترسی داشته باشد.

 DNSپویا (DDNS) چیست و چه کار می ‌کند؟

DDNS مخفف عبارت Dynamic DNS است که درواقع به‌عنوان یک راه‌کار خودکار برای به‌روز رسانیName Server  شناخته می‌شود. مزیت به کار بردن روش مذکور این است که دیگر نیاز نیست کاربر رکوردهای dns را به‌روز رسانی کند. در مواقعی که سرور هاستینگ اقدام به تغییر آدرس آی پی خود می‌کند، DNS پویا برای آپدیت رکوردهای A و AAAA کاربرد فراوانی دارد.

طرز عملکرد دی ان اس پویا به این صورت است که مدام آدرس‌های آی پی را از نظر تغییرات احتمالی مورد بررسی قرار می‌دهد. پس هنگامی که IP تغییر نماید، این سرویس بلافاصله آدرس مورد نظر را آپدیت می‌کند.

DDNS برای افرادی که تمایل دارند سایت خود را در سرور شخصی میزبانی نمایند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر بخواهید یک آی پی عمومی ثابت داشته باشید، هزینه زیادی به شما تحمیل می‌شود، در حالی‌که دی ان اس پویا به دلیل ارزان بودن، نقش موثری در کاهش هزینه‌ها دارد. علاوه‌بر آن پس از تنظیم کردن DDNS هنگامی که آدرس آی پی تغییر کند، لازم نیست که تمام رکوردها آپدیت شوند. استفاده از DDNS مزیت‌های بسیار زیادی را به همراه دارد که در ادامه بیان می‌شوند.

  • سهولت دسترسی

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از dns پویا این است که می‌توانید به راحتی و بدون هیچ‌گونه دغدغه‌ای به سرور خود دسترسی داشته باشید. زیرا حتی اگر آدرس آی پی تغییر کند، در فعالیت‌های شما کوچکترین اختلالی به وجود نمی‌آید.

  • مقرون به‌صرفه بودن

به کار بردن DDNS هزینه‌ها را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. پس می‌توانید به طور همزمان چندین آدرس آی پی در اختیار داشته باشید؛ بدون این‌که بین آن‌ها تداخل ایجاد شود.

  • عدم نیاز به مدیر شبکه

با این روش قادر خواهید بود خودتان به تنهایی تنظیمات را چک کرده و در صورت نیاز آن‌ها را دوباره اعمال نمایید.

تفاوت DDNS و DNS در چیست؟

DDNS و DNS تفاوت‌هایی با هم دارند که بعضی از کاربران از آن اطلاع ندارند. برای مثال در‏ سیستم نامگذاری دامنه معمولی می‌توانید یک نام خاص را برای آی پی ثابت درنظر بگیرید؛ در حالی‌که در dns پویا یک نام ثابت به آی پی پویا اختصاص داده می‌شود. به عبارت دیگر DNS معمولی تنها با IP های ثابت یا همان استاتیک کار می‌کند؛ در صورتی‌که DDNS قابلیت پشتیبانی از آی پی های پویا را نیز دارد.

با توجه به این‌که پروتکل به کار رفته در هر دوی آن‌ها از نوع TCP/IP است، می‌توان گفت که DNS پویا برای مجموعه‌های کوچک و سیستم‌های خانگی بهترین گزینه محسوب می‌شود. برای استفاده از دی ان اس پویا می‌توانید با یک شرکت ارائه دهنده این خدمات تماس گرفته و نرم افزاری را که عرضه می‌کنند، بر روی کامپیوتری که برای میزبانی انتخاب نموده‌اید، نصب کنید. وظیفه برنامه نصب شده این است که تغییرات آدرس آی پی پویا را به طور پیوسته مانیتور کند.

به طور کلی تفاوت DDNS و DNS در موارد زیر خلاصه می‌شود.

تفاوت از نظر اسم

اولین فرقی که بین DNS معمولی و DNS پویا وجود دارد، تفاوتی است که بین نام آن‌ها به چشم می‌خورد. به بیان دیگر زمانی که واژه DNS را به کار می‌برید، منظور همان سیستم نامگذاری دامنه معمولی است؛ اما دی ان اس پویا با عبارت DDNS نشان داده می‌شود.

تفاوت در قیمت

DNS پویا نسبت به DNS معمولی قیمت مناسب و مقرون به‌صرفه‌ای دارد. حتی احتمال این‌که بتوانید آن را از یک‌سری سایت‌های خاص به صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه دریافت کنید، وجود دارد. البته بعضی از سایت‌ها نیز دی ان اس معمولی را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند، اما اغلب آن‌ها کیفیت پایینی دارند و کاربردی نیستند.

تفاوت در کارکرد

سیستم نامگذاری دامنه وظیفه دارد آدرس‌های آی پی را به نام دامنه تبدیل کند. بنابراین در مواردی که آی پی مدنظر ثابت باشد، کاربر نیاز به استفاده از دی ان اس ثابت یا همان معمولی دارد. از طرف دیگر چنانچه آی پی داینامیک باشد، باید دی ان اس های پویا یا داینامیک مورد استفاده قرار گیرند.

تفاوت در کاربرد

فرق دیگر DDNS و DNS این است که هر کدام از آن‌ها برای دسته خاصی از افراد کاربرد دارند. پس اگر می‌خواهید بدانید که کدامیک از آن‌ها برای شما مناسب است، باید انتخاب را با توجه به هدف و نوع کاربری خود انجام دهید.

به عنوان مثال اگر قصد دارید، از این سرویس‌ها برای ترید در بازارهای مالی استفاده کنید، آی پی های ثابت گزینه مناسب‌تری هستند. چون این‌گونه فعالیت‌ها حساسیت فوق‌العاده‌ای داشته و نیاز به ثبات دارند. پس در صورتی‌که بخواهید از IP های متغیر برای فعالیت‌های حساسی مانند ترید استفاده نمایید، امکان دارد که نتوانید با سرورها اتصال برقرار کنید. اما برای کاربردهای روزمره و فعالیت‌های خانگی توصیه می‌شود که دی ان اس های ثابت را برگزینید.

DNS

کاربردهای مهم دی ان اس چیست؟

برای راه‌اندازی وب‌سایت قبل از هر چیزی به یک دامنه احتیاج دارید. پس از خرید دامنه از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاستینگ، حال باید این دامنه به نوعی به سایت موردنظر اشاره کند. درست در همین جاست که نقش دی‌ ان‌ اس‌ پررنگ می‌شود. به عبارت دیگر DNS موظف است که دامنه خریداری شده را به یک‌سری آی‌پی‌های خاص تبدیل نماید تا از این طریق هاست به سرور فروشنده دامنه متصل شود.

کاربرد دیگر سیستم نامگذاری دامنه این است که استفاده از اینترنت را برای کاربران آسان می‌کند. تصور نمایید که برای بازدید از سایت‌ها مجبور بودید آدرس IP آن‌ها را به‌کار ببرید؛ در این‌صورت یک سرچ ساده بسیار سخت و زمان‌بر می‌شد. اما به لطف دی ان اس بازدید از وب‌سایت‌های مختلف بسیار راحت شده است.

وظیفه دیگر DNS این است که آدرس‌های آی‌پی را به طور منظم آپدیت کرده تا در صورت تغییر آن‌ها بازدیدکنندگان بتوانند بدون مشکل به سایت مورد نظر دسترسی داشته باشند.

همانطور که قبلا هم اشاره شد کاربرد اصلی DNS است که هاستینگ مورد نظر را به سرورهای ذخیره کننده اطلاعات مربوط به دامنه اتصال دهد. برای درک بهتر از عملکرد دی ان اس بهتر است که اطلاعاتی نیز در مورد DNS Server داشته باشید.

DNS Server دیتابیس‌های بسیار بزرگی هستند که مجموعه‌ای از دامنه‌ها و آی پی های مرتبط با آن‌ها را دربر می‌گیرند و وظیفه آن‌ها این است که به لود شدن و بالا آمدن صفحات وب کمک کنند. در شرکت‌‌های هاستینگ تعدای زیادی دی ان اس وجود دارد که همه آن‌ها باهم در ارتباط هستند. اگر شرکت نام سایت خاصی را به سرور بیفزاید، حداکثر ظرف مدت دو روز با سایر dns های موجود در جهان هماهنگ می‌شود.  DNS Server انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • Root nameserver
  • Authoritative nameserve
  • DNS recursor
  • TLD nameserver