چگونه اقدام به ثبت سایت در گوگل کنیم؟ آیا با گوگل سرچ کنسول آشنایی دارید؟ همان‌طور که می‌دانید سرچ کنسول یا گوگل وبمستر تولز سرویسی است که از سوی گوگل به صورت رایگان ارائه شده است. اگر کار با این ابزار را به درستی آموزش دیده باشید، می‌دانید که اطلاعات و آمارهای دقیقی از تحلیل وضعیت سایت و مشکلات احتمالی آن در اختیارتان قرار می‌دهد. پس از طراحی یک سایت مهم‌ترین قدمی که باید بردارید ثبت آن در کنسول گوگل است. برای آموزش گام به گام ثبت سایت در گوگل تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سرچ کنسول گوگل یا گوگل وبمستر تولز چیست؟

سرچ کنسول (Search Console) را می‌توان یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای گوگل دانست که به صورت رایگان در اختیار همه صاحبین وبسایت‌ها قرار دارد. زمانی که برای اولین بار وارد این ابزار می‌شوید، احتمالا همه چیز سخت و پیچیده به نظر برسد اما با کمی تسلط بر بخش‌های مختلف این ابزار، به آمار و تحلیل‌‌های دقیقی خواهید رسید. ثبت سایت در گوگل تنها یکی از اقداماتی است که از طریق این ابزار می‌توانید انجام دهید. از گوگل سرچ کنسول با هدف‌های دیگری نیز می‌توان استفاده کرد:

  • تعداد دفعات مشاهده سایت شما توسط مخاطب با جزئیات دقیق. تعداد کلیک بر روی هر صفحه از سایت، تعدا دفعاتی که یک صفحه از سایت شما در نتایج گوگل به کاربر نمایش داده شده است، کلمات کلیدی که کاربر با جستجوی آن‌ها وارد سایت شما شده‌اند، جایگاه یا رتبه هر یک از صفحات سایت در نتایج گوگل و… همگی از طریق ابزار سرچ کنسول قابل تحلیل و بررسی هستند.
  • گزارش وجود هرگونه مشکل در بخش‌های مختلف سایت.
  • گزارش وضعیت لینکسازی داخلی و خارجی سایت (تعداد لینک‌ها، تعداد سایت‌هایی که به سایت شما لینک داده‌اند و…) .
  • گزارش مشکلات مرتبط با نسخه موبایل سایت.
  • علاوه بر ثبت سایت در گوگل، از طریق این ابزار می‌توانید هر صفحه جدیدی که ایجاد کردید را نیز در گوگل ثبت کنید.

ثبت سایت در گوگل

گوگل چطور سایت شما را پیدا می‌کند؟

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن شما را نیز به خود مشغول کرده باشد، این است که گوگل چگونه و از چه طریقی سایت ما را پیدا می‌کند؟ همان‌طور که می‌دانید، پیش از اینکه گوگل بتواند صفحات سایت ما را به کاربران نمایش دهد، باید این صفحات را دیتابیس خود ذخیره کرده باشد؛ پس خزنده‌های این موتور جستجو باید سایت ما را پیدا کرده باشند. ضرورت ثبت سایت در گوگل نیز همین است.

برای درک بهتر این مسئله که گوگل چگونه سایت ما را پیدا می‌کند، ابتدا باید با مفاهیمی چون کراولینگ و ایندکسینگ آشنا شوید. فرایند دیده شدن سایت توسط گوگل و ثبت آن در پایگاه داده خود، یک فرایند دو مرحله‌ای است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

قدم اول؛ کراول سایت توسط کراولرهای گوگل

کراولینگ (crawling) یا اکتشاف اولین مرحله برای پیدا کردن سایت توسط خزنده‌های گوگل است. ربات‌هایی که به آن‌ها کراولر یا خزنده گفته می‌شود، دائما در حال جستجوی محتوای جدید و اضافه کردن این دیتاهای جدید به دیتابیس خود هستند. زمانی که شما سایت جدیدی راه‌اندازی کرده و اقدام به ثبت سایت در گوگل می‌کنید، به عبارتی آدرس سایت خود را در اختیار خزنده‌های گوگل قرار می‌دهید تا زودتر سایت شما را دیده و ایندکس کنند.

در صورت عدم ثبت آدرس سایت در گوگل، ممکن است تا مدت‌های زیادی هیچ یک از صفحات سایت شما توسط گوگل دیده نشود. بنابراین ثبت سایت در سرچ کنسول یکی از ضروری‌ترین اقداماتی است که پس از طراحی سایت خود باید انجام دهید.

قدم دوم؛ ایندکس شدن سایت توسط گوگل

برای اینکه فرایند دیده شدن یک سایت توسط یک گوگل و ثبت دیتای این سایت در پایگاه داده آن تکمیل شود، گام بعدی ایندکس شدن صفحات سایت است. ایندکس (Index) به معنای فهرست شدن آدرس صفحات‌ سایت‌ها یا همان URLها در دیتابیس گوگل است که از سوی خزنده‌های این موتور جستجو به تایید رسیده‌اند.

مهم‌ترین موضوعی که در ایندکسینگ سریع‌تر صفحات یک سایت تاثیر زیادی دارد، لینسکازی داخلی اصولی است چراکه گوگل بات یا همان خزنده‌های گوگل، از طریق لینک‌های داخلی است که صفحات جدید را پیدا می‌کنند. بنابراین علاوه بر آنکه پس از ساخت هر صفحه جدید باید اقدام به ثبت آدرس آن صفحه در سرچ کنسول کنید، لازم است که یک استراتژی اصولی نیز برای لینکسازی داخلی صفحات سایت خود داشته باشید. با لینکسازی درست، سرعت ایندکس شدن صفحات سایت چندین برابر خواهد شد.

ثبت سایت در گوگل

آیا سایت شما در گوگل ثبت شده است؟

چگونه متوجه شویم سایت ما در گوگل ثبت شده است یا خیر؟ پس از آنکه اقدام به ثبت سایت در گوگل کردید، با یک روش می‌توانید تست کنید و متوجه شوید که چه صفحاتی از سایت ایندکس شده‌اند. وارد قسمت سرچ گوگل شده و عبارت زیر را جستجو کنید:

Site:sample.com

این آدرس به صورت سمپل وارد شده است. شما باید آدرس یا url سایت خود را وارد کنید. با جستجوی این عبارت، صفحاتی از سایتتان که ایندکس شده باشند را به شما نمایش خواهد داد. همچنین می‌توانید تعداد صفحات از سایت که ایندکس شده‌اند را نیز مشاهده کنید. اگر پس از جستجوی عبارت سایت دو نقطه آدرس سایتتان، هیچ نتیجه‌ای یافت نشد، به این معنی است که سایتتان هنوز توسط گوگل ایندکس نشده است.

توجه داشته باشید که دقیقا پس از واژه سایت بدون هیچ فاصله‌ای دو نقطه بگذارید و آدرس سایتتان بعد از دو نقطه نیز باید بدون هیچ فاصله‌ای درج شده باشد. حین نوشتن نام دامنه سایت، نیازی به درج www یا http نیست. نام دامین را بدون پیشوند بعد از سایت دو نقطه درج کنید تا تمام صفحات از این سایت را که تاکنون ایندکس شده است را نمایش دهد.

نحوه ورود به گوگل سرچ کنسول

برای ورود به سرچ کنسول ابتدا باید اقدام به ثبت سایت در گوگل کرده باشید. به عبارتی اولین گام این است که سایت خود را در سرچ کنسول ثبت کنید. سپس ورود به سرچ کنسول بسیار ساده است. کافیست ابتدا این ابزار را در مرورگر خود جستجو کنید. هنگام ثبت آدرس یک سایت در این ابزار، یک ایمیل و رمز عبور ثبت خواهید کرد. پس از ثبت سایت، اولین باری که می‌خواهید وارد این ابزار شوید، باید این ایمیل را به همراه رمز عبور وارد کنید. به همین سادگی می‌توانید وارد ابزار سرچ کنسول شوید. اما پیش از آن باید آدرس سایت را در سرچ کنسول اضافه کرده باشید. در ادامه به آموزش ثبت سایت در گوگل پرداخته‌ایم.

ثبت سایت در گوگل

روش‌های ثبت سایت در گوگل

برای ثبت سایت در گوگل ابتدا لینک زیر را در سرچ گوگل جستجو کنید.

https://search.google.com/search-console/welcome

با وارد شدن به لینک فوق، صفحه‌ای برای شما به نمایش در خواهد آمد که دو انتخاب برای ثبت سایت پیش روی شما قرار داده است. شما می‌توانید از طریق URL Prefix یا روشDomain اقدام به ثبت آدرس سایتتان در این ابزار کنید.

1.     تایید گوگل سرچ کنسول با استفاده ازDomain یا TXT Record

یکی از راه‌های ثبت سایت در گوگل، استفاده ازDomain یا TXT Record است. از این روش زمانی استفاده می‌کنیم که قصد داشته باشیم یک دامنه و تمامی ساب دامنه‌های متصل به آن را در سرچ کنسول ثبت کنیم. در کادر پایین صفحه در قسمت تایید از طریق دامنه، آدرس سایت خود را وارد کرده و سپس بر روی CONTINUE کلیک کنید. سپس صفحه‌ای با عنوان Verify domain ownership via DNS record برای شما به نمایش درخواهد آمد که یک کد تایید در اختیارتان قرار داده است. در سمت راست صفحه بر روی copy کلیک کنید.

پس از آن وارد دایرکت ادمین سایت خود شوید. در دایرکت ادمین خود در میان آیکون‌ها به دنبال مدیریت DNS بگردید و بر روی آن کلیک کنید. برای ایجاد رکورد باید بر روی آیکون ADD RECORD کلیک کرده و از قسمت Record Type حالت TXT را انتخاب کنید. در قسمت Name آدرس سایتتان را وارد کنید و یک نقطه در انتهای سمت راست آدرس بگذارید. در پایان در کادر مربوط به Value کدی که کپی کرده بودید را وارد کرده و ADD را بزنید.

پس از طی کردن این مراحل رکورد ایجاد می‌شود. توجه داشته باشید که ثبت این رکورد در سرور ممکن است کمی زمان ببرد. پس از ثبت رکورد مجددا وارد سرچ کنسول شوید و بر روی Verify کلیک کنید. اگر یک کادر سبز رنگ با عنوان Ownership auto verified مشاهده کردید، به این معنی است که مراحل را به درستی طی کرده و ثبت سایت در گوگل نهایی شده است.

2.     ثبت سایت در گوگل از طریق روش URL Prefix

تایید گوگل سرچ کنسول از طریق URL Prefix روش دیگری است که برای ثبت سایت در گوگل می‌توانید از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که از این روش زمانی استفاده می‌کنیم که قصد داشته باشیم تایید به صورت ویژه برای یک آدرس انجام شود. این روش، خود دارای 5 روش دیگر برای ثبت سایت در گوگل است که دو مورد از رایج‌ترین آن‌ها عبارتنداز:

1.     به کمک آپلود فایل HTML در روت

ساده‌ترین روش ثبت سایت در گوگل از طریق روش URL Prefix این است که فایلی با پسوند html که گوگل در اختیارتان قرار می‌دهد را در روت سایت خود آپلود کنید.

2.     قرار دادن تگ HTML در هدر سایت

همانند روش قبل ابتدا باید فایل html را کپی کنید. اگر سایتتان وردپرسی نباشد، برای ثبت سایت از طریق این روش ممکن است کمی اذیت شوید و نیاز باشد که با طراح سایت خود ارتباط بگیرید. اما در سایت‌های وردپرسی از طریق بخش ویرایشگر پوسته می‌توانید به تگ مورد نظر دسترسی پیدا کنید.

روش ثبت صفحه جدید سایت در گوگل

اگر از پیش اقدام به ثبت سایت در گوگل کرده باشید، ایندکس شدن صفحات جدیدی که برای سایت می‌سازید به صورت طبیعی و از طریق لینکسازی‌هایی که انجام داده‌اید، به مرور زمان صورت می‌گیرد. اما اگر می‌خواهید به فرایند ایندکس شدن صفحات جدید سرعت بدهید، باید از سایت مپ استفاده کنید. همچنین می‌توانید به صورت دستی از طریق سرچ کنسول درخواست ایندکس شدن صفحات جدید را بدهید. وارد این ابزار شوید و از نوار ابزار سمت راست، گزینه URL Inspection را انتخاب کنید. سپس در کادری بالا آدرس صفحه جدیدی که ساخته‌اید‌ را وارد کرده و بر روی REQUEST INDEXING کلیک کنید.

ثبت سایت در گوگل

معرفی نقشه سایت یا ثبت Sitemap در گوگل

چند روش برای ساخت سایت مپ یا نقشه سایت وجود دارد:

  • ساخت نقشه سایت با استفاده از ابزار sitemap سرچ کنسول
  • کمک گرفتن از افزونه‌های وردپرس مانند yoast

با کمک روش‌های فوق می‌توانید نقشه سایت خود را بسازید. بدین ترتیب هر صفحه جدیدی که ایجاد می‌کنید، آدرس آن به سایت مپ اضافه شده و در دسترس خزنده‌های گوگل قرار می‌گیرد.

چقدر طول می‌کشد گوگل صفحه را ایندکس کند؟

مدت زمان ایندکس شدن صفحات یک سایت در گوگل به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. اگر اجازه دهید به صورت طبیعی خزنده‌های گوگل صفحات سایت را ایندکس کنند، ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد تا صفحات شما در نتایج گوگل پدیدار شوند. اما با کمک ثبت صفحات جدید در سایت‌مپ یا درخواست ایندکس به صورت دستی از طریق سرچ کنسول، سرعت ایندکس شدن صفحات بسیار سریع‌تر شده است.