فایل Web.config یکی از ضروری ترین و مهم ترین فایل ها برای تنظیمات مجموعه ای از عملکردها در وب سایت است که دارای اهمیت زیادی در بهینه سازی فنی سایت نیز می باشد. انجام چنین تنظیماتی به واسطه این فایل، یقینأ موجب پیشرفت چشمگیر وبسایت شما خواهد شد اما پیش از آن می بایست چگونگی استفاده از آن را نیز فرا بگیرید. به همین منظور در ادامه این مطلب، قصد داریم اطلاعات لازم در خصوص این فایل، بخش ها و همچنین تنظیمات و نحوه پیکربندی آن را ارائه نمائیم. اگر شما نیز علاقمند به کسب اطلاعات لازم درباره فایل Web.config هستید پیشنهاد می کنیم که ما را تا انتهای این نوشتار همراهی کنید.

 

فایل وب کانفیگ (web config) چیست؟

پیش از ارائه هر گونه اطلاعاتی در رابطه با این فایل و نحوه استفاده و انجام تنظیمات آن، بهتر است بدانیم که اساسأ فایل وب کانفیگ چیست و در چه مواردی قابلیت استفاده دارد؟ در ابتدای این مطلب نیز اشاره کردیم که فایل Web.config از جمله ضروریات اصلی و مهم در پیکربندی یا همان کانفیگ تنظیمات در یک سایت ASP.net در وب سرور IIS می باشد.

درواقع اغلب وب سایت های نوشته شده به وسیله ASP.NET ، نیازمند چنین فایلی می باشند و معمولا هنگام نصب و استفاده از وب سرور IIS به صورت خودکار در پروژه ایجاد می گردد. به این ترتیب به محض آغاز برنامه نویسی با استفاده از ASP.NET، این فایل نیز تشکیل گردیده و برنامه نویس می بایست بهترین استفاده را از آن داشته و با ایجاد تغییرات امنیتی مناسب، فایل های خود را به شکلی صحیح مدیریت نماید.

بسیاری از برنامه نویسان ASP.NETمعتقدند، عملکرد فایل Web.config به حدی منعطف است که امکان کنترل و دستیابی به کلیه سطوح را فراهم نموده و مدیریت پروژه توسط برنامه نویس بهتر و با سهولت بیشتری صورت می گیرد. بنابراین می توان گفت این فایل برای استفاده از بسیاری برنامه ها و اطلاعات مهم امنیتی در برنامه نویسی ASP.NETیک ضرورت محسوب می شود که به مدیریت پروژه کمک می کند.

 

کارایی فایل وب کانفیگ در کجاست؟

به طور کلی تمامی برنامه های کاربردی وب در ASP.NET دست کم از یک فایل وب کانفیگ برخوردار هستند که محل قرارگیری آنها در داخل دایرکتوری برنامه کاربردی web در ASP.NET  بوده و عملکرد خوب و مناسب برنامه را در هنگام اجرا به دنبال دارد. به طور معمول، افرادی که به صورت حرفه ای به برنامه نویسی می پردازند بر اساس نیاز و در مواقع لزوم می توانند مقدار زیادی فایل Web.config تولید کنند. پس از آن، با توجه به فایل های قرار گرفته در داخل زیر دایرکتوری، اقدام به تنظیم و پیکربندی فایل های وب کانفیگ نموده و به این ترتیب امکان کنترل کلیه عملیات های صورت گرفته در منابع دایرکتوری وجود خواهد داشت.

به عنوان مثال اگر شما دارای یک دایرکتوری اصلی و دو دایرکتوری در زیرمجوعه آن باشید، لازم است جهت استفاده از فایل Web.config در داخل هر یک از دایرکتوری های زیرمجموعه، یک فایل قرار داده تا این فایل برای هر قسمت دارای یک عملکرد جداگانه باشد. البته تنظیمات هر قسمت نیز متناسب با نیاز و به شکلی به خصوص صورت می گیرد.

ساختار فایل Web.config چگونه است؟

ساختار فایل Web.config چگونه است؟

ساختار فایل Web.config چگونه است؟

کلیه فایل های وب کانفیگ از یک بخش پایه تشکیل شده اند که شامل دو تگ اصلی بوده و سایر موارد و محتویات مربوط به آنها در داخل این تگ ها واقع می گردند. بنابراین تقسیم بندی ساختار کلی یک فایل وب کانفیگ را می توان به صورت زیر ارائه نمود:

  • معرفی
  • تنظیمات

به این ترتیب متوجه شدیم که هر فایل Web.config دربردارنده دو بخش مهم و اساسی “معرفی و تنظیمات ” می باشد. بخش معرفی می بایست در داخل دو تگ <configsectons> و <configsections/> قرار بگیرد و بخش تنظیمات نیز شامل تنظیماتی می شود که مربوط به معرفی ساختار منابع این تگ ها هستند.

در ابتدای این فایل مهم و کاربردی و پس از تگ <configuration> ، تگ <configsections> قرار می گیرد. همچنین در زیرمجموعه این تگ و تگ جفت آن یعنی <configsectons/> نیز تگهای دیگری به منظور معرفی منابع و کنترل بخش های آن واقع شده است. اکنون و با اطلاع از ساختار کلی فایل وب کانفیگ می توانیم به بررسی تگ های مهم و ویژگی های مربوطه به آنها بپردازیم.

تگ های فایل Web.config

تگ های فایل Web.config

مهم ترین تگ های وب کانفیگ شامل چه مواردی هستند؟

در این قسمت به بررسی مشخصات و ارائه توضیحات لازم در رابطه با مهم ترین تگ های فایل Web.config خواهیم پرداخت.

  • تگ لوکیشن location از جمله مهم ترین تگ های این فایل است که در مواقعی می تواند کاربرد داشته باشد که بخواهید فایل وب کانفیگ خود را در داخل یک دایرکتوری به خصوص فعالسازی کنید.
  • تگ culture نیز با هدف تعیین و تشخیص فرهنگ در هنگام استفاده از فایل، به کار برده می شود.
  • Requestencoding این تگ با هدف تعیین شکل رشته ها دارای استفاده می باشد.
  • تگ های امنیتی نیز نوعی تگ در داخل فایل های وب کانفیگ هستند که برای کنترل و تنظیم ویژگی های امنیتی، تعریف شده و کاربرد دارند. این نوع تگ ها مسئولیت ساخت جفت تگ ها و همچنین ساختار امنیتی درون فایل را برعهده دارند که هریک دارای مقادیر و ویژگی های متفاوتی بوده که توضیحات آن به مباحث مقدماتی امنیت در NET مربوط می شود.
  • تگ mode نیز از جمله تگ هایی است که برای کنترل و برطرف نمودن خطاها و مشکلات، دارای استفاده می باشد.
  • Defaultredirect نیز نوع دیگری از تگ های مهم در فایل configاست که با هدف تصحیح نمایش خطا در مواقع به خصوص کاربرد دارد.

 

مهم ترین نکات در مورد فایل وب کانفیگ

  • یکی از نکات مهم عدم اجازه دسترسی به فایل config توسط مرورگر است که درواقع به دلیل تنظیمات خاص وب سرور IIS می باشد.
  • ذخیره فایل وب کانفیگ با فرمت XML صورت می گیرد که موجب سهولت و سادگی آن می شود.
  • از دیگر نکات مهم عدم نیاز به Reboot وب سرور برای ایجاد تغییرات در فایل کانفیگ است.
  • این امکان وجود دارد که برای یک برنامه خاص، یک یا چند فایل وب کانفیگ داشته باشید.
  • کلیه فایل های کانفیگ، از فایل اصلی config که در مسیر systemroot\Microsoft.NET\Framework\versionNumber\CONFIG\Web.config قرار دارد، نشأت گرفته می شود.
  • تمامی تنظیمات و تغییرات هریک از فایل های کانفیگ منحصرأ بر روی دایرکتوری و محتویات داخل آن اعمال می گردد.