What is download hosting and why do we need it?

 

هاست دانلود یکی از فن آوری های اساسی در حوزه میزبانی وب و بارگزاری محتواهایی با حجم بالا محسوب می شود و معمولا جزء اولین تصمیماتی است که در هنگام طراحی و ایجاد یک وبسایت می بایست مورد توجه قرار بگیرد. اهمیت این موضوع به اندازه ای است که می تواند نمایانگر کیفیت بالای میزبانی سایت شما و جذابیت آن باشد و یا بالعکس استفاده از یک هاست نامناسب، باعث آسیب به وجهه و اعتبار وبسایت خواهد شد. به همین دلیل در این مقاله به بررسی هاست دانلود و نقشی که در کیفیت وبسایت شما خواهد داشت و همچنین لزوم استفاده از آن خواهیم پرداخت.

 

هاست دانلود چیست؟

همانطور که می دانید برای بارگذاری مستقیم بسیاری از محتواها در وبسایت، وجود منابع سرور فراوان از ضرورت بسیاری برخوردار است. سرویس هاست دانلود نیز به همین منظور از جانب وب مسترها، مورد استفاده قرار می گیرد و به این وسیله، آپلود انواع محتوا با حجم های بالا امکانپذیر می شود. درواقع برای آنکه بتوانید فایلی را آپلود نموده و برای دانلود در اختیار دیگران قرار دهید، نیازمند یک فضا جهت ذخیره سازی خواهید بود که این قابلیت با استفاده از سرویس هاست یا میزبانی دانلود، فراهم می گردد.

با اتصال این سرویس به هاست اصلی، می توان هر نوع محتوا با حجم زیاد را خیلی راحت و بدون مشکل به نمایش گذاشت و هیچ دغدغه ای بابت نبود پهنای باند نخواهید داشت چراکه کلیه فایل ها از این هاست، لود خواهند شد. بنابراین اگر شما به عنوان مدیر یک وبسایت با محتوای حجیم، نیازمند فضا و پهنای باند بیشتری می باشید، بهترین سرویس، هاست دانلود است که دارای مزایای بسیاری برای وب سایت شما و بارگزاری محتوای آن می باشد.

 

 

مهم ترین کاربرد سرویس هاست دانلود

کاربرد اصلی و مهم هاست دانلود برای آپلود فایل توسط شما و دانلود آن توسط کاربران می باشد. وقتی برای بارگزاری یک فایل اعم از ویدئو یا موسیقی به هاست خود وارد می‌شوید، یک لینک در اختیارتان قرار می گیرد که با هدف سهولت دانلود محتوا توسط کاربران، می‌توانید آن را در قسمت های مختلف قرار بدهید. به این ترتیب علاوه بر فراهم شدن پهنای باند مطلوب جهت دانلود فایل ها با حجم و سرعت بالا، نیازی به استفاده از پهنای باند هاست اصلی نیز وجود ندارد. از طرفی امکان دانلود همزمان فایل های مورد نیاز برای تعداد زیادی از کاربران نیز ایجاد می شود.

بنابراین بهتر است در هنگام تهیه این سرویس برای وبسایت خود به پذیرش کاربران زیاد و دانلود همزمان آنها نیز توجه داشته باشید. البته جهت بهره مندی از چنین قابلیتی، می بایست RAM و CPU مورد استفاده شما نیز پاسخگو باشند.

هاست دانلود چیست و چرا بهش نیاز داریم؟

 

لزوم استفاده از هاست دانلود چیست؟

از آنجایی که امروزه تهیه انواع محتوا و به ویژه ویدئو در زمینه مارکتینگ، گسترش چشمگیری یافته است، فراهم نمودن ابزارهای مورد نیاز جهت دسترسی بهتر کاربران نیز ضروری و مهم خواهد بود. درواقع فضای مورد نیاز و پهنای باندی که فایل های حجیم اشغال می‌کند موجب گردیده که هاست اصلی نیز درگیر شده و از پهنای باند آن کاسته شود. لذا در این مواقع ضمن افزایش مصرف منابع هاست، سرعت وبسایت شما نیز کاهش می یابد.

اهمیت این موضوع زمانی بیشتر خواهد شد که یک سرور، میزبان چند وبسایت باشد که به آن هاست اشتراکی گفته می شود. به این ترتیب آپلود فایل هایی با حجم زیاد می تواند منجر به بروز مشکلاتی برای سایر وبسایت ها گردد. به طور حتم در چنین شرایطی شرکت هاستینگ برای ممانعت از ایجاد اختلال در کارکرد سایر وبسایت ها، اقدام به فسخ قرارداد شما می نماید. بنابراین تهیه یک هاست دانلود برای سایتتان مزایای بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت. چراکه ضمن پیشگیری از این اتفاقات، برای کاربرانتان نیز امکان دانلود همزمان فایل‌های متعدد بدون افت سرعت فراهم می گردد.

 

 

انواع هاست دانلود مورد استفاده در ایران

به طور کلی هاست های دانلودی که تحت عنوان هاست ایرانی یا داخلی ارائه می گردند یکی از موارد زیر می باشند:

هاست اشتراکی

همانطور که اشاره کردیم، هاست دانلود اشتراکی فضای ذخیره سازی بزرگی است که برای استفاده چندین وبسایت، کارایی داشته و درواقع RAM و CPU این هاست، بین کاربران تقسیم می‌شود. این سرویس دارای قیمت مناسبی بوده اما سرعت پایین تر در انتقال داده نیز عیب اصلی آن به حساب می آید.

 

هاست VPS یا سرور مجازی

این سرویس را می توان نوعی هاست اشتراکی دانست اما در مقایسه با نمونه قبل، از انعطاف و قدرت بالاتری برخوردار بوده و دارای محبوبیت بیشتری در میان کاربران نیز می باشد. این نوع هاست با استفاده از برخی نرم افزارها، بر روی یک سرور اصلی ساخته می شود اما دارای RAM ، CPU و پهنای باند مخصوص به خود است. امنیت این هاست دانلود و همچنین امکان افزایش منابع در صورت افزایش ترافیک، مهم ترین مزایای هاست VPS به شمار می رود.

 

هاست اختصاصی یا dedicated

یکی از بهترین انواع هاست در داخل ایران برای آپلود و دانلود انواع فایل، هاست اختصاصی یا   dedicated می باشد. از نام این سرویس کاملا مشخص است که کلیه فضا و منابع سرور در اختیار شما بوده و در مقایسه با سایر انواع هاست، قوی تر نیز هست. این سرویس به گونه ای است که شما می توانید از همان ابتدا، فضای لازم و حافظه مورد نیاز خود را تعیین نموده و در صورت لزوم آن را افزایش دهید.

 

هاست ابری یا Cloud

این هاست دانلود که جدیدترین سرویس در میزبانی وب به حساب می آید، بی شباهت به هاست VPS نیست و تنها وجه تمایز آن با سرور مجازی، استفاده از چندین سرور برای پشتیبانی از وبسایت شما می باشد. به این ترتیب ضمن افزایش امنیت و پایداری بیشتر در استفاده همزمان چندین کاربر، در صورت بروز مشکل نیز می توان به سایت دسترسی داشت.

هاست دانلود چیست و چرا بهش نیاز داریم؟

ویژگی های یک هاست دانلود مطلوب

  • برخورداری از فضای کافی و پهنای باند مناسب
  • بالا بودن سرعت پورت شبکه
  • دارای سرعت دیسک مطلوب و بالا
  • امکان استفاده تعداد زیادی کاربر و دانلود همزمان آنها
  • برخورداری از امکان مدیریت مصرف
  • پشتیبانی از FTP

 

مزایای هاست دانلود چیست؟

مهم ترین مزایای هاست دانلود عبارتند از:

  • بهره مندی از سرعت بالا برای بارگزاری و دانلود فایل
  • دارای فضا و پهنای باند عالی
  • عدم نیاز به پهنای باند هاست اصلی
  • کاملا مناسب و مطلوب سایت های دانلودی

مطالب مرتبط :

هاست دانلود وردپرس