سیستم عامل لینوکس به حدی محبوب است که امروزه ما تقریبا برای هر کاربری یک مدل توزیع داریم؛ هم برای کامپیوترهای پیشرفته قدرتمند توزیع لینوکس ارائه شده و هم برای کامپیوترهای قدیمی با سخت‌افزارهای ساده. مدل توزیع لینوکسی داریم که فقط 100 مگابایت حجم دارد و بر روی دیسک‌های قدیمی نصب می‌شود، از طرف دیگر مدل‌هایی هم هستند که 4 گیگابایت حجم دارند و فقط با اس‌اس‌دی های فوق‌سریع پیشرفته و مدرن سازگارند. اما فقط این نیست. توزیع‌های linux حتی متناسب با نوع کاربر هم می‌توانند متفاوت باشند: مدل‌هایی برای کاربران عادی هستند، مدل‌هایی هم برای حرفه‌ای‌ها، برنامه‌نویس‌ها، دولوپرها یا حتی شرکت‌های چندملیتی.

در این مقاله نگاهی دقیق‌تر به 10 تا از بهترین مدل‌های توزیع لینوکس در سال اخیر انداخته می‌شود. اگر قصد دارید سیستم‌عامل‌تان را از ویندوز به لینوکس تغییر دهید و در مورد مدل Linux سردرگم شده‌اید، می‌توانید این مقاله را بخوانید. نگران نباشید، در پایان حتما می‌توانید تصمیم‌تان را بگیرد که کدام را انتخاب کنید.

 

1. اوبونتو (Ubuntu)

مناسب برای: حرفه‌ای‌ها، برنامه‌نویس‌ها، کاربران عادی

اوبونتو یکی از قدیمی‌ترین و در عین از محبوب‌ترین مدل‌های لینوکس است. دلیل این مساله به سادگی و قابلیت اعتماد اوبونتو باز می‌گردد. و بالاتر از همه اینکه اوبونتو امکان سوئیچ از ویندوز به لینوکس را می‌دهد و به‌خاطر همین بسیاری از نرم‌افزارهای ویندوز، با کمک اپلیکیشن‌هایی مثل Wine، در لینوکس هم به راحتی کار می‌کنند.

به خاطر رابط کاربری ساده و کاربردی این توزیع، خیلی از کاربران تازه کار linux با این مدل خیلی راحت ارتباط برقرار می‌کنند. اوبونتو خود مبنای توسعه توزیع‌های دیگری مثل لینوکس‌مینت، کوبونتو و لوبونتو است و بسیاری از دولوپرهای سرتاسر جهان به طور ثابت و همیشگی از آن پشتیبانی می‌کنند.

به خاطر محبوبیت و تقاضای زیادی که برای سیستم‌عامل اوبونتو وجود دارد، بعضی از شرکت‌های سازنده لپتاپ، به جای سیستم‌عامل ویندوز، بر روی دستگاه اوبونتو نصب می‌کنند. همه کاربرها این توزیع را مفید و کاربردی می‌بینند و از کودک دانش‌آموز تا برنامه‌نویس حرفه‌ای می‌توانند از آن برای کارهای‌شان استفاده کنند.

2. لینوکس‌مینت (LinuxMint)

مناسب برای: مبتدیان و کسانی که تازه از ویندوز به لینوکس آمده‌اند

لینوکس‌مینت پا به پای اوبونتو به محبوبیت خیلی زیادی رسیده. این توزیع در میان مبتدیان خیلی پرطرفدارتر شده چون نسبت به اوبونتو راحت‌تر و سبک‌تر است. همانطور که پیشتر اشاره شده لینوکس‌مینت بر پایه اوبونتو توسعه پیدا کرده، بنابراین شما کلیات اوبونتو را در این توزیع می‌بینید.

این مدل جایگزین ایده‌آلی برای ویندوز است چون دسکتاپ سینامون تجربه دسکتاپی شبیه یا حتی خیلی بهتر از ویندوز را به کاربر می‌دهد. و بله، این مدل برای نصب به سخت‌افزارهای مدل بالا نیاز ندارد و به خاطر همین می‌توان آن را به عنوان سیستم‌عامل بر روی کامپیوتر و لپتاپ‌های قدیمی نصب کرد.

لینوکس‌مینت مثل اوبونتو پشتیبانی آنلاین بزرگی پشت سر خود دارد. همه برنامه‌هایی که بر روی اوبونتو کار می‌کنند، به راحتی بر روی لینوکس‌مینت هم نصب می‌شوند.

3. پاپ!_او‌ اِس (Pop!_OS)

مناسب برای: گیمرها و برنامه‌نویس‌ها

این توزیع را شرکت سخت‌افزاری «سیستم 76» توسعه داده و مدیریت می‌کند. پاپ!_او‌ اِس سیستم‌عامل پیش‌فرض بر روی کامپیوترهای و لپتاپ‌های شرکت سیستم 76 است. البته برای دانلود در دسترس است و می‌توانید آن را رایگان دانلود و بر روی سیستم خودتان هم نصب کنید. این مدل یکی از بهترین و مدرن‌ترین توزیع‌های لینوکس است. پاپ!_او‌ اِس گرچه بر مبنای اوبونتو ساخته شده ولی رابط کاربری خود را دارد و خیلی راحت می‌توان از آن استفاده کرد.

Pop!_OS برای گیمرها ایده‌آل است چون ابزارهای ضروری گیم هم به همراه خود دارد. کارت‌های گرافیک هیبریدی با این توزیع عالی کار می‌کنند و باعث می‌شوند کاربر تجربه بازی فوق‌العاده‌ای داشته باشد. پاپ!_او‌ اِس در هنگام نصب نرم‌افزارهای کمی را همراه خود دارد که همین کمک کرده فضای کمتری را اشغال کند و شما بتوانید برنامه‌های خودتان را راحت‌تر نصب کنید.

 

4. زورین او اس (Zorin OS)

مناسب برای: همه

یکی دیگر از توزیع‌های اوبونتو مبنای این لیست زورین او اس است که از مدرن‌ترین و زیباترین سیستم‌عامل‌ها هم محسوب می‌شود. دولوپرهای وقتی این پروژه را در سال 2008 شروع کردند، اولویت اول‌شان این بود که یک سیستم‌عامل کاربرپسند بر مبنای linux بسازند.

زورین او اس در سه نسخه برای دانلود و نصب ارائه شده است: Pro ،Core و Lite. نسخه پرو این قابلیت را دارد که دسکتاپی شبیه سیستم‌عامل‌های محبوبی مثل ویندوز 11، مک و اوبونتو داشته باشد. این نسخه را باید بخرید ولی دو نسخه دیگر به صورت رایگان در دسترس است.

کاربرانی که استفاده حرفه‌ای دارند باید نسخه Pro را تهیه کنند چون با مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و اپ‌های حرفه‌ای و خلاقانه همراه است. اگر کامپیوترتان قدیمی است و فضای کمی دارد، باید نسخه Lite را تهیه کنید که برای همین مدل‌ها ساخته شده است.

 

5. المنتری او اس (Elementary OS)

مناسب برای: دولوپرها و سازندگان حرفه‌ای

المنتری او اس از توزیع‌های زیبای لینوکس است و رابط کاربر تمیز و مدرنی دارد که ظاهر مک او اس را به خاطر می‌آورد. آخرین ورژن این توزیع، مدل المنتری او اس 6 اودین است که رابط کاربری و ویژگی‌های این توزیع را متحول کرده. از مهم‌ترین تغییرات آن می‌توان به به روز شدن مولتی‌تاچ، ظاهر تاریک، اینستالر و امنیت اشاره کرد. این توزیع با امکاناتی که دارد مثل تصویر در تصویر و نمای مولتی‌تسک برای دولوپرهای بسیار ایده‌آل است.

Elementary OS سیستم‌عاملی رایگان، منبع‌باز و امن است و از قدرتمندترین و قابل‌اعتمادترین توزیع‌های linux محسوب می‌شود.

 

6. لینوکس ام اکس (MX Linux)

لینوکس ام اکس توزیعی میان‌رده محسوب می‌شود که با سه محیط دسکتاپ متفاوت همراه است: XFCE ،KDE و Fluxbox. این توزیع اخیرا مورد توجه قرار گرفته و به خاطر سیستم‌عامل بسیار قدرتمند و پایدارش در میان عموم به محبوبیت رسیده.

MX Linux در سال 2014 منتشر شده و مدلی دبیان مبنا محسوب می‌شود. این مدل با ابزارهای GUI مختلفی همراه است که پورت کردن از ویندوز یا macOS را بسیار آسان‌تر می‌کند. رابط کاربری آن هم بسیار ساده است و کاربرانی که برای اولین بار با آن مواجه می‌شوند احساس می‌کنند با آشنا هستند.

 

7. نیتروکس (Nitrux)

مناسب برای: کاربران تازه‌کار لینوکس

نیتروکس توزیعی است که بر مبنای دبیان، تکنولوژی KDE و فریم‌ورک کیوت توسعه داده شده. این توزیع با دسکتاپ و فایروال NX بر مبنای محیط دسکتاپ KDE plasma 5 همراه است.

کاربرانی که از ویندوز یا مک می‌آیند توزیع Nitrux را خیلی ساده و راحت می‌بینند. این مدل از AppImage پشتیبانی می‌کند که باعث می‌شود نصب برنامه‌ها بر روی آن ساده‌تر شود. نیتروکس انجمنی فعال در شبکه‌های اجتماعی دارد که هر وقت در مورد هر موضوعی سوالی داشتید می‌توانید با آن‌ها مطرح کنید. آخرین نسخه ارائه شده این مدل Nitrux 1.6.1 بود و می‌توان آن را بر روی کامپیوترهای قدیمی هم نصب کرد.

 

8. کوداچی (Kodachi)

مناسب برای: هر کسی که نگران امنیت است

این توزیع که سازندگانش آن را «سیستم‌عامل امن» خطاب می‌کنند، یکی از ایمن‌ترین و ناشناس‌ترین سیستم‌عامل‌های linux است. کوداچی بر روی اوبونتوی 18.04.6 توسعه داده شده و کار با آن برای همه، حتی تازه کارها بسیار راحت است.

کوداچی سیستم عاملی زنده محسوب می‌شود که می‌توانید آن را از هر کامپیوتری بوت کنید؛ از طریق دی‌وی‌دی، اس‌دی کارت، یا یو‌اس‌بی درایو. همانطور که پیشتر اشاره شده این توزیع امن‌ترین است، بنابراین می‌توانید با آن به صورت ناشناس وارد اینترنت شوید. همه ارتباطات به اینترنت بوسیله یک وی‌پی‌ان و بعد از طریق شبکه تور با DNS رمزنگاری‌شده فیلتر می‌شود. با این سیستم‌عامل هیچ ردپایی از خود به جای نمی‌گذارید. مگر اینکه خودتان بخواهید. Kodachi بر مبنای Xubuntu/Debian با محیط  XFCE توسعه پیدا کرده، که همین کمک کرده امن، پایدار و قابل اعتماد باشد.

 

9. سنت او اس (CentOS)

مناسب برای: توسعه‌دهندگان وب و نرم‌افزار

سنت او اس توزیع لینوکسی است که بر مبنای RHEL یعنی Red Hat Enterprise Linux توسعه داده شده. CentOS مخفف Community Enterprise Operating System است و پروژه‌ای جامعه‌محور با کد RHEL در بک اند محسوب می‌شود. سنت او اس دو نوع دارد: لینوکس و استریم. سنت او اس استریم زمانی بوجود آمد که RHEL پشتیبانی از CentOS را ناگهان متوقف کرد.

CentOS Stream برای راه‌اندازی سرورها بسیار مناسب است چون از بسته‌های RPM و Yum پشتیبانی می‌کند و جامعه پشتیبانی خیلی خوبی دارد.

 

10. سُلوس (Solus)

مناسب برای: برنامه‌نویس‌ها و دولوپرها

سلوس سیستم‌عاملی با ظاهری جذاب و زیباست. این توزیع مستقلی است که بر مبنای Linux kernel توسعه پیدا کرده و چندین محیط دسکتاپ MATE، KDE Plasma ،Budgie و GNOME پیشنهاد می‌دهد.

سلوس سیستم‌عاملی قدرتمند است و بر روی کامپیوترهای قدیمی هم بدون مشکل نصب می‌شود. به خاطر راحتی استفاده، علاوه بر برنامه‌نویس‌ها و دولوپرها، کاربران عادی هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

Solus در هنگام نصب ابزارهای توسعه را هم به همراه خود دارد که برای دولوپرها عالی است. سلوس با یک eopkg package manager همراه است که ممکن است کمی یادگیری استفاده از آن سخت به نظر برسد ولی خیلی سریع می‌توان با آن آشنا شد.

 

برای linux مدل های توزیع دیگری هم وجود دارد ولی این چند تا جزو پراستفاده‌ترین و قابل‌اعتمادترین‌ها محسوب می‌شوند. احتمالا تا الان تصمیم گرفته‌اید که کدام را برای استفاده انتخاب کنید. امیدواریم این مقاله کمک‌تان کرده باشد.

در این لینک میتوانید مقالات مرتبط دیگر با سیستم عامل لینوکس را مشاهده بفرمایید.