انتخاب اشتباه هاست و ایجاد مشکل برای سایت، یکی از تجربیات تلخ و مشترکی است که اکثر وبمسترها در آغاز کار خود آن‌ را تجربه کرده‌اند. علت اصلی این اتفاق این است که آن‌ها آگاهی لازم برای انتخاب بهترین هاست را نداشته‌اند. در همین راستا ما در این مطلب سعی داریم انواع هاست را به شما معرفی کنیم تا بتوانید بهترین هاست سایت مورد نظر خود را با خیال آسوده انتخاب کنید.

هاست چیست؟

هاست (Host) که به معنای میزبان است نوعی فضا برای میزبانی وب‌سایت‌ها به شمار می‌رود. البته شاید بهتر است بگوییم که هاست فضایی برای نگهداری اطلاعات و داده‌های سایت به شمار می‌رود. همچنین این فضا، وظایفی همچون امکان دسترسی به دیتابیس، ارسال و دریافت ایمیل، اجرای کدها و‌… نیز بر عهده دارد. البته لازم به ذکر است که اگر Host نباشد، وب‌سایت شما برای کاربران نمایش داده نمی‌شود.

به عنوان مثال یک فروشگاه فیزیکی برای نگهداری و ارائه کالاهای خود به یک مکان نیاز دارد. یک وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی نیز برای ذخیره اطلاعات و داده‌های خود به فضایی به نام هاست نیاز دارد.

ترفند های انتخاب بهترین هاست

پیش از پرداختن به نکته‌ای درباره انواع هاست و نکات خرید آن، لازم است بگوییم اولین قدم برای انتخاب بهترین هاست؛ مراجعه به یک شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ معتبر و باتجربه است. چون بخش مهمی از مدیریت و امنیت یک هاست مربوط به شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ است. در نتیجه خرید Host سایت از یک شرکت قابل اعتماد، مهم‌ترین ترفندی که برای انتخاب بهترین هاست، باید اجرا کنید.

بهترین هاست

برای خرید بهترین هاست چه چیزهایی را مد نظر قرار دهیم

از آنجایی که هاست نقش مهمی در پایداری یک سایت دارد، هنگام خریداری آن باید به برخی نکات توجه کرد که در این بخش به چند نمونه از ویژگی‌های بهترین هاست اشاره کرده‌ایم:

  • آپتایم بودن و در دسترس بودن همیشگی هاست
  • اشتراکی یا اختصاصی بودن هاست
  • نوع کنترل پنل مدیریت هاست
  • پهنای باند هاست
  • فضای هاست یا همان اندازه مجاز ذخیره‌سازی فایل‌ها
  • قابلیت پشتیبان‌گیری یا بکاپ‌گیری از اطلاعات
  • داشتن قابلیت Add-On Domain یا دامنه اضافه
  • داشتن قابلیت پارک دامین یا Parked Domain
  • برخورداری از قابلیت ساب دامین یا SubDomain

بهترین هاست مناسب نیاز من

کدام هاست برای سایت من مناسب است؟ بدون شک این سوال اولین سوالی است که یک وب‌مستر با آن مواجه می‌شود. چون همانطور که در بخش‌های قبلی بیان کردیم هاست یک سرویس آنلاین ضروری برای انتشار وب‌سایت در فضای اینترنت است. به عبارتی عدم وجود هاست برابر است با عدم نمایش وب‌سایت!

حال که اهمیت کمی با هاست آشنا شدیم، لازم است که به پاسخ سوال مطرح شده بپردازیم.

گفتنی است که برای سوال مطرح شده نمی‌توان یک پاسخ واحد ارائه داد. چون وب‌سایت‌ها از نظر زبان برنامه نویسی، تعداد بازدید، موقعیت جغرافیایی کاربران، ترافیک و… با یکدیگر تفاوت دارند.

به همین منظور در ادامه به معرفی انواع مختلف هاست با ویژگی‌ها و مزایایی که دارند، پرداختیم. همچنین بیان کردیم که هر نوع هاست، مناسب چه نوع سایت‌هایی است. پس اگر می‌خواهید بهترین هاست مناسب سایت خود را پیدا کنید، خواندن ادامه این مطلب را از دست ندهید.

هاست اشتراکی

منظور از هاست اشتراکی یک فضای میزبانی محدود با امکانات مشخص شده است. به عبارت دیگر زمانی که رایانه سرور توسط نرم افزارهای مخصوص به قطعات کوچک‌تر تقسیم می‌شود، هر قطعه در واقع یک هاست اشتراکی است. در هاست اشتراکی سایت شما به طور اختصاصی به منابع و امکانات سرور دسترسی ندارد. بلکه شما باید منابع را با چندین سایت دیگر به صورت اشتراکی استفاده کنید.

در واقع می‌توان گفت هاست اشتراکی دقیقا مانند یک مجتمع مسکونی است و شما باید برخی از امکانات را با سایر همسایه‌ها به صورت اشتراکی استفاده کنید. مثلا آسانسور در یک مجتمع مسکونی جزو امکاناتی محسوب می‌شود که متعلق به تمام واحد‌های ساختمان است.

هاست اشتراکی به دلیل قیمت مناسبی که دارد بهترین هاست برای وب‌سایت‌های کوچک و سایت‌های نوپا است که بودجه کافی برای خرید سرورهای اختصاصی ندارند.

بهترین هاست

هاست وردپرس

هاست وردپرس نیز یکی دیگر از انواع میزبان‌های سایت به شمار می‌رود و بهترین هاست برای سایت‌های وردپرس است. به طور کلی می‌توان گفت این نوع از هاست باعث ساده سازی، ایمن سازی و افزایش سرعت سایت‌های وردپرسی می‌شود. از جمله مزایای این نوع Host برای سایت وردپرسی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برقراری امنیت برای سایت در برابر باگ‌های امنیتی خطرناک و همچنین ایمن‌سازی اطلاعات بازدیدکنندگان و کاربران از جمله مزایای این نوع هاست محسوب می‌شود.
  • افزایش سرعت سایت هنگام آپلود یا دانلود فایل‌ها نیز از جمله مزایای هاست وردپرس برای سایت وردپرسی به حساب می‌آید.
  • دریافت گواهینامه SSL
  • ترافیک نامحدود

هاست لینوکس و ویندوز

هاست لینوکس و ویندوز، دو مورد از پرکاربردترین هاست‌های مورد استفاده برای میزبانی وب‌سایت‌ها محسوب می‌شوند. قبل از بررسی تفاوت‌های این دو میزبان بهتر با تعریف آن‌ها به طور مختصر آشنا شوید:

هاست لینوکس چیست؟ منظور از هاست Linux یک سیستم‌عامل Open source یا همان منبع باز است که میزبانی وب به کمک یک سرور مبتنی بر لینوکس انجام می‌شود.

هاست ویندوز چیست؟ هاست ویندوز نیز نوعی فضای میزبانی است که سیستم عامل سرور آن ویندوز است. این فضای میزبانی معمولا بهترین هاست برای سایت‌هایی است که با زبان ASP طراحی شده‌اند.

مقایسه هاست لینوکس و ویندوز

  • معمولا سیستم عامل لینوکس در برابر هک و تهدیدات امنیتی، پایدارتر و ایمن‌تر از سیستم عامل ویندوز است.
  • هزینه‌های هاست لینوکس نسبت به هاست ویندوز بیشتر است.
  • این دو سیستم عامل از نظر بروزرسانی نیز با یکدیگر تفاوت دارند. معمولا سیستم عامل ویندوز نیاز به آپدیت منظم و دوره‌ای دارد.
  • از نظر سرعت نیز می‌توان گفت هایت لینوکس سرعت بیشتری نسبت به هاست ویندوز دارد.

هاست ایران و هاست خارج

موقعیت جغرافیایی سرورها و زیرساخت‌های ارتباطی و امنیتی نیز یکی از مواردی است که سبب تمایز هاست‌ها از یکدیگر می‌شود. در صورتی که data center یا همان مرکز داده سایت داخل ایران باشد، به این نوع هاست، Host داخلی یا ایرانی گفته می‌شود. اما هنگامی که دیتا سرور هاست خارج از ایران باشد، هاست خارجی است.

از آنجایی که بسیاری وب‌ مسترها هنگام انتخاب هاست داخلی و خارجی دچار چالش می‌شوند، در این بخش به دو تفاوت هاست ایران و هاست خارج پرداخته شده است.

  • با توجه به تحریم‌های موجود معمولا پایداری و در دسترس بودن هاست‌های داخلی بیشتر از از سایت خارجی است‌.
  • چنانچه بازدیدکنندگان سایت داخل ایران باشند سرعت یا پینگ تایم هاست داخلی بیشتر از هاست خارجی است.

به طور کلی می‌توان گفت چنانچه اکثر منابع و بازدیدکنندگان سایت شما در داخل ایران هستند، بهترین هاست برای شما هاست ایران است. اما در صورتی که نیاز به منابع خارجی دارید یا کاربرانی از خارج کشور دارید هاست خارجی بهترین گزینه برای شما است.

بهترین هاست

سرور مجازی (VPS)

VPS در واقع مخفف شده عبارت (Virtual Private Server) است که معادل فارسی آن سرور اختصاصی مجازی ترجمه می‌شود. منظور سرور مجازی یا VPS نوعی ماشین یا سخت افزار مجازی است که خدمات میزبانی سایت‌ها را ارائه می‌دهد. به عبارتی می‌توان گفت که در این سرور یک سخت‌افزار قدرتمند از طریق نرم افزار به چند سرور مختلف دسته‌بندی می‌شود.

معمولا این نوع از میزبانی، بهترین هاست برای فروشگاه‌های آنلاین و وب‌مسترهایی که دانش لازم در زمینه سرورهای مجازی دارند، محسوب می‌شود.

به منظور آشنایی بیشتر شما با این نوع هاست، چند مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های آن را در ادامه بررسی می‌کنیم.

  • کلیه منابع این نوع از Host کاملا اختصاصی هستند.
  • امکان مدیریت و دسترسی منابع از راه دور امکان‌پذیر است‌.
  • آپدیت و بروزرسانی آن در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد.
  • با سه سیستم عامل مختلف لینوکس، ویندوز و میکروتیک سازگاری دارد.
  • با توجه به امکاناتی که دارد قیمت آن مناسب است.

سرور اختصاصی

dedicated server یا همان سرور اختصاصی نوع دیگری از میزبان‌های سایت که منابع به وب‌سایت روی سرور تخصیص داده می‌شود. در واقع باید گفت که در این نوع از سرور، کلیه امکانات سرور کاملا در اختیار شما است و هیچ یک از امکانات را با سایر وب‌سایت‌ها شریک نیستید. به بیان دیگر سرور اختصاصی دقیقا مانند یک خانه ویلایی بوده و امکانات آن فقط مختص صاحب ویلا است.

از آنجایی که ما در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا بهترین هاست را برای سایت خود انتخاب کنید در ادامه به چند مورد از کاربردهای سرور اختصاصی اشاره می‌کنیم:

  • میزبانی سایت‌های پربازدید
  • میزبانی سایت‌های دولتی
  • میزبانی فروشگاه‌های اینترنتی
  • میزبانی سایت‌های رزرو بلیط آنلاین
  • میزبانی نرم‌افزارهایcrm و پرتال‌های داخلی سازمان‌ها

هاست ابری

هاست ابری یا همان Cloud Hosting نیز یکی از انواع هاست است که میزبانی از وب‌سایت‌ها را بر عهده دارد. در این نوع از هاست، میزبانی به جای یک دستگاه فیزیکی، از طریق چند سرور به هم پیوسته که در محیط‌های مجازی وجود دارند انجام می‌شود. به بیان ساده‌تر در این نوع از Host، سایت از منابع مجازی چند سرور مختلف استفاده می‌کند. در واقع باید گفت هاست ابری بهترین هاست برای سایت‌های پربازدید است که به منابع زیاد نیاز دارند.

به منظور آشنایی هر چه بیشتر شما با این نوع Host سایت چند نمونه از ویژگی‌های بارز آن را بررسی می‌کنیم:

  • سرعت بالا
  • سازگاری با تمام دستگاه‌ها
  • جایگزینی راحت
  • تهیه منابع به صورت خودکار
  • عدم نیاز به سرمایه‌گذاری برای تهیه سخت افزار
  • بازیابی راحت داده‌ها
  • امنیت بالا

هاست پایتون

بهترین هاست برای سایت‌هایی که با زبان برنامه نویسی مایتون طراحی شده‌اند، هاست پایتون است. چون این نوع از هاست به صورت اختصاصی از سایت‌های پایتون پشتیبانی می‌کند. در نتیجه استفاده از این مدل Host برای سایت‌های پایتونی بسیار راحت‌تر است و سبب افزایش سرعت و بهره‌وری سایت نیز می‌شود.

به طور کلی اگر بخواهیم چند نمونه از مزایای استفاده از هاست پایتون را نام ببریم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دارای امکانات و قابلیت‌های متنوع است زیرا زبان پایتون نیز یکی از یه زبان اصلی برنامه‌نویسی به شمار می‌رود.
  2. هاست پایتون باعث افزایش بازدید سایت در کنار ترافیک نامحدود می‌شود.
  3. با استفاده از این نوع هاست می‌توانSSH و دستورات مختلف زبان پایتون دسترسی پیدا کرد.
  4. معمولا پشتیبانی هاست پایتون توسط برترین دیتاسنترهای جهان مانند دیتاسنتر هتزنر آلمان انجام می‌شود.

هاست دانلود

این نوع از Host سایت، بهترین هاست وب‌سایت‌هایی است که بیشتر فایل‌های ویدیویی و صوتی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. هاست دانلود یا میزبانی فایل (File Hosting Service) نوعی سرویس اینترنتی مبتنی‌بر فضای ابری و کاملا ایمن است که کاربران در آن به راحتی انواع سند، ویدئو، صوت یا هر نوع فایل دیگری را آپلود یا دانلود نمایند. با این تفاسیر یعنی سایر هاست‌ها قابلیت آپلود یا دانلود فایل‌ها را ندارند؟ به نظر شما چرا باید از میزبان فایل استفاده کرد؟

در پاسخ به سوالات مطرح شده باید گفت که سایر میزبان‌های وب دارای محدودیت حجمی هستند. به عبارت دیگر سایر هاست‌ها دارای ظرفیت محدود و از پیش تعریف شده‌ای هستند. همچنین هزینه دیسک‌های SSD که در سایر میزبان‌ها برای نگهداری داده‌ها استفاده می‌شود، بسیار گران است. به همین دلیل وب‌سایت‌هایی که حجم آپلود و دانلود بالایی دارند حتما باید از هاست دانلود استفاده کنند.

هاست ایمیل

برای تعریف email hosting یا همان هاست ایمیل باید گفت که میزبانی است که امکان ساخت ایمیل سفارشی را فراهم می‌کند. در واقع می‌توان گفت این نوع از هاستینگ بهترین هاست برای کسانی است که مایلند یک سرویس ایمیل شخصی برای کسب و کار خود داشته باشند. با این تفاسیر در صورتی که تمایلی به استفاده از سرورهای عمومی ایمیل مانند یاهو و جیمیل ندارید. می‌توانید از یک سرویس میزبانی ایمیل استفاده کنید تا علاوه‌بر داشتن یک سرویس اختصاصی به کسب و کار خود نیز اعتبار ببخشید.

البته ممکن است که سوال پیش آید که هاست ایمیل چگونه کار می‌کند؟ در واقع باید گفت برای راه‌اندازی این نوع هاست، سرویس ایمیل بر روی یک سرور اختصاصی مجزا راه‌اندازی می‌شود. در چنین سرویس امکان ارسال ایمیل بدون محدودیت، تعریف دامنه و اکانت‌های بی‌شمار نیز وجود دارد.