متاتریدر یک نرم‌افزار مالی است که به عنوان پلتفرم تجاری توسط بسیاری از معامله‌گرهای فارکس استفاده می‌شود. این نرم‌افزار در واقع پیوند بین سیستم‌های پولی و کامپیوتر یا دستگاه موبایل شما عمل می‌کند. بیایید در ابتدا نگاهی گذرا به پلتفرم متاتریدر داشته باشیم.

آشنایی با پلتفرم متاتریدر

آشنایی با پلتفرم متاتریدر

دو نسخه از پلتفرم متاتریدر وجود دارد.

  • متاتریدر ۴ با نسخه دکستاپ، موبایل و وب
  • متاتریدر ۵ نسخه جدید در AvaTrade.

امکان اجرای پلتفرم‌های چندگانه برای شما وجود دارد و بنابراین تأخیر زمانی در سرور یا کامپیوترتان نخواهید داشت. نرم‌افزار بسیار سبک طراحی شده و بار زیادی بر روی سیستم ایجاد نمی کند. در نتیجه، برای نقل‌وانتقالات سریع مالی و اجرای لحظه‌ای فرمان‌ها به کار می‌آید. این موضوع به‌ویژه در بازارهای پرنوسان بسیار مفید است.

چرا با پلتفرم متاتریدر تجارت کنیم؟

علاوه بر ساده‌بودن نحوه دریافت و نصب، متاتریدر دارای قابلیت‌های زیادی در زمینه تجارت و امور مالی است. این در حالی است که تقریباً‌ بسیاری از نرم‌افزارهای دیگر در این زمینه از این امکانات بی‌بهره هستند. این پلتفرم از گراف‌ها و نمودارهایی مانند کندل‌استیک، هیکین اشی و همین‌طور رنکو پشتیبانی می‌کند.

تنظیمات این پلتفرم ساده هستند و فرمان‌ها به صورت لحظه‌ای اجرا می‌شود. مواردی مانند آستانه ضرر و دستورات در حالت انتظار به‌راحتی در دسترس هستند. آستانه ضرر همان مقدار ضرر ناشی از کاهش ارزش سهام یا دارایی است که متوجه صاحب و خریدار آن می‌شود. با مشخص کردن این آستانه توسط کاربر، نرم‌افزار با رسیدن به آستانه، به صورت اتوماتیک اقدام به فروش سهام می‌کند.

قابلیت مشاوره‌های تخصصی یا EA می‌تواند با استفاده از اسکریپت‌ها، معاملات‌تان را به صورت خودکار انجام دهد. اسکرپیت‌ها به روی پلتفرم آپلود می‌شوند و دستورالعمل‌ها در این رابطه بسیار قابل‌فهم هستند. در نتیجه دردسر حضور مداوم پای کامپیوتر یا امکان از دست دادن یک فرصت معاملاتی را نخواهید داشت.

در همین حال می‌توانید از تاریخچه کارهایی که انجام داده‌اید درس بگیرید. پلتفرم متاتریدر امکانی را برای شما فراهم می کند که تاریخچه معاملات‌تان را ببینید. برای این منظور:

۱) دریافت داده‌های سابقه معاملاتی برای هر یک از دارایی‌ها

۲) ایجاد یا درخواست گزارش‌های جزئی در مورد موقعیت‌هایی که وارد شده‌اید.

۳) بررسی نمودارها و گراف‌های گذشته برای داشتن پیش‌زمینه‌ای از ترندها

متاتریدر با داشتن این ویژگی‌ها واقعاً برای معاملات فارکس مفید خواهد بود. با این وجود در بسیاری از استراتژی‌های پیشرفته، متاتریدر ۵ می‌تواند جایگزین بسیار مناسب‌تری باشد.

پلتفرم متا تریدر ۴ در معاملات فارکس

پلتفرم متاتریدر ۴ یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی دنیاست. در این پلتفرم تمام نیازهایی که از یک رابط کاربری آنلاین برای انجام معاملات دارید، برآورده می‌شود. شما در یک پلتفرم جداگانه به ترکیبی قدرتمند از تکنولوژی‌های آنالیز و ابزارهای پیشرفته معامله دست پیدا می‌کنید. در نتیجه معامله‌گرها می‌توانند پیچیده‌ترین استراتژی‌های معاملاتی را به کار گیرند.

زبان برنامه‌نویسی MQL

این زبان توسط شرکت MetaQuotes Software توسعه داده شده است. MQL زبانی است که به صورت درون‌نرم‌افزاری و برای استراتژی‌های خاص معاملاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف اصلی از این اسکریپت‌ها تسهیل فرآیند معاملات اتوماتیک، و همین‌طور سفارشی‌سازی شاخص‌های فنی است.

همچنین امکان آنالیز داده‌های گسترده و کمک به کاربران دیگر از این طریق وجود دارد. در نتیجه، کاربران به‌راحتی مسیر خود را در سیستم‌های حرفه‌ای پیدا می‌کنند.

البته هر کدام از نسخه‌های پلتفرم متاتریدر دارای ویژگی‌ها و اهداف خاصی هستند.

MQL4 و MQL5

مشاوره‌های تخصصی

یک سیستم الگوریتم معاملاتی که مستقیماً به نمودارهای داخلی پیوند دارد. این ویژگی به سیستم اجازه می‌دهد که نسبت به رخدادهای لحظه‌ای واکنش نشان دهد و یا یک رخداد از پیش برنامه‌ریزی‌شده را به شما یادآوری کند.

شاخص‌های سفارشی

علاوه بر شاخص‌های فنی که برای سیستم نوشته شده‌اند، امکان نوشتن شاخص‌های فنی سفارشی به صورت مستقل نیز وجود دارد.

اسکریپت‌ها

نقش اسکریپت‌ها زمانی است که معامله‌گران می خواهند یک فرمان خاص را در طول یک اقدام انجام دهند. این اسکریپت‌ها تنها در زمان شروع یک رخداد قابل‌قبول هستند و نمی‌تواند اقدام معاملاتی دیگری را صورت دهند.

کتابخانه

در اینجا یک سری توابع سفارشی را داریم که برای ذخیره و توزیع بخش‌های کاربردی برنامه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت‌های پلتفرم متاتریدر ۴  و متاتریدر ۵

پلتفرم متاتریدر ۵ که نسبتاً به‌تازگی انتشار یافته، تفاوت قابل‌ملاحظه‌ای با نسخه اولیه MT4 ندارد. این در حالی است که به عنوان یک نسخه کاملاً پیشرفته‌تر معرفی شده است. سیستم‌های نمودار پیشرفته‌تر و همین‌طور ابزار‌های آنالیز عمیق، چیزهایی است که در نسخه جدید پیدا می‌کنید. باید توجه داشت که متاتریدر ۴ تمام نیازهای یک معامله‌گر فارکس را برآورده می‌کند. امّا اگر این ویژگی بتوانند موجب بهبود مهارت‌های معامله‌گری شما شوند، MT5 می‌تواند گزینه بهتری برایتان باشد. در هر صورت، متاتریدر 4 هنوز هم پرکاربردترین پتلفرم محسوب می‌شود. در واقع، معامله‌گران از قابلیت‌های کنونی آن راضی هستند و نیازی به تغییر یا ارتقای آ‌ن نمی‌بینند.

مقایسه ویژگی‌های MT4 با MT5

ویژگی MT4 MT5
کاربرد در میان کارگزاران بسیار محبوب بسیار محبوب
رابط کاربری مناسب و ساده بسیار آسان بسیار آسان
برگشت و انجام کار به دلخواه ممکن ممکن
زبان برنامه‌نویسی مورد استفاده MQL4 MQL5
تعداد انواع دستورات اجراشونده 3 4
تعداد انواع دستورات در حالت انتظار 4 6
عمق بازار خیر بله، ولی از ابتدا در دسترس نیست
شاخص‌های فنی 30 38
بازه‌های زمانی 9 21
تقویم اقتصادی ندارد در اپ‌های MT5
گزارش‌ها در حدّ جداول جداول در کنار نمودارها (همه‌چیز می‌تواند به اکسل منتقل شود)
نمایش معاملات باز فقط موقعیت موقعیت، ابعاد و میلی‌ثانیه
نمودارهای Duck ندارد دارد
نمایش بازار با جزئیات اندک با جزئیات زیاد و امکان کند و کاو
امکان  دستورات جزئی ندارد دارد
سیستم ایمیل بدون پیوست با پیوست
آزمون استراتژی یک‌جانبه چندجانبه در کنار ارزهای چندگانه و ایجنت منیجر
پشتیبانی از شبکه ندارد ندارد
پشتیبانی از تبادلات پولی ندارد ندارد
انتقال سرمایه بین حساب‌ها ندارد دارد

 

چرا با AvaTrade و پلتفرم متاتریدر معامله کنیم؟

هزاران معامله‌گر دلایل مختلفی برای استفاده از MT4 در AvaTrade دارند. در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

کارگزاری کاملاً معتبر و قانونمند

در خلال سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، از این لحاظ جوایز زیادی دریافت شده است. همچنین ۱۰ سال تجربه کاری و حضور در ۱۵۰ کشور مختلف از مزیّت‌های این پلتفرم هستند.

بازارهای بیشتر

از این طریق می‌تواند به داد‌ و ستد بیش از ۲۵۰ دارایی مختلف پرداخت. انواع مختلف دارایی‌های محبوب از جمله فارکس، کالا و اوراق در این پلتفرم قرار دارند.

آنالیز عمیق

می‌توانید از بیش از ۳۰ ابزار پیشرفته آنالیز نمودای در پلتفرم متاتریدر ۴ استفاده کنید.

معاملات اتوماتیک

از طریق این پلتفرم می توانید به هزاران استراترژی معامله اتوماتیک دسترسی داشته باشید. به‌علاوه، می‌توانید ربات معاملاتی خود را خریداری یا توسعه دهید. در نتیجه، می‌توانید سطح معاملاتی خود را بسیار فراتر ببرید.

شرایط انعطاف‌پذیر

spread های رقابتی برای معامله محبوب‌ترین دارایی‌ها.

معاملات موبایل

می‌توانید از طریق برنامه رایگان اندروید و iOS به تجارت با MT4 بپردازید.

پشتیبانی کامل

دریافت آنالیز بازار روزانه، مطالب آموزشی باکیفییت و پشتیبانی لحظه‌ای چندزبانه. این پشتیبانی ۲۴ ساعته در ۵ روز هفته انجام می‌شود؛ یعنی زمانی که بازارها در بهترین وضعیت خود قرار دارند.

 

منبع: AvaTrade.com